Eerste ervaring met Project Natal is veelbelovend



Afgelopen najaar waren er al verschillende demonstraties van Project Natal: de bewegingssensor die Microsoft nog dit jaar gaat leveren voor de Xbox 360. Maar het was nog niet mogelijk om zèlf de hardware te testen. Daar kwam deze week verandering in, toen ik zelf met Natal aan de slag mocht. Hoe bevalt het systeem? Is de herkenning voldoende accuraat? En voegt het wat toe op alternatieven die al beschikbaar zijn, zoals de Wii van Nintendo? Ik ging met een zeer kritische houding naar binnen bij de demonstratie, maar kwam enthousiast weer naar buiten. Natal is zeer veelbelovend, om verschillende redenen.

Wat is Natal?

Natal werkt met een camera die je bewegingen en gezichtsuitdrukkingen herkent en omzet in een game. Een sterke zet van Microsoft is dat je voor het gamen met Natal geen compleet nieuwe console nodig hebt. Het systeem wordt straks geleverd als losse camera, die je eenvoudig aansluit op de Xbox 360. Wel heb je, om te spelen met Natal, nieuwe games nodig die de technologie ondersteunen. Waarschijnlijk zijn de meeste van deze nieuwe games ook gewoon speelbaar met een controller. Oude games zijn echter niet speelbaar met de nieuwe techniek van Natal.

Hoe werkt Natal in de praktijk?

De camera van Natal herkent je lichaam, je positionering en je bewegingen. In de demo kon ik dit zelf uitproberen. Hoe werkt dat nou in de praktijk? Daar kan ik kort over zijn: het is even wennen, maar werkt uitstekend. Het is grappig om te ervaren dat de camera ziet waar je staat. Je kunt een paar stappen naar voren lopen en dan zal je spelpersonage ook naar voren bewegen. Wel merk je een kleine vertraging bij de bewegingen. Het duurt een fractie van een seconde voordat je personage beweegt zoals jij het doet. Die vertraging is echter minimaal en je merkt na een poosje gamen dat je je op die vertraging instelt en hem gaat compenseren.

Vergelijkbaar met de Wii? Nee, niet echt

Hoewel het concept van het herkennen van bewegingen veel lijkt op de Wii van Nintendo, werkt Natal totaal anders. Gamers met een Wii zullen weten dat je daar nog steeds met een controller speelt, die je in je hand houdt en die reageert op de bewegingen van je hand. Bij Natal ben je helemaal zelf de controller. Je kunt de apparatuur dus niet foppen met een kleine polsbeweging, zoals bij de Wii wel mogelijk is. Een ander grappig punt is dat je niet alleen de game, maar ook menu’s en knoppen kunt bedienen met handbewegingen. Zo kun je via Natal straks bijvoorbeeld met je vinger navigeren door menu’s van films die je via Microsoft hebt gekocht. Hoewel dit een eenvoudige gimmick is, geeft het een enorm futuristisch gevoel en een nieuwe dimensie aan het bedienen van apparaten.

Veel nieuwe mogelijkheden

Doordat Natal je hele lichaam herkent, geeft het enorm veel mogelijkheden voor games die je met je hele lichaam kunt spelen. In de demo kregen we een eenvoudig spelletje waarbij we ballen moesten terugkaatsen. Maar de mogelijkheden van Natal lijken vooral beperkt te worden door je eigen fantasie. Deze bediening vraagt om vechtgames waar je echt kunt boksen of schoppen. Ook vreedzamere mogelijkheden, zoals dansgames, lijken veelbelovend. Hoe tof is het om een ‘Move like Michael Jackson’-game uit te brengen, waarin jouw moves in een Michael Jackson-achtige concertomgeving worden getoond?! Er is nog geen sprake van zo’n spel, maar ik ken een familie die dit graag zou aanschaffen!

Gamen wordt intensief

Tijdens het gamen merk je al snel dat spelen met Natal erg intensief is. Je staat continu te springen en te schoppen en dat voel je! Natal zou dan ook uitstekend gebruikt kunnen worden voor fitness of bijna echte sportgames. Het is dan ook geen wonder dat een partij als Achmea al interesse heeft getoond en ook bij de eerste demo’s van Natal in Nederland aanwezig wilde zijn.

Toepassingen buiten games

Al met al heeft Microsoft met Natal een razend interessant stuk techniek ontwikkeld. In eerste instantie lijkt het misschien op een ‘me too’-product dat is afgeleid van de Wii. Een eerste speelsessie laat echter zien dat Natal tot veel meer in staat is. Het zorgt er voor dat je lichaamsbewegingen echt kunnen worden overgezet naar een scherm. Dat is leuk voor games, maar minstens zo interessant voor allerlei andere toepassingen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan revalidatie-oefeningen, of gewoon een dansles of tai chi. De mogelijkheden van Natal zijn enorm groot en het is spannend om te zien welke toepassingen ontwikkelaars de komende jaren gaan vinden voor de techniek.

Commerciële vragen

Commercieel gezien heeft Microsoft een slimme zet gedaan met Natal. Het is voor consumenten immers niet nodig om een compleet nieuwe console aan te schaffen. Heb je al een Xbox 360, dan volstaat het aanschaffen van een camera. Daarmee wordt de levensduur van de spelcomputer enorm verlengd. Er is hierdoor voor Microsoft minder noodzaak om op korte termijn een totaal nieuwe console te lanceren en ontwikkelaars kunnen hun games door blijven ontwikkelen op het bestaande platform.

Wordt dit aangeschaft naast de Wii?

Wèl is het de vraag hoe de uitbreiding met Natal wordt ontvangen door gamers die nog geen Xbox 360 hebben. Microsoft richt zich vooral op familie-entertainment met Natal. Het is een grote vraag of mensen die nu alleen een Wii hebben, gaan overstappen. Zijn zij bereid om met de camera van Natal ook de complete Xbox 360 aan te gaan schaffen om kleinere casual games te gaan spelen? Een voordeel van Natal ten opzichte van de Wii is dat er geen extra controllers gekocht hoeven te worden. Wil je traditionele games spelen, dan heb je die natuurlijk nog steeds nodig.

Worden fanatieke gamers wel overtuigd?

Een andere vraag is of de hardcore gamers onder de indruk zullen zijn van Natal. Wordt de techniek wellicht teveel vergeleken met ‘die kinderspelletjes op de Wii’? Microsoft geeft zelf aan dat de games die worden geleverd bij de launch van Natal vooral bestaan uit kleine casual spelletjes. Het is de vraag of dat verstandig is. Wordt daarmee niet teveel aangesloten bij het familie-imago van de Wii en zullen fanatieke gamers later nog wel de stap naar Natal zetten?

Is de positionering van Natal helder genoeg?

De game-industrie heeft eerder laten zien dat het belangrijk is om een console goed te positioneren. Nintendo is daar een meester in, met een eenduidige boodschap over haar hardware. Sony was hier bij de Playstation Portable minder duidelijk over. Hoewel de PSP veel meer mogelijkheden had dan de eenvoudigere DS, is die laatste handheld een veel groter succes gebleken. Het is de vraag of de positionering van Natal helder genoeg is om gamers straks over de streep te trekken. Het is een uitdaging voor de marketingafdelingen van Xbox om deze boodschap helder en eenvoudig uit te dragen. Ervaring heeft laten zien dat alleen mooie techniek hiervoor niet voldoende is.

Veelbelovend!

De demo maakt snel duidelijk dat de technische mogelijkheden van Natal prachtig zijn. Ik vond het indrukwekkend om met Natal te gamen. Het is een leuke ontwikkeling in de game-industrie, maar de echte revolutie ligt wellicht juist buiten de industrie. Bewegingsherkenning kan op vele manieren worden toegepast. Ik ben benieuwd welke creatieve toepassingen er in de komende jaren voor de technologie ontwikkeld gaan worden.

Dit artikel is ook verschenen op Frankwatching.

16 reacties

  1. Jaap · 26-4-2010 · 15.27 uur

    Het blijft toch vooral iets voor partygames, ik geloof niet dat er duizenden mensen zitten (of staan) te wachten om straks al wandelend een pak ‘m beet, HALO 17, gaan spelen.

    Een beetje wapperen zoals de Wii dat doet is leuk, maar om nu uren als een malle door je kamer te springen, dat zie ik niet gebeuren.

  2. DennisU · 26-4-2010 · 15.59 uur

    Het grappige is dat alle hardcore gamers weer op hun achterste poten staan. “Ik wil op de bank zitten, niet springen door m’n kamer.”. Voor zulke mensen is er maar één reactie, en die luidt “Dit product IS niet voor jou.”.

    Tuurlijk wil men geen Halo Natal (@Jaap) spelen, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Mensen, en als het op games aankomt vooral de hardcore gamers, betrekken alles zo graag op zichzelf.

    Microsoft en Sony proberen met hun bewegingsgevoelige input dezelfde markt aan te spreken als de Wii heeft gedaan in grote getalen. Dat daar de komende jaren meer geld in te vinden valt dan in de hardcore games is even pijnlijk, maar zo is het. Uiteindelijk gaat het de consoleboeren toch alleen maar om de centjes; en geef ze eens ongelijk…

  3. Wormpaul · 26-4-2010 · 16.19 uur

    1) Volgens mij ga je na een tijd wel storen aan de vertraging, zeker bij spellen waar dit een vereiste is, dit doelend op de meer hardcore games op hoge moeilijkheidsgraden.

    2) Hoe kan je blijven wandelen in een spel als je kamer klein is? Moet je dan op de plaats marcheren?

    3) De navigatie in `t menu lijkt me wel mooi, net als ze bij `t journaal hadden rondom de verkiezingsuitslag!

    4) De games die er komen moeten toch `t verschil maken, ben vooral benieuwd als straks de eerste echte reviews komen en mensen er lange tijd intensief mee aan de slag kunnen!

    Zeker 1 van de meest interessante ontwikkelingen voor 2010 (veel interessanter dan bijvoorbeeld de “Move” in mijn ogen)

    Ik zie uit naar de volgende preview/special!!

  4. Jos Bouman · 26-4-2010 · 17.05 uur

    Dat stukje over positionering vind ik maar een beetje vaag. Kan me sowieso niet vinden in de DS/PSP analyse (de DS kan juist veel meer). Als er niet genoeg goede games voor een apparaat uitkomen kun je positioneren tot je een ons weegt, maar je verkoopt er niet meer van. Ik gok dat er voor Natal niet veel soeps zal uitkomen, als het ze al lukt een relevante spelervaring te bieden zonder technische haperingen. Flop dus.

  5. Stefan Keerssemeeckers · 26-4-2010 · 17.27 uur

    @ Jos

    Maar dat er niet heel veel goede games uit hoeven te komen voordat een platform een succes wordt, dat bewijst de Wii toch al jaren?

  6. rogier kahlmann · 26-4-2010 · 17.49 uur

    @dennisu

    Ik denk dat hardcore gamers, met hun stoffige eyetoys en zoekgeraakte motion-plus aanhangels, gewoonweg wat sceptisch zijn geworden bij dit soort aankondigingen.

  7. Jos Bouman · 26-4-2010 · 18.12 uur

    @Stefan, ik vind het eigenlijk wel meevallen met de hoeveelheid goede games voor de Wii. Het zijn er misschien niet heel erg veel, maar (inderdaad) genoeg. Ik heb er een hard hoofd in dat Natal een spelervaring met eenzelfde aantrekkingskracht als Wii Sports kan bieden. Een killer-app, met andere woorden.

  8. mika74 · 26-4-2010 · 19.38 uur

    sinds het prille begin, is enkel de wireless variant v/d contoller een blijvertje gebleven.
    Volgens mij is het niet voor niets dat de controller in 30 pracktisch niet is verandert er we er nog steed mee spelen.

    Ik ga hem zekers kopen maar waarschijnlijk ligt ie idd nast mijn steel-battalion/eye en visoncam over een tijdje stof te happen

  9. Ellen · 26-4-2010 · 19.51 uur

    @Stefan: ik vind dat er voor de Wii bij de launch wel sterke games beschikbaar waren, zoals Wii Sports om het nieuwe van de Wii te demonstreren en de nieuwe Zelda. Met de launch van de Wii was er zowel voor hardcore gamers als casuals direct iets bijzonders voorhanden waar gamers nieuwsgierig naar waren en wat ze zelf gespeeld wilden hebben. Ik hoop dat Microsoft dat met Natal ook gaat doen en op de E3 nog met een mooie aankondiging komt.

    @Jos: ben het met je eens dat Natal heel hard een killer app nodig heeft en dat we daar tot nu toe nog maar weinig over hebben gehoord.

  10. Bart de Boer · 26-4-2010 · 20.03 uur

    Zelfs Colbert doet vraagtekens bij Natal zetten en dan ga je het maken

    http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/231219/june-18-2009/bears—-balls—-tobacco—project-natal—-graveyard-bids

  11. Ellen · 26-4-2010 · 20.57 uur

    @Bart: Like the X-Xbox. Ik ga wel voor die gratis set kleren die voor een beperkte tijd leverbaar is :-)

  12. Gerthein Boersma · 27-4-2010 · 0.32 uur

    Nintendo heeft elk jaar een nieuwe killer-app uitgebracht, soms zelfs twee (eentje meer gericht op de core gamer, de ander op de expanded audience). 2006: Wii Sports & Twilight Princess. 2007: Super Mario Galaxy, 2008: Super Smash Bros. Brawl, Mario Kart Wii, Wii Fit. 2009: Wii Sports Resort, Wii Fit Plus, New Super Mario Bros. Wii. Slechtst verkopende titel uit dat rijtje is Twilight Princess, alsnog goed voor 5 miljoen exemplaren. Ik durf wel te gokken dat geen enkele niet-pack-in Natal-only titel dat gaat halen.

  13. Sven · 27-4-2010 · 8.08 uur

    Natal is waarschijnlijk niks voor mij, maar ik begin wel steeds meer te geloven van de techniek. Ik vind Ellen erg positief over natal, alsmede Jan Meijroos van PU en als zij al enthousiast zijn, zegt dat me meer dan al die reclame filmpjes

  14. Jonathan · 27-4-2010 · 9.17 uur

    Hardcore games met je gehele lichaam zie ik nog niet zo snel gebeuren. Maar ik kan me wel voorstellen dat je een nieuwe soort features gaat krijgen. Bijv. bij een shooter om je team te begeleiden en commands te geven dmv signalen die je met je hand & arm geeft.
    Of een schop&sla game gaat verkopen, gericht op de hardcore markt, ik denk het niet. :)

  15. Stefan Keerssemeeckers · 27-4-2010 · 10.35 uur

    @ Ellen, Gerthein

    Twilight Princess was wel erg leuk, maar in feite een Gamecube-spel (misschien dat dat de wat lage verkoopcijfers verklaart ;) ).

    Je hoort me niet zeggen dat er geen goede games op de Wii verschijnen, maar ik vind het aanbod over het geheel genomen uiterst karig.

    Wat betreft Natal: ik vermoed ook dat het wel lastig wordt om de Xbox 360 nu als ‘familieconsole’ te positioneren. Kleeft toch een beetje het imago aan van een ‘spelcomputer voor jongemannen die van actie houden’. Daarnaast vraag ik me af of moeders de Kassa-uitzendingen al vergeten zijn. Moeders onthouden dat soort dingen altijd. ALTIJD.

  16. Ruud · 27-4-2010 · 14.09 uur

    Klassieke controller + natal tesamen zie ik echt wel in hardcore games verschijnen. Signalen geven, gericht granaten gooien etc.
    Oneindige mogelijkheden. Dan is er nog 1 vraag, kan Natal samenwerken met een klassieke Xbox360 controller?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>