Eindelijk een datum voor Starcraft II: Wings of Liberty



De kogel is door de kerk. Er is geen weg meer terug. Terugkrabbelen kan niet meer. Het komt er nu toch echt van: Blizzard heeft een datum geprikt voor Starcraft II: Wings of Liberty! Na vele jaren van uitstel en geheimzinnigheden (uiteraard onder het mom van ‘when it’s done’, want zo zijn ze) kwam daar onlangs zomaar uit het niets het persbericht dat we het strategiespel op 27 juli mogen verwachten. Hartje zomer dus. Niks bakken in de zon, achter het beeldscherm hangen zal je!

Evolutie binnen het genre

Even een vluchtig geschiedenislesje voor de niet-ingewijden. Het succesverhaal achter de Starcraft-reeks begon in 1998, toen Starcraft in één klap de concurrentie op het gebied van strategiespellen van tafel veegde. Het spel werd (en wordt) door velen gezien als een evolutie binnen het genre. Dit zit hem eigenlijk in drie dingen: een interessant universum met een pakkend verhaal, de perfecte balans tussen drie totaal verschillende rassen en (zeker voor die tijd) uitstekende multiplayermogelijkheden.

Niet voor niets is het spel vandaag de dag nog extreem populair bij gamers: het is nota bene de nummer één onder de spellen in Zuid-Korea. Als een ontwikkelaar het voor elkaar krijgt dat meerdere tv-zenders dagelijks wedstrijden van jouw spel laten zien aan een miljoenenpubliek, doet hij toch iets goed. Tel daar vier wereldrecords in het Guinness Book of Records bij op, waaronder die van ‘Largest Audience for a Game Competition’ waar 120.000 knotsgekke Koreanen op afkwamen, en je begrijpt dat Blizzard een flinke vinger in de ontwikkelingspap van e-sports heeft gehad.

Desondanks staat de tijd niet stil. De gameplay mag dan nog steeds als een huis staan, de graphics zijn mijns inziens hopeloos verouderd. Nou weet ik dat het uiterlijk niet altijd telt, maar wanneer je de pixels op je 24”-scherm kunt tellen, gaat de lol er snel vanaf. Daarnaast kan het huidige Battle.net echt niet meer op tegen online systemen als Steam, Xbox Live en PSN. Reden te over om maar eens met een vernieuwd deel te komen. En jawel hoor, dit jaar is het dan eindelijk zover. Ein-de-lijk!

Twaalf jaar later

Dat Blizzard haar tijd heeft genomen, staat in ieder geval wel vast. Maar liefst twaalf(!) jaar zit er tussen het verschijnen van het originele Starcraft en diens opvolger. Onder andere het moeten ondersteunen van het toen steeds groter wordende World of Warcraft, verplichte grafische veranderingen (men werd verweten Starcraft II te ‘cartoony’ te maken) en de ontwikkeling van Blizzards online-systeem Battle.net 2.0 hebben er voor gezorgd dat de totstandkoming van het spel niet altijd even voorspoedig liep.

Om het verhaal nóg mooier te maken is Starcraft II: Wings of Liberty het eerste onderdeel van een drieluik, waarin allereerst het menselijke ras (de Terrans) centraal staat. Volgens Blizzard is dit gedaan ‘zodat de kwaliteit van het spel gewaarborgd zou worden en men alle tijd kon spenderen aan het perfectioneren van een fantastisch singleplayeravontuur’.

Mooie woorden, maar in feite komt het er op neer dat het spel twee uitbreidingen (voor de Zerg en Protoss) krijgt, die ongetwijfeld nog wel eventjes op zich laten wachten. Dat we bovendien op een kort gameplay-filmpje en enkele previews na nog weinig van de singleplayer hebben mogen vernomen, lijkt er op te duiden dat Blizzard zich - zeker wat marketing betreft - niet echt bekommert om dat gedeelte van het spel. Of zouden ze enkele verrassingen in petto hebben? Laten we het hopen.

Hardcore tot op het bot

Nee, neem dan de multiplayer. De Starcraft II-beta loopt nu sinds medio februari en lijkt per patch steeds meer op een volwaardige game te lijken. Dat mag ook wel, nu de releasedatum ineens zo pal voor de deur staat, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat Blizzard dat met gemak redden. Gelukkig maar, want de multiplayer is natuurlijk waar jij, ik en hele volkstammen uit Korea uiteindelijk het spel voor gaan halen. Denk alleen niet dat je er met wat jaartjes Command & Conquer-ervaring bent; de multiplayer van Starcraft II is bliksemsnel, meedogenloos en hardcore tot op het bot.

Kijk dan ook niet vreemd op wanneer een speler wat smerige tactieken gebruikt om je binnen een luttele vijf minuten kapot te ‘rushen’. Wat dat betreft is het spel uiterst ongenadig. Afzien 2.0. Nee, wacht. Maak daar maar 3.0 van. Eén misklik en het kan al met je gedaan zijn, als je geen benul hebt hoe je iets moet ‘counteren’. Vergevingsgezindheid is ver te zoeken in Starcraft II, zover is duidelijk. Voor een buitenstaander of huis-, tuin- en keukenstrateeg driewerf ruk dus.

Oefenen, oefenen, oefenen

Schrikt dit alles je af? Dat verbaast me niets. In de eerste paar weken heb ík het spel zelfs opgegeven. Wat had het immers voor zin? Waarom zou je iets spelen als je toch potje na potje na potje verliest? Niettemin bleef het kriebelen. Het is toch Blizzard waar we over praten! Het is Starcraft II, de opvolger van dat wereldse spel dat ik letterlijk kapot heb gespeeld. Met dat in gedachte ben ik verder gaan spelen en uiteindelijk weet ik mijzelf tegenwoordig staande te houden tijdens menig potje. Dat alles dankzij het bekijken van herhalingen, het inlezen van strategieën op de officiële fora, het trainen tegen vrienden in vriendschappelijke potjes… verdomd. Het lijkt zowaar wel een sport. Sport met een biertje naast je, dat dan weer wel.

Groot is dan ook de vreugde als je steeds meer en meer potjes weet te winnen. Dat je van de laagste regionen op de ladders naar boven klimt, van de bronzen divisies uiteindelijk in de gouden leagues mee weet te komen. Oké, een rasechte gosu (oftewel ‘topspeler’, om er maar eens een Koreaans woord tegenaan te gooien) ben ik niet, noch zal ik dat ooit worden. Maar dat hoeft ook niet. Belangrijkste voor mij is dat Starcraft II uiteindelijk toch die verslavende strategiegame is geworden waar ik, en velen met mij zo naar snakten.

Toegegeven, de gameplay is zo conservatief als maar kan. Zeggen dat het Starcraft in een nieuw jasje is, gaat me net iets te ver: daarvoor zijn er toch teveel verschillen in de gameplay te vinden, al zijn ze subtieler of liggen ze wellicht wat dieper verstopt. Maar uiteindelijk is het gewoon deeltje twee van een geweldig strategiespel, ditmaal gelikter en klaar voor de 21e eeuw.

Het is inderdaad wel eens tijd, ja!

Tot 31 mei 7 juni

Denk je dat je nog wel een kansje maakt op Battle.net, dan moet je er snel bij zijn. De Starcraft II-beta sluit namelijk eind deze maand op 31 mei 7 juni*. Daarna verricht Blizzard naar eigen zeggen nog het een en ander aan onderhoudswerk, komt er nog een tweede betaronde (maar voor wie exact is nog niet duidelijk) en dan is het langzaamaan tijd voor het uitbrengen van het spel. De zomerblockbuster onder de pc-spellen? Geen twijfel mogelijk.

*Update: Hoera hoera, Blizzard is nog niet klaar met testen en heeft besloten er een weekje extra tegen aan te plakken. GG, LOL.

8 reacties

  1. Wormpaul · 25-5-2010 · 11.43 uur

    Ik heb toevallig vorige wedstrijden filmpjes op YouTube gekeken (prima kwalitiet, 1080p) van player: “LittleOne”

    Dit na een tip van een blog op PU.NL, en ondanks dat ik niet nog niet bekend ben met alle mogelijkheden van de units in Starcraft 2 is het naast indrukwekkend ook heel leuk om te kijken!!

    Snap nu al iets meer van de tactieken die ze gebruiken (Protoss lijkt me `t fijnst om te spelen, Zerg het minste) en het is soms gewoon genieten hoe snel ze kunnen denken/handelen bij zulke wedstrijden.

    Is natuurlijk nog in de opstartfase dus wedstrijden zullen vanaf nu alleen maar beter/sneller worden maar ik kan best genieten van dit soort wedstrijden.

  2. Jelle van Aanholt · 25-5-2010 · 13.10 uur

    The Little One is inderdaad echt prachtig om te bekijken, van alle echt goede starcraft spelers die nu actief zijn in de beta is hij waarschijnlijk het inventiefst. Hij gebruikt de mafste taktieken en komt er nog bijna voortdurend mee weg ook.

    Maar goed verhaal! Je hebt echt de essentie beet van wat de multiplayer van SC anders maakt dan een doorsnee spel. De gameplay is zo precies, zo exact, dat het inderdaad aan een sport begint te grenzen.. Je merkt echt dat je beter wordt naarmate je oefent, en vergaapt je aan wat er aan vernuftigheid en vaardigheid mogelijk is als je een westrijd tussen twee pro’s bekijkt.
    Ik speel de beta zelf nu ook al twee maanden, en heb de patches dus ook allemaal langs zien komen. Interessant om zon spel zichzelf voor je neus te zien ontwikkelen. Het gaat inderdaad in grote lijnen de goede kant op, maar ik vind dat er nog steeds wel een aantal hele vreemde keuzes gemaakt worden. De Roach was eerst de beste unit van het spel, maar ze zijn zo ver doorgeschoten in het verzwakken dat hij nu praktisch nutteloos is geworden.
    Overigens is het wel jammer dat Battle.net na de meest recente re-launch van de beta behoorlijk op zn gat ligt.. het netwerk was de afgelopen maanden opvallend stabiel, hebben ze net een maand voor de release opeens enorme problemen. Het is vast 24/7 chaos op het hoofdkantoor van Blizz nu..

  3. Wormpaul · 25-5-2010 · 15.10 uur

    Was ik vergeten in 1e post, hier een link naar een persoon die veel video’s upload van Starcraft 2 games in goede kwaliteit;

    http://www.youtube.com/user/HDstarcraft

    Hiertussen staat dus ook de games van “TheLittleOne”

  4. Eline Muijres · 25-5-2010 · 16.27 uur

    Dat wordt een weekje nolife LANnen voordat we op vakantie gaan, toch Jelle?
    Ik ben zelf ook best wel onder de indruk van de beta en wat er allemaal is veranderd en toegevoegd. Deel 1 leek al zo perfect maar ze hebben allerlei kleine, handige dingetjes verbeterd en daarnaast ook hele vette units toegevoegd. Ik speel vooral met Terran want daar ben ik het meest aan gewend, maar de andere twee rassen zijn even zo goed.
    Ik zal die filmpjes van TheLittleOne eens gaan bekijken.

  5. Wormpaul · 27-5-2010 · 11.15 uur

    Ter info;

    Kanaal bovenstaand heeft weer nieuwe filmpjes geupload!

  6. m0_orsen · 27-5-2010 · 18.23 uur

    Opvallend is ook dat de pro community, zoals Team Liquid (waar TLO onderdeel van uitmaakt), erg positief staat tegenover SC2. Verandering wordt binnen de in Counter-Strike vastgeroeste e-sportswereld als heel, heeeeeel erg eng ervaren, en stuit dus bijna altijd op verzet, geflame en boycots. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Counter-Strike nog altijd zo populair is, en niet Modern Warfare 1 (wat ook aardig goed werkt als FPS e-sport, MW2 overigens niet).

    Als straks de oude Starcraft community, de Warcraft 3 community en de nieuwe spelers samen gaan in SC2, een logische volgende zet, zal er een enorme userbase ontstaan. Heb er zin an!

    Iemand een potje spelen trouwens? Ik ben te adden onder morsen04@gmail.com

  7. Jelle van Aanholt · 27-5-2010 · 19.24 uur

    Sure! Voeg je na het weekend wel een keertje toe.

  8. Frans Coehoorn · 28-5-2010 · 23.36 uur

    Het artikel is iets ouder, vandaar dat de patchperikelen van afgelopen week er niet in zaten. Niet dat het iets uitmaakt, want het is en blijft een beta en dit soort netwerkproblemen kunnen gebeuren natuurlijk. Gelukkig ziet Blizzard in dat het testen zo niet echt mogelijk was, dus we krijgen nu een weekje extra. Tot 7 juni kun je dus spelen. GG!!!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>