Heavy Rain en het Droste-effect



Gisteren werd Heavy Rain uitgebracht en dat ging gepaard met een heuse première en reclamestunt. Heavy Rain is namelijk ook een halve film en daar horen volgens Sony een vaalrode loper, een blik semibekende Nederlanders en toch ook een paar gamejourno’s bij.

Persevents

Ik ga niet vaak naar persevents. Ik heb er een hekel aan om geconfronteerd te worden met de puberale wereld waar ik mij per toeval in aan het begeven ben. Ik game en ik kan een beetje schrijven, dus schrijf ik over games. Maar niet alles wat logisch is, is goed. Dat weet ik nu.

Ergens voor aanvang van de Heavy Rain presentatie gisteren had ik een overweldigend deprimerend inzicht dat me deed duizelen op mijn harde plastic stoeltje. Het kwam allemaal door een opgevangen gesprek dat achter mij werd gevoerd. Althans, het was maar een zin eigenlijk. Een mannenstem sprak: “Andere sites geven games die slecht zijn een zeven in plaats van een vijf, maar bij ons is een vijf gewoon een vijf.”

Droste-effect

Op dat moment zakte ik in elkaar op mijn stoel. Ik sloeg mijn handen voor mijn ogen en mompelde zacht in mijn handpalmen: “Ik moet uit deze wereld ontsnappen, ik wil nu in een plof rook opgaan en verdwijnen.”

Tijdens de presentatie die getoond werd (in-game beelden van Heavy Rain) zag ik een man zich door een menigte naar een uitweg worstelen. Zo voelde ik mij ook. Ingesloten tussen eenheidsworstige meningen, open deuren en tot in den treure geherkauwde onderwerpen zocht ik naar een lichtpunt in de verte om uit deze waanzin te ontsnappen.

Maar echt gek werd ik pas toen het Droste-effect dat volgde zich over mij uitstortte. Want klagen dat er teveel over dezelfde onderwerpen gediscussieerd wordt en dat er nauwelijks nieuwe inzichten geboren worden in de wereld van de gamejournalistiek, ook dat is inmiddels alweer een cliché. En daarover klagen ook, en daarover ook. En zo gaat het almaar door.

Gedachtenbraaksels

Ik dwaal af. Of beter gezegd, ik dwaalde af. De Heavy Rain-première gisteren was namelijk een van de saaiste persevents die ik ooit heb meegemaakt. Kijken naar een halve playthrough van het spel en een zoetsappige documentaire over de liefde. Luisteren naar de aandoenlijke gedachtenbraaksels van Nederlandse acteurs. (Chris Tates: “Ik denk dat virtual reality de toekomst is.”)

Nee, nog voordat de laatste lovende woorden en beelden van Heavy Rain door de zaal galmden, liep ik door de zachte motregen naar huis.

66 reacties

  1. Thom Stokkel · 26-2-2010 · 17.40 uur

    :-D (meer heb ik niet te zeggen)

  2. Harry Hol · 26-2-2010 · 17.51 uur

    “Ik heb er een hekel aan om geconfronteerd te worden met de puberale wereld waar ik mij per toeval in aan het begeven ben.”

    Erm… Je kan ook voor je lokale krant schrijven. Of bloemen verkopen. Of auto’s repareren. Of pensioenen verkopen. Of boeken schrijven. Of koy carpers kweken. Of studeren voor tandarts. Of barrista worden bij Starbucks. Of helicopterpiloot. Of raadslid. Of waterfietsverhuurder. Of snoepfabriek opzichter. Of wietteler. Of makelaar. Of industrieel ontwerper. Of prostituee. Of gitarist.

    Toeval is schromelijk overschat. Keuzevrijheid niet.

  3. Stefan Keerssemeeckers · 26-2-2010 · 17.52 uur

    Tot zover Rogier’s carrièreperspectieven als ‘society-verslaggever’!

  4. Mike · 26-2-2010 · 20.03 uur

    En, de game wel meegenomen?

  5. Marcel · 26-2-2010 · 23.31 uur

    Was carice er niet?

  6. Wesley Akkerman · 26-2-2010 · 23.35 uur

    Carice was er niet. ‘Gelukkig’ was er wel een video van haar, waarin ze vertelde over haar ervaringen.

  7. Marcel · 26-2-2010 · 23.41 uur

    Haha ok en wat waren haar ervaringen of was het van het nivo Chris Tates: “Ik denk dat virtual reality de toekomst is.” Hoelang is het geleden dat we dat concept hebben gehoord :D

  8. Kees · 27-2-2010 · 2.00 uur

    Zoals de PVV spreekt over de ‘linkse elite’, heb je blijkbaar ook de ‘zelfbedachte elite’ in de gameswereld. Als je bij voorbaat al weet dat je het niets vindt, waarom ga je er dan in godesnaam heen? En wat heerlijk simplistisch en generaliserend om te redeneren dat vanwege een simpele cijferdiscussie totale diepgang en vooruitgang op journalistiek gebied ontbreekt. De ridder op het witte paard komt het woord verspreiden. Als je niets toe te voegen hebt, slechts een slap verhaal op wil hangen en lekker wil zeuren vanuit je ivoren torentje, be my guest, maar verveel ons er niet mee…

  9. Mitchell · 27-2-2010 · 18.16 uur

    Weer een bericht waar weinig mee gedaan kan worden.
    Ik lees regelmatig Bashers met plezier, maar dit soort slappe berichten beginnen mij de laatste tijd te irriteren. Dat geklaag, vertel iets over de game of de presentatie, of vertel niks.

  10. Menno Schellekens · 27-2-2010 · 19.43 uur

    Ik vind net als Mitchell en Kees deze berichten erg jammer. Vaak heb ik gehoord van mensen dat Bashers elitair en zuur zou zijn. En als ik dit lees, heb ik het gevoel dat we het zijn geworden ook.

    Ik lees graag stukken die iets toevoegen. Die een nieuw inzicht of idee delen. Ik hoef het zeker niet met een dergelijk inzicht eens te zijn, daarover discussiëren doe ik graag. Dat is hier echter niet het geval. Met deze stukken lijk je vooral tegen dingen aan te schoppen. Om er tegen aan te schoppen.

    Als jij je verdwaald voelt, het gevoel hebt dat je een tragisch figuur bent dat verstrikt zit in deze rotte wereld van gamejournalistiek, vind ik dat jammer. Ik vind Bashers echter niet het platform om dat op deze destructieve wijze te uiten.

  11. Wesley Akkerman · 27-2-2010 · 23.32 uur

    @ Marcel: Ze vond het uiteraard leuk en spannend dat ze mee mocht werken aan dit project ;)

    Ik was ook aanwezig op de Heavy Rain premiere en ik ben het met Rogier eens. Het was ook een saaie premiere, met ingame footage die je beter zelf kunt spelen (aangezien Heavy Rain een game van ‘ervaren is’, zoals Jan Meijroos onder andere zegt) en ‘documentaires’ waarvan verkorte versies als reclame kunnen dienen.

    Ik ben ook niet tot het einde gebleven, ben drie kwartier eerder weggegaan. En dat Rogier daar op deze manier mee omgaat, tja, daar moet ik altijd wel om lachen.

  12. Gerthein Boersma · 28-2-2010 · 11.23 uur

    Natuurlijk voegen Rogier’s licht-cynische stukjes wel degelijk iets toe aan de site. Een beetje reflexieve schrijfsels van het type ‘raar wereldje is het toch’ kom je in de film- en sportjournalistiek al veelvuldig tegen, wat mij betreft is dat ook zeer welkom in de gameswereld. Die mag best puberaal genoemd worden, zolang zinnen als een-vijf-is-een-vijf zonder een greintje ironie als ‘inzichten’ worden gepresenteerd. Dat is mijns inziens uitstekend geobserveerd. Voor iedere gamesjournalist die stiekem gruwt bij dat woord - en voor iedereen die een haat-liefde verhouding met ‘de biz’ heeft - zijn dit fijne stukjes, hoor. Uit de reacties blijkt ook dat enige zelfkritiek geen kwaad kan. Het mag van mij nog heel wat zuurder en elitairder! (NB: geen bestaand woord)

  13. Ellen · 28-2-2010 · 12.10 uur

    Leuke beschrijving. Ik hou over het algemeen niet van zure stukjes, maar deze is zo zuur dat het weer leuk is. Rogier beschrijft precies de reden dat ik vaak twijfel over persevents. Als er een developer zelf komt, die vertelt over het waarom van z’n spel vind ik het altijd top. Als het zo’n massa-event is dat weinig met gamen te maken heeft en vooral veel PR-waarde moet hebben, blijf ik liever thuis om te gamen.

    Het plaatje bij de column is mooi!

  14. Rogier Kahlmann · 28-2-2010 · 12.59 uur

    @Mitchel. De game is een tien uur durende melodramatische film die elke vijf a tien seconden pauzeert waarna je hem met verschillende knopjes weer voortbeweegt. Een tien uur durende film overigens die ook in een half uur te vertellen is, waar het niet dat je je moet bezigen met de meest triviale handelingen, zoals boodschappen aannemen, naar de WC gaan en je handen wassen. En het is allemaal precies zo leuk als het klinkt.

  15. Justin · 28-2-2010 · 14.05 uur

    Qua script en sfeer behoort Heavy Rain waarschijnlijk tot de top op gamesgebied. Wat dat betreft een grote sprong in deze ‘puberale wereld’. Misschien was de belichting van dit aspect wat interessanter geweest dan je persoonlijke frustraties, ik hoopte in elk geval op een inhoudelijk bericht.

  16. Rogier Kahlmann · 28-2-2010 · 14.38 uur

    Sfeer in Heavy Rain bestaat alleen bij de gratie van het te pas en te onpas aanzwellen van theatrale strijkers, zonder dat er daadwerkelijk een spannende plotwending op handen is. Het script mengt elementen van Saw en CSI met een kleffe melodramatische saus die zo overduidelijk op de emotie probeert te spelen, dat je er eigenlijk alleen maar om kan lachen, zo ook om de verschrikkelijk houterige dialogen.

    Opmerkingen die voorbij schieten op het internet de laatste tijd waarin wordt gezegd dat mensen compleet verschillende ervaringen hebben zijn ook zwaar overdreven. Scenes eindigen meestal in hun voorbestemde einde en de kans is sowieso klein dat je na het voltooien de marteling die het spelen ervan is nog een keer wil ondergaan.

  17. Kevin · 28-2-2010 · 18.00 uur

    @Justin: qua script behoort Heavy Rain echt niet tot de top op gamesgebied. Een aantal acties van de hoofdpersonages zijn onbegrijpelijk of worden slecht geintroduceerd. Daarnaast zijn de twee van de vier personages nutteloze passanten, het was een stuk krachtiger geweest als die niet speelbaar waren.

  18. René · 28-2-2010 · 18.26 uur

    Ik kan Menno’s reactie wel begrijpen. Krtitische noten zijn prima, maar daar heeft het op Basher nooit aan ontbroken. Maar bij Rogier is alles altijd zo ontzettend negatief dat ik bij het lezen ervan haast begin te verlangen naar Prozac. Het komt inderdaad een beetje over als schoppen om het schoppen. “Kijk mij eens lekker recalcitrant doen.” Maar daar hebben we er op het internet al genoeg van.

    Het doet mij denken aan een quote van Oscar Wilde. “Een cynicus kent de prijs van alles, maar de waarde van niets.”

  19. Marcel · 28-2-2010 · 20.12 uur

    @Rogier Kahlmann
    Het klopt wel dat ik achteraf soms het gevoel heb dat de scene eindigt in de meestal in hun voorbestemde einde. De kracht van het spel is denk ik juist dat het je de illusie geeft dat je zelf wou dat het zo zou eindigen. Daarnaast zullen sommige keuzes weldegelijk effect op het verhaal hebben aangezien je verschillende eindes heb.

    Als je het spel natuurlijk gaat spelen op een manier zoals het niet bedoeld is door de ontwikkelaar dan zal je wel tegen de beperkingen oplopen maar goed dat kan voor meer spellen gezegd worden.

  20. Gerthein Boersma · 28-2-2010 · 20.50 uur

    Domme en botte negatievelingen zijn er inderdaad genoeg op het www. Eloquente cynici daarentegen? Dat is een korter lijstje. Rogier staat erop. Laat Kahlmann zijn karwei afmaken!

  21. René · 28-2-2010 · 21.04 uur

    Ik heb niks tegen wat cynisme op zijn tijd, maar ik vind het inmiddels wel wat voorspelbaar worden. Ik weet dat voor sommige mensen het glas altijd leeg is, maar toch. Altijd maar die negatieve insteek…
    Maar goed, ieder zijn meug. Ik ben geen fan, maar gelukkig heeft Bashers ook nog andere scribenten.

  22. Joris · 28-2-2010 · 22.05 uur

    @Rogier, die triviale handelingen horen juist bij het point and click-genre, ik vind ze leuk om te doen. De Sims bestaat alleen maar uit triviale handelingen, maar daar heb je geen binding met het personage, wat je hier dus wel hebt. Dat het meer een film is dan een game zal jou misschien niet aanspreken, maar mij juist wel, en wsl een boel casual gamers ook. Komt waarschijnlijk ook omdat vrijwel geen enkele game me de afgelopen anderhalf jaar echt heeft weten te boeien en ik zelf ook meer een casual gamer ben geworden.
    Dat het verhaal matig is, is op zich ook niet verwonderlijk. Ik kan van alle games die ik heb gespeeld hooguit vijf games noemen die ik echt een noemenswaardig verhaal vond hebben. En ja, Fahrenheit zit daar ook bij.

  23. Rogier Kahlmann · 1-3-2010 · 7.47 uur

    @joris

    Bij point and click games heb je nog puzzels die die triviale handelingen een context geven. In Heavy Rain zijn ze alleen maar triviaal. Ik laat me ook vertellen dat ze een band moeten bewerkstelligen, maar dat doet het echt niet. Het zuigt alleen maar dat kleine beetje spanning dat erin zit eruit.

  24. Rogier Kahlmann · 1-3-2010 · 11.52 uur

    @menno

    Die kritieken dat Bashers elitair en zuur zou zijn waren voor mij redenen om deze site eens te bezoeken. Maar los van de Nieborg/t’Hooft briefwisselingen over persberichten, waarin echt met open vizier geschoten werd, is Bashers best een brave gamesblog.

    @Kees

    Die PVV vergelijking doet pijn

    @Gerthein

    Bedankt voor je lieve woorden.

  25. René · 1-3-2010 · 12.00 uur

    Overigens wil ik er wel aan toevoegen dat hoewel ik zelf geen fan ben van dat hele cynische en zure, ik wel vind dat iedereen vooral zijn eigen ding moet doen. Ik zou niet aan de vrijheid van meningsuiting willen tornen. ;-)

  26. Harry Hol · 1-3-2010 · 12.59 uur

    Ik heb geen probleem met cynisch en zuur. Ik vind het alleen onzin dat Rogier verkondigt dat hij ‘per ongeluk’ in dit wereldje zit en dat hij er eigenlijk helemaal niet bij hoort. Dan denk ik: schaam je niet voor wat je doet. Of doe wat anders.

    Het is ook helemaal niet nodig om je van iets te distantiëren waar je zuur over schrijft. Omarm je geek-heid! Nerds aller landen verenigt u!

  27. Stefan Keerssemeeckers · 1-3-2010 · 13.22 uur

    Het spijt me zó erg dat jullie geïrriteerd raken door ons gratis medium!

    Hoe halen we het ons in het hoofd om af en toe een luchtig, recalcitrant artikel te plaatsen!?

  28. Harry Hol · 1-3-2010 · 14.00 uur

    @stefan hahaha Tja… maar vrijheid van meningsuiting gaat twee kanten uit. Ieder mag zeggen wat ie wil maar moet dan ook luisteren naar de reactie. Vrijheid van meningsuiting is nooit vrijblijvend, anders is wat er gezegd wordt ook niet relevant.

  29. Rogier Kahlmann · 1-3-2010 · 14.09 uur

    Ik luister wel naar de reacties hoor. Selectief wellicht, maar ik luister.

  30. Harry Hol · 1-3-2010 · 14.14 uur

    @rogier natuurlijk selectief. Anders wordt je horendol. Ik bedoel ook niet dat wie reageert altijd gelijk heeft. Ik bedoel alleen: je stuurt een stuk de wereld in met de bedoeling om reacties uit te lokken. Of ben je oprecht verbaasd dat mensen reageren?

  31. Stefan Keerssemeeckers · 1-3-2010 · 14.24 uur

    Vind het wel typisch dat mensen lopen te zeiken dat Rogier niet zo moet zeiken. En het dan hebben over een cynisch, zeurderig artikel, hahaha.

    @ Harry

    Er wordt geen begrip tegenwoordig zo misbruikt als de kreet ‘vrijheid van meningsuiting’. Dat betekent eigenlijk dat de overheid je niet aan kan pakken als je iets zegt wat ze niet leuk vinden. Betekent niet dat je naar iedereen hoeft te luisteren hoor.

  32. Harry Hol · 1-3-2010 · 14.32 uur

    @stefan Tja, daarin verschillen we van mening. Als je niet geïnteresseerd bent in de reacties op je uitspraken, dan was je uitspraak niet meer dan ‘zo maar wat roepen’.

    Wat niet wil zeggen (nogmaals) dat je alle reacties even serieus moet nemen. Maar als je een rellerig stukkie tikt, dan krijg je reacties. Dat is een natuurwet.

  33. Stefan Keerssemeeckers · 1-3-2010 · 14.39 uur

    Nee, dat is niet waar. Als Rogier dit even van zijn hart wil hebben, betekent het niet dat hij ‘zomaar wat roept’. De beste schrijvers interesseert het geen reet wat mensen van hun stukjes vinden.

    Alleen doen wat je zelf tof vindt leidt tot de beste artikelen (en de slechtste).

  34. Harry Hol · 1-3-2010 · 14.46 uur

    @stefan Hm ja natuurlijk moet je schrijven wat je zelf tof vind. Maar dat staat hier helemaal los van. Schrijven doe je namelijk niet alleen voor jezelf maar omdat je wil dat het gelezen wordt en iets bij de ander doet. Als het je oprecht niet kan schelen wat het met de ander doet, waarom het dan publiceren?

    Ten overvloede: ikzelf heb op geen enkel moment beweerd (en zal dat ook niet doen) dat Rogier niet zou moeten schrijven wat hij schrijft. Maar als hij een stuk de wereld in stuurt waarop hij tegen schenen probeert te schoppen, op een site met een reactie formulier, dan moet hij (en jij) gewoon niet verbaasd kijken als er mensen zijn die daar een reactie op willen geven. Sterker nog: dat lijkt me de bedoeling juist van zijn stuk.

  35. Rick · 2-3-2010 · 9.16 uur

    Een column (in wat voor publieke media dan ook) wordt natuurlijk maar om twee redenen geschreven: om te vermaken en om reacties uit te lokken. Volgens mij slaagt Rogier daar elke keer weer in.

  36. thorgal67 · 2-3-2010 · 11.45 uur

    Toevallig kwam ik hier op Bashers omdat ik op zoek was naar een review over Heavy Rain. Maar ik kwam blijkbaar op een verkeerde link want over de game wordt er hier weinig gezegd.

    Puberaal is de bespreking van de persvoorstelling van deze game zeker niet, elitair en vooringenomen daarentegen wel. Daar is op zich niets tegen, de auteur vermeldt het zelf in zijn openingsparagraaf. Waarom hij er dan toch naartoe gaat? Om te bashen zeker :)

  37. Rogier Kahlmann · 2-3-2010 · 12.30 uur

    Ik heb er ook een recensie over geschreven. http://www.dgs-online.nl/nl/sony/playstation_3/review/heavy_rain

  38. Bart de Boer · 2-3-2010 · 21.58 uur

    Oeh ben het op elk front van je constatering met je oneens Rogier

  39. Henri Koppen · 3-3-2010 · 9.36 uur

    Machtig dit. Een flut stukje die toch een discussie oproept die best interessant is (en het machtige plaatje bovenaan zie ik voor het eerst).

    @Harry: Heerlijk hoe jij die zinnen uit je vingers kletst, daar zou je meer mee moeten doen ;-)

    @Rogier: als ik je stukje leest moet ik denken aan de zin uit een liedje van Moloko; “Have we become what we intented to avoid?”

    Niettemin ben ik blij dat je het geschreven hebt, de reacties vind ik waardevol.

  40. Stefan Keerssemeeckers · 3-3-2010 · 14.01 uur

    @ Harry

    Oh, beetje late reactie. Ik sta er vooral verbaasd van te kijken dat mensen zich persoonlijk aangesproken lijken te voelen door Rogiers proza. Vervolgens reageren ze met hoogstandjes als ‘Weer een stuk waar weinig mee gedaan kan worden’. Mijn punt is in deze: er kan vrij veel met dit artikel gedaan worden, maar dat behoeft wel enige creativiteit van de lezer.

    En vooruit:die vergelijking met de PVV is inderdaad creatief, maar ook debiel.

  41. Harry Hol · 3-3-2010 · 16.27 uur

    @stefan Iemand voor PVVer uitmaken is inderdaad een brug te ver.

  42. Ruud · 3-3-2010 · 16.53 uur

    Schitterend, ik lig helemaal dubbel van de reacties!
    Een tip voor Rogier, volgende keer over Battlefield: Bad Company 2

  43. Rogier Kahlmann · 3-3-2010 · 16.58 uur

    Ik vrees niet dat ik dit nog geen keer zo doe. Kreeg net een belletje van Linden en Barbosa dat ze me voorlopig niet meer uitnodigen. Zoals Stefan al aangaf niet bevordelijk voor mijn carriere als societyverslaggever.

  44. Niels ’t Hooft · 3-3-2010 · 17.38 uur

    @Rogier: Input voor een volgend stukje? “PR-bureau Sony kan niet tegen kritiek”?

  45. ErikJ · 3-3-2010 · 19.37 uur

    Heb de review van Rogier gelezen (op zijn site) en die vond ik echt heel goed geschreven. Het verwoordt precies de twijfels die ik na het spelen van de demo had. Sure, het ziet er wel gelikt uit en het is knap gemaakt, maar ik vond de demo vrij saai. Ook voelde de game helemaal niet aan als een game met veel keuze, meer als een groot Quicktime Event.

  46. ErikJ · 3-3-2010 · 19.39 uur

    Ow, en schande dat het persbureau je boycot. Je zou toch verwachten dat ze boven zoiets staan. Je doet je status als ´Basher´ iig. eer aan :)

  47. Harry Hol · 3-3-2010 · 19.56 uur

    @Rogier is dat echt waar van Linden en Barbosa? Ja hallo! Wat een onzin! Je moet gewoon kunnen schrijven wat je wilt! Ik sta paf. Wat kleinzielig.

  48. Rogier Kahlmann · 3-3-2010 · 20.07 uur

    Het is heus.

  49. Meester Rob · 3-3-2010 · 20.47 uur

    Wat een kleuters die Linden en Barbossa. Je hebt ze boos gemaakt en nu mag je niet meer op hun kinderfeestje komen. Boe hoe!!

  50. Harry Hol · 3-3-2010 · 22.54 uur

    Buitengewoon onprofessioneel van L&B.

  51. RickJ · 4-3-2010 · 14.40 uur

    Aan de dames en heren gamesjournalisten: hang dit aan de grote klok en boycot collectief minimaal het eerstvolgende persevenement van L&B. Als bovenstaand stukje inderdaad de aanleiding is om Rogier niet meer uit te nodigen, is het einde zoek.

    Overigens kan ook ik me heel goed vinden in de review van Rogier. En dat doet me pijn, omdat ik het concept van Fahrenheit zeer veelbelovend vond en ik dus erg uitkeek naar Heavy Rain. Goed om te zien dat er nog recensenten zijn die niet vooraf een 9 invullen bij elke groots aangekondigde titel.

  52. Rogier Kahlmann · 4-3-2010 · 14.56 uur

    Aan de grote klok hangen lijkt me overdreven. Ik vind het alleen jammer te leren dat gamejournalisten alleen kunnen bestaan bij de gratie van hun enthousiasme.

  53. David Nieborg · 4-3-2010 · 15.00 uur

    Oei, laat L&B (en dus indirect Sony) zich daar even kennen. Wat kinderachtig zeg.

    Nog pijnlijker, (ik was er niet bij) maar heb verschillende gamejournalisten allemaal hetzelfde horen zeggen, dat event was warrig, saai en (dus) redelijk nutteloos. Ik zou me die kritiek maar aantrekken als ik hun was, in plaats van journalisten boycotten.

    Zeiden ze nog iets over je 4 ook? Want onvoldoendes geven voor games mag ook niet hoor, dat is pas echt stout!

  54. Rogier Kahlmann · 4-3-2010 · 15.03 uur

    Ik weet niet of ze de recensie gelezen hebben, en ik heb ze er ook maar niet op gewezen.

  55. RickJ · 4-3-2010 · 16.29 uur

    @Rogier. Goed, laat die grote klok maar zitten dan. Maar een boycot vind ik toch zeker op zijn plaats. Journalisten die zichzelf en hun vak serieus nemen lenen zich niet voor marketingactiviteiten, daar huren ze maar tekstschrijvers voor in. Als je aanwezigheid op een persevenement inhoudt dat je daar louter positief over mag schrijven (of, nog erger, niet meer kritisch mag kijken naar de betreffende game), heb je daar als journalist gewoon niets te zoeken. Schaf die persevenementen dan maar af.

    Ik scheer overigens zeker niet alle uitgevers en organisatiebureaus over een kam, het gaat me concreet om dit voorbeeld en dit bureau.

  56. Rogier Kahlmann · 4-3-2010 · 16.39 uur

    Reclame maken is de onbenoemde nevenfuctie van de gamejournalist. Of je gedoogt het en leert leven met deze wetenschap, of je sluit je ogen en oren voor altijd. Mijn scepsis naar deze biz (sommigen noemen het zelfhaat) komt helemaal voort uit deze spagaat.

  57. RickJ · 4-3-2010 · 17.14 uur

    Ik heb lang genoeg in de (games)journalistiek rondgelopen om te weten dat ‘uitgevers en de media elkaar nodig hebben’. Daar heb ik ook geen enkele moeite mee, zolang het ventileren van je oprechte mening niet dit soort consequenties heeft. Als je dergelijke uitwassen gedoogt en ermee leert leven (is dat trouwens niet hetzelfde als je ogen en oren sluiten?), moet je verder niet halfslachtig zeuren over scepsis en spagaten. Of je laat je voor het karretje spannen, of je komt er tegen in het geweer, of je stapt er helemaal uit.

    Nogmaals, ik zie dit als een extreem en geïsoleerd geval. Maar zoals ik al zei: als dit zomaar wordt geaccepteerd, is het einde zoek en laat de onafhankelijke gamesjournalistiek opnieuw een kans lopen om volwassen te worden.

  58. David Nieborg · 4-3-2010 · 17.14 uur

    Om het van de zonnige kant te bekijken. Een van je eerste columns, Rogier, en meteen al geboycot, terwijl je verder weinig over de game zegt. Ergens is dit toch wel een enorm compliment. Je wordt blijkbaar serieus genomen (niet onbelangrijk voor een columnist), je column wordt gelezen en becommentarieerd.

    Het is als een gangsta-rapper die neergeschoten wordt, over street-cred gesproken. Je bent pas gamejournalist als je gebeld bent door een PR bureau.

    “Ingesloten tussen eenheidsworstige meningen, open deuren en tot in den treure geherkauwde onderwerpen zocht ik naar een lichtpunt in de verte om uit deze waanzin te ontsnappen.” Met een simpel telefoontje geeft L&B deze zin wel een hele mooie draai.

  59. Rogier Kahlmann · 4-3-2010 · 17.22 uur

    Ergens ben ik ook wel een beetje trots en blij en stiekem vind ik dit hele wereldje ook hartstikke gezellig. Vrijdag in ieder geval in een tuk tuk door Amsterdam Bad Company 2 spelen. Heb er zin in!

  60. RickJ · 4-3-2010 · 17.47 uur

    Overigens ben ik nog steeds erg benieuwd naar de lezing van L&B. Ik ken Rogier niet en ik was er ook niet bij, dus misschien heeft hij wel gewoon in een bezopen bui Chris Tates ondergepist en is hij daarom niet meer welkom.

    Kortom: hier zit een leuk Bashers-artikel in.

  61. Jesse Zuurmond · 4-3-2010 · 21.27 uur

    Wat een pijnlijke vertoning van Linden & Barbosa zeg. Uit kinderachtige, Balkenendesque eigenwijsheid een journalist bannen omdat hij je event minder geslaagd vond (en dat vervolgens scherp verwoord); het is gewoon treurig.

    Zoals RickJ al zegt, die verkrampte relatie is er een waar we mee moeten (en kunnen!) leven, zolang dit soort acties van de PR-kant uitblijven.

    Ongeacht of je dit stukj cynisch en/of zuur vindt, het past bij een gezond discussieklimaat. Als kritische stemmen gesmoord worden, rest ons vakgebied slechts een saaie sleur.

  62. Mitchell · 4-3-2010 · 22.57 uur

    Ach, hoeft Rogier ook niet meer te twijfelen of ie nog naar een van hun persevents gaat, maar het is in ieder geval een makkelijke manier om te laten zien niet tegen kritiek te kunnen van de organisator. Overigens vind ik persevents ook maar een stukje lege propaganda van een uitgever, maar ach. Conclusie, karig artikel omgeven met leuke reacties. Toch nog geslaagd.

  63. Rick · 4-3-2010 · 23.11 uur

    Balkenendesque

    Die ga ik aandragen voor de nieuwe Van Dale.

  64. Jochen Meischke · 5-3-2010 · 11.16 uur

    Foei, daar gaan we weer. Ik ben nieuwsgierig wat Linden & Barbosa precies tot dit besluit heeft doen komen. Eenduidige antwoorden in dit soort gevallen zijn echter zeldzaam.

  65. Ruud · 5-3-2010 · 13.06 uur

    Hmm, buiten dit stuk toont maar weer hoe afhankelijk game-journalisten moeten zijn en hoe ze maar constant in de gratie moeten vallen, anders worden ze geboycot of gepasseerd.

    Snap sowieso L&B niet. Als er schitterend mooi event had gestaan, dan waren er misschien 10 kliks en 3 reacties geweest.
    Nu is er ruimte voor discussie en aandacht.

  66. Claudia · 7-3-2010 · 19.24 uur

    ik volg volledig Henri Koppen: een flutstukje met heel wat leuke reacties. Ik begrijp echt niet waarom Rogier K. zich zo druk maakt. Is hij verbaasd dat er tijdens een pers-event positief gesproken wordt over een produkt? Of denkt hij dat iedereen zomaar gebrainwashed wordt en hij de enige is die kan weerstaan aan de duivelse verleidingen van de marketingmachine?

    Ik neem in elk geval zijn reactie ivm L&B met een korreltje zout, en weet dat zulke dingen zelden zwart/wit zijn. Misschien heeft hij met dit stukje gewoon het signaal gegeven “nodig mij de volgende keer niet meer uit”, en heeft L&B droogjes gereageerd met “ok, volgende keer moet je niet meer komen”. Alleen Rogier en L&B kennen het antwoord, en tot nu toe heb ik alleen maar de visie van Rogier gelezen. Benieuwd te ervaren hoe L&B dit ziet.

    p.s. : héél erg off-topic : ik vind het spel geniaal :)

    Dank je Rogier om het hier een beetje te promoten LOL

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>