Strategy Guide: Een businessblik op de Nintendo 3DS



Op woensdag schrijft Joost Rietveld, Ellen de Lange-Ros of Maarten de Koning over de gameindustrie.

26 februari komt hij uit in Japan. Een maand later al in Europa en Amerika. Nintendo heeft gisteren nieuwe informatie over de recentste telg in de DS-familie ontsloten. De Nintendo 3DS komt later dan gepland (en gewenst) maar wel, zoals beloofd, binnen het boekjaar 2010 op de markt. Naast de ontsloten informatie hebben verschillende bronnen hun mening over Nintendo’s zetten gegeven. Bashers zou Bashers niet zijn als we hier niet ons steentje aan bijdroegen.

De feiten op een rijtje

Naast de releasedate heeft ‘the big N’ tevens een prijskaartje aan de handheld gehangen: het apparaat gaat ¥25,000 ($298 / £188/ E219) kosten. Een prijs waarmee Nintendo, in tegenstelling tot haar concurrenten, winst maakt op de hardware. Voor deze prijs krijg je een iteratie op de bestaande DSi met als extra features onder andere een 3D-beeldscherm (geen bril vereist!), 3D-camera, bewegingsgevoelige besturing, Virtual Console met Game Boy (Advance)-titels en zes AR (augmented reality)-cards waarmee objecten naar in-game objecten worden vertaald (bronnen: Gamasutra / Gamesindustry.biz).

Wat vindt de businessanalist van de 3D-handheld?

Vanuit een businessperspectief is met name de releasedate en prijs van de Nintendo 3DS een interessant en nieuw gegeven. Het is opvallend dat de handheld binnen een korte tijdspanne in zowel Japan, Amerika als Europa wordt uitgeven. Tevens verwachtten veel mensen dat de 3DS nog dit kalenderjaar, vlak voor de feestdagen zou worden uitgegeven. Dit laatste zou ook goed compenseren voor Nintendo’s immer naar beneden bijgestelde en dus tegenvallende omzetprognoses.

Er zijn daarom analisten van mening dat de aankondiging van bovenstaande een ‘worst case scenario’ is voor de waarde van Nintendo als bedrijf. Door na de feestdagen te releasen loopt Nintendo een hoop geld mis, geld dat het bedrijf in eerste instantie wel begroot leek te hebben, gezien de drastisch naar beneden bijgestelde omzetprognoses. Tevens, door de release in Japan, Amerika en Europa zo vlak achter elkaar te plannen heerst er de vrees dat Nintendo, een van origine Oosters georiënteerd bedrijf, moeite zal hebben met kunnen voorzien in de vraag naar de handheld in het Westen.

Anderzijds zijn er mensen met een meer positieve kijk op de aankondiging van Nintendo. De hoge prijs van het apparaat vertegenwoordigt de multifunctionele waarde van de 3DS, zegt EEDAR analist Jesse Divnich. Wat betreft de late release; dit geeft niet alleen Nintendo de kans de handheld tot in detail te positioneren, het biedt 3rd party-uitgevers de mogelijkheid de nieuwe techniek achter het aparaat onder de te knie te krijgen. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan een sterkere launch-line-up en 3rd party-titels die beter aansluiten op de unieke aspecten van de 3DS.

Wat vind ik van de aankondiging?

Wat betreft de aankondiging van de late releasedate hoor ik bij de positief gezinden. Nintendo laat de feestdagen over aan Microsoft en Sony om te vechten over hun nieuwe technologieën. Daar komt bij dat wanneer Nintendo in de feestdagen zou lanceren het vraagstuk van beperkte aanbod veel meer aan de orde zou zijn dan dat het nu het geval is. Met de voorjaarsrelease van de 3DS heeft Nintendo de tijd om voor alledrie de territoria genoeg exemplaren te produceren om aan de vraag naar de handheld te kunnen voldoen.

Het argument van een sterke 3rd party-games line-up tijdens de lancering vind ik valide. Het zou niet voor het eerst zijn dat een Nintendo-console ‘ten gronde gaat’ aan een gebrek aan goede games. In het verlengde hiervan ligt de algehele propositie die Nintendo zal uitdragen omtrent de 3D-handheld. Nintendo is niet sterk gebleken in het online segment, dit heeft CEO Saturo Iwata zelf toegegeven. Nintendo moet met een waterdicht online businessmodel komen wil het zich met Apple kunnen meten. De Nintendo 3DS is feature-packed, echter de prijs die de consument ervoor moet betalen ligt boven de ‘magische’ $199 grens waarop het grote publiek veelal instapt in een console. Nintendo zal dus met een marketingcampagne moeten komen, waarin een sterke launch line-up, de nieuwe technologie en bijkomende features de hoge prijs, en een mogelijke minder sterke onlinepropositie, overschaduwen.

Wat denkt Nintendo zelf?

Nintendo heeft met de Wii bewezen dat het in staat is een console gebaseerd op een relatief nieuwe technologie middels sterke marketing succesvol in de markt te positioneren. Ook tijdens de opvallende aankondiging van de 3DS straalt het bedrijf vertouwen uit. Het Japanse concern verwacht in slechts een maand tijd 4 miljoen 3DS consoles te verkopen en daarbij 15 miljoen games. De grote vraag is nu of Nintendo in staat zal zijn deze prognoses wel te verwezenlijken? We zullen tot maart moeten wachten om het antwoord hierop te weten te komen.

Een iets uitgebreidere Engelse versie van dit artikel met de gevolgen van deze aankondigingen op Nintendo’s aandeel is te vinden op Strategy Guide.

6 reacties

  1. Ruud · 30-9-2010 · 15.42 uur

    In het begin gaat het eigenlijk al mis… het is geen iteratie op de bestaande dsi. het is een totaal andere machine, alleen het aantal schermen is gelijk en de mogelijkheid om ds(i) games te spelen.

    Ik denk dat de prijs en launchtitels voor de analist het belangrijkst zijn. de initiële receptie was goed, maar de Japanse prijs werd niet op prijs gesteld. De prijzen over de rest van de wereld zijn helaas nog niet bekend en daar is dan ook weinig over te stellen.
    Dat de ‘console’ duurder ging worden dan de huidige DS was te verwachten. De DS(i) is ook altijd duurder geweest in Japan dan in andere werelddelen. In Japan zijn consoles ook niet echt levensvatbaar meer en is het dus mogelijk om een hogere prijs te vragen.
    In de andere markten zijn consoles nog dominant en is de prijs echt relevant.

    Het uitstellen van de launch met als reden “te weinig stock”, vind ik persoonlijk altijd een lastige. Die reden kan namelijk niet ineens opspelen. Dat zie je van mijlen aankomen. Er is dus wat anders aan de hand, mogelijk zijn de titels nog niet van afdoende kwaliteit, of hebben 3rd-parties gevraagd om uitstel.

    Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in de 3DS dan welke gadget dan ook. Ik zal de 3DS e bijhorende aankondigingen dan ook op den voet volgen.

  2. Niels ’t Hooft · 30-9-2010 · 16.16 uur

    @Ruud: De 3DS is verreweg de duurste handheld die Nintendo ooit heeft geïntroduceerd. Even duur als de Wii bij introductie! Niet gek dus dat er aandacht voor is.

    En dat het geen iteratie op de DS zou zijn, vind ik onzinnig. Het ding heet nota bene de 3DS. Hij ziet er precies zo uit, de bediening is hetzelfde. Wat is er géén iteratie aan? Je kan zeggen dat het de grootste stap voorwaarts voor de DS tot nu toe is, maar niet dat het geen iteratie is.

  3. Ruud · 30-9-2010 · 16.32 uur

    De aandacht is daarom ook helemaal niet gek, maar dat is ook niet wat ik tegenspreek.

    Het is overigens geen herhaling, mede door de prijs.

    - andere doelgroep, dat zie je aan de launchgames
    - totaal andere hardware, met wel 2 schermen en de mogelijkheid tot ds(i) games, maar voor de rest totaal anders. meer high-tech dan de DS ooit is geweest.
    - andere bediening, die stukken ingewikkelder lijkt dan de oorspronkelijke DS, er zijn diverse sliders, knoppen en analoge stick toegevoegd, dit maakt het verhaal ineens heel anders.
    - veel hogere prijs en daarmee ander publiek

    De PS2 is in mijn ogen ook geen iteratie van de PS1.

  4. Jos Bouman · 2-10-2010 · 20.54 uur

    De belangrijkste reden voor het niet dit najaar uitkomen lijkt mij dat ze dan ook niet met zichzelf (DS) concurreren. Het lijkt me dat ze er daar nog wel wat van hebben liggen. En omdat er toch geen directe handheld concurrentie is, waarom zouden ze zich dan haasten? Met de lancering van de DS in 2004 was dat door de PSP anders. Voor het vijfde jaar op rij is de DS de best verkochte spelcomputer, en dit jaar zijn er al weer meer van verkocht dat in het eerste volle jaar (2005).

  5. Thymon AW · 3-10-2010 · 8.57 uur

    @ Niels: bedoel je in dat opzicht dat de GBA ook een iteratie op de Game Boy was?

  6. Niels ’t Hooft · 3-10-2010 · 19.48 uur

    @Thymon, Ruud:

    Ja, hm, uiteindelijk is het niet zo’n interessante discussie, omdat hij gaat over definities in plaats van iets wezenlijks. (En Ruud begon die discussie, so don’t blame me.)

    Ik zou zeggen dat de GBA duidelijk een ander apparaat is dan de Game Boy: horizontale oriëntatie, veel meer knoppen, een kleinere cartridge. Daarentegen zijn o.a. de Game Boy Pocket, Game Boy Light en Game Boy Color wel iteraties van de Game Boy.

    De PS1 en PS2 lijken verdacht veel op iteraties, maar zijn het uiteindelijk niet, met name omdat het medium (cd-rom vs dvd-rom) anders is. Maar goed, eigenlijk is dvd natuurlijk ook maar een iteratie op de cd ;-)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>