Het Festival of Games is zakelijk en lichtvoetig tegelijk



Stiekem baalde ik een beetje. Na dagen aanhoudende kou en loeiende kachels, verlichtte een gouden gloed donderdagochtend mijn kamer. Erwin Krol was al dagen druk aan het gebaren, want er kwamen prachtige zomerse dagen aan. Hij kreeg gelijk. In de trein naar Utrecht zaten mensen wat onwennig aan hun korte broeken te frummelen. Een korte broek zou ik in ieder geval niet nodig hebben.

Conferentie

Ik was op weg naar het Festival of Games, in de Jaarbeurshallen. Dit tweedaagse congres heeft, zoals Joost Rietveld al schreef, een internationaal karakter. Het is vooral gericht op professionals uit de gameindustrie, en lijkt daarmee vooral een business-to-business-gelegenheid. In zekere zin was dat ook zo, getuige de compacte career fair en pitch-and-match-mogelijkheiden.

Meer dan een puur zakelijke aangelegenheid, was het congres een bijzondere bijeenkomst van mensen met een gedeelde passie. Ook voor geïnteresseerde gamers die weinig met de zakelijke kant te maken hebben (zoals ondergetekende), was het prima vertoeven in Utrecht. Ik heb me vooral gericht op de conferentie, waar sprekers uit allerlei disciplines een presentatie gaven.

Andere Bashers zullen zich in de komende week specifiek op bepaalde presentaties richten. Wat ik hier wil doen, is een rode draad schetsen, een impressie van het geheel. Na anderhalve dag lang van de ene naar de andere presentatie gerend te hebben, viel me in het bijzonder op dat bij bijna iedere spreker de liefde voor zijn vak en het medium games overal van af straalde.

Liefde, Lara en het gevaar van een tweeling

Zoals bij Ian Livingstone, life president of Eidos, die amicaal sprak over zijn carrière. Ik heb er niet veel van opgestoken, maar de  aaneenrijging van unieke anekdotes maakte deze presentatie één van de hoogtepunten. Zo vertelde de oprichter van Games Workshop over de vele versies - zowel fictief als fysiek - van Lara Croft en de eerste dagen van zijn immens succesvolle bedrijf. Hoe hij met vrienden vanuit een flatje de eerste edities van Dungeons & Dragons verkocht. Zijn huisbaas gooide telkens roet in het eten door potentiële klanten via de gedeelde telefoon af te wimpelen: piss off!

“Zijn huisbaas gooide telkens roet in het eten door potentiële klanten via de gedeelde telefoon af te wimpelen; piss off!

Dergelijke sprekers geven kleur aan de gameindustrie, door je een trip down memory lane voor te schotelen. Inspirerend, maar gelukkig werden dit soort praatjes afgewisseld door meer zakelijke presentaties. Zo sprak Kellee Santiago over het iteratieve ontwikkelproces van Flower. Van bloemengolf tot achtbaanrit; de gekste ideeën vormen uiteindelijk de fundamenten voor het eindproduct.

De presentatie van David Tisserand kwam vanuit een geheel andere hoek, maar gaf tevens een mooi kijkje achter de schermen. De Fransman is usability specialist bij Sony en houdt zich al jaren bezig met het playtesten van verschillende games. Hij schetste hoe dit vakgebied steeds belangrijker wordt binnen het ontwikkeltraject, om vervolgens uitgebreid – en bij tijd en wijle op hilarische wijze – uit te leggen hoe hij het toegespitst heeft op sociale games als Singstar. Voor nu is het genoeg om te zeggen dat er geheel andere regels gelden bij het testen van dergelijke games – tweelingen inhuren levert in ieder geval catastrofale resultaten op.

Great success, yes!

Hoewel niet elke presentatie goed was, hebben de organisatoren een  geslaagd aanbod aan sprekers samengesteld. Verschillende nationaliteiten, disciplines en leeftijden waren vertegenwoordigd. Deze bonte mix werd bij elkaar gehouden door datgene wat het Festival of Games voor iedere gamer interessant maakt: oprechte liefde en passie voor ons medium.

Tussen de presentaties door was er ruimte voor een versnapering, en heb ik me nogmaals stukgebeten op Crazy Crate Box/Bert heeft het Moeilijk/Crates From Hell of hoe die game ook mag heten. Al met al is het Festival of Games geslaagd te noemen, zowel voor professionals als nieuwsgierige gamers. Door de combinatie van zakelijke en lichtvoetige inhoud, puike sprekers en een prettige sfeer, is het een prettige en belangrijke aanvulling op massale, hypercommerciële beurzen als de E3.

Ik reis volgend jaar in ieder geval weer af naar Utrecht. Hoe opgewonden Erwin Krol ook staat te verkondigen dat er zomerse dagen in aantocht zijn.

Eén reactie

  1. Ellen · 9-6-2010 · 14.32 uur

    Mooi sfeerverhaal. Ben er ook geweest en heb genoten. De passie voor games en de leuke presentaties: het was helemaal de moeite waard!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>