EA-chef Riccitiello wordt beloond



Niels ’t Hooft en David Nieborg, hoofdredacteur en redactiechef van Bashers, geven iedere maandag om beurten commentaar op de actualiteit.

Wie game-industriegerelateerd nieuws een beetje volgt moet het opgevallen zijn dat het de laatste tijd steeds beter gaat met Electronic Arts. Dat wil zeggen: de games worden beter (in gemiddelde recensiescores) en vrij recent is er ook weer een hogere beurskoers (in dollars). Grotendeels is dit toe te schrijven aan het team van EA-opperhoofd John Riccitiello. Het lijkt mij gezond om de industrie vooral kritisch te volgen, maar het moet gezegd worden dat een aantal keuzes die bij EA gemaakt zijn deze spelende burger moed geven.

De wat oudere gamers weten waar EA vandaankomt. Ongeveer het doelwit van onlinehaat dat nu het Activision-deel van Activision Blizzard is, dat was EA een aantal jaren terug. Weinig innovatie, veel vervolgdelen, studio’s die gekocht werden om vervolgens te ontmantelen en ga zo maar door. Riccitiello wist dat deels te veranderen. Nu zal niet iedere EA-werknemer blij met hem zijn, want een van de pijlers van zijn langetermijnstrategie is om zoveel mogelijk banen te verschepen naar lagelonenlanden. Niet verwonderlijk, EA blijft natuurlijk een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf.

Goede keuzes

Er zijn recent twee momenten geweest waarop Riccitiello liet zien het hart op de goede plek te hebben en waar zijn collega’s een voorbeeld aan kunnen nemen. De eerste was om expliciet de belangen van gamers en de werknemers van EA boven de belangen van aandeelhouders te stellen. Hij zei hierover:

[…] the reality is the order it had to be was gamer, employee, investor, because if we didn’t make a product the gamer cared about, then we don’t have a product that our employees are proud of. They’re only really proud of it after you’ve shipped it, after it gets reviewed, and after somebody’s bought it. There’s a process. Now we’ve got to bring the shareholder back.

Klinkt logisch misschien, maar ga maar eens met de heer Kotick praten. Die denkt daar vast heel anders over. Natuurlijk laat Riccitiello zijn aandeelhouders niet vallen, dan heeft hij zo een serie rechtszaken aan zijn broek. Maar hij legt uit dat je ook geld kan verdienen door als doelstelling te hebben om goede games te maken. Want die verkopen goed en vervolgens zijn je werknemers blij. Want die hebben de creatieve vrijheid om aan iets tofs te werken. En gamers kopen, in theorie, eerder goede games dan slechte games.

De praktijk is natuurlijk weerbarstiger. Want gamers kopen helaas niet altijd de beste games, maar games die goede marketingcampagnes hebben, of waarvan ze al een eerder deel gekocht hebben, of die vriend(in)en ook gekocht hebben. En wat is een goede game? Riccitiello vaart blind op Metacritic-scores en we weten allemaal hoe die tot stand komen

Geen woorden maar daden

En toch. Toch denk ik dat alleen al door dit uit te spreken en te communiceren naar gamers en eigen personeel, dat het management van EA het begrepen heeft. Journalisten en gamers zullen zeggen, laat maar zien dan. Welnu, volgens mij handelt Riccitiello er ook naar. Mijn tweede voorbeeld is namelijk het niet uitbrengen van NBA Elite 11.

Een game niet uitbrengen? Waarom zou dat goed zijn voor gamers? Omdat de game gewoon niet goed genoeg was. Het spel was glitchy en niet af. En dan kun je twee dingen doen als chef van een miljardenbedrijf. Je kunt met je aandeelhouders in het achterhoofd toch een game op de markt brengen. Gooi er een perstrip tegenaan, wat marketing en het verkoopt wel. Heb je in ieder geval een paar ton binnen. Je kunt ook de beslissing nemen om je verlies te pakken. De ontwikkelingskosten van NBA Elite 11 zullen enkele miljoenen zijn geweest, zeker als er zo hard is gewerkt aan vernieuwende spelelementen.

Ik vind het een goede keuze. Middelmatige titels gewoon niet uitbrengen. Zeker als je zelf al weet, of ziet aankomen, dat het een 6,5 in plaats van een 8 wordt.

De plannen van EA zijn niet allemaal even positief. Want de laatste echt innovatieve consolegame die geen shooter of race of actiegame was, is alweer even geleden. Maar ik hoop dat de koers van EA doorzet. Het zou toch wat zijn. Een succesvolle, onafhankelijke uitgever die zoveel winst maakt dat hij zich kan veroorloven om ook eens iets geks, anders, echt nieuws in de markt te zetten.

Uiteindelijk heeft Riccitiello mijn lovende woorden niet echt nodig. Zijn beloning is een hogere beurskoers. En een vrij riant salaris. Want terwijl hij studio’s sloot en ontwikkelaars de laan uit stuurde, streek hij afgelopen jaar 9,8 milloen op. Dollars, dat dan weer wel. Maar toch. Kan je heel veel exemplaren van Call of Duty van kopen.

18 reacties

  1. Jurjen · 8-2-2011 · 9.40 uur

    Mee eens, EA is goed bezig. Wat ik me gisteren bedacht: EA is de enige grote partij die merkbare moeite doet om iets leuks te maken van hun ports voor iOS (Dead Space (net uitgespeeld, hihi), Need for Speed Hot Pursuit en Mirror’s Edge vond ik allemaal goed werken op de iPad - NBA Jam ziet er trouwens ook veelbelovend uit).
    @David: wat bedoel je eigenlijk met de kop? De beloning van Riccitiello is dit artikel? Jouw lof?

  2. Roland van Hek · 8-2-2011 · 11.25 uur

    Jurjen: De beloning lijkt me eerder dat riante salaris van ‘m.

  3. David Nieborg · 8-2-2011 · 17.38 uur

    @ Jurjen Wat Roland zegt, hij wordt zeerrrr rijkelijk beloond door zijn aandelen te verzilveren.

  4. Bas Bouwman · 8-2-2011 · 17.51 uur

    Het kan natuurlijk nog beter, maar dat geld voor de gehele industrie.
    EA doet het beter, dit zal ook te maken hebben met een paar goede aankopen, zoals Bioware (Dragon Age en Mass Effect). Toch merk tegelijk weer dat Bioware veel sneller games gaat maken en lijkt het in sommige gevallen weer achteruit te gaan in kwaliteit.

    Eerlijk is eerlijk, Dead Space 2 is na deel 1 wat minder origineel, maar het is nog steeds 10 keer beter dan die jaarlijkse Call of Duty. Inderdaad Kotick kijkt volgens mijecht alleen maar naar geld. Vernieuwing is eng en de industrie wordt lui door grote bazen als Kotick.

  5. Wormpaul · 8-2-2011 · 20.29 uur

    En Mirrors Edge blijft een van de meest bijzondere games op de Ps3 (wat mij betreft) die ik gespeeld heb afgelopen jaren. Niet perfect maar wel iets heel bijzonders!

  6. Rogier Kahlmann · 8-2-2011 · 21.29 uur

    De beste games zijn imperfect.

  7. Jos Bouman · 8-2-2011 · 22.17 uur

    Dus omdat een België tijdschrift een keer de mist in ging is het veilig te veronderstellen dat reviews ‘verkocht’ worden? Lijkt me in minder dan 0,5% van de gevallen waar.

  8. Jos Bouman · 8-2-2011 · 22.18 uur

    Vlaams*

  9. Kaleb · 9-2-2011 · 0.20 uur

    Jullie zeggen altijd dat jullie verder kijken maar doen dat eigenlijk zelden. Wat een oppervlakkig gebabbel. Komop zeg. Lees eens een krant op het interweb ofzo.

    EA is niets dan drama. koers heeft bijna 7% ingeleverd afgelopen jaar. $322 miljoen verlies in het belangrijkste kwartaal. 25% van het personeel op straat maar wel naar schatting 150 miljoen steken in Playfish en Chillingo. En waar is het resultaat? Dat is er niet, daarom kopen ze voor 600 miljoen dollar aandelen terug. Geld dat ze gewoon in ontwikkeling van nieuwe titels hadden moeten stoppen. Maar Riccitiello heeft geen idee. Hij volgt de trends van gisteren en is altijd en overal te laat, hopend dat Disney eindelijk een keer de boel koopt, zodat ie de premie kan pakken die hij daarvoor heeft afgesproken bij aanstelling in 2007. Kijk naar de blunders rondom de release van Medal of Honor. Er werd geroepen dat het een Modern Warfare killer was omdat Riccitiello een Modern Warfare killer nodig had. Niet omdat de game de moeite waard was. Schrijf daar eens wat over.

    Al die eeuwige discussies over videogame journalistiek maar breng het in godsnaam zelf een keer in de praktijk dan.

  10. David Nieborg · 9-2-2011 · 9.47 uur

    @ Jos Ik vind metacritic gebruiken als objectieve maatstaf voor de kwaliteit van een titel, zoals EA dat doet raar. Er is chronisch cijfer inflatie en daar komt bij de uitgevers er alles aan doen, direct en indirect om die cijfers op te krikken (meer dan alleen een goede game maken). Gunk illustreert dat maar is idd een uitwas.

    @ Kaleb EA is allesbehalve perfect, maar ik vind dat in vergelijking met zijn collega’s Riccitiello een paar goede keuzes heeft gemaakt. De vraag is hoe je naar het bedrijf kijkt, als gamer of als aandeelhouder. Wat jij nu aanvoert als slecht beleid is geredeneerd vanuit een aandeelhouder. Die hebben idd HEEL veel ingeleverd. Maar ik ben gamer.

    “Hij volgt de trends van gisteren”. Kan je dat uitleggen? Ik vind Chillingo & Playfish kopen, in vergelijking met andere uitgevers, strategisch wel slim. Wederom, zijn collega’s zijn nu nog nagenoeg afwezig op opkomende platformen als de iDevices en Facebook.

    En Disney EA overnemen, dat is nieuw voor mij. Hoe kom je aan die wijsheid?

  11. Joris · 9-2-2011 · 9.52 uur

    Tja, over de financiële prestaties heb ik geen idee hoe EA het doet, maar als gamer kan ik zeggen dat ik het momenteel misschien wel de beste uitgever vind. Spellen als Brütal Legend, Dead Space, Mirror’s Edge, behoren tot de leukste titels van de afgelopen jaren. En ik ben erg benieuwd naar de nieuwe SSX die eind dit jaar verschijnt.

  12. Gerthein Boersma · 9-2-2011 · 11.42 uur

    Er valt een hoop af te dingen op het gebruik van Metacritic (aan de andere kant: Is er echt een betere manier om min of meer objectief te bepalen hoe een spel door de pers ontvangen is?). Maar om dan te linken naar het stoutste jongetje van de klas en zodoende een soort insinuatie over de gehele gamepers boven de markt te laten hangen? Vind ik een beetje Fox News…

  13. Bart de Boer · 10-2-2011 · 0.24 uur

    Als gamer heb je er helemaal niets aan als een bedrijf jaar in jaar uit verliezen draait. Electronic Arts draait al jaren verlies, terwijl het eerder een gezond bedrijf was. Elke keuze die Riccitiello maakt, faalt. Wat me ook opvalt is dat games als Mirror’s Edge en Brütal Legend terug blijven komen in verdediging. Overal lees dat die games zo goed waren, maar toch niets verkochten. Het zijn bij EA vooral de oude en langlopende titels die de verkoop aanwakkeren. FIFA, Need for Speed en ga zo maar door. Weinig nieuwe titels komen echt goed uit de verf vanuit de stallen van EA.

    Overigens zijn de aandelen van het bedrijf sinds het aantreden van Riccitiello ongeveer met 70% in waarde gedaald. De keuze voor de gamer lijkt voor ons leuk, maar iedereen is met een idealist als deze man slechter af.

  14. Roland van Hek · 10-2-2011 · 0.37 uur

    Nee, Gerthein. Om het niveau van Fox News te halen had David een stukje moeten schrijven aan de hand van een gametrailertje waarin hij een handjevol ‘experts’ opvoert die dat trailertje hebben bekeken en dat spel vervolgens de schuld geven van iets heel ergs. Nou ja, nu ik die zin teruglees besef ik me ook wel dat dit malle idee natuurlijk te stompzinnig voor woorden is.

  15. Jurjen · 10-2-2011 · 8.07 uur

    @Kaleb: Interessante opmerkingen en leuk geschreven, thanks.

  16. Jurjen · 10-2-2011 · 8.22 uur

    Dit stukje onderbouwt een beetje wat Kaleb zegt:

    http://seekingalpha.com/article/236658-electronic-arts-john-riccitiello-s-reign-of-pain

    @David: jouw bewering van die hogere beurskoers, klopt die eigenlijk wel?

  17. Ruud · 11-2-2011 · 11.56 uur

    ps: totaal ander iets, iDevices en facebook opkomende platforms noemen is achter de feiten aanlopen.
    Ze zijn al viable platforms en worden niet beter als het aanbod van games groeit. Deze groeit namelijk veel harder dan het aantal bezitters / leden die daadwerkelijk investeren.

    Persoonlijk zou ik enorme vraagtekens zetten bij het investeren in facebook / iDevices, dan zou ik liever mijn geld inzetten op een 3DS oid.

  18. Peter · 9-3-2017 · 17.13 uur

    Ik vind EA games echt een van de beste game makers op de markt, maken echt topspellen met schitterende graphics. Jammer dat het bedrijf er zo slecht financieel voor staat.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>