Gamious wil kwaliteit de kans geven



In de eerste editie van Daglinks schreven we er al over: Nederland is een game-uitgever genaamd Gamious rijker. Gamious gaat zich richten op ‘digitaal gedistribueerde, laagdrempelige games van hoge kwaliteit’ volgens het persbericht. Maarten van den Biggelaar (oprichter Planet Internet en Quote Media) en Pim Bouman (voorheen werkzaam bij Endemol en Spil Games) zijn de twee oprichters van dit bedrijf. Waarom beginnen deze twee heren juist nu met hun eigen game-uitgeverij? Bashers vroeg het aan mede-oprichter Bouman.


Luke: In het persbericht spreken jullie over de door Gamious gesignaleerde veranderingen in de game-industrie en dat deze nieuwe kansen opleveren. Op welke kansen doelen jullie dan?
Pim: “Het is allang niet meer zo dat alleen grote uitgevers dure games uitbrengen die in de winkel belanden en dan een grote knal dienen te maken. Er is inderdaad veel veranderd. Meerdere doelgroepen spelen games. Mensen spelen games in langere sessies, op meerdere platformen en met veel nieuwe verdienmodellen, zoals Freemium. Digitale distributie is hier het toverwoord: er vindt een verschuiving van retail naar internet plaats. Internet gaat retail inhalen. Dat is in Amerika al gebeurd. FarmVille is een goed voorbeeld van deze evolutie: een geschikt platform, veel mensen die het spelen en laagdrempelig. Het is simpelweg een echte ‘social network’-game, waarin het Facebook-platform bijdraagt aan de virale werking van zo’n product. FarmVille-maker Zynga heeft zijn zaakjes goed voor elkaar wat dat betreft.”

Maar hoe gaat Gamious het als uitgever in deze markt redden?
“Een uitgever spreidt zijn risico’s door meerdere titels uit te brengen, maar ook door schaalvoordelen op te bouwen. Naast het bedenken en selecteren van de juiste formats zorgt een uitgever voor een optimale lancering in de markt, branding, lokalisatie, marketing, het volledig benutten van de IP en het opbouwen van een distributienetwerk. In het begin van de ‘online revolutie’ was het nog mogelijk om als ontwikkelaar een titel uit te brengen en een hit te scoren. Toch wordt het tegenwoordig steeds moeilijker om als zelfstandige ontwikkelaar een hit te scoren, omdat er verschrikkelijk veel titels uitkomen. De rol van de uitgever komt weer terug. Ook belangrijk: ontwikkelaars kunnen vaak hele goede games maken, maar hebben dikwijls geen focus, middelen of zin in het uittekenen van schaalvoordelen en de verdere marketing. Dit kunnen wij ze bieden. We zijn zelf gamers en hebben veel ervaring in de game-industrie. Wij hopen ervoor te zorgen dat die onbekende pareltjes wel in de top tien-lijsten belanden en niet ondergesneeuwd raken. Het is onze taak om goede gameplay te signaleren en die vervolgens de juiste voorwaarden voor succes te geven. Hierbij zijn we niet afhankelijk van slechts één product; dat levert een goede samenwerking op. Developers moeten blij worden van ons, en omgekeerd.”

De grootste aankondiging is de gratis strategische MMO Medieval Mercenaries. Hoe gaan jullie Gamious’ visie toepassen op dat product?
“Het is ten eerste van belang dat het een geweldig product wordt. Het moet laagdrempelig genoeg zijn, met de juiste gameplay en aangeboden op het juiste platform. We beginnen met het uitgeven van een webgame, waarin een gedeelte van de gameplay centraal staat. Die plaatsen we op sites als Kongegrate en op onze eigen portal Fungamenow.com. Hierdoor krijgt de titel bekendheid en willen spelers hun opgebouwde vaardigheden in de MMO laten zien. Een populaire site - die ik nog niet kan noemen - gaat daarnaast een ‘level builder’ voor Medieval Mercenaries faciliteren. We willen de game ook via Facebook exploiteren.”

Je begon er zelf al over, maar hoe past Fungamenow.com precies in de strategie van Gamious? Willen jullie daar afzonderlijk geld mee verdienen?
“Fungamenow is een goed middel om in contact te blijven met de markt. Je krijgt zicht op wat je bezoekers spelen. Daarnaast kost het vrij weinig om zo’n portal in de lucht te houden. Het is gebouwd met WordPress en wordt onderhouden door een aantal vrijwilligers, die natuurlijk officieel onderdeel van de organisatie worden zodra we verder groeien. We zijn van plan om steeds meer taalgebieden te bedienen en de search engine optimization zo strak mogelijk te krijgen. Uiteindelijk willen we geld verdienen met Fungamenow. Denk hierbij aan het verkopen van eigen games. Momenteel gaat het vrij aardig. We behalen met deze basisversie al een vrij hoge ranking in Google bij bepaalde spellen.”

2 reacties

  1. The Ericist · 17-12-2010 · 16.41 uur

    Ben benieuwd. Ik weet toevallig uit eerste hand hoeveel tijd en moeite de betrokkenen er al in hebben gestoken, dus ik wens ze niets dan het beste toe. Als hun games half zo leuk worden als de trailer suggereert, heb ik er in ieder geval alle vertrouwen in. Succes!

    PS: Mede-oprichter BoUUUman ;)

  2. Robert August de Meijer · 17-12-2010 · 20.34 uur

    Dank je, ik ga Gamious in de gaten houden!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>