Een nieuwe koers voor de game-industrie (na drie jaar wapperen)



De game-industrie maakt heftige tijden door. De ‘vercasualisering’, de indie-beweging, de economische crisis, de App Store en de opkomst van social games hebben de wereld van videogames op zijn kop gezet. De klassieke titanen - Sony, Microsoft en Nintendo - kunnen niet meer rekenen op een vaste consolecyclus. Zij moeten een nieuwe plek voor zichzelf vinden in de markt voor entertainment, ergens tussen Facebook en Netflix in.

Twee E3’s was het antwoord ‘wapperen voor de tv’. Nintendo zette haar jacht op blauwe oceanen voort met Wii Motion Plus; Microsoft en Sony haastten zich erachter aan met hun eigen motion controllers. Omdat weinig mensen zaten te wachten op de aanschaf van een nieuwe spelcomputer, wilde men het bestaande platform uitbreiden met deze aanhangsels. Alleen Kinect is een succes geworden, al kun je daar ook vraagtekens bij zetten.

Nintendo, Microsoft en Sony moeten alledrie een nieuwe strategie inzetten om deze crisis heelhuids door te komen. Op de vooravond van E3 2011 bekijk ik hun (zeer verschillende) uitgangsposities stuk voor stuk.

Nintendo

In 2004 ging Nintendo op zoek naar blauwe oceanen met de Nintendo DS. Daarmee is het bedrijf erg succesvol geweest. De almachtige ‘casual’ gamer heeft Nintendo anno 2011 echter verlaten voor Farmville en Doodle Jump. Dat geeft men min of meer toe met de Nintendo 3DS: een krachtige spelcomputer met games en een prijskaartje gericht op trouwe fans, in plaats van de eens zo lucratieve huisvrouw. De situatie is zo nijpend dat Nintendo de kwakkelende Wii met grote haast opzij heeft geschoven voor een nieuwe spelcomputer, die men volgende week aankondigt. Het verleden leert dat de nieuwe spelcomputer dezelfde strategie zal volgen als de 3DS. De Game Boy Advance luidde immers de Gamecube in en de DS de Wii.

Dat Nintendo zich richt op fanatieke gamers is niet verrassend. Als maker van computerspelletjes is het moeilijk om te concurreren tegen smartphones en Facebook, producten waarvan bijna iedereen toch al gebruik maakt. Waarom een Nintendo kopen als je ook kunt gamen op de iPod Touch? Ik ben echter niet overtuigd dat het verlaten van de casual gamer de juist koers is voor Nintendo. Heeft de Japanse gigant geleerd van zijn eigen verleden? De laatste tien jaar heeft de trouwe fan het bedrijf enkel teleurgesteld: de Gamecube dolf het onderspit tegenover de concurrentie en op de Wii hebben titels voor fans, zoals de Metroid-games, keer op keer slecht gepresteerd. Teruggaan naar de trouwe fan lijkt de veilige keuze, maar die indruk is bedrieglijk.

Microsoft

Microsoft gaat juist de andere kant op. De gigant uit Redmond wil de Xbox uit het nauwe segment van videogames takelen. Het bedrijf probeert al jaren het grote publiek te strikken met als ‘pitch’ dat de Xbox 360 een volwaardig mediacentrum is. In voorafgaande jaren geloofden niet veel mensen dat. En Microsoft zelf volgens mij ook niet echt, aangezien het grootste deel van hun marketing zich concentreerde op de Xbox als spelcomputer.

Ik schrijf het volgende al drie jaar en dit jaar doe ik het weer: Microsoft heeft alle puzzelstukken in handen om van de Xbox een waar mediacentrum te maken. Het bedrijf sprokkelt deze stukken al tijden bijeen: in 2008 Netflix (in de VS), in 2009 Last.fm, Twitter en Facebook, in 2010 sportzender ESPN. Nu heeft men de troef in handen om de Xbox te onderscheiden: Kinect. Het werd in 2009 aangekondigd als toegankelijke controller, maar anno 2011 zie ik Kinect vooral als een futuristische interface. Het is misschien niet precies genoeg voor veel games, maar wel om afspeellijsten door te bladeren en films te vinden.

Alle mediaservices die je nu kunt vinden op Xbox Live, plus de toegankelijkheid en pure coolheid van Kinect, plus de zachte prijs van de Xbox, vormen een zeer interessante propositie voor de gemiddelde consument. Dit zou zomaar het jaar kunnen zijn waarin je de Xbox niet hoofdzakelijk meer bestuurt met de controller, maar met de Kinect. Het jaar dat Xbox niet een spelcomputer is waar je ook andere dingen mee kan, maar een mediaspeler waar je ook spellen op kan spelen.

Het mag gamers niet liggen, maar voor Microsoft is dat een stap vooruit: spelcomputers worden steeds meer in het nauw gedrukt. De vraag naar een product dat verschillende mediadiensten op één plek toegankelijk maakt, neemt toe. Daar heeft de Xbox ruimte om te groeien. Daarbij pogen Apple en Google sinds kort ook om een plekje naast de tv te veroveren. Het is daarom in het tactisch belang van Microsoft om de Xbox vooruit te schuiven als oplossing voor al je media in de huiskamer.

Sony

Sony zit in een lastig parket. De Playstation 3 is nog altijd een dure spelcomputer met spellen die vooral aanslaan bij de fanatieke gamer. Titels als Uncharted proberen een breed publiek te vinden, maar zijn vooral populair onder gamers. Daarbij loopt de modernisatie en diversificatie niet op rolletjes. Het Japanse bedrijf liep altijd al achter bij Microsoft op het gebied van online diensten en die achterstand is recentelijk verergerd door het schandaal rond de inbraak in PSN. Waar Kinect nog mogelijkheden biedt voor Microsoft, is het falen van de Move ronduit pijnlijk. Bij de release van Killzone 3 hoorde je al geen kip meer over de Move-functionaliteit, terwijl men daar tijdens E3 2010 nog hoog over van de toren blies. Het apparaat mag prima zijn verkocht, ik zie de Playstation 3 als een log blok processorkracht in een tijd van toenemende flexibiliteit en online integratie. En ik zie nauwelijks mogelijkheden voor groei.

Dan de PSP, die zelfs na een aantal pogingen tot reanimatie niet meer tot leven gewekt kon worden. Sony zet nu in op een opvolger met dezelfde boodschap: de games van je tv in de palm van je hand. Men heeft nu wel een aantal falen van de PSP gerepareerd: twee analoge poken, betere bescherming tegen piraterij en meer aandacht voor kleine games voor onderweg. De PSP heeft het goed gedaan op veel terreinen, misschien dat de verbeterde propositie van zijn opvolger die sterktes beter om kan zetten in verkopen. Ik wil niet zeggen dat het succes van de volgende handheld van Sony gegarandeerd is. Concurrentie tegen dure smartphones, een hoog prijskaartje en de aantrekkingskracht van de minder dure 3DS zullen deze handheld nekken. Ik ben heel benieuwd naar de positionering van Sony.

State of the industry

Welke doelgroep gaat Nintendo aanspreken met zijn volgende spelcomputer? Maakt Microsoft eindelijk de stap van console naar mediacentrum? Hoe zet Sony zijn handheld neer? We weten er meer over na de persconferenties maandag en dinsdag.

17 reacties

  1. Gerthein Boersma · 5-6-2011 · 23.06 uur

    Ja, Nintendo bevindt zich in een situatie die zó nijpend is dat beide naaste concurrenten vorig jaar gepoogd hebben de Wii-strategie vrijwel één-op-één te kopiëren. ;)

    Ik vind het op z’n minst nogal voorbarig om te stellen dat Nintendo de casual gamer gaat ‘verlaten’. Het lijkt me zelfs uitgesloten dat ze dit doen. Dat de 3DS op dit moment gepositioneerd is voor meer hardcore consumenten is ook absoluut geen bewijs voor een dergelijke radicale koerswijziging: dat gold voor de DS bij de lancering ook. De early adopters zitten nu eenmaal grosso modo in de hardcore doelgroep.

    Wel is het zo dat de Wii een uitzondering vormde op die strategie: daarmee mikte het bedrijf wél al vanaf dag 1 op een bredere doelgroep. Dat heeft ze allerminst windeieren gelegd, trouwens: het is hun meest succesvolle console ooit. Om zo’n succes zomaar te laten varen, puur omdat er inmiddels zoiets als een iPad bestaat, lijkt me ondenkbaar. Natuurlijk: de casual markt is, vooral dankzij Apple, nu meer een red ocean dan het was toen Nintendo deze weg insloeg. Maar een doelgroep niet meer bedienen die je net aan je hebt gebonden met bijna 90 miljoen verkochte consoles and counting (voor de goede orde: dat is meer dan Xbox + Xbox 360 en veel meer dan alle Sega-consoles bij elkaar)? Dat zou niets minder dan bedrijfskundig wanbeleid zijn.

    Wel is de kans groot dat Nintendo zich met Project Café, wederom, *in eerste instantie* meer zal richten op de hardcore, zoals het dat ook met de DS en 3DS deed. In zoverre zou je dus kunnen spreken van een breuk met de Wii-strategie. Maar de reden hiervoor is simpel: toen de DS uitkwam had Nintendo al een succesvolle handheld met mainstream appeal, de GBA. En bij het verschijnen van Project Café heeft Nintendo de Wii, die nu eindelijk het commercieel significante prijspunt van $150 bereikt heeft (verreweg de meeste PS2-kopers kochten dat apparaat voor die prijs of minder). Maar toen de Wii uitkwam, had Nintendo *geen* succesvolle console met een brede commerciële aantrekkingskracht in de schappen liggen. Vandaar dat toen voor een andere insteek is gekozen.

    Nu ligt de (3)DS-strategie echter wel weer voor de hand: de Wii blijft nog even hun casual product (en reken maar dat er deze kerst weer een hoop over de toonbank zullen gaan) en als het tijd wordt om de bredere doelgroep ‘over te sluizen’ dan bevindt Nintendo zich in een goede positie om ze richting Café te sturen. Zo is het destijds met de GBA->DS switch ook gegaan (en net als bij de 3DS en DS verkocht de GBA aanvankelijk nog een tijdje beter dan z’n voorganger). Mogelijk gaat het ditmaal ietsje minder goed, omdat Apple zich inmiddels ook met succes op die doelgroep richt. Maar op zeker moment verschijnen er echt wel opvolgers van Wii Sports, Wii Fit et cetera voor Café. Zo niet, quote dan deze reactie en zeg “I told you so!”. Die overwinning gun ik je van harte. ;)

    Hoe zit het trouwens met de installed base van ‘Kinect’, die camera-uitbreiding voor de Amerikaanse (en daar lokaal naar verluidt ook behoorlijk succesvolle) spelcomputer ‘Xbox 360’? Is die het Wii Balance Board al voorbij gestreefd? Just askin’! ;)

  2. Javier · 5-6-2011 · 23.09 uur

    Leuk artikel zo op de vooravond van E3. Lijkt wel een voorbeschouwing van een voetbalwedstrijd! Ik denk alleen dat er niet zoveel verschil is tussen de positionering van Sony en Microsoft. Sony heeft vergelijkbare puzzelstukjes vergaard met in sommige gevallen minder succes (online diensten, nieuwe controller) en soms meer succes (+ betere hardware, + portable hardware, + smartphonedienst op android) om de consument een totale ‘converged’ media-ervaring te bieden.

  3. Kevin · 5-6-2011 · 23.26 uur

    @Gerthein: Volgens MS zijn er zo’n 11 miljoen Kinects verkocht en zijn er wereldwijd 55 miljoen 360’s over de toonbank gegaan, waarvan de helft in de VS.

  4. Gerthein Boersma · 5-6-2011 · 23.29 uur

    Thanks, Kevin. Da’s ongeveer de helft van het aantal Balance Boards dus. Dat wordt aanklampen!

  5. Ronn Perdok · 6-6-2011 · 0.35 uur

    Ik denk dat Gerthein de spijker op z’n kop slaat wat betreft Nintendo. Heel veel zal uiteindelijk afhangen van de form factor en interface van hun nieuwe console. Nintendo moet behoorlijk aan de bak als ze zowel fanatieke gamers, fans van het eerste uur en casuals aan willen trekken. Uiteindelijk zal Nintendo zich vooral op hun eigen kracht moeten richten en niet dingen gaan aangrijpen wat niet binnen hun straatje valt. Lijkt me eigenlijk een redelijk open deur.

    Ik ben erg benieuwd in hoeverre Sony de Move nog verder oppakt dit jaar. Het zou toch zonde zijn wanneer ze dat hele project nu alweer moeten laten varen. Aan de andere kant zullen ze het straks druk genoeg hebben met de NGP/Vita. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze dat apparaat direct tegen een betaalbare prijs in de winkels gaan leggen. Dat gaat dus een flinke inspanning vergen om die early adopters te verkrijgen en van daaruit verder te bouwen. Zeker als je ook nog de ontwikkeling van smartphones in ogenschouw neemt. Die apparaten zijn functioneler en zullen al binnen twee jaar dezelfde grafische power hebben als Sony’s speeltje. Het uitbrengen van onderscheidende games en applicaties lijkt me in die zin van levensbelang. Dat vergt meer dan simpelweg PS3-games naar een draagbaar medium poorten.

    Kinect gaat sowieso heel groot worden. Het platform heeft nu vooral content nodig. Niet alleen qua games, maar ook toepassingen daarbuiten. Ik denk dat Microsoft er uiteindelijk op uit is om Kinect voorbij de Xbox in te zetten en bijvoorbeeld ook met pc’s te integreren. De interface van Windows 8 lijkt er al volledig op ingericht.

    Overigens props voor het gebruik van de term ‘fanatieke gamer’. Ik ben dat ‘hardcore’ geneuzel behoorlijk zat. Vooral omdat het tegenwoordig al snel wordt geassocieerd met een groep gamers die ik absoluut niet onder de noemer ‘hardcore’ zou willen scharen.

  6. Peter Dijkstra · 6-6-2011 · 1.03 uur

    Gerthein heeft inderdaad gelijk, en ik zou daar graag nog wat op willen toevoegen. Hoewel de 3DS inderdaad niet als tiet verkoopt, vliegen de standaard DS’en op het moment wel als warme broodjes over de toonbank. Ik zie de 3DS op het moment graag als een ‘Premium DS’, of hoe je het ook wilt noemen - consumenten ook, geloof ik.

    Daarnaast is de Wii ook erg aantrekkelijk voor dat laatste groepje mensen wat er nog geen heeft. Het apparaat kost inmiddels nog maar 133,- euro in Nederland, en dat is tegenwoordig ook meteen met Mario Kart Wii erbij in plaats van Wii Sports. Een ideale feestmachine! De zwarte Wii heeft overigens nog wel Wii Sports en Wii Sports Resort.

    Ten slotte geloof ik niet dat Nintendo nu snel haar ‘kwakkelende’ Wii opzij schuift. Nintendo hanteert een console cyclus van vijf jaar, met een marge van een jaar. Café zou mid-2012 uit moeten komen. De Wii kwam eind 2006 uit. Dat past mooi in de strategie van Nintendo. Daarnaast komt Nintendo nog met de nieuwe Zelda voor de Wii en localiseren ze een stel JRPG’s waarvan niemand hier heeft gehoord behalve de fanatieke gamers.

    Wat overigens een nadeel is van Kinect voor veel Nederlandse huishoudens is de hoeveelheid ruimte die het apparaat eist. Daarnaast kost het implementeren van Kinect/Move-ondersteuning wellicht meer dan dat het oplevert voor ontwikkelaars en uitgevers. Altijd met peripherals.

  7. Mitch · 6-6-2011 · 2.09 uur

    Goh, een doemdenkerig dram artikel waarin de grote 3 ”zich zorgen moeten maken” en facebook en app store gaming de shit/toekomst is. Nintendo in de problemen! Sony in de problemen! Microsoft goed want ze focussen niet meer op games!

    Jup, dit is de trieste staat van Bashers tegenwoordig.

  8. Niels ’t Hooft · 6-6-2011 · 10.34 uur

    @Mitch: You’re in denial… and it’s not a river in Egypt.

    Goede aanvullingen van Gerthein e.a.

  9. Mitch · 6-6-2011 · 11.18 uur

    Ik zou wel eens cijfers willen zien dan dat bijvoorbeeld de iphone/itouch significant invloed heeft op DS sales. Volgens mij vliegen de DSlitejes nog gewoon over de toonbank. Bovendien is de Wii welliswaar gedaalt, maar verkoop nog steeds voldoende om winstgevend te zijn. En tenslotte, facebook gaming: is dit nou werkelijk zo bijzonder? Flash content bestaat immers al lange tijd op de PC. Waarom zou dat nu opeens traditionele games “bedreigen”? Ook hier zou ik wel eens cijfers willen zien.

    Verras me.

  10. sven · 6-6-2011 · 13.10 uur

    @Menno: Goed helder betoog.
    @Gerthein: Nog betere aanvulling hierop.
    @Mitch: Niet de trieste staat van Bashers, maar de feitelijke situatie op dit moment in de gameindustrie.

    Ik juich van binnen dat Nintendo wederom het voortouw neemt om een volledig eigen (hopelijk innovatieve) weg in te slaan. Ik kan alleen maar zeggen hulde!

    Verder ben ik erg benieuwd hoe nieuwsgierig de andere 2 (sony en Microsoft) over de schouders van Nintendo mee zullen kijken v.w.b. de innovatie die Project Cafe met zich mee zal brengen. Heeft dat invloed op de strategieën die deze bedrijven hebben voor hun volgende consoles?

  11. Mitch · 6-6-2011 · 13.45 uur

    Nogmaals, kom maar met feiten en cijfers. Met zulke boude claims lijkt me dat wel gerechtvaardigd, non? Laat maar zien dat smartphones ”marktaandeel” van handhelds afsnoepen. Laat maar zien dat Facebook gaming marktaandeel van de grote 3 aantast.

    Die dingen zijn helemaal niet nieuw en hebben altijd al bestaan, zij het in wat minder ge-evolueerde vormen. Flash games op facebook zijn al zo oud als het internet. Bejeweled anyone? Spelen.nl? Zelfs fucking MSN had dit al ver voor facebook er ooit was. Denk je serieus dat de diehard Farmville speler ook ooit maar geld uit zou geven aan een echte console? Dit type speler zou sowieso nooit een console kopen, behalve misschien de Wii.

    Maar zoals de Wii heeft bewezen kan traditioneel gamen prima DAARNAAST bestaan. De Ps3 en Xbox360 zijn nou niet bepaald flops te noemen of wel? En ik betwijfel of de Wii daadwerkelijk invloed heeft op de verkopen van die 2 consoles. Mensen die meer willen kopen een Ps3/360 erbij en mensen die genoeg hebben aan een Wii met Wii Sports/Fit/Party hadden sowieso NOOIT een ps3 of 360 gekocht. Net zoals mensen die serieus genoeg hebben aan een Ihone voor ”gaming” ook nooit een traditonele handheld als de PSP gekocht zouden hebben.

    Er word hier op Bashers voor het merendeel eenzijdig bericht in het voordeel van indie/appstore/social gaming en altijd in het nadeel van ”traditioneel” gamen. En dat is heus niet alleen op Bashers zo, maar het zou Bashers sieren om eens wat genuanceerder te berichten. Want zo word het gewoon…bashen.

    Als er 1 ding is wat het verleden heeft bewezen is dat het allemaal prima naast elkaar kan bestaan. Bekijk de situatie van de traditonele consolemakers eens wat minder zwart.

  12. Menno Schellekens · 6-6-2011 · 16.52 uur

    @Mitch:

    Op uw verzoek:

    “Nintendo DS en PSP verliezen marktaandeel aan Android en iOS”
    http://tweakers.net/nieuws/73926/nintendo-ds-en-psp-verliezen-marktaandeel-aan-android-en-ios.html

    Jongeren willen tegenwoordig liever Apple-producten dan DS, PSP en andere spelcomputers:
    http://www.destructoid.com/survey-kids-want-an-ipad-more-than-a-ds-188606.phtml
    http://www.gamerevolution.com/manifesto/kids-want-apple-not-nintendo-says-toy-report-2881

    Namco Bandai heeft het expliciet gemaakt wat velen binnenskamers al zeiden: de markt voor DS en Wii is ingestort.
    http://www.gamer.nl/nieuws/58725/namco-bandai-markt-voor-wii-en-ds-is-ingestort
    (Ik hoef hopelijk geen bewijs te leveren dat de markt voor PSP games jaren geleden al is geklapt.)

    Sony positioneert Xperia Play tegenover iPhone, geeft dus aan dat ze spelen in dezelfde markt:
    http://www.computerandvideogames.com/290576/news/sony-xperia-play-is-cooler-than-iphone-probably-not-as-expensive/

    Het ironische is dat terwijl jij nog in ontkenning zit, Nintendo de realiteit al heeft geaccepteerd.
    Iwata ziet Apple namelijk als de vijand van de toekomst:
    http://gamrfeed.vgchartz.com/story/79974/iwata-wants-to-treat-apple-as-nintendos-enemy-of-the-future/
    En hij maakt zich zorgen over de invloed van social en mobile games op het maken van games als vak:
    http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/03/02/iwata-speaks-about-industry-concerns.aspx

    Waarom zou Iwata openlijk deze uitspraken doen als hij zich niet serieus zorgen maakt over de invloed van social en mobile games op zijn bedrijf en de markt waarin zij een speler is?

    Wat is, het bovenstaande overwegende, waarschijnlijker: dat ik op de zaken vooruit loop of dat jij een paar jaar achterloopt?

  13. Menno Schellekens · 6-6-2011 · 17.10 uur

    @ Gerthein & anderen:

    Allemaal goede punten. Baas-bovenbaas als het om Nintendo gaat.

    Ik ben echter niet helemaal overtuigd. Ik denk dat Nintendo minder inzet op de ‘casual’ doelgroep dan met de DS & Wii. Ik heb het over een verschuiving, die jij ook ziet als je zegt “in zoverre zou je dus kunnen spreken van een breuk met de Wii-strategie.” Jij weidt dat puur aan de huidige positie van Nintendo’s spelcomputers. Ik geef ter overweging drie dingen die erop wijzen dat Nintendo’s focus op fans meer is dan ‘business as usual’.

    * Nintendo heeft meer moeite dan ooit gedaan voor de trouwe fan gedaan bij de launch van de 3DS. Kid Icarus, Metal Gear Solid, allemaal voor die trouwe fan. Bij de DS had men een slappe port van Mario 64. Dit past mijns inziens binnen het patroon waar Metroid Other M en het verdwijnen van de Vitality Sensor ook in passen: Nintendo besteed al jaren meer aandacht aan de fans dan zou hoeven als ze lekker zouden zitten bij hun casual klanten.

    * Die 90 miljoen klanten zijn niet ‘gebonden’ aan Nintendo. Zij kochten de Wii vooral omdat het hip en cool was. Dit zijn geen loyale klanten. Nu is Apple hip en cool, dus lopen die klanten makkelijk weg. Dat weet Nintendo.

    * Uitspraken van Iwata, hierboven gelinkt voor Mitch, laten blijken dat Nintendo zich bedreigd voelt door Apple. De trouwe klant is.. eh.. trouw. Die is veilig. Het is logisch voor Iwata om terug te schuiven naar veilig territorium en zeker geen “bedrijfskundig wanbeleid”.

  14. Robert August de Meijer · 6-6-2011 · 20.33 uur

    Ik kan mij echt niet druk maken om de staat van de Grote Drie. Voor mij part worden zij genegeerd door Bashers zoals de Groene Amsterdammer geen oog heeft voor Pathé/Bioswolff. Alle spellen die van interesse zijn (althans voor mij) zullen een weg vinden, desnoods via Newgrounds.

  15. ErikJ · 6-6-2011 · 20.40 uur

    Interessante discussie. Zelf word ik een beetje moe van die talloze innovaties in het game- en technologisch landschap. Twitter en facebook integratie, flash games, nieuwe besturingsvormen zoals move en kinect… Ik kan er niet echt enthousiast meer over worden. Ik ben daarom wel benieuwd wat er deze E3 gaat gebeuren!

    Daarnaast valt het gamen op de iOs devices mij tot nu toe behoorlijk tegen. Het ontbreken van een goede controller of buttons is voor veel games toch een gemis, met name bij traditionelere games die achteloos geport worden. Het touchscreen is wel okay bij bepaalde type games (angry birds, doodle jump, cut the rope, etc.), maar daar houdt het wat mij betreft wel zo’n beetje op.

    Zitten er nou echt zoveel mensen te wachten om games te koppelen aan internettoepassingen?? Ben ik met mijn 26 jaar echt al zo’n conservatieve oude lul geworden?

    Jammer dat de podcasts zijn verdwenen. Hoop dat ze ooit weer terugkomen, misschien na deze E3 :)?

  16. ErikJ · 6-6-2011 · 21.10 uur

    @Menno; volgensmij heeft Microsoft het goed begrepen. Youtube en Tv zenders naar de Xbox, en daarnaast veel ondersteuning voor de Kinect.

  17. Gerthein Boersma · 6-6-2011 · 22.51 uur

    “Nintendo heeft meer moeite dan ooit gedaan voor de trouwe fan gedaan bij de launch van de 3DS. Kid Icarus, Metal Gear Solid, allemaal voor die trouwe fan.”

    Hoezo launch? De games die je noemt *zijn* er nog niet eens. Dus kun je ze ook niet tegenover de port van Super Mario 64 stellen. De 3DS lanceerde daarentegen wél met Nintendogs, een casual game bij uitstek, waar de DS een half jaar op moest wachten.

    “Die 90 miljoen klanten zijn niet ‘gebonden’ aan Nintendo. Zij kochten de Wii vooral omdat het hip en cool was. Dit zijn geen loyale klanten. Nu is Apple hip en cool, dus lopen die klanten makkelijk weg. Dat weet Nintendo.”

    Mijn punt blijft: Nintendo boort die doelgroep met gigantisch succes aan. Apple heeft óók succes onder die doelgroep. Dus die oceaan is roder. Maar niet zo rood dat Nintendo die doelgroep dan maar met de staart tussen de benen moet verlaten. Dat is toch klinkklare onzin en dat snap je zelf ook wel.

    Met ‘gebonden’ bedoel ik natuurlijk niet dat deze consumenten verplicht zijn om de volgende keer wéér een Nintendo-product te kopen. Maar Nintendo heeft wel een snaar bij ze geraakt op een manier die de naaste concurrenten nu wanhopig proberen te kopiëren. Nintendo’s uitgangspositie is misschien minder gunstig dan-ie was, maar nog steeds gunstiger dan die van Sony en MS… en die gaan er óók gewoon voor.

    Nintendo heeft trouwens altijd een gemengde strategie gevoerd. Veel van hun titels - de Mario-games voorop - doorbreken de grens tussen ‘core’ en ‘casual’. En ook op de Wii zijn zat (third én first party) titels te vinden waar casuals niks mee kunnen. Zal Nintendo zich nu (aanvankelijk) ietsje meer richten op de hardcore? Waarschijnlijk. Maar dat is geen radicale koerswijziging, noch geboren uit een ‘nijpende’ situatie.

    Ten slotte: Dat Nintendo Apple ziet als concurrent is een bewijs vóór hun blijvende interesse in de casual doelgroep, niet tegen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>