Het balletje rolt: bewegen met de DSi



Sinds het begin van dit jaar heb ik eindelijk een idee wat je kunt doen met de camera’s van de Nintendo DSi. Dit besef ontstond door een demonstratie van Engine Software, die een dag later werd gevolgd door een DSi Ware-game van de Franse ontwikkelaar Assoria: Move Your Brain - Rollway Puzzle. Deze twee zaken hadden niets met elkaar te maken, maar juist daardoor werd bewezen dat bewegingsbesturing met de DSi mogelijk is. Toen ik onlangs hoorde dat Engine Software op het Festival of Games een presentatie zou houden over de techniek die zij gebruikt, werd mijn interesse weer gewekt.

Ivo Wubbels, CEO, en Jan-Lieuwe Koopmans, ‘senior programmer’, waren de afgevaardigen van Engine Software. Zij zouden het publiek haarfijn uitleggen hoe de weg eruitziet waarop ze zich begeven en hoe lang die is. Ondanks dat het eerdergenoemde demonstratiefilmpje al in januari verscheen, is er op dit moment namelijk nog steeds geen Engine Software-game met bewegingsbesturing. In een redelijk korte sessie - een kleine 25 minuten - op het Festival of Games vertelde Koopmans over de gebruikte techniek én over de problemen daarmee. Opwindend kon je het niet noemen, maar voor geïnteresseerden was het een leuk kijkje in de keuken.

Hoe werkt het?

Een goed idee kost tijd om uit te werken en dat bleek ook het geval met bewegingsbesturing voor de DSi. Het uitgangspunt: beweeg met de handheld en beïnvloed zo de game. Engine Software wilde hiervoor aanvankelijk met een ‘marker’ à la Eyepet werken die door de camera herkend wordt. De DSi bepaalt hierbij constant haar positie ten opzichte van dat focuspunt en verwerkt de gameplaytechnische gevolgen. Qua gebruiksgemak liet dit echter te wensen over en dus werd er gekeken naar andere opties. Zo was er de mogelijkheid om gebruik te maken van de ingebouwde gezichtsherkenning van Nintendo, maar Engine Software vond de techniek daarachter te gebrekkig.

Uiteindelijk besloot men ‘optical flow’ toe te passen. Er wordt hierbij niet uitgegaan van een vast punt (zoals de marker en het gezicht), maar van het detecteren van beweging. Deze methode werd met een andere toepassing, volgens Koopmans, ook in de Eyetoy-games gebruikt, maar een DSi is natuurlijk geen Playstation 2. De rekenkracht is bijvoorbeeld minder, waardoor excessieve bewegingen uit den boze zijn. Toch was het eerste prototype al na een week klaar.

En dan de concurrent

Move Your Brain - Rollway Puzzle is de eerste DSi Ware-game van het Franse Assoria. De bedoeling is om op de typische Monkey Ball-manier een bal naar de finish te leiden, maar nu door te bewegen met de DSi. Rollway Puzzle kost €5 in Nintendo’s DSi Shop.

Maandenlang had ik een kort e-mailinterview liggen met Stéphano Capo van Assoria over Move Your Brain - Rollway Puzzle, waarvan ik niet wist in welke context ik het kon gebruiken. De presentatie van Engine Software gaf me de mogelijkheid met Stéphano’s antwoorden meer licht te laten schijnen over bewegingsbesturing voor de DSi.

Zo blijkt Assoria ook (een eigen vorm van) optical flow te gebruiken. Destijds was Capo nog onbekend met de overeenkomsten tussen de technieken van Engine Software en Assoria: achteraf blijken die behoorlijk groot. Het bevestigt in ieder geval dat optical flow de beste voor handen zijnde optie is.

Wat ES op gameplaygebied slimmer gaat doen, wat benadrukt werd in het Festival of Games-praatje, is het toewijzen van een knop voor het ‘resetten’ van de camera. Bij Rollway Puzzle  had je, door de beperkte rekenkracht en de lage-kwaliteitscamera, vaak last van een balletje dat niet verder wilde rollen. In de game van Engine Software wordt dat opgelost door je te allen tijde de optie te geven een nieuw ‘neutraal punt’ in te stellen. Ik reken er niet op dat hiermee de kracht van een gyroscoop benaderd wordt, maar het is een kleine stap in de juiste richting.

Het resultaat

Bij Engine Softwares presentatie zei Koopmans niets over de toepassingen van de techniek in een game, maar een blik op de website nadien gaf prijs dat ES dit kwartaal de actie-puzzelgame Abby uitgeeft. Het kleine beetje artwork duidt erop dat het waarschijnlijk geen Monkey Ball-kloon wordt, wat ook niet verstandig zou zijn met Rollway Puzzle als concurrent. De technologie is immers niet nieuw; ook een origineel spelconcept zal de gebruikers moeten lokken.

Assoria komt op z’n beurt ook met een nieuw stukje ‘motion sensing’. Het hoe en wat is nog onbekend, maar met nog vier games ‘in the pipeline’ zal er vast iets fijns tussen zitten. Althans, dat beloofde Capo mij.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>