Elkaars taal leren: Bashers in de Bible-Belt en De Wereld Draait Door



Momenteel verblijf ik in de Verenigde Staten, in het zonnige en subtropische Charleston, in South Carolina. Ik studeer hier binnen het kader van mijn studietraject in de Amerikanistiek. Hier begon in 1861 de Amerikaanse Burgeroorlog; South Carolina was de eerste staat die zich afsplitste van de Union. Charleston staat in de VS ook wel bekend als de ‘Holy City,’ vanwege de overvloed aan kerken in het stadscentrum. Bashers in de Bible-Belt dus.

Tijdens mijn verblijf hier praat ik met veel christelijke jongeren over hun ervaringen met games. Hun beeld van games is logischerwijs haast uitsluitend negatief. Natuurlijk spelen ze zelf ook wel graag eens een potje FIFA. Ik heb ze zelfs wel Modern Warfare 2 zien spelen. Maar de geest van Jack Thompson, die zo’n schamele 500 kilometer verderop zijn thuisbasis heeft, spookt hier wel degelijk rond. Grand Theft Auto IV is natuurlijk een prime example van excessief geweld in games, en het is dan ook geen wonder dat die game vaak wordt aangehaald als we het hebben over dit onderwerp. Kort door de bocht: in het oerconservatieve South Carolina staan games niet zo goed bekend.

Elkaars taal leren

De argumenten tegen games als GTA IV kennen we wel, en komen ook niet uit de lucht vallen. Kopiëren gamers het gedrag uit dat soort games, of gebruiken ze het als uitlaatklep? Hebben games invloed op kinderen of niet? Uit mijn interviews met Rob Wijnberg (inmiddels hoofdredacteur nrc.next) voor Gaming Only concludeerde ik al dat de discussie een beetje scheef loopt. Voorstanders en tegenstanders lijken zich niet op dezelfde hoogte te begeven. Aan de basis van dit soort discussies liggen altijd waarden die we voor lief nemen. Als een liberale atheïst met een conservatieve gelovige discussieert, dan is er weinig redden aan, want beide beredeneren op volstrekt verschillende wijzes, op basis van volstrekt verschillende waarden. Je zou kunnen zeggen dat ze simpelweg elkaars taal niet spreken.

Als je dus een soort middle ground wilt vinden, van waaruit de discussie wel zin heeft, dan is het enorm belangrijk dat je elkaars taal spreekt. Figuurlijke taal, welteverstaan. Vandaar dat ik onlangs een paar streng gelovige christenen uitnodigde om een videogame te spelen die hun wél aan zou spreken. Ik koos voor Jonathan Blows Braid. Braid bevat natuurlijk geen geweld, en is daarnaast een game die speelt met christelijke thema’s als vergiffenis en de strijd tussen goed en kwaad.

Ik kan gerust zeggen dat Braid een ongelooflijke impact op hen heeft achter gelaten. Iedereen was compleet verrast dat “er ook dit soort videogames zijn” en dat “games inderdaad als kunst kunnen worden beschouwd.” Hun beeld van games was dus gebaseerd op games waarmee ze bekend waren; spelenderwijs, of via de media. Dat is logisch, want hoe baseer je je beeld op iets dat je niet kent?

In de tijd waarin we nu leven zijn dit soort persoonlijke bijeenkomsten natuurlijk erg schaars, en ook relatief ineffectief. Ik kan wel de houding van een klein groepje christenen op zijn kop zetten, maar één nieuwsbulletin of media-item, misschien zelfs één column, heeft natuurlijk veel meer impact dan dit soort kleinschalige initiatieven. Vandaar dat ik ook met argusogen kijk naar de manier waarop belangrijke, invloedrijke media met games omgaan.

Niet elkaars taal spreken: DWDD

Op 5 oktober waren David Nieborg en Alexander Klöpping te gast bij De wereld draait door. Nieborg deed onderzoek naar America’s Army en werkt mee aan Bashers, en Klöpping kennen we als entrepreneur binnen de wereld van de nieuwe media. Onderwerp van gesprek was de controverse rondom Medal of Honor.

Het eerste probleem is al dat er een item over Medal of Honor zit in een populair en quasi-intelligent programma als DWDD. Als we kijken naar de mediacoverage van games in de afgelopen 10 jaar, dan kunnen we concluderen dat het in veruit de meeste gevallen gaat over gewelddadige games. Daarbij is het niet zo belangrijk of het nou positieve of negatieve coverage was; het punt is dat het onderwerp negatieve connotaties oproept. Eigenlijk hadden Nieborg en Klöpping de oproep gewoon moeten negeren, want er valt helemaal niets te halen in een item dat wederom een game bespreekt die veel mensen tegen het zere been trapt.

Maar goed, ze vervulden hun journalistieke plicht en traden aan tafel. Klöpping maakte de grond gelijk met alle kritiek rondom de nieuwe game. Met de opmerking “Ik wil gewoon schieten” spreekt hij misschien wel veel gamers aan, maar het probleem is dat die gamers toch al aan ‘onze’ kant in het debat staan. Zo versterkt hij alleen maar het beeld dat ‘de anderen’ bij videogames hebben; we blijven onvolwassen en relativistisch ten opzichte van de gruwelijkheden die een ‘echte oorlog’ met zich meebrengt.

Imagoschade

Nieborg zegt vervolgens dat “dit soort games nog realistischer moeten worden”. Ik ben het roerend met hem eens, maar het op nationale tv zeggen is niet handig. Tegenstanders van dit soort games zullen er alleen maar sterker door in hun schoenen komen te staan. Het probleem voor hen is dat dit soort games juist te ver gaan. Nieborgs argument klinkt voor een leek of voor een criticaster als een radicaal statement van iemand die schreeuwt in de woestijn. Ik ben het er mee eens dat spellen juist moeten choqueren en meer context moeten geven, maar het is sterk de vraag of choqueren de juiste manier is om respect te winnen bij je tegenstander. De rationale verklaring voor zijn argument, hoe goed onderbouwd ook, blijft simpelweg niet hangen in die paar minuutjes televisie.

Wat hadden ze moeten doen? For the sake of the just cause hadden Nieborg en Klöpping mijns inziens afstand moeten nemen van Medal of Honor. Ze hadden niet de game moeten prijzen vanwege het ‘realisme,’ (er is niets realistisch aan een oorlogsgame als je deze vergelijkt met echte oorlog) maar de game moeten bekritiseren omdat deze de gameindustrie wederom in een kwaad daglicht stelt. Ze hadden het geweld sterk moeten afkeuren, of ze het daar nou mee eens zijn of niet, en ze hadden ‘andere soorten’ games moet benadrukken, games als Braid. Want alleen door de taal van de opponent te spreken kan je hem overhalen.

15 reacties

  1. Collo · 13-10-2010 · 20.38 uur

    “Ze hadden het geweld sterk moeten afkeuren, of ze het daar nou mee eens zijn of niet, en ze hadden ‘andere soorten’ games moet benadrukken, games als Braid.”

    Hoe kun je zoiets schrijven op een site als Bashers? Een site waar serieus over games wordt geschreven, adviseer jij journalisten/gamers om hun eigen mening te laten varen en de kritische medemens naar de mond te praten?

    Het imago van games is niet op te krikken door publiekelijk afstand te nemen, maar door met goed gefundeerde argumenten te komen waarom dit soort games bestaansrecht hebben.

  2. Sander van der Vegte · 13-10-2010 · 21.16 uur

    Eensch

  3. VN1X · 13-10-2010 · 21.18 uur

    Laat het duo in DWDD nou net geen goede argumenten weten te verzinnen waarom dit soort games bestaansrecht moeten hebben. Het enige waar ik het echt eens mee ben was de uitspraak van David, namelijk: “Waarom zou het immoreel zijn om als Taliban te spelen, terwijl de Amerikanen ook gewoon het land binnen vallen en de boel gezinnen kapot maken”. Althans dat was ongeveer de bewoording die hij gebruikte.

    Voor de rest vond ik het jammer dat die andere kerel er naast zat. Grappige uitspraken misschien voor het publiek maar tergend frustrerend voor de gamer die graag af wilt van dat beeld wat hij dus neerzette.

  4. David Nieborg · 13-10-2010 · 21.56 uur

    @ Collo Ja, beter kan ik het zelf niet zeggen.

    @ VN1X Niet als excuus, maar er zijn nog 1000&1 dingen die ik had willen zeggen, live TV is best een uitdaging voor iemand die de nuance op wil zoeken.

    Voor de goede orde. Ik heb nog een veel te lange reactie (al geschreven) maar ga nog nadenken of daar wel behoefte aan is en of dat nog iets toevoegt. Ik zou willen uitleggen hoe een programma als DWDD tot stand komt en waarom ik de Medal of Honor discussie relevant vind.

  5. Jesse Zuurmond · 13-10-2010 · 22.12 uur

    Over elkaars taal leren gesproken; volgens mij trek je een vergelijking die niet helemaal op gaat.

    In Nederland tijdens DWDD je mening uitleggen over het geweld in Medal of Honor tegenover relatief progressieve kijkers en doorgewinterde gamers is iets anders dan in de Amerikaanse Bible Belt mensen overtuigen van de waarde van games an sich.

    Vind je werkelijk dat David en Alexander jouw strategie van de Bible Belt in DWDD moesten toepassen? Voor de rest sluit ik me aan bij Collin.

    Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik het niet waardeer dat jij conservatieve Amerikanen Braid laat zien; integendeel. Dat lijkt me voor in die context een mooi gebaar.

    @ David

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw motivatie om aan te schuiven. DWDD is een programma waar nuance weinig ruimte krijgt (helemaal met Alexander aan de tafel :P) en jouw standpunt vereist volgens mij wel wat tijd om genuanceerd over te brengen. Waarom DWDD, en niet een opiniestuk in NRC.next (ik noem maar wat)?

    (Misschien wat off-topic, dan kan het misschien ooit in een podcast oid)

  6. Menno Schellekens · 13-10-2010 · 22.51 uur

    Ik vind het schokkend dat je suggereert dat David had moeten liegen bij DWDD. Kritiek hebben op anderen (en hun preformance op live-tv) kan en mag altijd, maar suggereren dat we met zijn allen een toneelstuk moeten spelen voor de rest van Nederland vind ik nogal vreemd.

    Afstand doen van Medal of Honor had trouwens ook niemand geholpen. Het type spel dat Medal of Honor is, is nou eenmaal een belangrijk deel van het medium games. De ouders van kinderen die ze schietspellen zien spelen zullen denken: als zelfs wetenschappers die onderzoek doen naar games er afstand van nemen, dan moet het wel slecht zijn.

    Ook zet je dat ze een kans had moeten laten liggen om op een volwassen manier over games te praten. Ondanks de beperkte bijdrage van Alexander droegen Prem en David veel goede punten aan. Volgens mij was er aan het eind van de discussie een consensus ontstaan aan tafel: redelijke mensen weten dat games niet gevaarlijk zijn. Het netto resultaat is dus positief.

  7. ErikJ · 13-10-2010 · 23.26 uur

    Goed artikel en bedankt voor de embedded video (kijk nauwelijks tv dus dit heb ik gemist). Het valt me op dat Prem het wèl snapt en direct de link legt met het onschuldige oorlogje spelen in de bossen en ook de consequentie van het geweld die David als wens heeft begrijpt. Voor Matthijs ligt het duidelijk buiten zijn belevingswereld, omdat hij voor de onwetende kijker benadrukt dat “de beelden echt uit de game zijn”. De argumenten van David komen hier niet aan omdat de context sowiezo al niet door Matthijs begrepen wordt.

    Ik denk dat de heren het niet veel beter hadden kunnen doen in dit interview. Het is echt niet zo makkelijk om de discussie om te draaien naar ‘andere games’. De context gaat inmiddels al over de release van een game met gewelddadige content. Dit soort items zie je niet snel ontstaan als er weer eens een nieuwe Super Mario game uitkomt.

    Ik vind het een goed plan om ook eens de andere kant van gaming te laten zien, maar dat krijg je gewoon moeilijk op de journalistieke agenda. Maar ik zie daar zeker mogelijkheden in, zeker als er ook serieuze/kunstzinnige games worden getoond (en niet de casual familie aangelegenheden van de Wii).

  8. Rainier Jaarsma · 13-10-2010 · 23.38 uur

    @David: Ik denk dat het zeker wat toevoegt, dus publiceer het gerust. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je niet hebt zitten piekeren over wat je zou zeggen in die paar minuten tv, dus ik ben benieuwd naar je beweegredenen.

    Als reactie op de kritiek, twee punten. Ten eerste zie ik de plaats van gamen in onze samenleving als een traject van emancipatie. Ik analyseer de uitzending dus naar die maatstaaf; in hoeverre draagt deze 10 minuten tv bij aan de emancipatie van gaming als een volwaardig cultureel medium.

    Ten tweede baseer ik mijn opinie op de notie dat verschillende media (tv, krant, etc) verschillende kenmerken hebben, en dat het ene argument zich nou eenmaal beter leent voor het ene medium dan voor het andere. TV is volgens mij dus een fundamenteel ander medium dan een weblog, met totaal verschillende regels. De theoretici die daarbij horen (McLuhan, et al.) kan je er wel bij verzinnen.

    Dat gezegd te hebben denk ik dat je op televisie een andere strategie moet hanteren dan op Bashers, of voor de radio, of in een krant. Ik heb dezelfde vraag als Jesse: Waarom geen opiniestuk in de nrc.next?

    DWDD is, toegegeven, geen Moraalridders o.i.d. Het programma is gericht op een jong, vaak wat links-liberaal publiek. Dat is de nrc.next ook. Toch wil ik ze daarom niet op één hoop gooien.

    Televisie is een veel verradelijker medium dan de krant. Gevaarlijk vanwege de actualiteit (vooral live-tv), maar ook omdat het persoonlijker is, dichter op de mensen komt. Het streven naar nuance op tv is een goed streven, maar mijns inziens ook een ijdel streven, want de wetten van de televisie zijn nou eenmaal niet compatible met nuance. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, (Zomergasten bv) maar DWDD is daar niet één van. Volgepropt met filmpjes, met een enorm hoog tempo, gesymboliseerd door een razend snel sprekende presentator; een programma waarin serieusheid en vermaak compleet in elkaar verstrikt zijn geraakt, met een vileine anti-intellectueel als Prem tegenover jullie; daar kan je als een genuanceerde wetenschapper alleen maar verliezen.

    Menno stelt dat het resultaat positief is. Hij kijkt naar de boodschap van de mensen aan tafel. Ik wil het in een breder perspectief zien; weer een item waarin 2 mensen met hand en tand games moeten verdedigen die in opspraak zijn gekomen. De uitkomst was bij voorbaat dus al negatief. Het gaat er niet zozeer om wát er gezegd wordt aan tafel, het gaat erom dat een verhaal over games wéér in een negatief frame wordt gezet, het frame waar iemand als ik, en met mij velen, zo nodig van af willen. Ik geloof niet dat de meerderheid van de kijkers als rationele wezens (Menno’s voorbeeld van ‘ouders’) aandachtig voor hun tv zitten te luisteren naar de deskundigen; wat veel meer impact heeft is dat het woord ‘game’ wederom gecombineerd wordt met ‘oorlog’, en filmpjes met daarin geweld. Zodoende versterk je alleen maar de negatieve connotaties die televisie altijd al op de term ‘gamen’ heeft geplakt.

  9. Richard Leurs · 13-10-2010 · 23.41 uur

    Wat David had zijn mening niet mogen uiten? Dus we moeten liegen over wat we graag spelen? Sorry, maar dat is een uitspraak die ik niet snap. David moet zeggen waar hij voor staat en één uitspraak van hem zal de haters toch niet doen omslaan?

    Ik neem even als voorbeeld mijn ouders die DWDD zaten te kijken. Door de uitspraken van de twee heren aan de DWDD-tafel snappen ze het spel nu wel meer. Ja, ze zijn het er mee eens dat af en toe wat opblazen best leuk kan zijn en een game mag net zoals films emoties van soldaten tonen. Dat maakt het volgens hun woorden zelfs zinniger. Een heel positieve uitkomst dus van dit kleine stukje op nationale TV.

  10. Jurjen · 14-10-2010 · 8.36 uur

    @Rainier: als ik het goed begrijp, suggereer je dat iemand als David verschillende strategieën moet hanteren om videogames middels een traject van emancipatie een plek in onze samenleving te geven, één voor in de krant en één voor op tv. Denk je dat hij daarmee geloofwaardig overkomt bij mensen die zowel tv kijken als kranten lezen?
    Bovendien vraag ik me af of videogames wel een traject van emancipatie nodig hebben en ik begrijp de adviezen voor het zendelingenwerk (als wolf in schaapskleren of weer andersom) niet helemaal. Het is niet zo dat je zonder games niet gelukkig kunt zijn, toch? Als bepaalde christenen geen games (zelfs geen Braid) spelen, so be it. Je kunt ze beter overhalen om seks te hebben, bier te drinken en naar Slayer te luisteren, daar heb je veel meer aan.
    Ik vond trouwens dat David en die andere jongen op tv het wel goed deden.

  11. Marijn · 14-10-2010 · 9.17 uur

    Mijn moeder, absolute non-gamer, wilde me na DWDD wel even vertellen dat ‘wat die David zei over meer realisme eigenlijk wel goed was’.

    Ik begrijp het punt van Rainier over het negatieve kader waar MoH al bij voorbaat in wordt geplaatst in een programma als DWDD, en de gevolgtrekking dat Alexander en David dan de aandacht hadden kunnen richten op ‘die andere games’ zoals Braid.

    Maar is het uit de weg gaan van een discussie niet veel zwakker dan proberen het bestaansrecht van games als MoH te verdedigen? Zelfs als ze maar een veel te vlotte 10 minuten hebben om advocaat van de duivel te spelen, zelfs als het weer eens gaat over gewelddadigheid.

    Het gaat er hier om dat ze laten zien dat er andere manieren zijn om naar dezelfde games te kijken, niet dat ze proberen de aandacht af te leiden zodat games als MoH er wel even langsaf kunnen glippen.

  12. Shoord · 14-10-2010 · 11.09 uur

    Eens met Marijn, volgens mij kwam David’s verhaal best goed uit de verf, dat Alexander dit aanvulde met kreten als ‘Ik wil gewoon schieten’ is puur het bespelen van het programma-format.

    Verder wil ik niet veel woorden vuil maken aan het bestaansrecht van wargames, feit is dat ze groot zijn en men een manier moet zoeken om ze breed bespreekbaar te maken wat betreft ideologie, game mechanics en hoe die twee samenkomen.

    Ten slotte vind ik het onbegrijpelijk dat je voorstelt dat de tussenweg in de discussie, de nadruk op een spel als Braid zou kunnen zijn, een game die Christelijke waarden zou weerspiegelen. Wat mij betreft negeert dit een cruciale discussie over de representatie van oorlog in games, daarbij vind ik het ook bedenkelijk om te veronderstellen dat wargames niet door alle bevolkingsgroepen (ofwel: ook over de volledige etnische breedte) wordt gespeeld.

  13. Jurrie Hobers · 14-10-2010 · 11.23 uur

    Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar het hier nu om ging?
    Stond Talibaan wel/niet acceptabel ter discussie ?
    of ging het hier om mag geweld wel/niet in een oorlogsgame?

    Ik denk dat er eerst een duidelijke graag moet zijn voordat je een antwoord/mening kunt formuleren/vormen?

    De reflex om meteen in de verdediging te schieten ten koste van alles lijkt me ook niet een juiste houding.

    In plaats zou je ook tegenvragen kunnen stellen die de discussie en iemands kijk op iets kunnen veranderen.

  14. Arjan Punter · 14-10-2010 · 16.54 uur

    Goed uitgewerkt stuk, was prettig om te lezen. Het was voor mij ook aangenaam om het stukje DWDD nog een keer te zien omdat ik het op televisie maar half zat te volgen en totaal niet met een kritische mindset.

    In ieder geval ben ik het eens met je dat het gebruikte frame mag afwijken of neigen naar de oppositie in zo’n televisiestuk. Maar het mag ook niet verdedigend over komen want daarmee geef je al aan dat het niet helemaal koosjer is. Ik moedig daarom allebei de heren aan om, zoals David al zei, de nuance op te zoeken. Plaats het gebeuren in een neutraler daglicht en overtuig de naysayers met gegronde argumenten die zowel toelichten als nuanceren.

    Verder denk ik dat we kunnen concluderen dat er wel schot zit in het verwijderen van het negatieve imago van games.

    En wat heeft die Alexander toch een jolige kop.

  15. Roland van Hek · 14-10-2010 · 17.09 uur

    Tijdens het lezen van Rainier’s stukje dacht ik aan het nummer ‘On a plain’ van Nirvana. Daarin zingt Cobain de tekst: “As defense I’m neutered and spayed. What the hell am I trying to say?”
    Voor wie niet weet wat deze termen inhouden: http://en.wikipedia.org/wiki/Spay_or_neuter
    En ik denk dat Rainier met zijn item EINDELIJK antwoord heeft gegeven op Cobain’s vraag!
    De beste verdediging tegen alle negatieve aandacht voor (het geweld in) games is volgens hem namelijk om ons te laten muilkorven door partijen die beweren dat games verderfelijk en slecht zijn.

    Het mag duidelijk zijn dat ik het ab-so-luut niet eens ben met deze redenering. Nieborg hadden MoH helemaal niet moeten veroordelen. Als er al een punt gemaakt kon worden, dan hadden ze live op TV de enorm eenzijdige berichtgeving over de game-industrie aan kunnen kaarten, niet door één enkele game te veroordelen op de gewelddadige en/of realistische inhoud.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>