Hands-on: De Wii U-controller



Een ding verbaast meteen: het gewicht. De nieuwe Wii U-controller is, voor een apparaat met een ingebouwd scherm, ontzettend licht te noemen. De knoppen voelen lekker soepel aan en doen meteen denken aan de besturing van de Nintendo DS. Tijdens de E3 mocht ik van Nintendo enkele games met de nieuwe controller uitproberen. Hier zijn mijn ervaringen met de nieuwe controller van de Wii U.

Measure Up

Hoe laat je binnen een ontzettend korte tijd zien hoe precies het touchscreen van de Wii-U controller is? Ontwerp er een game voor! Measure Up is een mini-game die vereist om bepaalde vormen te tekenen en daarbij de lengte van je tekeningen juist in te schatten. In een competitieve modus moet je om de beurt taken uitvoeren zoals het tekenen van een rechte lijn die vier centimeter lang is. Wie het meest accuraat is, krijgt de meeste punten en wint de ronde. Voor zo’n simpel ontwerp was Measure Up niet alleen leuk, maar liet het me zien dat je met de touchscreen wel echt heel gedetailleerd te werk kunt gaan.

De HD-ervaring

Iedereen dacht dat de beelden van een gevecht tussen Link en een gigantische spin een soort nieuwe Zelda aankondigde. Jongens, het is gewoon een tech-demo! Eentje om ons te laten zien hoe scherp het beeld van zowel de Wii U als de Wii U-controller is. En ja, het is scherp! De Wii U lijkt qua kracht aan ‘next-gen’ te voldoen. De vraag of hij de kracht van de Xbox 360 en Playstation 3 ook echt overtreft, bleef onbeantwoord.

Een shooter!

Nintendo vertoonde ook een interessante shooter, waar nog wel de Wii-remote en nunchuck voor te gebruiken zijn. Een speler (met de Wii-U controller) bestuurt een ruimteschip dat boven een arena rondvliegt, terwijl spelers met hun Wii-remote en nunchuck in de arena tegen het ruimteschip moeten strijden. Het gebruik van de Wii U-controller biedt inderdaad ontzettend veel potentieel voor shooters, maar zelf had ik nogal veel moeite met de nieuwe besturing. Deze vereist namelijk dat je de Wii U-controller om je heen beweegt om te mikken, terwijl je de knoppen gebruikt om te bewegen. Mijn ervaring met shooters op de Xbox 360 en Playstation 3 conflicteerde daarbij nogal met deze nieuwe besturingswijze, maar ik kon er wel degelijk wat in vinden.

En zo lijken de mogelijkheden wel eindeloos, terwijl de eerste beperkingen ook al bekend lijken te worden. Het zou me persoonlijk ontzettend verbazen als dit de definitieve versie van de Wii U-controller is. Er kan nog veel aan de Wii U veranderen in een jaar!

Fotografie: Jonathan Racasa.

2 reacties

  1. Bas Bouwman · 27-6-2011 · 15.18 uur

    Leuk stuk Vlad, persoonlijke ervaringen heb nog maar weinig gelezen.
    Het apparaat is pas net bekend bij het publiek maar Nintendo heeft nu al leuke “apps” ontwikkeld, het kan volgens mij alleen maar beter gaan worden toch?

    Wat ik mij afvroeg, heb jij ook demo’s gezien/gespeeld van third party WiiU games? of uitgebreidere uitleg? ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd waarom een Darksiders II zou moeten spelen op een WiiU ipv de pc/xbox 360.

  2. Vlad Micu · 27-6-2011 · 17.05 uur

    Geen hands-on gehad met 3rd party games jammer genoeg. Alle games die er waren, dienden meer als echte demo’s van het apparaat zelf.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>