Gebeden als bugreports



Quantic Dream liet op de Game Developers Conference niet een nieuwe game zien, maar wel een techdemo. Met “Kara” toonde het bedrijf niet alleen hoe de games van de ontwikkelaar er uit gaan zien, met onder andere de indrukwekkende motioncapture, maar ook wat het met de speler/kijker gaat doen.

De korte video toont een vrouwelijke androïde die gebouwd wordt in een fabriek, maar weer uit elkaar wordt gehaald als blijkt dat ze bewust is geworden van haar bestaan en smeekt om haar leven. Uiteindelijk wordt de stekker er toch niet compleet uitgetrokken, en krijgt Kara een kans van haar maker. Dat wekt natuurlijk direct emoties op, zoals Fahrenheit en Heavy Rain dat ook voor elkaar kregen.

In de MMO-industrie worden er regelmatig stekkers uit werelden getrokken. Dat zijn werelden waar niet alleen spelers avonturen beleven, en weer weggaan als hun echte leven roept, maar waar NPC’s wonen als zelfs er geen enkele speler meer is. Ze blijven daar altijd staan om quests uit te delen of de avonturiers te helpen met kleding en drankjes. Nu nog maar enkele regels simpele code, maar om de spelervaring in zo’n wereld interessant te houden voor de speler is het nodig om die AI slimmer te maken. Spelers moeten zichzelf verliezen in zo’n wereld, ze moeten geloven dat het echt is.

I, AI

De ontwikkeling van AI gaat in een sneltreinvaart, en de scheppers van werelden zullen er naar streven om de NPC’s steeds  meer op ons te doen lijken. Het zal niet in de komende tien jaar gebeuren, maar desnoods is het 1000 jaar of 10.000 jaar. NPC’s zullen steeds een beetje meer op ons gaan lijken, en die virtuele wereld waarin ze leven als hun realiteit zien. De volgende stap is dat de AI per ongeluk zelf code aan zijn programma kan toevoegen, en dus onverwachte dingen gaat doen zoals Kara.

Natuurlijk is dat idee van bewustwordende AI een bekend thema in verhalen, maar virtuele werelden geven weer hele eigen interessante mogelijkheden. Zo legt Richard A. Bartle (medemaker van de eerste MUD) uit in een leuke presentatie. Zullen die NPC’s de maker van hun wereld bijvoorbeeld als God gaan zien? Zullen ze hun eigen religie creëren rondom de schepper waar zij naar gemodelleerd zijn? Zijn hun gebeden dan bugreports? Maar boeiender zijn de ethische vraagstukken die daaruit ontstaan, zoals of je de stekker nog wel uit zo’n wereld kunt trekken.

Boom

Kara wordt in elkaar gezet en schaamt zich voor haar naaktheid. Ze schrikt als wordt verteld dat ze maar een product is, en haar mensheid wordt weer van haar afgenomen door armen, benen en schedel er af te rukken. Snel zal ze er niet meer zijn, en hoewel ze nog maar enkele minuten bestaat kan ze dat niet aan. De tranen lopen over haar wangen en ze schreeuwt uit dat ze bang is. Plots is ze meer dan een machine om je klusjes te doen en je hond uit te laten.

Nu zijn NPC’s vaak niet veel meer dan bomen met het uiterlijk van een levend wezen die dingen kunnen activeren, om wat klusjes te doen, maar kijk ze de volgende keer nog maar eens diep in de ogen. Wie weet schuilt er al wat meer achter die pixels.

3 reacties

  1. Rick · 22-3-2012 · 16.09 uur

    Dit doet me wat denken aan een ander verhaal. Misschien heb je het wel vaker gehoord:

    Ik ontdekte het scheepsjournaal van kapitein Ortega in een klooster dat uitkijkt over de zee. In de ochtend van de 16e februari 1634 legde Ortega zijn schip voor anker achter een koraalrif. Dezelfde nacht nog werd hij aangevallen door piraten. Het in brand geschoten schip zonk op de zeebodem. Tien dagen later werd de kapitein half bewusteloos op het strand gevonden, het scheepsjournaal nog in de arm geklemd. Hij beschreef daarin een wereld van kleine onderwater-wezens, niet veel groter dan zijn duim. Niemand geloofde hem, maar weet je? Ik denk, dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn…

  2. Rick · 22-3-2012 · 16.24 uur

    En bedankt, dat deuntje zit nu in m’n hoofd.

  3. Rogier Kahlmann · 22-3-2012 · 16.51 uur

    “Nu zijn NPC’s vaak niet veel meer dan bomen met het uiterlijk van een levend wezen…”

    Dat gaat voor Quantic-games ook op voor de hoofdrolspelers.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>