Global Game Jam 2012: Dag 3



De Global Game Jam sloopt je. Een dag zonder slaap is nog te doen, maar twee dagen lang minder dan vier uur slapen breekt je op. Fouten worden minder snel opgemerkt, woordgrappen dringen minder snel door. De laatste dag is daarom ook een zware voor de deelnemers.

Omdat we prima op schema lagen, besloten we nog een paar extra onderdelen toe te voegen aan de game om hem echt leuker te maken. Dit brachtt helaas ook nadelen met zich mee, want in de laatste paar uur bleek de game toch wel veel bugs te hebben, daarnaast hadden we ook nog geen titel. De deadline dreigde echt en in een kwartier voor de eindtijd zijn we het eindelijk eens over een titel, na advies van andere teams. Timetrap Temple is echter nog niet helemaal vrij van fouten: terwijl de jury al langs de andere teams gaat, krijgt onze game een aantal patches.

Gelukkig is er genoeg moois dat de jury bezighoudt. Midden in de nacht zag ik al een paar meiden met geverfde handen, en de reden is nu zichtbaar: Hand to Hand heeft een heel bijzondere stijl doordat alle objecten in de game handen zijn. Ergens anders ziet het er grimmiger uit: There Will Be Carrots is een game over een konijn op zoek naar wortels, waarbij opoffering de enige manier is om verder te komen. De lijkjes van eerdere spelers blijven liggen en helpen de huidige speler verder.

De uitslag

Het is tijd voor de uitslag: na een korte terugblik van Marinka Copier wordt eerst de publieksprijs uitgereikt. Tijdens het ‘indieplayfest’ viel Crocktail al erg op omdat je met zes spelers kon spelen. De game is daarnaast ook erg toegankelijk omdat het doel simpel is: bijt zoveel mogelijk spelers in de staart. Deze game bleek zo leuk dat hij werd beloond met de publieksprijs.

Er zijn games die meteen speelbaar zijn, maar anderen zijn niet zo makkelijk en vereisen wat uitleg. In Rebloom moet je punten en bloemen van dezelfde kleur met elkaar verbinden, maar dit is moeilijker dan het lijkt. Het vereist concentratievermogen en multitasken om de hele spiraal in de gaten te houden. Rebloom wint de derde prijs.

Mythologie blijft een eindeloze inspiratiebron voor games. Sisyphus vertaalt de Griekse mythe naar een game: een Griekse koning wordt gestraft door de goden en moet voor eeuwig een rots een berg op duwen, terwijl hij de gevaren van de berg moet zien te doorstaan. Sisyphus krijgt de tweede prijs.

De eerste prijs gaat naar Size Matters, een puzzel-platformer. In de game bestuurt de speler een bal die groter en kleiner kan worden. Op die manier kunnen hindernissen worden overbrugd. In de video hierboven kun je zien hoe dat precies werkt. Van harte gefeliciteerd winnaars!

Ik ben niet in de prijzen gevallen, maar ik ben toch erg trots op Timetrap Temple, niet alleen de game maar ook de mooie introfilm. Wat ik zo leuk vind aan de Global Game Jam is dat ik van elk gebied in het proces van het maken van games een beetje heb kunnen proeven. Ik heb me bezig gehouden met gamedesign, ik heb een level gebouwd in Game Maker, ik heb geluidseffecten gezocht en opgenomen, ik heb een kleine bijdrage aan de art gedaan en ik heb knopen doorgehakt. En we zijn eigenlijk nog niet klaar: mijn team blijft tweaken aan de game om hem nóg beter te maken. Zo gaat dat met games. Ze zijn nooit af.

Tweets van deelnemende Bashers lees je terug op Twitter: Eline, Gillian, Niels, Peter, Vlad en Vincent.
Je kunt eveneens de hashtag #ggjnl volgen voor tweets uit heel Nederland. Of kijk eens op de Storify van de Dutch Game Garden.

Foto met dank aan Lea Groeliker.

9 reacties

  1. MrDAY · 30-1-2012 · 18.06 uur

    Wow Eline, dit klinkt erg cool en inspirerend! Het lijkt mij wel erg killing om in zo’n korte tijd een game te moeten maken.

    Crocktail lijkt mij een terechte publieksprijswinnaar, maar ik snap niet helemaal waarom Size matters heeft gewonnen. Dat lijkt mij gewoon een Loco Roco rip off.

  2. Jerry · 30-1-2012 · 18.06 uur

    Leuk verslag :)

    Het enige wat ik nog nergens kan vinden, is de motivatie om Size Matters een eerste prijs te geven. Ik vind het een tof concept, maar de link met de theme ontgaat me een beetje. Waarom voldoet juist die game zo goed aan de theme?

  3. Eline Muijres · 30-1-2012 · 18.26 uur

    Misschien heeft het thema geen prioriteit in de beoordeling. Ik zie de link ook niet helemaal. Ik vind de game in ieder geval erg leuk om te spelen, probeer ‘m eens uit zou ik zeggen!

  4. Bart Breij · 30-1-2012 · 22.35 uur

    Erg leuk dit. Size Matters deed het bij mij meteen toen de bal na een roetsj vergrootte om niet terug te rollen. Vernuftig!

  5. Niels ’t Hooft · 31-1-2012 · 12.15 uur

    Misschien zit het Ouroboros-thema in Size Matters in de eindeloze cyclus van groter en kleiner worden? Ik had zelf in Berlijn (waar ik gamejamde) het concept ‘Fractal Mario’ bedacht, een procedureel gegenereerde Mario-platformer waarin je oneindig groter en kleiner kan worden (door paddenstoelen te pakken en vijanden te raken), en er bonussen en obstakels zijn voor elke Mario-grootte.

    Daarnaast is de Ouroboros natuurlijk gewoon het hoofdpersonage ;-)

    En @MrDAY: als je in 48 uur een spel wil maken, is het helemaal niet zo’n gek idee om een bestaand, bewezen concept te pakken en daar een twist aan te geven. (In dit geval: handmatig groter en kleiner kunnen worden.)

  6. MrDAY · 31-1-2012 · 18.06 uur

    Natuurlijk begrijp ik dat er een extreem korte tijdslimiet is, maar toch verwacht ik van de WINNAAR net iets meer. Eén van de doelen van een project als Gamejam lijkt mij immers bevorderen van creativiteit en als de WINNAAR wel erg veel heeft afgekeken van een miljoenenverkopende topper als Loco Roco, dan vind ik dat een beetje teleurstellend.

  7. Robert August de Meijer · 31-1-2012 · 20.19 uur

    Dit is best wel freaky. Vorig jaar toen ik bij Microsoft werkte hadden wij plannen om een spel te maken over twee figuren die groter en kleiner konden worden om obstakels te overwinnen. En het heette “Size Matters”! Geen gelul.

  8. Niels ’t Hooft · 31-1-2012 · 21.38 uur

    @MrDAY: Ja, dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Ik zou ook eerder een origineel concept de prijs geven dan iets dat goed is uitgewerkt en compleet is. Hetzelfde gevoel had ik twee jaar geleden toen Resonance won in Hilversum, een vrij doorsnee platformer die wel ver af was en veel levels had en zo.

    Then again, de Global Game Jam draait eigenlijk helemaal niet om competitie, dus misschien moet dat sowieso maar eens afgeschaft worden.

  9. Jerry · 31-1-2012 · 23.22 uur

    Vorig jaar misschien enigszins verwend met Glitchhiker, het briljante concept dat de game zelf uit kon sterven, heel erg toegespitst op het thema. Vaak zie je in dit soort competities (ik heb veel ludum dare gezien en ook eens meegedaan) toch dat men het niet al te nauw neemt met het thema, en gewoon toffe dingen wil maken :)

    Ik weet niet hoe het idee van een competitie zo is ontstaan voor ggj, misschien wel eens interessant om uit te vinden.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>