Echte 3D-gameplay: de hamvraag over de Nintendo 3DS



Niels ’t Hooft en David Nieborg, hoofdredacteur en redactiechef van Bashers, geven iedere maandag soms op dinsdag om beurten commentaar op de actualiteit.

Ook ik was afgelopen woensdag bij het Europese 3DS-evenement in de Haarlemmermeer. Zo’n 1500 mensen, het grootste deel pers, maar ook winkeliers en ontwikkelaars, waren vanuit alle uithoeken van het oude continent naar Vijfhuizen gekomen om Nintendo’s nieuwste te bewonderen.

Het was voor het eerst sinds X05 (een Amsterdams Xbox 360-evenement, in 2005) dat een grote game-aankondiging in Nederland plaatsvond (hoewel er in New York een simultaan Amerikaans event was). Dat was dus razend spannend. Des te opmerkelijk daarom hoe weinig spannends er te melden viel. Nintendo bracht een datum mee (25 maart), geen prijs (waarschijnlijk € 249), wat contentdeals (bijvoorbeeld voor Aardman-animatiefilmpjes, waarvoor natuurlijk niemand een 3DS koopt) en dat was het wel zo’n beetje.

Zo vlak voor de release - de Japanse versie verschijnt al over een maand - is desondanks een mooi moment om de balans op te maken (Dat iedereen en z’n hond dit zou doen, was natuurlijk Nintendo’s opzet).

1500 man aan je lippen

Laat ik niet al te veel zaniken over die persconferentie. Maar: in een tijd van spectaculaire, nauwgezet geregisseerde Apple-aankondigingen zijn we natuurlijk beter gewend. Als er 1500 man aan je lippen hangt, wil je toch een hardere mep uitdelen? Doe dan iets met Super Mario - zo ingewikkeld is het niet.

De reactie van Rolf Venema van De Telegraaf is natuurlijk buitensporig. Bovendien was er ongetwijfeld ook veel niet-ingewijde pers bij, die wel nieuws hoorde. Zie bijvoorbeeld het hilarische verslag van Wiegertje Postma of de Bright-videoreportage van David Lemereis (die - wist je dat? - in een vorig leven voor PU schreef).

Geen poging tot prognoses

Laat ik ook niet proberen prognoses te doen over het toekomstige succes danwel falen van de 3DS. Daarvoor zijn er nog teveel vragen. Wat heeft Nintendo bijvoorbeeld gedaan om R4-achtige piraterij, waar de vorige DS’en zwaar onder leden, onmogelijk te maken?

Wat gaat Sony doen? (Always-on internet biedt waarschijnlijk meer spelmogelijkheden dan een 3D-scherm.) Wat gaat Apple doen - en hoe ontwikkelt de App Store zich verder? Blijven producties van het kaliber Infinity Blade een uitzondering tussen ‘geinige spelletjes’, of komen er meer ‘games voor echte mannen’ op iOS?

En hoe zit het eigenlijk met Nintendo’s digitale aanpak? Klopt het verhaal van Chris Kohler dat de 3DS e-Shop niet klaar is voor de lancering - waaraan hij de opinie ophangt dat de 3DS een “last-gen game machine” is? Of heeft Stephen Totilo gelijk dat Nintendo voorlopig voor kan blijven op Apple?

Mainstreamhits

Nog een vraag: in hoeverre kiest Nintendo inderdaad, meer dan voorheen, voor ‘hardcore’ gamers? Terwijl het ‘casual’ publiek nu juist zorgde voor het grote succes van de DS en de Wii.

Immers is de prijs ongekend hoog - de 3DS is de duurste Nintendo-handheld tot nu toe, even duur als de Wii bij lancering (en overigens, als je corrigeert voor inflatie, ook even duur als de Virtual Boy destijds - dat belooft wat). Ook ligt de nadruk meer op realistischere beelden en zijn er meer ‘klassieke Nintendo-games’. Aan de andere kant: de mainstreamhits van de DS, zoals Nintendogs en Brain Training, waren er ook niet meteen bij de launch.

Ik bedoel dit niet bagatelliserend - de DS en Wii zijn duidelijk over hun hoogtepunt heen, Nintendo’s omzet daalt, en of de 3DS het tij gaat keren is sterk de vraag. Uiteindelijk is het ‘slechts’ een nieuwe, duurdere iteratie van de DS, met een mooier scherm dat niet gemakkelijk te verkopen is. Je moet het immers met eigen ogen zien om te snappen wat er tof aan is.

Miniatuurtuin in je handen

Waar wil ik het dan wel over hebben? Nou, over die 3D-weergave. Allereerst: het werkt, wat mij betreft. En goed ook. Toen ik woensdag een round table (lees, presentatie plus mogelijkheid tot vragen stellen in een soort bioscoopzaaltje) rond PES 2011 3D bijwoonde, beschreef Konami-developer Naoya Hatsumi het als volgt: “Alsof je een miniatuurtuin in je handen houdt en zo naar binnen gluurt.”

Daar kan ik me wel in vinden - de 3DS levert in ieder geval een heel andere ervaring op dan een 3D-film in de bioscoop of op een 3D-televisie. Zo’n film neemt als het ware de werkelijkheid over - je komt er helemaal in te zitten. Kleine oneffenheden, zoals een onscherp object op de voorgrond, trekken je er meteen uit. Maar de 3DS bestaat als een kadertje binnen de huidige werkelijkheid en lijkt daarom echter, tastbaarder.

De vraag is alleen: wat heb je er aan? 3D is voor de meeste games op dit moment niet meer dan een extra visueel effect - net als textures of normal mapping of particle effects. De 3D-wereld wordt er mooier en realistischer door, maar de spellen zelf veranderen nauwelijks.

Hoe 3D de gameplay beïnvloedt

Toch moeten er op dat vlak mogelijkheden zijn. Zeker op de 3DS. Want in tegenstelling tot op de PS3, 3D-ondersteuning ten spijt, weten ontwikkelaars zeker dat álle 3DS-spelers een 3D-scherm zullen hebben. Daar ligt mijn interesse: hoe beïnvloedt de 3D-functie de gameplay?

Ik geloof niet in “om hoekjes kijken tijdens een speurtocht door de 3DS te kantelen”, zoals Robert Hoogendoorn suggereert. De bewegingsgevoelige gyroscoop gaat gewoon slecht samen met het 3D-scherm, dat zijn effect verliest zodra je er niet helemaal recht op kijkt. Hoogendoorn meent ook dat “het 3D ingezet kan worden om meetkundige puzzels interessanter te maken” - dat zie ik ook nog niet helemaal voor me, maar ik ben benieuwd.

Het beste voorbeeld heb ik tot nu toe gezien in Pilotwings Resort. Net als eerdere Pilotwings-games gaat dit (onder andere) om het raken van objecten in een 3D-ruimte. Zonder duidelijke referentiepunten, want die ontbreken nu eenmaal in het hemelruim. Zonder 3D is dat razend moeilijk. Ik ben dan ook nooit ver gekomen in eerdere versies van Pilotwings - in de Nintendo 64-versie zat ik constant het camerastandpunt te veranderen, in een verwoede poging om een gevoel voor diepte te krijgen. Maar op de 3DS is de game ineens speelbaar geworden.

Doordat je diepte ziet lijkt navigatie in 3D-ruimtes fundamenteel makkelijker te worden op de 3DS. Dat zou mogelijkheden moeten scheppen. Nintendo’s gamegoeroe Shigeru Miyamoto zei laatst al dat bepaalde problemen in 3D-Mario-games erdoor opgelost worden. Misschien dat klassieke platformactie in 3D nu eindelijk binnen handbereik ligt?

Daarvan had ik meer gehoopt te zien in Vijfhuizen - en daarom ging ik ietwat teleurgesteld naar huis. Gelukkig is het nog vroeg.

21 reacties

  1. Wormpaul · 25-1-2011 · 15.55 uur

    Niets tegen jouw Niels maar wat heeft Wiegertje Postma een grappig verslag gemaakt, glimlach op mijn gezicht :-)

  2. Robert Hoogendoorn · 25-1-2011 · 16.04 uur

    Hierbij wil ik nog even benadrukken (hetgeen ik op mijn blog een beetje onduidelijk formuleer) dat de motionsensor en het 3D-scherm absoluut niet samengaan. Voor sommige puzzels in Layton zou het dus nuttig kunnen zijn de 3DS te kantelen en 3D uit te schakelen, of je zou het 3D-beeld kunnen draaien via het touchscreen om zo het gevoel van ‘om het hoekje kijken’ te bewerkstelligen.

    Over die meetkundige puzzels. Omdat je nu diepte kunt zien, kunnen puzzels interessanter worden. Natuurlijk was er al Picross 3D (ook op Bashers opgehemeld geloof ik), maar ik ben van mening dat het 3D-scherm van de 3DS niet alleen moet proberen games 3D te maken maar daar ook op gameplay gebied iets mee moet doen.

    Nintendo deed dit met de analoge stick op de N64, met de motionsensor van de Wii en met het touchscreen van de DS. Daarom moet dat ook gebeuren met het 3D van de 3DS.

    Doet me overigens goed dat je mijn blogs leest, Niels. :)

  3. Niels ’t Hooft · 25-1-2011 · 16.34 uur

    @Robert: Zolang je interessante dingen schrijft, blijf ik lezen ;-) Volgens mij zijn we het met elkaar eens. Nintendo moet de 3D-mogelijkheid gebruiken om iets toe te voegen aan wat games ‘zijn’. Hoe en wat precies blijft gissen, tot Nintendo en andere developers hopelijk met antwoorden komen. Alleen dan bewijst de 3DS werkelijk zijn waarde.

  4. VN1X · 25-1-2011 · 17.23 uur

    Toch verkies ik de Street Pass capaciteiten boven de Always-On-Internet functies van het apparaat van Sony. Daarbij komt dat ik sowieso nooit echt een fan ben geweest van de gedachte achter de PSP - het meenemen van je thuis-console in je zak. Als ik CoD wil spelen doe ik dat wel op mijn 360. Al moet ik stiekem bekennen dat me dit tegelijkertijd ook wel aanspreekt. Moeilijk moeilijk.

    Verder is de 3DS natuurlijk wel iets meer dan “slechts een nieuwe, duurdere iteratie van de DS, met een mooier scherm”. De camera’s zijn de overtreffende trap. 3D foto’s maken in combinatie met de Augmented Reality games (al ken ik ze momenteel alleen in gimmicky vorm) zal denk ik veel meer aanslaan bij het grote publiek dan het apparaat van de concurrent. Daarbij komt natuurlijk wel dat dit functies zijn die je, zoals je al zei, zelf moet ervaren en niet makkelijk zijn over te brengen middels conventionele marketing’s trucjes.

    Persoonlijk kijk ik behoorlijk uit naar het apparaatje van Nintendo. Al betwijfel ik of ik het ding haal ‘day 1’. Voor die prijs wil ik er natuurlijk wel een echt spel bij. Sorry Face Raiders (waarvan de titel overigens net zo goed gebruikt had kunnen worden voor een goede porno film). ;)

  5. VN1X · 25-1-2011 · 17.28 uur

    Sorry voor het taalgebruik in die reactie trouwens. Gadverdamme.

  6. Rogier Kahlmann · 25-1-2011 · 17.32 uur

    Dus de conclusie na zo’n event is “Heeft potentie, maar de games moeten het eea nog verder bewijzen.” Is dat niet de consensus bij elk schrijfsel over consoles die nog niet uit zijn?

  7. Niels ’t Hooft · 25-1-2011 · 17.45 uur

    @Vn1x: Je hebt gelijk, augmented reality gaming heb ik helemaal niet genoemd in mijn stuk. Maar de 3DS zou best wel eens de spelcomputer kunnen zijn die daar echt toffe dingen mee gaat doen. Toch is het nog steeds een iteratie van de DS… De DSi had camera’s, dat was toch ook een DS-iteratie?

    @Rogier: Ja, en nee.

  8. Jurjen · 25-1-2011 · 18.14 uur

    Zoals ik het zie heeft de 3DS veel toeters en bellen gekregen om potentie te scheppen voor uiteenlopende dingen die niet perse allemaal gebruikt hoeven te worden.
    Bij Monkey Ball werd bijv. geadviseerd het 3D-effect uit te zetten als je de motion controls koos. Dus je kunt kiezen voor het een of het ander (in dat spel). Die gyrosensor werkt weer vooral goed in combinatie met de twee camera’s, voor AG-spellen. Maar dat hoeft ook niet perse. En zo zijn er allerlei functies die al dan niet in samenhang gebruikt kunnen worden.
    Die Layton-achtige 3D-puzzels zaten trouwens in Hollywood Crimes (ook aanwezig in Vijfhuizen), een originele game met net weer iets ander gebruik van 3D, de camera en motion controls.
    De gedachte om de 3DS als DS-iteratie te beschouwen is logisch, gezien de buitenkant en de naam van het ding. Naar mijn smaak is het minder logisch als je ziet wat er allemaal in het apparaat is gestopt.
    En uiteindelijk is elk systeem natuurlijk een iteratie op het vorige. De Nintendo DS was een GBA met een aanraakscherm eronder, de PS3 was een PS2 met extra rekenkracht, de Wii was een GameCube met motion controller, enz.
    In dat opzicht is het verschil tussen de DS en 3DS naar ik vermoed groter dan veel mensen nu aannemen, ook omdat die verschillen dit keer niet zo in het oog springen.

  9. Rogier Kahlmann · 25-1-2011 · 18.24 uur

    Het is jammer dat die Rolf zijn cynisme niet wat leuker weet te verpakken dan een paar zeurderige tweets, want van dat walgelijke positivisme (laatste alinea is om te kotsen) van van Trierum gaan mijn haren ook een beetje overeind staan.

  10. Erwie · 25-1-2011 · 18.25 uur

    De komst van kleur maakte de film ook niet fundamenteel anders, maar had toch een enorme impact. Ik weet niet of we met 3D écht andere dingen moeten verwachten, daarvoor is het (iit de WiiMote en het touchscreen) niet interactief van zichzelf. Maar diepte inschatten is wel belangrijk bij bijvoorbeeld een voetbal of platformgame, dus daar zal het ongetwijfeld helpen het spel speelbaarder te maken.

    De belangrijkste vraag blijft echter of mensen met een smartphone nog wel een handheld gaan kopen. De eisen voor mobiel gamen liggen niet zó hoog, het belangrijkste is dat je het bij je hebt op een dood moment. En die telefoon heb je sowieso bij je, een DS moet je altijd bewust meenemen.

  11. VN1X · 25-1-2011 · 19.04 uur

    @Niels: Touché (semantiek and all that jazz).

  12. Robert Hoogendoorn · 25-1-2011 · 20.46 uur

    Interessant detail. Nvidia komt binnen twee maanden ongeveer met een processor die 3D op mobiele telefoons mogelijk moet maken. Dus misschien heeft de iPad 2 en de iPhone 5 ook wel een 3D-video-, -foto- of -gamefunctie.

    Enerzijds denk ik dat iedereen WOW! gaat zeggen en een 3DS wil kopen. Maar aan de andere kant, en dat gevoel is iets sterker, ben ik bang dat Nintendo zijn vingers wel eens lelijk kan gaan branden. Sinds de lancering van de DS is er immers ontzettend veel veranderd: piraterij, mobiel internet en Apple zijn slechts de duidelijke voorbeelden.

    Ik hoop het van harte voor ‘Ninty’, maar het succes van de DS overtreffen gaat denk ik niet gebeuren. (als ik dan toch een houding moet nemen ;))

  13. Jasper · 25-1-2011 · 21.53 uur

    Tja, in feite voegt het niks toe (ik laat de betere oriëntatie in een 3D-luchtruim buiten beschouwing want daar gaat echt niks revolutionairs op gameplaygebied uit voort komen). Maakt ook niet uit toch? Het gaat er gewoon om dat er een impuls komt om de DS weer interessant te maken. Kijk, in theorie zouden ontwikkelaars nog wel vier jaar aan de slag kunnen gaan met DS1 games, feit is alleen dat het publiek op een gegeven moment z’n aandacht verliest, waardoor ontwikkelaars de aandacht verliezen. Op zo’n moment is de lifecycle van een systeem ten einde en moet er weer iets nieuws komen. Gewoon om die aandacht te trekken.

    Het hoeft echt niet elke keer revolutionair te zijn, want ik denk dat er ook met de huidige assets nog een boel te bedenken en te verfijnen is voor ontwikkelaars.

    Het past op deze manier overigens mooi in het Nintendo patroon van vernieuwing-verbetering: NES (vernieuwing) SNES (verbetering) N64 (vernieuwing, want 3D-graphics maken een kwalitatief verschil) Gamecube (verbetering) Wii (vernieuwing)

    DS (vernieuwing) 3DS (verbetering)

  14. Wormpaul · 26-1-2011 · 7.54 uur

    Elke keer als ik `t plaatje zie vraag ik me toch af, is `t niet heel ongemakkelijk om met de 3dS te spelen als hij aan z`n lief meisje/jongen is vastgebonden?

    Je moet `t natuurlijk professioneel blijven zien maar het lijkt me voor beide partijen toch redelijk ongemakkelijk. (zeker als je aan een meisje vastzit, je kijkt over je 3DS heen en zit meteen op borsten hoogte..)

  15. Ruud · 26-1-2011 · 10.23 uur

    Opvallend dat men voor de verandering weer eens zo negatief is over Nintendo apparatuur. Nu is het wachten op lyrische uitingen over de PSP2, of iPhone5. ;)

    Weet je nog hoe geweldig we het vonden toen de iPhone4 voor 900 euro werd aangekondigd waar de grootste nieuwe features een hogere resolutie, iets betere processor en een betere camera zijn.

    3DS doet dit identiek en gooit daar 3D bovenop, dus gaan we allemaal twijfelen?

  16. Rolf · 26-1-2011 · 11.09 uur

    Even snel: mea culpa mijner zijde wat betreft mijn tweets. Waren inderdaad niet bepaald professioneel en waren ‘in the heat of the moment’ geschreven. Zoals Rogier zei: had ik beter wat creatiefs mee kunnen doen.

    Wel wil ik even kanttekening plaatsen voor het geval dat niet duidelijk was: mijn tweets gingen enkel over de organisatie van het event. Vond het belabberd van alle kanten en was pissig over dat ik voelde dat ik mijn tijd stond te verdoen. Dat is geen excuus, slechts uitleg.

    Wat betreft de 3DS zelf: ik moet het nog even zien. Wat ik gespeeld heb ziet er tof uit, maar heb nog geen system seller voorbij zien komen. Ga me afvragen wat dingen als Strees Pass echt gaan toevoegen, of dat ontwikkelaars het massaal links zullen laten liggen.

  17. Bas Bouwman · 26-1-2011 · 18.08 uur

    prijs bij ons ( Nedgame) bevestigd voor 249,=

  18. Robert Hoogendoorn · 27-1-2011 · 6.49 uur

    Saillant detail Niels. Epic Mickey 3DS is geschrapt. Bij deze een citaat uit het bericht op VG247.

    “Apparently, the game would’ve required players to solve puzzles by changing the amount of 3D on screen. That’s right: the 3D slider was set to do more than just stave off headaches; it would’ve been an essential gameplay mechanic.”

    Theoretisch goed nieuws voor zij die willen dat 3D deel uit gaat maken van de gameplay, dus. :)

  19. Niels ’t Hooft · 27-1-2011 · 9.25 uur

    @Ruud: De uitgangspositie is anders. Apple zat al in de lift en de iPhone 4 wakkerde het vuur aan. Nintendo heeft het zwaar en moet ‘iets nieuws’ doen om het tij te keren.

    Bovendien is er nog het hele ‘entertainment/nutteloos versus appliance/nuttig’-verhaal, waarover we het hier hebben gehad in de context van het boek Nintendo Magic. Een telefoon heb je toch al nodig, dus dat de nieuwe iPhone tof is, is mooi meegenomen. Een speciaal game-apparaat heb je niet per se nodig, en dus moet Nintendo je zien te overtuigen.

    Hier komt ook de discussie over ‘iteratie’ uit voort, en de ‘grab bag’ van functionaliteit. Als de propositie eenduidiger zou zijn - als de 3DS meer zou aanvoelen als iets heel nieuws en de functionaliteit samen één krachtige boodschap zouden afgeven (de Wii deed dit heel erg goed!), was ik enthousiaster geweest.

    @Robert: Dat is toch juist slecht nieuws? Het spel is geschrapt, dus kennelijk werkte het niet :-)

  20. Robert Hoogendoorn · 28-1-2011 · 11.38 uur

    Oh nee Niels, allerminst. Junction Point gaat zich niet meer op games voor spelcomputers en handhelds richten. Disney wil social games maken. Laagdrempelige, goedkope spellen voor een breed publiek. Dat is de reden dat het spel geschrapt is. :)

  21. RastaHenkie · 28-1-2011 · 21.30 uur

    Ik ben erg nieuwsgierig of Nintendo gamen weer naar een hoger lv kan tillen. En ik denk ook wel dat ik een beetje snap wat Mr.Miyamoto bedoelt. De besturing van 3D mario worden steeds beter maar als er bij mij wat mist gaat is het vaak door de een kleine ruzie met de Camera. Doordat je net de diepte niet goed genoeg kan zien en zou op de 3DS opgelost kunnen worden.

    ps.
    Wat tha hell was dat verslag van Viceland of w/e slecht. Het ging niet eens over de 3DS. Het was gewoon een verslag van een schoolreisje van 2 pubers….

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>