Gamevakblad Control op de iPad en de toekomst van de digitale gamepublicatie



Niels ‘t Hooft en David Nieborg, hoofdredacteur en redactiechef van Bashers, geven iedere maandag om beurten commentaar op de actualiteit.

Onlangs kondigde het Nederlandse vakblad voor de gameindustrie, Control, aan dat de iPad-editie van het tijdschrift blakend van trots in de iTunes App Store op downloaders stond te wachten. Samen met Elements Interactive, één helft van Star Defense-ontwikkelaar Rough Cookie, was het blad er naar eigen zeggen in geslaagd om als eerste Nederlandse vaktijdschrift op een tablet te verschijnen.

Er zijn mensen die denken dat de iPad (samen met andere tabletcomputers) de toekomst is van tijdschriften. En dus ook van gametijdschriften, of iets breder gezegd, gamepublicaties. Als dat klopt, moet ook Bashers als de wiedeweerga beginnen aan een iPad-editie. Tijd dus om eens goed naar Control op de iPad te kijken.

Control

Als iPad-bezitter en fan van Control (vooral de column achterin is altijd erg goed, glimlach) ben ik blij met de nieuwe app. Het blad, een grotendeels letterlijke overzetting van de papieren versie, ziet er mooi uit op m’n Apple-apparaat en is ontworpen volgens de principes die door onder andere de iPad-versie van techblad Wired nu al tot een soort standaard zijn uitgegroeid.

Zo is er van elke pagina zowel een horizontaal als een verticaal georiënteerde versie ontworpen. Dus als je de iPad een kwartslag draait, draait de pagina mee. Om te bladeren ga je links en rechts naar andere artikelen, en omhoog en omlaag naar andere pagina’s binnen hetzelfde artikel. Ook is er wat extra content die in de papieren versie onmogelijk is, zoals slideshows en video.

De prijs lijkt me meer dan fair: de app zelf is gratis, oude nummers zijn gratis en alleen voor het nieuwste nummer wordt een klein bedrag gevraagd. Het is bovendien de bedoeling dat de iPad-versie iets eerder beschikbaar komt dan de (voor wie werkzaam is in de industrie) gratis papieren versie. Als je je afvraagt hoe de makers hier ooit geld aan gaan verdienen: het gaat ze primair om bereik binnen de doelgroep, zie ook het interview van Frankwatching met de uitgever.

Anders en met minder plezier

Toch merk ik dat ik Control op de iPad anders lees dan op papier, en met minder plezier. Dat zelfs het risico op de loer ligt dat ik het niet lees. Maar: it’s not you, it’s me. Wired is al jaren mijn favoriete blad, dat ik trouw koop en van voor tot achter uitspel. En ondanks dat de iPad-versie prachtig is en 3 euro kost in plaats van de € 8,50 in de kiosk, ervaar ik precies hetzelfde effect als bij Control. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit komt, maar ik kan wel wat dingen aanwijzen.

Ten eerste pak ik het minder snel op en dat heeft een simpele, bijna banale reden. De papieren Control ligt uitnodigend op mijn bureau, naast de iPad. Die moet ik aanzetten. Vervolgens moet ik ten eerste de Control-app opstarten, en ten tweede voor het nieuwste issue kiezen. Hoewel deze stappen samen niet meer dan 10 seconden hoeven te kosten, is het digitale blad twee lagen van abstractie dieper verborgen. In andere woorden: ik kom het gewoon minder snel tegen dan het papieren blad.

Dan is er de spatiale navigatie en het gevoel van omvang. Bij een papieren magazine heb ik een gevoel voor waar ik ben in het blad. Dat is belangrijker bij het dikke Wired dan bij het relatief dunne Control. Beide apps zijn geoptimaliseerd om lekker te lezen, wat me de juiste keuze lijkt. De pagina bestaat daarom uit tekst en beeld. Navigatie-elementen zijn er amper. Om te ontdekken waar ik me bevind binnen het blad moet ik eerst een menu oproepen en me daarin verdiepen.

Dat ik zowel omhoog en omlaag als links en rechts moet scrollen, maakt het nog verwarrender. Deels is dit een kwestie van redactionele keuzes: in de digitale Control zijn soms hele rubrieken in verticale kolommen gestopt. Zo kom je de column van Sander van der Vegte in issue 19 pas tegen na lang omlaag scrollen in de themarubriek Gamesdesign [sic]. Dat alles draagt bij aan een zwevend in plaats van concreet gevoel. Waar ben ik? Hoe ver ben ik? Geen idee.

Analoog artefakt

Mijn belangrijkste bezwaar is de sensatie van een analoog artefakt in een digitale wereld. Vooral Wired is hier schuldig aan. Het digitale blad lijkt los te staan van de digitale wereld. Er wordt niet gelinkt naar relevante websites elders, je kan niet reageren, je kan artikelen niet doorsturen. En als je iets interessants tegenkomt, kun je geen stukje tekst kopiëren en in een notitiedocument plakken - omdat de pagina’s uitgerenderde plaatjes zijn in plaats van ‘echte’ teksten zoals webpagina’s.

Het voelt kortom alsof de tijd heeft stilgestaan - op een apparaat dat nota bene ingebouwde Wi-Fi en op duurdere modellen 3G heeft. Ik bedoel: op Bashers zijn de reacties en de links waarnaar we verwijzen vaak net zo waardevol als de artikelen zelf. Dit alles is kennelijk voorbijgegaan aan de digitale Wired.

Control doet het hier al beter: de artikelen staan ook in tekstvorm op de website en via knoppen (in de iPad-app) en codes (in het papieren tijdschrift) kun je artikelen sharen en erop reageren. Maar de tekst is net als bij Wired uitgerenderd.

Internetleesflow

Af en toe denk ik ook: een digitaal tijdschrift past gewoon niet in wat ik voor het gemak de internetleesflow zal noemen. De wijze waarop mensen informatie tot zich nemen en verwerken of bewerken op internet - lees hierover ook het interessante stuk van Khoi Vinh, tot voor kort de ontwerper van de New York Times-website.

Mijn persoonlijke internetleesflow begint bij klikken op een selecte groep bladwijzers, maar vooral bij Google Reader, waarin ik interessante sites bijhoud. Daarnaast komen er veel leestips voorbij op Twitter. En, heel belangrijk, alle artikelen die te lang zijn om ‘even’ te lezen, stuur ik door naar de webdienst Instapaper. Tot slot knip, plak en noteer ik als een malle in Simplenote, waar m’n artikelen geboren worden.

Maar nog even over Instapaper: dat is een van mijn favoriete iPad-toepassingen. De iPad is de ideale computer voor op de bank en dankzij de Instapaper-app staan er altijd precies de lange artikelen op die ik nog wilde lezen.

Een Control of Wired komt daarbij sowieso pas op de tweede plaats. Met weliswaar goed geschreven, mooi vormgegeven artikelen, die echter met enige willekeur bijeen zijn gebracht. Alle onderwerpen samen moet immers een breed publiek aanspreken: ‘de hele Nederlandse gameindustrie’ of ‘iedereen die geïnteresseerd is in technologie’. Met als gevolg dat niet ieder artikel interessant is voor mij. (Dit is ook een voordeel: zo kom ik nog eens iets tegen buiten mijn directe interessegebied.)

Thematisch

Het lijkt mij duidelijk dat een magazine-achtige publicatie voor de iPad niet alleen meer een deel van het ‘open web’ moet zijn, maar ook dat de inhoud preciezer geselecteerd moet worden. Meer met elkaar te maken moet hebben. Meer één geheel moet vormen. En ja, dat is een hint over de richting waarin we bij Bashers zitten te denken.

Wat overigens niet wegneemt dat je nú de Control iPad-app moet gaan downloaden.

8 reacties

  1. Rainier Jaarsma · 1-11-2010 · 20.33 uur

    Ik mis nog de nodige buzzwords zoals multimediale convergentie en hypertextualiteit, maar als ik je beschouwing zo lees dan snap ik wel wat er aan die iPad-versie schort. Oude wijn in nieuwe kruiken?

  2. Niels v R · 1-11-2010 · 20.49 uur

    Ik heb de app nog niet geprobeerd, maar ben het wel met je eens dat de link met het internet mist bij dit soort apps. Het ligt ergens tussen een papieren versie en een website en het mist van beiden een aantal essentiële eigenschappen. Het gemak van papier, de interactie van het web. Ik browse met mijn iPad liever direct naar de website. De iPad is met het grote scherm hier een stuk handiger voor dan de iPhone. Ik zou zelf dan ook eerder kiezen om een iPhone app te laten maken dan een iPad app. Of wellicht gewoon een iPhone geoptimaliseerde versie van de website…

  3. Vlad Micu · 1-11-2010 · 22.18 uur

    Wired met Control vergelijken!?

    *Cringe*

    Kan het niet wat kritischer Niels? Fantastische app en alles, maar niemand heeft een iPad en over een jaar is er geheid wel weer iets nieuws! En dat voor alleen maar content over de Nederlandse game industrie? Niels, ik had eerder gehoopt dat de meerwaarde van deze app even aan de tand werd gevoeld. In andere woorden: hoeveel tijd (en manuren, en kosten) heeft Elements Interactive hier in gestopt en hoe hopen ze dat in gods naam terug te verdienen met een vakblad dat enkel een hele niche lezersgroep bezit?

    Ps.
    Analoge Wired for the win. De ultieme tegenstelling!

  4. Niels ’t Hooft · 1-11-2010 · 22.37 uur

    @Rainier:

    Buzzwords? Ik? Serieus? Dat komt als ik hieronder (hopelijk nog) in debat treed met Matthijs van Control over skeuomorfisme en zo.

    @Vlad:

    Control is in technisch en functioneel opzicht sterk vergelijkbaar met en minstens zo goed als Wired. Dat je kan reageren en kan sharen (via een link) is zelfs beduidend beter - Wired is ook met dergelijke zaken bezig, maar Control is er dus eerder mee. Zo raar is de vergelijking niet.

    Of Control met deze app een goede investering heeft gedaan vind ik voor Bashers veel minder interessant dan de vraag hoe zo’n nieuw medium de ervaring verandert, en of alle gamepublicaties er straks uitzien zoals Control. (Ik denk dus van niet. Dit is nog veel te conservatief.)

    Niemand heeft een iPad: onzin. Apple zegt er het afgelopen kwartaal 4,19 miljoen verkocht te hebben. En anekdotisch bewijs: op elke 3, 4 Macbooks zie ik de laatste tijd 1 iPad in de Coffee Company in Utrecht. En ik denk dat het argument van Matthijs wel hout snijdt: als ergens in Nederland al veel iPads zijn, is het de gameindustrie.

    Je hebt wel gelijk dat ik Control óók even wil pluggen. Het blad is een prima initiatief, wordt gemaakt door aardige mensen, is vaak interessant om te lezen, en ik schrijf er nota bene zelf voor!

  5. Vlad Micu · 1-11-2010 · 23.06 uur

    @Niels

    5 miljoen stelt vandaag de dag niets meer voor. Alleen omdat in onze gedeelde directe leefomgeving (lees: hippe gadgetfreaks, game industrie en gamers) iets opeens overal te zien is, wil niet zeggen dat het een platform is wat al rendabel is voor game ontwikkelaars óf tijdschriften.

    Toen ik in vorige week in Kyiv zat, zag ik het ook al. 100+ verschillende Oost-Europese bedrijven die over een paar weken de iPad gaan veroveren en er nátuurlijk allemaal winst uit gaan halen. Maar natuurlijk…

  6. Matthijs Dierckx · 1-11-2010 · 23.13 uur

    @Niels: Ik zal het even weghouden van Control. Ik begrijp je poging het te objectiveren, maar ik denk dat het uiteindelijk toch weer aankomt op smaak. De WIRED lees ik sinds ie op iPad verschijnt juist weer meer ten opzichte van de papieren versie. Waarom? Ik kan er niet echt de vinger op leggen. (Ik heb wel een paar ideeën, maar ook die zijn gebaseerd op smaak, of voorkeur, of hoe je het noemen wil).

    @Jaarsma: “Oude wijn”? Elke maand is er een nieuwe WIRED, dus dat kun je moeilijk ‘oud’ noemen. Nieuwe zakken? Zeker. Maar is dat erg als die nieuwe zak veel fijner is?

    @Vlad: Heb je de app eigenlijk wel geprobeerd (meerwaarde: met één knop artikelen kunnen e-mailen, twitteren of delen op Facebook, direct ergens op kunnen reageren, waar relevant extra beeld of video)? De rest van je reactie is een beetje raar, dus die laat ik maar even voor je eigen rekening.

  7. Vlad Micu · 2-11-2010 · 11.35 uur

    @Matthijs

    Ik heb hem geprobeerd ja, lees best lekker op een iPad. Maar helaas, ik heb dat apparaat (net als 6 miljard - 5 miljoen mensen) niet. Control-online bezoek ik echter wel wekelijks en dat kunnen al die andere mensen (mits ze Nederlands kunnen) ook :). Ik vind juist dat website wat meer opgepoetst kan worden!

    Ik vind het gemak om alles met 1 knop te delen/reageren eerder handig voor Control dan voor de gebruiker. Op de blog heerst er ook nog geen sfeer of gemeenschap dat constant reageert. Gaat dan een niche-product zoals die app daar écht volgens jullie verandering aan brengen? Ik denk van niet. De community moet eerst wat meer ‘geactiveerd’ worden.

  8. Matthijs Dierckx · 2-11-2010 · 12.28 uur

    @Vlad: Goed punt. Heb je een mailtje gestuurd.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>