GDC: de aankondigingen nog even op een rijtje



GDC

De Game Developers Conference is niet per se een beurs voor grote aankondigingen, maar vooral een plek waar iedereen uit de industrie bijeenkomt om te discussiëren over alles wat te maken heeft met de ontwikkeling van games. Dat er weinig concrete aankondigingen gedaan worden, betekent echter niet dat er geen interessant nieuws uit deze conferentie komt: nergens anders krijg je zo’n intiem kijkje in de keuken van de ontwikkelaar. Het belangrijkste nieuws heb ik hier geprobeerd op een rijtje te zetten.

  • Vriend en vijand werd vorig jaar door EA verrast met Dead Space. Hoe Redwood Shores, een interne EA-studio, opeens dit ijzersterke spel kon voortbrengen begreep eigenlijk niemand. Het blijkt nu dat het grotendeels komt doordat het team de manier waarop er bij EA normaal games worden gemaakt aan zijn laars heeft gelapt. Men heeft tijdens de ontwikkeling meer dan ooit geëxperimenteerd met ideeën en concepten, terwijl het een goede EA-gewoonte is om een design document te schrijven en je daar strak aan te houden.
  • Dit verhaal komt sterk overeen met de boodschap van befaamd ontwikkelaar Peter Molyneux. Hij vertelde in zijn keynote dat zijn team tijdens de ontwikkeling van Fable 2 tig verschillende prototypes heeft gemaakt van dingen die zij graag in de game wilden stoppen. Zij deden dit echter niet in de game, maar kregen de ruimte om er een opzichzelfstaand project van te maken, dat zij parallel aan Fable 2 konden ontwikkelen. Essentiële elementen als de ‘one button combat’ en de trouwe hond zijn zo uitgeprobeerd en pas later geïmplementeerd in het spel.
  • De keynote van Nintendo-directeur Satoru Iwata ging dit jaar niet over innoveren, zoals twee jaar geleden, maar over verbeteren. De line-up van de DS krijgt er plots een nieuwe Zelda bij, het probleem van gebrek aan opslagruimte op de Wii is opgelost en via de Virtual Console kunnen we nu ook arcadespellen verkrijgen. Echt origineel zijn Wario Ware Snapped en Moving Memo voor de DSi.
  • Een aankondiging die, vind ik, te weinig aandacht heeft gekregen: de derde versie van de CryEngine komt eraan. Men is over het algemeen niet erg onder indruk omdat er in visueel opzicht geen grote sprong is gemaakt vanaf CryEngine 2, de spelmotor die Crysis voortstuwde. Het belangrijkste is echter dat deze engine vloeiend draait op de PlayStation 3 en Xbox 360, waardoor ook mensen zonder dikke pc kunnen gaan genieten van deze pracht en praal.
  • Sony heeft stilletjes aangekondigd kleine onafhankelijke ontwikkelaars geld te gaan geven om games te ontwikkelen, zolang ze exclusief voor het PlayStation Network zijn.
  • Ongetwijfeld de aankondiging die de meest furore heeft gemaakt: OnLive. Deze dienst zou je voor een relatief lage prijs toegang geven tot de meest geavanceerde spellen, door de game te draaien op supercomputers elders en ze via internet naar jouw scherm te streamen. Er zijn vele obstakels, waarvan sommigen zeggen dat ze onmogelijk binnen afzienbare tijd te overkomen zijn. Als het lukt, zou het wel een grote sprong vooruit zijn. Of OnLive binnenkort wat wordt, is de vraag die iedereen nu bezighoudt.
  • Bij het maken van producten worden er altijd prototypes afgekeurd. Zelden krijg je te zien wat het allemaal niet gehaald heeft. Wat dacht je van deze vroege DSi en GameBoy Touch? En hoe had Rock Band kunnen heten? Leden van Harmonix hebben namen die in overweging genomen werden voor Rock Band bekendgemaakt: Metal Lords, Power Chords en Rock Band: World Tour bijvoorbeeld. Die laatste is afgekeurd omdat men dacht dat het voor geen meter zou verkopen…

7 reacties

  1. Bart Breij · 29-3-2009 · 12.56 uur

    Menno Menno Menno, nu moet ik je toch even aan je jasje trekken. Dead Space was geen geweldig spel. Het zat barstensvol clichés, je kwam drie keer langs dezelfde gangetjes en op een twistje na was het spel uitermate voorspelbaar. Gestript blijft er dan een langzame shooter over die bijna 1-op-1 doet denken aan het drie jaar eerder verschenen Cold Fear voor de Xbox en PS2.

    Eerlijk is eerlijk: mooie en originele verslaggeving van de GDC verder.

  2. Menno Schellekens · 29-3-2009 · 14.18 uur

    Ik ben er zelf niet echt ingedoken, maar ik heb (afgezien van jou nu) letterlijk geen slecht woord gehoord over Dead Space. Het heeft een hogere Metacritic dan Resident Evil 5, terwijl het niet eens de gigantische hype mee had. Lijkt me een succes.

  3. Vlad Micu · 29-3-2009 · 14.28 uur

    @Menno
    Goed overzicht en leuke toevoeging aan onze GDC coverage! Heb hier nog wat artikelen van de GDC die ik vandaag wil afmaken, maar had niet verwacht dat we op Bashers nog samen zo aangenaam aan de GDC coverage zouden samenwerken :D! Erg chill!

    @Bart
    Ik snap je redenering niet helemaal. Hoe komt het nou dat er al 30 jaar lang goedkope horror films worden gemaakt waar miljoenen dollars in worden gestoken? Mensen kopen blijkbaar die shizzle nou eenmaal. ‘Zombie Strippers’ (2008) scoorde zelfs een Bios/DVD deal met Sony Pictures. Was best een lachen film. Vriend van me deed de props en mocht Jenna Jameson inpoederen.

    Dead Space is gewoon een vet spel voor mensen met een bepaalde smaak voor survival (en science fiction) horror. Als fan van de klassieker ‘The Thing’ heb ik zelf volop genoten van Dead Space…

  4. JesseZ · 29-3-2009 · 14.49 uur

    @ Vlad & Bart

    Niet te ontkennen valt in ieder geval dat Dead Space goed ontvangen is, wellicht inderdaad doordat het een bepaalde basisgroep aanspreekt met een voorkeur voor het horror-thema.

    Ongeacht of de game goed is of niet, is het in vooral interessant in dit licht dat a) EA normaal gesproken strakke design documents hanteert en b) dat dit blijkbaar innovatie en experimentatie beperkt en het afwijken (bijvoorbeeld in het geval van Dead Space) van zo’n schema daarom juist voor meer vrijheid van ideeën lijkt te zorgen.

  5. TAW · 29-3-2009 · 15.43 uur

    Ik mis een beetje wat er echt “origineel” is aan de nieuwe Wario Ware. Dit soort dingen konden we toch ook met de Eye-Toy?

  6. Vlad Micu · 29-3-2009 · 16.14 uur

    @JesseZ

    Mee eens. Goed gezegd.

  7. Ellen de Lange-Ros · 29-3-2009 · 18.18 uur

    Mooi overzicht.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>