Goldeneye 007 – De betere Bond



In onze, nog jeugdige, eeuw schieten de remakes van klassiek geworden films en games omhoog als paddenstoelen in een herfstig bos. Licentiehouders, zich uitermate bewust van het sluimerende goud in de bedrijfsarchieven, blazen de franchise van weleer wederom de levensadem in, vaak onder vermelding van het nobele motief ‘de jongere generatie kennis te laten maken met een eigentijdse versie van het doorgaans uit de 80’s en 90’s afkomstige entertainmenterfgoed’.

Een gepaste marketingcampagne rond zo’n heuglijk feit is uiteraard zeer op zijn plaats. Een leuke bijkomstigheid voor deze filantropische firma’s vormt de aldus veroorzaakte golf van opwinding onder de, nog in zeer grote getale in leven zijnde gelukkigen, die als puistenkop het wonder hebben mogen aanschouwen in hun plaatselijke tweederangsbios, of een dagelijks gevecht hebben moeten leveren met ouders of het Nintendo óf de Tros zou worden op het 50 Hz tv’tje.

Afzet in overvloed dus, en na eventuele kreten van ontzetting over het vaak belabberde resultaat hult men zich in stilzwijgen. De ontgoochelingen van bedrogen nostalgici vormen reeds een treurige parade, maar gelukkig zendt daarboven een herrezen stukje Nintendo 64 zijn gouden stralen de duisternis in: Goldeneye 007.

For your eyes only

Eurocom en Activision hebben duidelijk veel aandacht aan deze herrijzenis besteed. Grafisch gezien behoort het spel tot het beste dat de Wii te bieden heeft, wat uiteraard geen ultrarealistisch visueel materiaal kan zijn. In dit geval hebben we echter wel van doen met zeer fraaie, cartoonachtige beelden die, gezien de gelijkenis met de voorganger, het nostalgische gevoel alleen maar vergroten. Natuurlijk gaat deze ervaring gepaard met de typische Bond-muziek die garant staat voor het betere adrenalinewerk.

Verder dan dat gaat de gelijkenis niet op want het spel, dat te omschrijven is als een 3d shooter met adventure elementen, is natuurlijk wel naar hedendaagse inzichten opgezet. Zo kun je je binnen de singleplayer-campaign, hoewel deze over het algemeen vrij lineair blijft, vaak op verschillende manieren naar het einde van een level begeven. Hierbij ligt de keus doorgaans tussen een bij de klassieke gentleman-Bond passende sluiptechniek, waarbij je dus zoveel mogelijk ongezien probeert te blijven en zo nodig je wapen met geluiddemper gebruikt, en de moderne aanpak van Daniel Craig die de feestjes van de vijand met veel knalwerk komt verstoren.

Goldeneye 007

Ontwikkelaar: Eurocom
Uitgever: Activision
Platform: Wii
Exemplaar: Recensie-exemplaar
Prijs: € 49,99

The man with the golden gun

En wapens zijn in zeer ruime mate aanwezig. Weliswaar start je elk level met een bescheiden pistooltje, maar een paar neergeschoten vijanden leveren als oogst al een aanzienlijk Afrikaans politiearsenaaltje op. In hoofdzaak zul je je met deze presentjes te voet een weg richting einddoel banen, maar ook drive-by-shootings dragen bij aan de pret, en, geheel in de geest van de film, er is ook een level waarin je een tank bestuurt.

Besturen kan binnen Goldeneye overigens middels alle beschikbare controllers:
met de Classic of Gamecube-controller vervolg je op ouderwetse leest met een crosshair je pad, hoewel het spel duidelijk gemaakt is voor de Wii Remote/Nunchuck-combinatie waarbij sneller en doelgerichter geschoten kan worden.

From Russia with love

Alleen is natuurlijk maar alleen. Goldeneye 64 leeft in de herinnering van velen voort als zijnde de genesis op deathmatch-gebied, en onze nieuwkomer zou dan ook een onwaardige opvolger zijn als hij niet volgepropt zou zitten met mogelijkheden om onze naasten thuis en overzee naar het leven te kunnen staan.

Wat dat aangaat staat Goldeneye (binnen het voor het witte toverdoosje beschikbare assortiment) op eenzame hoogte: voor een huiselijk verjaardagsfeestje staan er vier modi tot je beschikking, en als je de wereldburger wilt gaan uithangen zelfs negen. Naast de klassieke deatmatch-modi kun je nu ook binnen teamverband een minioorlogje beginnen, zoals het een moderne shooter betaamt. Dit alles geeft het spel een herspeelbaarheid die naar het oneindige reikt.

Thunderball

Een punt van kritiek vormt helaas de falende framerate naarmate de gezelligheid op het scherm het uitgaan op zaterdagavond benadert. Weliswaar treedt dit euvel voornamelijk op in de hogere levels van de singleplayer-campaign en blijft het spel goed speelbaar, maar op dit vlak had de beeld/prestatie-balans duidelijk wat beter uitgewerkt kunnen zijn. Desondanks is Goldeneye een van de beste shooters voor de Wii. Bond-afici0nado’s wordt aangeraden zich braaf te gedragen tot de goedheiligman zich ermee aandient.

Meer artikelen van Emile

    15 reacties

    1. Bart · 30-11-2010 · 12.52 uur

      Met welke controller speel je het? Ik krijg de Gamecube controller maar niet aan de praat tijdens het oppakken van de verhaallijn. Dat is wel een optie die ik wil proberen, want ondanks kalibreren tot in het oneindige krijg ik maar geen gevoel bij het sturen met de zwaaimachientjes. Het spel confronteerde mij, alsook m’n vriendin, constant met een rood verbodsbord als ik snel in een hoek wilde kijken.

      In de multiplayer lukte het wel met een Gamecube controller en dat beviel meteen veel beter. Qua splitsreen doet het spel één ding heel erg goed: het zet, net als het origineel, een spannend muziekje onder de potjes. Dat mist in alle concurrenten - maar het bevordert de spanning ten zeerste.

      Dat de multiplayer zeer uitgebreid is, is dan weer een farce. Je kan niet eens kiezen met bepaalde wapensets te spelen. Voor mij persoonlijk is het nostalgische GoldenEye 007-gevoel dan snel verdwenen: dat putte ik vooral uit ontzettend spannende gevechten met enkel niet al te krachtige handpistolen. Ook een optie om ouderwets op jacht te gaan naar medkits ontbreekt.

    2. Kevin · 30-11-2010 · 13.23 uur

      @Bart: Dat is gek, ik heb dat ding er gewoon ingeplugd en het werkte meteen. Overigens speel ik liever met de Classic Controller Pro.

    3. Jelle · 30-11-2010 · 14.22 uur

      Zozo, dus deze remake is maar liefst 2 keer zo goed als Black Ops? ;)

    4. Bart · 30-11-2010 · 14.26 uur

      In welk menuscherm doe je dat Kevin?

    5. Bart · 30-11-2010 · 14.26 uur

      Daag me niet uit Jelle, ik houd me al zo vreselijk in. ;-)

    6. Rogier Kahlmann · 30-11-2010 · 14.53 uur

      Goldeneye is ook beter dan Black Ops peeps.

    7. Admiraal Gnarrr · 30-11-2010 · 15.14 uur

      Is die screenshot daarboven van de Wii of de 64? Ik zie eerlijk waar het verschil niet.

    8. Bart · 30-11-2010 · 16.06 uur

      Toegegeven, GoldenEye 007 klopt Black Ops in de splitscreenstand. Daar houdt het mee op.

    9. Emile Schrijvers · 30-11-2010 · 19.55 uur

      Een vergelijking met Black Ops lijkt me wat ongelukkig omdat dat een serieuze wargame pretendeert te zijn, terwijl Golden Eye, net als de rest van het Bond universum, nu eenmaal met een pak zout moet worden genomen…

      wapensets zouden zeker een leuke aanvulling geweest zijn, maar ze schitteren m.i. ook weer niet door afwezigheid. Maar medkits hadden de kers op de taart kunnen zijn, dat geef ik grif toe…

      Bart, ik vind het erg vervelend van je Game Cube controller en het daardoor verstoorde huiselijk geluk, en ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet eens geprobeerd heb met mijn, voor rondjes draaien garant staande, Big Ben misbaksel. Omdat ik zelf nogal ingenomen was met het speelresultaat op de Classic Controller ging ik ervanuit dat het met zijn directe nazaat ook wel snor zou zitten….
      Kevin, ik hoop dat hij zich bij jou nog steeds normaal gedraagt ?

    10. Bart Breij · 30-11-2010 · 20.09 uur

      Oh, je hebt het niet eens gespeeld met de zwieperds? Dat had je even in de tekst mogen plempen. Het spel speelt namelijk gewoon niet fijn met die besturing, ook niet voor m’n vriendin die de twee analoge sticks-aanpak verafschuwt. Hoewel het spel je vizier automatisch naar tegenstanders lokt, is het verschil met het krakkemikkig voelende zelf rondkijken des te groter. Echt een afrader.

      Eveneens, wat ik ook een minpunt vind, laat het boekje wel de verschillende besturingsmogelijkheden zien, maar niet hoe je die moet activeren.

    11. Vincent Leeuw · 30-11-2010 · 22.06 uur

      @Jelle Jij komt zeker vaak op Eurogamer.net?

    12. Emile Schrijvers · 30-11-2010 · 22.26 uur

      Zoals vermeld in mijn eerste post was ik zelf erg tevreden over het voortbewegen middels de twee analoge zwieperds van de Classic controller…

      Spijtig dat ik die third-party Gamecube controller niet eerder dan vanavond heb laten rondslingeren in Golden Eye, want dit stuk low budget blijkt het in dit spel qua aansturing heel behoorlijk te doen.

      Maar wat nadere uitleg in het boekje was inderdaad handig geweest, want bij de insteek van de Gamecube controller in poort 1 neemt hij, althans bij mij, in een singleplayer game of het menu automatisch de algehele besturing over en werken Wii Remote / Nunchuk of de Classic controller niet meer (uitgezonderd de Home button voor het Wii menu).

      Bij multiplayer split-screen gebeurt hetzelfde, en dat betekent, althans bij mij, dat de Gamecube controller altijd op de poorten 2 t/m 4 moet worden aangesloten omdat gebruikmaking van Wii controllers door de overige spelers anders niet mogelijk is.

      Ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren ?

    13. Bart Breij · 30-11-2010 · 22.51 uur

      Emile, ik doelde met zwieperds op de combinatie Wiimote en Nunchuck, omdat je daarmee zwaait. Slingert. Schudt. Zwiept.

      En ik ervaar het juist andersom. Ik plugde verschillende Gamecube controllers (voor de zekerheid) in de eerste poort en was teleurgesteld dat GoldenEye juist niét automatisch de besturing naar de traditionele controller verlegde. Dat is wel heel frappant.

    14. Emile Schrijvers · 1-12-2010 · 8.04 uur

      Excuus Bart, dat had ik even verkeerd begrepen. Uiteraard heb ik het boeltje voorafgaand aan het artikel eveneens met dit setje gespeeld, en dit speelde m.i. naar behoren. Het eventueel krakkemig voelende zelf rondkijken lijkt me in de individuele gevallen goed bij te stellen onder controller settings, waar bewegingsgevoeligheid en cursorsnelheid te wijzigen zijn.

      Overigens vind ik de point-screen methodiek, voor shooters in zijn algemeenheid, niet fijn om mee te spelen, omdat ik na een uur altijd zo’n kramp in m’n arm krijg…Een kwestie van smaak, anderen zweren er juist weer bij. Geef mij maar de analoge sticks.

      Hopelijk blijft het aansluiten van Game Cube controllers op basis van Plug and Pray, zoals jij dat hebt ervaren, een beperkt probleem. Wellicht is de aansluiting van deze randapparatuur wat ongelukkig uitgewerkt, want de multiplayergedragingen bij mijzelf vind ik ook maar een vreemde zaak: bij Mario Kart maakt de rangschikking van controllers geen donder uit, en zo hoort het natuurlijk ook…

    15. Kevin · 1-12-2010 · 11.11 uur

      Ik heb verder enkel met de Classic Controller Pro gespeeld, enkele potjes mutliplayer heb ik wel afgewerkt met de GameCube controller, die inderdaad plug-and-play werkt. Ik heb het gister nog even gecheckt, zodra ik mijn Classic Controller Pro uit de WiiRemote haal en de Cube controller erin stop, vervangt hij alle icoontjes van de Remote/Classic Controller met die van de Cube controller.

    Volg de reacties op deze post via RSS

    Plaats een reactie

    Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

    Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

    Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>