Gamestormen op de Dag van de Ambtenaar 2.0



Woensdag 16 februari was de Dag van de Ambtenaar 2.0. Een dag die draaide om de overheid meer 2.0 te maken: open, sociaal en de mens als centraal punt. In het Meeting Plaza in Maarssen kwamen allerlei ambtenaren bijeen om te praten en te leren over nieuwe mogelijkheden. SETUP organiseerde op deze dag de Gamestorm om ambtenaren in contact te brengen met games en spelconcepten. De naam van Gamestorm verklapt de inhoud al een beetje: tijdens deze workshop gingen gameontwikkelaars (vooral HKU-studenten) en ambtenaren samen brainstormen over probleemoplossende gameconcepten.


Als ik aankom en een blik in de zaal werp, kan ik de ambtenaren er zo uitpikken: het zijn mannen in pak of net geklede dames. Daarnaast zijn er nog jonge mensen, sommige met hippe brillen: de gameontwikkelaars. Na een kort introductiepraatje mogen de aanwezigen een tafel uitkiezen. Elke tafel heeft een thema, bijvoorbeeld ‘lifehacking’, ‘maatschappelijke games’ of ‘conventies breken’. Aan de hand hiervan proberen de ambtenaren hun problemen op een creatieve manier op te lossen. Bij elke tafel staan al gauw twee of drie ambtenaren en twee gameontwikkelaars. Het gamestormen gaat beginnen.

Filevrienden

Ik schuif aan bij een tafel. Na een korte voorstelronde beginnen we direct met het gamestormen. We hebben namelijk maar 20 minuten per ronde, dus we kunnen niet uitgebreid de tijd nemen. We starten bij het onderwerp ‘ruimte’, omdat een van de ambtenaren hiermee werkt. Vanaf daar komen we al snel op het fileprobleem. Mede-gamestormer Inge en ik laten vooral de ambtenaren praten: zij moeten zelf met ideeën komen en even helemaal out of the box denken. Inge stelt een aantal prikkelende vragen, maar echt nodig is dit niet, zo blijkt. De twee ambtenaren raken enthousiast van elkaars ideeën: een app die de krant voorleest zodat je nog wat nuttigs doet in de file en die laat zien hoeveel tijd je had bespaard met het openbaar vervoer.

Er zijn zoveel ideeën dat er na het signaal echt moet worden gekozen voor één ding. Uiteindelijk komen ze met het meest grappige en sociale concept: een game waarin je kan zien wie er samen met jou in de file staat en daarmee punten verdient. Dan kun je met je filevrienden afspreken om te gaan carpoolen of – als je single bent – misschien wel wat meer.

Het concept wordt op een poster gezet en dan, aan het einde van de eerste ronde, komt iedereen bij elkaar. De gemaakte concepten worden even besproken. We zien leuke ideeën van andere groepen: een game voor in de wachtkamer van de dokter of tandarts, waarbij je door Triviant te winnen een plaats vooruit mag in de rij. Of een game in de trein, waarbij de coupé met de meeste mensen erin wint. Zo worden mensen gemotiveerd om bij elkaar te zitten.

Na de presentaties start de tweede ronde en de groepen veranderen. Er verdwijnen een aantal ambtenaren, waardoor wij er opeens geen hebben. Dat maakt niet uit, want samen met gameontwikkelaars bedenken we zelf een probleem dat we moeten oplossen. Iemand begint over de irritatie van de serieuze, officiële pasfoto’s die in paspoorten moeten staan. De regels lijken willekeurig: wel of geen oren, mag er haar voor je ogen? We komen met een game waar spelers alle fouten op een foto aan moeten wijzen.

Testjes en tagging games

Ook de concepten van de tweede ronde worden besproken en dan gaan we vlug door naar de derde ronde. Het probleem is dit keer heel concreet: er wordt een zomerkamp voor Vwo-scholieren georganiseerd dat hen helpt met het kiezen van een studie. Het doel is om een game of app te bedenken die de scholieren zover brengt om zichzelf in te schrijven voor dit kamp. Ook deze groep zit vol met ideeën: een game waar je opdrachten uit moet voeren waarbij je uiteindelijk tijdens het kamp voordelen krijgt. Of een Facebook-app waar scholieren beroepskeuzetestjes voor elkaar invullen en elkaar taggen in tagging games, om er zo achter te komen wat hun vrienden een juiste studie voor hen vinden. Als het eindsignaal dan klinkt zijn we er nog niet helemaal uit, maar de opdrachtgever is gelukkig zeer tevreden met alle ideeën die zijn ontstaan uit de gamestormsessie.

Als laatste wordt er nog een gamestormronde van vijf minuten gehouden en daarna is het tijd voor de jury om een winnaar uit te kiezen. Er wordt nog enthousiast nagepraat. Mijn ervaring was zeer goed: ik was verbaasd over hoe soepel het brainstormen ging en met name hoe creatief de ambtenaren eigenlijk waren. De jury bespreekt nog een aantal games die hen positief zijn opgevallen, maar er is maar een winnaar: Inwerk-Quest, een game op de mobiele telefoon die een nieuwe medewerker in een bedrijf inwerkt door middel van een rondleiding door het gebouw. Waar kan hij koffie halen, waar zitten zijn collega’s, enzovoorts. Deze game zal verder worden uitgewerkt, onder andere op een vervolgevenement dat SETUP in mei organiseert. Gamestorm zal dan op een grotere en bredere manier worden georganiseerd. Ook hier zijn gameontwikkelaars, ambtenaren en andere geïnteresseerden welkom. Hou daarvoor de website van SETUP in de gaten.

Foto’s door Taco Meeuwsen en Tom van de Wetering.

3 reacties

  1. Marijn · 21-2-2011 · 9.55 uur

    Ik begrijp die winnende Inwerk-app niet helemaal. Die andere ideeën lijken bedoeld om sociale interactie te bevorderen, maar hier is het de bedoeling dat je in je eentje over de werkvloer gaat struinen? Ik beschouwde het eigenlijk als normaal dat een collega je rondleidt ;) Bovendien zie ik nog niet echt spelelementen terugkomen. Kun je hier wat meer over vertellen?

  2. Eline Muijres · 21-2-2011 · 12.42 uur

    Ik heb zelf niet bij Inwerk-Quest gestaan, maar van wat ik begreep is het de bedoeling dat de nieuwe collega op een aantal locaties op het kantoor dan opdrachten uit moet voeren. Daar hoort contact maken met de collega’s bij, denk ik.
    Het klopt dat er bij sommige ideeën meer apps dan games uitkwamen, maar dat was op zich ook goed. Sowieso wordt dit concept dus nog verder uitgewerkt, ik ben dan ook zeer benieuwd wat de volgende Gamestorm gaat brengen.

  3. Jovatov · 2-3-2011 · 15.54 uur

    Tof dat dit wordt georganiseerd :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>