Gamehype: wat vindt de Nederlandse gamepers van Arma 2?



Gamehype.nl verzamelt Nederlandstalige gamerecensies en berekent uit alle beoordelingen een gemiddeld cijfer. Voor Bashers licht webmaster Joshua van Middelkoop er wekelijks één uit.

arma2_screenshot02

Arma 2 is een tactische pc-shooter van de Tsjechische ontwikkelaar Bohemia Interactive. Sinds 19 juni 2009 ligt het spel in de winkel. Wat vindt de pers ervan?

“Dat Arma II echter de meest realistische oorlogssimulatie is sinds het begin der tijden ziet zelfs een blinde scherpschutter met Parkinson nog vanaf twee kilometer afstand. Jammer is het wel dat bij nadere inspectie toch niet alles zuivere koffie blijkt te zijn. Ofwel een lekker bakje pleur met soms een afgrijselijke nasmaak.” - Insidegamer – cijfer 7+

“Is dit dan een goed spel? Nee. Puur theoretisch gekeken is het een spel wat slecht in elkaar zit. De besturing is vaag, de computers zijn dom, het vraagt way to much van je systeem, het is slecht afgewerkt, er is pop-up al over the place en de leercurve is veel te lang. Maar kan je er plezier aan beleven? Zeer zeker.” - Evilgamerz – cijfer 7,5

Bugs en systeemcrashes

De eerste Arma zat vol met bugs. Je zou verwachten dat de ontwikkelaar leert van zijn fouten, maar helaas is dat niet het geval. De recensent van Jouwgames introduceert en concludeert zijn review bijvoorbeeld met behoorlijk wat frustratie.

“De installatie met de DVD liep de eerste 5 keer mis, telkens op een verschillend punt, ongeacht de vele pogingen om het schijfje proper te maken. Toen probeerde ik alle data naar mijn harde schijf te kopiëren, iets wat aan een snelheid van 2 Mbps zeer lang duurde, zeker als het kopiëren ook verscheidene keren zonder reden stopte.[…] Ook toen het spel ‘speelbaar’ was, waren de problemen nog niet opgelost. […] Omdat er zo weinig op voorhand vaststaat, zullen er af en toe missies onherroepelijk mislukken, zonder aanduidbare reden.” - Jouwgames – cijfer 6,0

“Helaas zijn er nog vele andere voorbeelden van bugs. Ik heb vastgezeten in muren, dwars door objecten heen kunnen kijken en missies niet kunnen halen terwijl ik alle opdrachten voltooid had. Mijn bak is behoorlijk snel, dus het is hooguit licht frustrerend als ik stukken opnieuw moet spelen.[…] Ja, ze mogen met een joekel van een patch komen willen we meer uit de singleplayer halen dan een haat / liefde verhouding.” - Insidegamer – cijfer 7+

Operation Flashpoint

In een aantal recensies wordt de vergelijking met Operation Flashpoint gemaakt. Ook wordt er alvast vooruitgeblikt naar opvolger Dragon Rising.

“Als je al bekend bent met Operation Flashpoint of de eerste ArmA, dan zul jij je direct thuis voelen in ArmA II. Als je niet over die ervaring beschikt, is de drempel wat hoger en kun je wat moeite hebben met het realisme van dit spel. Het zal je zeker gebeuren dat je net het gevoel hebt dat je behoorlijke vooruitgang boekt […] en het volgende moment ziet dat je scherm draait en je er achter komt dat je neergeschoten bent.” - Gamez – cijfer 8,6

“ArmA II is uiteindelijk, schat ik in, nog iets meer hardcore dan Dragon Rising wordt. […] Ik ga er nog steeds vanuit dat Dragon Rising gruwelijk wordt. Heb je geen zin om daar op te wachten, dan kun je nu al helemaal los met ArmA II. En die game biedt absoluut een gigantische, overrompelende oorlogservaring voor de serieuze combatsim speler. En dat deze natte droom voor tactische shooter- en oorlogsimliefhebbers zomaar in juni te beleven valt, mag een zeer aangename verrassing genoemd worden!” – Power Unlimited – cijfer 8,8

Realisme?

Dit spel moet het dus echt hebben van zijn realistische gameplay. Maar je kunt je afvragen wat dit realisme waard is, als het gepaard gaat met een gebrekkige AI van je teamleden.

“Omdat ArmA II een tactische shooter is, hangt er veel af van de prestaties van de AI. Deze is gelukkig top.” Jouwgames – cijfer 6,0

“Schijnbaar is bijna iedereen vol lof over de AI van de NPC’s, persoonlijk kan ik me er regelmatig aan storen. Zo is het gewoon vreemd dat je teamleden wel rekening met elkaar houden en met elkaar communiceren, maar dat jij actief met je commands bezig moet zijn wil je nog een response van ze krijgen.” Insidegamer – cijfer 7+

“Ook je squadleden zelf lijken soms het spoor volledig bijster. Zo wordt het geven van een simpele ‘ga daarheen-opdracht’ een soms langdradige en tijdrovende bezigheid.” – Gamer –cijfer 8,0

arma2-boxshot

In totaal

De recensies zijn over het algemeen erg kritisch: iedereen stoort zich aan de bugs. Als ik de teksten lees, verwacht ik keer op keer een slechte danwel redelijke score. Toch scoort Arma 2 gemiddeld een 7,7. Is dat niet aan de hoge kant voor een game met zoveel gebreken?

Dit cijfer is gebaseerd op 10 Nederlandstalige recensies. Het allerhoogste cijfer komt wederom uit Power Unlimited, dit magazine deelt een 8,8 uit. De gamesite Jouwgames geeft het laagste cijfer en beoordeelt de game met een 6,0.

Ga naar de Arma 2-pagina op Gamehype.nl voor alle recensies en cijfers. Staat jouw recensie er nog niet bij, meld hem dan aan via de site.

2 reacties

  1. Jason · 12-8-2009 · 13.28 uur

    PU is lang niet meer geloofwaardig, gewoon snackliteratuur voor pubers die niet te diepgaande dingen willen lezen. Kan soms prima zijn, al zijn de PU-cijfers er helaas nauwelijks naar.

    De rest blijft gewoon een eigen mening, al worden games tegenwoordig teveel afgekraakt puur op technisch vlak en laten veel reviewers het concept “plezier/leuk vermaak” wat mij betreft te weinig meewegen. ArmA II is wel een uiterste qua bugs, maar ik kan me nauwelijks echt in 1 site regelmatig vinden.

  2. bas · 12-8-2009 · 16.42 uur

    Ik vind het wel typisch dat een pc spel bijna geen comments krijgt. Ligt dat aan het spel of aan het platform?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>