Er zijn er gewoon té veel



Soms ben ik stiekem een beetje jaloers op filmcritici. Elke donderdag gaat een handvol films in première die ze ieder met een uurtje of twee kunnen kijken. Ze zakken onderuit, gooien de beentjes omhoog, grabbelen wat popcorn en laten de rolprent over zich heen komen.

Wat hebben wij gamecritici het dan zwaar! Games zijn veel langer dan films, en je moet actief aan de slag met al die knoppen en pookjes. Tijdens het spelen kun je niet eens je notitieblok vasthouden. Zelf speel ik meestal ‘s avonds, dus ik kom thuis na een lange dag, eigenlijk al moe, ik leg de kinderen op bed – en dan moet ik ook nog eens de wereld redden. Waar haalt een mens de kracht vandaan?

Maar even serieus: deze maand verschijnen er nieuwe games in minstens tien grote reeksen, waaronder The Elder Scrolls, Assassin’s Creed en Saints Row. Allemaal blockbusterproducties waarmee je tientallen uren bezig kunt zijn. Als ik heel november non-stop zou spelen, redde ik het nog steeds niet. En dan laat ik de alternatieve games, zoals het charmante Deense puzzelspel Where Is My Heart?, nog buiten beschouwing. Als ik naar de onmogelijke stapel op mijn bureau kijk, krijg ik soms zin om alles in een la te schuiven en een filmpje aan te zetten…

Je kunt natuurlijk proberen van alles een beetje te spelen. Dat deed ik vroeger, maar ging me al snel tegenstaan. Net als je je draai vindt in een game, dient de volgende zich alweer aan.

Tegenwoordig maak ik een zorgvuldige selectie, die ik ook echt uitspeel. Nu ben ik, samen met mijn vrouw, bezig met de nieuwe Zelda. Net als andere jonge ouders hebben we maar weinig tijd voor onszelf, dus zijn we blij als we dit jaar het einde nog halen. De meeste andere grote namen raak ik waarschijnlijk niet eens aan, hoe gaaf ik ze ook vind.

Uiteindelijk is dit niet mijn probleem, maar het probleem van de game-industrie. Er zijn gewoon te veel grote games, en de games zijn gewoon te groot. Uit cijfers van bijvoorbeeld de openbare statistieken van downloaddienst Steam, blijkt dat de meeste gamers hun games nooit uitspelen. Tegelijk klagen ze als een korte game de volle mep kost.

Maar het is lastig om de prijs van kortere blockbustergames lager te maken, omdat de kosten van game-ontwikkeling niet alleen zitten in de hoeveelheid content, maar ook in benodigde software. De spectaculaire ervaring van grootschalige games komt voor een aanzienlijk deel voort uit heftige technologie, geschreven door grote programmeerteams. Kijk naar het digitale domein: de lage prijzen (zoals ‘gratis’) die inmiddels gebruikelijk zijn op onder andere iPhone en Facebook zorgen uiteindelijk niet per se voor korte, maar vooral voor technisch simpele spellen.

Toch hoop ik dat er ooit een tussenvorm komt: elke donderdag een handvol nieuwe, indrukwekkende games, die zichzelf met een uurtje of twee laten uitspelen. Lijkt me heerlijk. Ik gooi de maïs vast in de pan!

Next Level staat wekelijks in nrc.next.

12 reacties

  1. Pepijn · 26-11-2011 · 15.46 uur

    Je bent toch niet verplicht om elk spel dat uitkomt te spelen?

  2. VN1X · 26-11-2011 · 15.57 uur

    Oh god, dat argument weer…

  3. RastaHenkie · 26-11-2011 · 17.29 uur

    Je moet gewoon accepteren dat de tijd van blind Triple A games kopen voor bij is. Dat heb ik ook met films gedaan. Ik ben kieskeuriger geworden in het uitzoeken van games.

    Want ook al heb ik nu het geld om al die games te kopen, de tijd om ze allemaal uit te spelen heb ik helaas niet meer. Daarom kijk ik helaas heel goed uit voordat ik een MMO koop/speel. Gelukkig zijn er steeds meer games waarbij je kunt kiezen om alleen de hoofdverhaallijn te spelen als je dat wilt en het maar 2/3 van de tijd kost

    Daar komt nog bij dat ik sommige “toppers” gelukkig vrij gemakkelijk (tijdelijk) over kan slaan. Dit zijn vooral spellen die in mijn ogen niet vernieuwend zijn om weer een jaar later te kopen.Daarbij moet je denken aan spellen Zoals Fifa,Cod,AC etc. Die meer op een update via DLC lijken dan een nieuwe deel in de reeks.

    Ik vind dan ook dat dit probleem zo op gelost kan worden als alle devs gewoon weer 2-4 jaar nemen om hun spellen te ontwikkelen ipv van uitpoepen als een leg batterij!

    Mijn speel lijst voor Nov:
    Zelda:SS,SMario3DL,Deus EX en een beetje BF3

    Mijn speel lijst voor Dec:
    Zelda:SS,MarioK7,Uncharted&Batman:AC en weer een beetje BF3.

    De bedoeling is dan ook om in ieder geval Deus EX(gelukt),Zelda, Smario3DL en Uncharted uitgespeeld te hebben!

  4. Gillian de Nooijer · 26-11-2011 · 17.51 uur

    Ik hou van lange spellen en ben er ook zeker kritisch over als iets te kort aanvoelt (een verhaal moet een enigszins afgerond geheel zijn, niet vijf losse fragmenten). Het probleem is wat mij betreft dan ook niet dat blockbustergames ‘lang’ zijn, ze komen simpelweg te veel tegelijk uit.

    Hollywood is ook van dat idee afgestapt dat alle films met de kerst in de bios moeten liggen, vandaar dat je nu vrijwel de gehele zomer topfilms hebt. Met die hitte in de bios zitten? Ja, want mensen komen toch wel.

  5. Yonah · 26-11-2011 · 20.29 uur

    Tjoh, en dat moet je ook nog vijf alinea’s schrijven over hoe druk je het hebt!

  6. Mitch · 27-11-2011 · 15.52 uur

    Nou Niels, je hebt wat spellen betreft iig de juiste keuze gemaakt :) Ben zeer benieuwd wat je van de nieuwe Zelda vind. Ikzelf vind het na een eerste keer uitspelen misschien wel de beste Zelda ooit… maar een echt goed oordeel kan ik eigenlijk pas geven na een 2de of 3de keer. Binnenkort maar beginnen met de second quest dus!

  7. Dorsos · 27-11-2011 · 16.02 uur

    Ik stel een aantal spellen gewoon uit tot na de kerstperiode: Tot in de rustige maanden januari en februari, of zelfs de zomer.

    Uncharte, Assasins Creed, zijn 2 voorbeelden.

    Het grote nadeel is wel dat ik nog een grotere backlog heb van spellen die ik niet of nauwelijks heb gespeeld. Deze is met name opgebouwd in een periode dat ik helemaal niet aan gamen toe kwam. Ik probeer deze lijst al heel lang door te worstelen maar vanwege alle toppers ieder jaar kom ik er erg traag doorheen.

    Maar eigenlijk moeten we niet zo klagen. Typisch Nederlands: Er zijn gewoon te veel goede games…. Wat vervelend nou…

  8. Bart Breij · 27-11-2011 · 17.35 uur

    Je geopperde tussenvorm gaat totaal niet werken Niels. Dan mopper je nog veel meer als je op een hele week niet aan de donderdag-games bent toegekomen en dan een inhaalslag moet maken. Bovendien: wat is er ook alweer mis met spellen die je erg lang kan spelen?

  9. Jan Laros / Aerschtuner · 28-11-2011 · 21.46 uur

    Ik ken het. Alles blijft op een gegeven moment liggen. Ik heb in een week tijd Zelda uitgespeeld en heb het idee dat ik het enigszins afgeraffeld heb. Ook dat is zonde, dus ik wil een tweede play through doen (goed idee, samen met vriendin!). Maar wanneer in godsnaam?

  10. Randy Timmers · 29-11-2011 · 16.28 uur

    Ik vind de huidige releaseschema’s anders best fijn. Ik speel nu ook Zelda. Een uurtje per dag gemiddeld, schat ik. Soms helemaal niet, soms een uur langer. Over iets meer dan een maand ben ik ermee klaar en begin ik aan (bijvoorbeeld) Skyrim of Assassin’s Creed: Revelations. Lekker rustig gamen, no pressure. Geniet er nu zelfs meer van dan vroeger, toen ik games in een dag uitspeelde.

  11. Rick · 29-11-2011 · 16.37 uur

    En over een paar maanden lopen we weer te zeuren dat er zo weinig toffe games uitkomen… :P

  12. Niels ’t Hooft · 29-11-2011 · 20.28 uur

    @Rick: Dat zal je uit mijn mond nooit horen. De rest van het jaar moet ik ook harde keuzes maken, alleen is het niet zo extreem als nu. Zeker als je ook naar indie en mobile kijkt kan je letterlijk spelen tot je erbij neervalt.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>