Gespeeld: SSX



Na een aantal jaren afwezigheid keert EA’s ‘over-the-top’ snowboardfranchise terug naar de spelcomputers. De insteek is nog altijd hetzelfde – racen, volkomen ridicule trucjes doen en voorkomen dat je onder een lawine terechtkomt. Wat EA goed doet, is zwaar inzetten op online.

Goed

Naast normale races tegen elkaar, is het mogelijk om op elke track, wanneer je wilt, een ghost achter te laten voor je vrienden. Zij kunnen tegen deze ‘ghost’ racen, op elk gewenst tijdstip. Verliest jouw maat van je ‘ghost’, dan krijg jij punten. Als hij wint, krijg je de mededeling dat je wat harder je best moet doen. Asynchrone multiplayer in de sneeuw, hoezee.

Slecht

Slecht is een groot woord, maar de besturing van SSX reageert net niet snel genoeg. Het is lastig om een strakke lijn aan te houden in de sneeuw, en vooral een ‘grind’ of ‘slide’ aansturen blijkt een behoorlijke opgave. Ook is de game erg vergevingsgezind. Pas als je je digitale gezicht een halve meter in de sneeuw boort, val je. Voor realisme moet je zeker niet bij SSX zijn.

Opvallend

Een van de trends op de Gamescom is de symbiose tussen social gaming en grote, ‘hardcore’-franchises. Denk aan de social network-achtige diensten bij Battlefield, Modern Warfare, Need for Speed, en ook SSX. Bij EA’s snowboardgame heet de sociale paraplu ‘Ridernet’; een systeem dat al jouw statistieken bijhoudt en deelt. Tevens stelt het je in staat aan (globale) wedstrijden mee te doen, zelf potjes te organiseren en mensen uit te dagen.

‘Sociale’ algoritmes, zoals we die kennen van Amazon, vinden ook hun weg naar games: Ridernet kan vrienden aanraden, of mensen voortaan vermijden. “Goh, jij vond Klaas leuk? Dan vind je Gijsbrecht vast ook gaaf.”

4 reacties

  1. Sjoerd · 19-8-2011 · 16.24 uur

    Klinkt tof, heb laatst m’n PS2 afgestoft om SSX Tricky weer eens aan te slingeren, ook al was het puur voor de muziek. We hebben al lang genoeg moeten wachten op een nieuwe SSX. Ik lees hier trouwens niets terug over het ‘duistere’ dat SSX had in het filmpje van de E3, is dat nog steeds zo?

  2. Claire Donkersloot · 25-8-2011 · 11.03 uur

    Nee, dat donkere was gewoon slecht gecommuniceerd door EA in die trailer. Daar merk je uiteindelijk niks van in de game.

  3. Stefan Keerssemeeckers · 25-8-2011 · 11.48 uur

    Als ik het me goed herinner zou deze SSX eerst ‘Deadly Descent’ heten, maar hebben ze dat laten vallen om de schijn van een ‘gritty reboot’ te vermijden.

  4. ssxmaestro · 29-2-2012 · 13.07 uur

    raar dat het negatief is dat het onrealistisch is. ea heeft al lang geleden aangetoond dat de nieuwe ssx net zo onrealistisch gaat worden als ssx3 en ssx tricky. dit was de bedoeling en het zorgt voor een vette twist waardoor je extreem vet kan tricken. ik snap het nadeel hier niet van?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>