Games mogen geen naam hebben: een relaas over slechte titels



Gamers durven hun trouwe knopjesmedium wel eens te vergelijken met een fatsoenlijke film, een lekkere plaat of een goed boek. Jazeker, wij spelen elke dag kunst. Hoewel films nog wel eens het voordeel van de twijfel krijgen, staat of valt een boek met de titel. Maar een game mag alles heten. Hoe onorigineler hoe beter: gooi een paar woordjes in een generator en de hoes kan naar de drukker. Zonde.

Epische missers

En ja, daar erger ik me aan. Hoewel het product games in eerste instantie gemaakt is om jou en mij te entertainen, herbergt elke game wel een stukje kunst in zich. Dat wil niet zeggen dat games gelijk zijn aan literatuur, maar wel dat het verre familie van elkaar is.

Maar hoe kan ik mijn vriendin en familie overtuigen van deze kunstvorm als er titels in mijn (virtuele) kast staan als Project Rub, F.E.A.R. 2 Project Origin en Call of Duty World at War Zombies II? Het web staat vol met lijstjes en de top zoveel van absurdste gamenamen ontbreekt geenszins. Ik ben heel dankbaar dat ik titels als Sticky Balls, Irritating Stick, Princess Tomato in Salad Kingdom, Spanky’s Quest, Ninja Baseball Bat Man en Touch Dic aan me voorbij heb laten gaan in mijn gamecarrière.

Ook de E3 die momenteel aan de gang is laat zien dat er bijzonder oncreatieve namen uit die creatieve gamebreinen rollen. Het epische Nintendo doet een Epic Mickey met Kirby Epic Yarn‎ (alleen dan nog dramatischer) en Ubisoft laat Rayman terug naar zijn wortels gaan in Rayman Origins.

Dit is opmerkelijk te noemen voor een creatieve branche. Het stikt in de schappen van de nietszeggende gametitels. Goede namen lijken per definitie niet te bestaan. Nee, toch wel: Guns of the Patriots. Het is niet denderend, maar het zeker wel een degelijk opschrift. Helaas is het in deze industrie gewoonte om ook de serie te verwerken in het logo, compleet met een nummertje zoveel (en, wellicht wat twijfelachtig om deze erbij te nemen maar ik doe het toch, de slogan): Metal Gear Solid 4 Guns of the Patriots Tactical Espionage Action. Waarom toch?

Het Carlos Ruiz Zafón-model

Als je met onbeantwoorde vraagstukken zit opgescheept die je in eerste instantie niet kunt beantwoorden, luidt de oplossing bijna altijd: geld. Zo ook hier. Maar zorgt het afdrukken van de serienaam echt voor zoveel extra verkopen? Waarom niet gewoon die grijze grijns van Snake op de voorkant en de ‘subtitel’ al het werk laten doen, zodat de game lekker pakkend klinkt? Of denk je eens in: Samus Aran op haar maagdelijk witte Wii-hoes en dan met grote letters niets anders dan Other M. Bam!

Misschien zorgt deze manier van handelen voor een versterking van het kopiëren van boxart, een trend die nu al een tijdje zichtbaar is en nog verder zal toenemen. Een ontwikkeling die ook al jaren in de literatuur in versterkte vorm te bespeuren valt (het Carlos Ruiz Zafón-model: dat boek met die mooie lantaarnpaal op de cover). Publishers zullen de hoes van goedverkopende games – die de klant natuurlijk in zijn hoofd heeft geprent – met een kleine twist hergebruiken voor eigen succes.

Het belangrijkste is dit: betere gametitels zouden er automatisch voor zorgen dat het medium een stapje stijgt op de kunstladder. En daar zou ik heel gelukkig van worden. Als een boektitel als Sneeuwdorp van ene Niels ’t Hooft straks een gelijke vindt in de gameindustrie zou dat toch prachtig zijn? Want Farmville zou wel een heel grievende en onrechtvaardige zielsverwant zijn.

Mijn naam is haas

Maar wie ben ik? Mijn naam is haas. Ondergetekende heeft officieel helemaal geen verstand van naamgeving. Mijn enige verdienste is een compliment van mijn ex-docent associëren, die me toevertrouwde dat ik ‘het belang kende van goede hoofdstuktitels en de kunst van naamgeving onder de knie had’. Maar dit oncontroleerbare feit maakt mij nog geen kenner. Ik ben slechts een nederige boodschapper. Het is vooral aan de heren en dames uit de gameindustrie om hun nek uit te steken. Uw naam staat op het spel.

10 reacties

  1. DennisU · 17-6-2010 · 11.12 uur

    Hierin deel ik je mening toch niet. Ik geef toe dat de subtitels - zoals genoemd in het artikel - niet de beste zijn, maar ik ben toch een voorstander van de huidige naamvoering: “GROTE NAAM, Korte Subtitel”. De grote namen zullen het product moeten verkopen, en de subtitel heeft ook een aantal belangrijke redenen: Het grote spelmechaniek, bijvoorbeeld ijs, maakt de ondertitel “Frozen Throne” (om maar ff een bekende uit de kast te trekken), maar bovenal zorgt een goede ondertitel voor de vervanging van ‘zomaar een cijfertje’. Ik had persoonlijk “Mario Galaxy Evolved” beter gevonden dan “Super Mario Galaxy 2”. ‘Evolved’ is hierin misschien niet het beste woord, maar je begrijpt me.

    Kijken we naar andere vormen van entertainment zien we deze omslag ook. Waren het eerst de Rocky Vijfs en Alien 3’s, hebben we nu Harry Potter and the Prisoner of Azkhaban. Het geeft veel meer diepgang, al vóór je de film hebt gezien. Het draagt allemaal bij aan de marketing en hoe jij je voelt bij die film, of in ons geval, een spel.

  2. Erwie · 17-6-2010 · 11.57 uur

    Ach, gamenamen. Er zijn er maar een paar die er positief uitspringen, de rest is gevormd uit dezelfde pool van vijftig woorden, zoals Warrior, Shadow, Destroy, Gun, Legend, Fate, Heroes, Raider, Power, Combat, Battle, Dead, Revolution, Evolution, Retribution, Revenge, Wrath, Knight, War etc.

    Het ergste zijn wel de semi-pakkende gamenamen die er nog een overbodige subtitel bijkrijgen. Boiling Point is bijvoorbeeld een aardige naam voor een game, maar waarom moest daar Road to Hell achter? En waarom stond er Combat Evolved achter Halo?

    Ik vind Half-Life bijvoorbeeld wél een goede gametitel. Misschien jammer dat ze daarna alleen nog maar genummerd hebben, maar dat komt doordat de mensen en bedrijven achter de game vele malen onbekender zijn dan de game zelf. Game X by Gabe Newell, gaat dat echt verkopen? Zolang de auteur niet genoeg kracht heeft om een spel te verkopen, blijven we aan nummertjes voor vervolgtitels hangen, vrees ik. Maar laten we vooral beginnen met de games in den beginne een toffe naam mee te geven.

  3. Stefan Popa · 17-6-2010 · 12.11 uur

    Daar zijn meningen ook voor, beste DennisU, om ze aan elkaar te toetsen. Eigenlijk ben ik het ook met je eens: de namen moeten inderdaad de games verkopen. Zo werkt het nu eenmaal, maar is dat ook wenselijk?

    Dat subtitels het cijfertje (soms!) wegwerken, ben ik helemaal vergeten te benoemen. Dat is al een ontwikkeling in de goede richting. Nu nog de gamenaam zelf wegwerken, want ook in het geval van je filmvoorbeelden, zou ik ‘Harry Potter’ weghalen voor de subtitel. Dan heb je meteen sterkere titels (helaas is het in de kinderboekenwereld nog wel gewoonte om de serienaam te publiceren, puur en alleen omdat kinderen van vastigheid houden).

    Diepgang geeft het wat mij betreft niet; ik weet sowieso al naar welke film ik ga, welk boek ik lees of welke game ik koop. Dat het bijdraagt aan de marketing is inderdaad een feit :-).

    Ik zat trouwens nog te denken om Halo Combat Evolved ook in het artikel te verwerken, maar heb dat toch maar niet gedaan. Mijn punt vond ik wel duidelijk, maar die game blijft demonstreren hoe frappant de naamgeving wel niet is in deze industrie. Combat Evolved sloeg echt helemaal nergens op.

    En je hebt een punt, Erwie: gaan games met een ‘nieuwe’ naam wel verkopen? Maar dan denk ik: elke grote serie begon ooit met ‘Game X’. Als de industrie afstapt van hun huidige gewoonte, dan vormt zich een trend én doet iedereen het. Dus elke game begint ‘opnieuw’.

  4. Jerry Vermanen · 17-6-2010 · 12.26 uur

    Ik ben het helemaal eens met Stefan. Het klopt inderdaad dat de titels van games weinig origineel zijn. Even afgezien alle praktische bezwaren, want er valt genoeg te zeggen over de redenen waarom je ongeïnspireerde titels op de schappen terugvindt. Het feit blijft dat het ongeïnspireerd is.

    Maar maakt het bij games veel uit? Een boek moet zich inderdaad door de kaft, titel en de reputatie van de schrijver verkopen. Een game krijgt eindeloos veel previews. De game verkoopt zichzelf, ongeacht de zouteloze titel. En bedenk je dat een boek een medium is waarbij woorden alles vertellen. Wanneer je als schrijver niet eens een fatsoenlijke titel kan bedenken, zullen de overige 20.000 woorden ook wel niet veel soeps zijn.

    Dan is de vergelijking met films al een stuk eerlijker. Of de ene branche beter is in het verzinnen van titels dan de ander? Geen idee. Genoeg films met waardeloze crap-titels. En games als Shadow of the Colossus, Heavy Rain, Last Guardian en Brütal Legend klinken goed en zijn origineel. Hoewel meningen daarover kunnen verschillen.

  5. Erwie · 17-6-2010 · 12.57 uur

    Trouwens ook een nieuwe trend: als er tijdje geen sequel is geweest, dan komt er een ‘herstart’ van de reeks die weer gewoon heet zoals deel één: Medal of Honor, Aliens vs. Predator, Alone in the Dark, Prince of Persia. Ik vind dat vooral verwarrend, en voor mensen die databases onderhouden is het helemaal geen pretje :D

  6. Wormpaul · 17-6-2010 · 16.45 uur

    Schiet mij ook te binnen;

    Waarom leken de covers van “Haze” & “Timeshift” zoveel op elkaar?

    beide zijn lelijk (smaak gebonden) maar lijken vooral erg op elkaar (niet smaak gebonden)

    Blijft apart om te zien dat bedrijven miljoenen uitgeven aan design/marketing etc. en dan zulke steken laten vallen bij de uitstraling van het fysieke product.

  7. ErikJ · 17-6-2010 · 19.21 uur

    Moest ook meteen denken aan Shadow of the Colossus. Zou dat echt de enige game zijn waar de term Shadow ook een goede betekenis heeft?

  8. DennisU · 18-6-2010 · 9.08 uur

    @ Stefan
    Harry Potter-films alleen bestaand uit de betreffende subtitel? En de massa’s mensen die die film zien omdat ze ‘Harry Potter’ zien staan? De groepen kinderen en kinderfeestjes die samen naar ‘die nieuwe harry potter’ gaan?

    Juist door je bekend, en zorgvuldig opgebouwde merknaam weg te gooien, zorg je ervoor dat de kracht van de naam ook wordt weggegooid. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest van wie dan ook in het cratieve process van en om Harry Potter. Maar natuurlijk, het is een voorbeeld.

    En je hebt gelijk over ‘meningen’. Ze zijn er om eens lekker tegen elkaar in te praten, en ik ben blij dat dat hier op Bashers op een lekker volwassen manier kan, zonder dat mensen ‘first’ roepen, of bij elke mening roepen dat het bullshit is. Ook vind ik het hier heerlijk dat mensen alle positieve en negatieve punten van de consoles willen inzien, en zo niet de gebruikelijke fanboy-wars ontstaan.

  9. Stefan Popa · 18-6-2010 · 10.54 uur

    ‘Een boek moet zich inderdaad door de kaft, titel en de reputatie van de schrijver verkopen,’ dat klopt Jerry. Een game verkoopt zich in eerste instantie door middel van goede recensies (simpelweg: media-aandacht), gameplay beelden op GameTrailers, de cover én de hoofdrolspeler. De naam is van ondergeschikt belang.

    En Wormpaul, zo zijn er helaas wel meer covers die bijna niet van elkaar verschillen. (Denkt aan Japanse RPG’s zonder (voor mij herkenbare) naam.) Dat is ook jammerlijk in deze industrie.

    Maar Dennis, gaan die kinderen niet nog steeds naar Harry Potter kijken, ook al heet de film zelf The Chamber of Secrets? Harry speelt immers nog steeds de hoofdrol. Dat zijn naam ook meteen een merknaam is geworden, is slim, maar de boeken zouden uiteindelijk ook goed verkopen zónder steeds ‘HP’ op de voorkant te zetten (kijk naar Twilight-reeks, die heeft volgens mij geen reeksnaam én verkoopt als een speer).

    Plus, je hebt weer een punt: Bashers is een verademing voor deze industrie ;)!

  10. Jurrie Hobers · 20-6-2010 · 9.05 uur

    @stefan popa dat een game verkoopt op aandacht en dat de naam niet van belang is ben ik niet met je eens. Misschien even in herinnering nemen dat de laatste Call of Duty eerst Modern Warfare2 heette (zonder CoD) waarbij de bekendheid en koop-intentie ineens behoorlijk daalde. Toen is haastig Call of Duty als merk teruggebracht op de verpakking en in de titel.

    Ik vind dit ook logisch, titels (lees: brands) zijn extreem belangrijk voor consumenten. En erg belangrijk voor commercieel succes. Persoonlijk ben ik uitermate geinteresseerd in naamgeving, aangezien je een ‘verhaal’ rond een product kunt versterken en in sommige gevallen zelfs verstoren. Ondanks dat niet elke consument de exacte herkomst kent ontstaat er wel een compleet plaatje. Marketing en Branding horen hand in hand te gaan, en indien juist gepositioneerd ontstaat een enorm concurrentievoordeel, wat in de praktijk nog eens dubbel bewezen wordt door de sequel markt die geleidelijk is ontstaan. Nieuwe titels die echt doorbreken worden steeds schaarser.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>