GD8 Games: ‘Nu gaan we de deadline wél halen’



Als beginnende iPhone-ontwikkelaar benaderd worden door het grote Chillingo (uitgever van onder meer Angry Birds), omdat er interesse is in een van je games: de zaken kunnen slechter gaan. Het is alsof je een baan aangeboden krijgt terwijl je nog studeert. Dan zeg je geen nee. GD8 Games deed dat ook niet tegen de Engelse uitgever.

De samenwerking vervolgens wegmoffelen in een persberichtachtige e-mail van GD8 naar Bashers roept vragen op. Welk aandeel heeft Chillingo werkelijk in de ontwikkeling van Folded Flyer, de game in kwestie? En waarom duurt die ontwikkeling zo lang? Met dat in het achterhoofd sprak ik met twee van de mannen achter GD8 Games: ‘creative director’ Tim Vogel en ‘lead artist’ Pieter Dol.

‘Opeens was Chillingo er’

Folded Flight anno oktober 2010

GD8 Games (“Nee, daar zit geen betekenis achter: het was gewoon de naam van onze projectgroep. Het klinkt wel cool.”) is piepjong. In maart 2010 besloot een groep Communication & Multimedia Design-studenten van de Leeuwardense NHL Hogeschool zich te profileren als game-ontwikkelaar. Drie maanden later was het al raak: Chillingo nam contact op met de jonge honden. Dol: “We hadden een bericht op het Touch Arcade-forum geplaatst over Folded Flight (de toenmalige naam van het spel, red.), een game die we twee weken later zouden uitbrengen. We hadden hem al geüpload bij Apple, toen we opeens een mailtje van Chillingo kregen: ‘Je moet Folded Flight er nu afhalen, want we zien we er wel wat in.’” We hebben meteen het spel gecanceld om er verder aan te werken.”

Het is niet eens zo’n slechte grap om Folded Flyer de Gran Turismo 5 van GD8 Games te noemen. Vogel: “Folded Flight begon als leerproject: het was onze eerste iPhone-game. De tilt-controls waren helemaal nieuw voor ons, dus vonden we het leuk daar wat mee te doen.” Dat leverde een spel op waarin je met een ‘customizable’ papieren vliegtuigje punten verzamelt, maar niet voordat het een aantal keer over de kop was gegaan. Toen de game eindelijk ingediend werd bij Apple, kwam Chillingo er dus tussen. “Met dat bedrijf zijn we gaan kijken hoe we een succes van de game kunnen maken”, zegt Vogel. Dol vult hem aan: “De samenwerking bestaat vooral uit mailcontact. Wij sturen nieuwe versies van de game, Chillingo test deze en geeft feedback. Op deze manier werken we nu bijna een jaar samen en dat gaat prima.” Vogel is overtuigd: “Ik denk dat de game hierdoor echt iets moois kan worden.”

Net wanneer je denkt dat je klaar bent…

Cubo

Cubo is een van de twee GD8-games in de App Store en op z’n zachtst gezegd weinig origineel. De trailer spreekt boekdelen: de game omvat niets meer dan het welbekende Simon Says. Vogel: “Cubo is in één dag bedacht en in drie dagen gemaakt.” Dol: “Het was meer om te kijken: wat kun je met zo’n simpel concept doen en wat doet het in de App Store?” Het antwoord was al snel duidelijk: “Cubo doet het niet goed. Het idee erachter is te simpel. Daardoor is het ook moeilijk te verkopen: wij kunnen wel tien keer zeggen hoe tof het is, maar verder kun je er weinig kanten mee op”, aldus Vogel.

“Een paar maanden geleden leek Folded Flight bijna afgerond”, aldus Vogel. “Maar toen kwamen we erachter dat de graphics behoorlijk verouderd waren. Daar was sinds het begin nauwelijks iets aan veranderd. Je ziet dat de iOS-markt ontzettend snel gaat, kijk bijvoorbeeld naar Infinity Blade. Daar kun je niet tegen opboksen. Mensen verwachten die kwaliteit, dus besloten we om het hele spel opnieuw vorm te geven.”

Na een aantal tests stuurde GD8 de nieuwe versie op naar Chillingo. “De mensen daar vonden het geweldig”, zegt Vogel. “Ze waren er ondersteboven van. Ze vonden dat we die stijl verder moesten uitwerken.” Maar ondertussen was de game opnieuw vertraagd; de planning moest weer omgegooid worden. Juli 2010 was al niet gehaald en de game uitbrengen in het eerste kwartaal van 2011 zou ook lastig worden.

De Friese ontwikkelstudio moest dus nog even wachten met het uitbrengen van zijn mogelijke succesnummer. Om toch de App Store te verkennen, bracht GD8 in december twee games uit (zie kaders). Het scheelt voor Vogel en Dol dat ze beiden nog studeren, net zoals de andere mannen - of jongens, hoe je ze wilt noemen - achter GD8. De studie geeft hen de ruimte om veel te proberen: “Omdat we studenten zijn, hebben we financiële voordelen als studiefinanciering en gratis OV. Dat zorgt ervoor dat je wat minder hard op je bek gaat als je een fout maakt”, concludeert Vogel.

Het duurt en het duurt maar

Joe Cable

Joe Cable (niet te verwarren met Joe Danger) is de andere reeds beschikbare game van GD8. “Joe Cable is meer een eigen IP dan Cubo”, vindt Vogel. “Het concept, het karakter ervan is leuker. De ontwikkeling heeft langer geduurd, maar dat zie je gelukkig terug in de cijfers van de App Store. We zouden wel nog een update uit willen brengen, omdat er nog foutjes in zitten. Tot nu toe is de app 70.000 keer gedownload; afgaande op de populariteit van de vorige update denken we dat ook deze behoorlijk wat mensen zal bereiken.”

Sinds april gaat de game door het leven als Folded Flyer en wordt een release in augustus 2011 beoogd. Waarom deze naamswijziging en - belangrijker nog - waarom laat de game zo lang op zich wachten? Vogel legt uit: “Folded Flight is eigenlijk het protoype geworden waarop Folded Flyer gebaseerd is. We hebben het spel van de grond af opnieuw gebouwd. Om aan te geven dat het om een nieuwe versie gaat, is besloten tot de naamswijziging. Bovendien waren er wat problemen met de naam in de App Store.”

Toch wordt de release  steeds concreter. “We hebben de vernieuwde game tijdens de Festival of Games in Utrecht en het App Circus in Rotterdam gepresenteerd. Op beide evenementen werd hij erg goed ontvangen.” Het enige wat nu dus nog in de weg kan staan van een succesvolle release in augustus, is het opnieuw uitstellen daarvan. Maar of Vogel daarmee bezig is? “Zoals het er nu uitziet, gaan we de deadline gewoon halen.”

Met dank aan GD8 Games voor de foto boven dit artikel.

Folded Flyer anno nu

5 reacties

  1. Claire Donkersloot · 24-5-2011 · 12.37 uur

    “De samenwerking vervolgens wegmoffelen in een e-mail naar Bashers roept vragen op.” - Wat voor email? Was het een email die jullie kregen van Chillingo?

  2. Niels Peuchen · 24-5-2011 · 13.48 uur

    Een e-mail van GD8, waarin wat werd gezegd over de twee games die ik in de kaders heb benoemd en waarin slechts enkele zinnen werden gewijd aan het meest opvallende feit: de samenwerking met Chillingo.

  3. Vlad Micu · 24-5-2011 · 13.55 uur

    @Claire
    Die zin snapte ik ook niet. Een beetje te ‘insider info’ wellicht?

    Verder echt een toptikeltje Niels! Zo hoort er vaker over ontwikkelaars geschreven te worden. Chapeau!

  4. Niels Peuchen · 24-5-2011 · 17.18 uur

    De onduidelijkheid is nu hopelijk opgelost.

  5. Jurjen · 24-5-2011 · 21.07 uur

    Goed stuk!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>