Het gamejaar van Bart Breij



In de weken rond de jaarwisseling kijken de medewerkers van Bashers terug op hun persoonlijke gamehoogtepunten van 2008. Vandaag de top vijf van Bart.

5. Lego Batman: de fun voorbij

Lego Batman

Lego Star Wars was fantastisch. Het spel was creatief en humoristisch, en er was ontzettend veel te doen. Je kon alles mollen, gebruiken voor punten, unlocks naar verborgen gebieden vrijspelen en transformeren tot een voertuig. Een half-2D en half-3D platformspelletje waarin je ook je medespeler een tik kon uitdelen. Al deze ingrediënten zijn aanwezig in Lego Batman, maar het frivole van Lego Star Wars is eraf. Het beste spel voor de vader-zoon-relatie verrast niet meer. Het is formulewerk geworden, maar tóch het leukste spel voor kinderen dit jaar. Wat zegt dat over het enorme arsenaal aan doelgroepgerichte spellen? Ik vind het jammer dat spellen juist voor de kleinsten niet meer tot de verbeelding (durven) te spreken.

4. Gears of War 2 en Call of Duty 5 in een weekje uit

Gears of War 2

Gears of War 2 was weer intens. De persoonlijke confrontaties werden omgeruild voor massalere slachtpartijen, maar nog steeds stak de actie met kop en schouders boven de concurrentie uit. Schuilen achter bewegende rupsen, woeha! Maar waar ik het eerste deel nog eens anderhalf keer uitspeelde, bleef het hier bij één keer co-op met een medespeler en een potje hordes vijanden vol lood schieten. Met Call of Duty 5 was het eigenlijk niet anders. De verdraaid toffe singleplayer speelde ik in twee dagen uit – op eenvoudig, want ik raak niet graag gefrustreerd door spellen, daarna pakte ik één keer de multiplayer op en hield ik het voor gezien. Eigenlijk is het van de gekke dat je de twee actiespellen waar je het meest naar uitkijkt samen in één week uitspeelt. Is dat 120 euro waard?

3. iPhone is de handheld van het jaar

iPhone

Ik teken voor dit platform waarop elke dag (!) nieuwe games verschijnen. Hoewel het absoluut niet in de lijn der verwachting lag toen ik telefonisch een iPhone-abonnement afsloot, blijkt Apple’s telefoontje me briljant te voorzien in mijn behoefte naar een game af en toe. De ontwikkelingen gaan retesnel. In week 40 omarmt iedereen een spel dat er tot dan toe het best uitziet, in week 42 komt er een spel uit dat vloeiender loopt, beter speelt en er nog fraaier uitziet. Enthousiaste kopers laten meteen van zich horen in spelbeoordelingen in de App Store waar de games te koop staan. Als je de verleiding niet kunt weerstaan vaak in die virtuele winkel te kijken, besteed je zo een euro of dertig aan iPhone-spellen. Soms zijn ze op het oog leuk maar blijken ze erg inhoudsloos (Ace Tennis, online speelbaar maar genekt door een slechte besturing), soms leveren amateurs fantastische originaliteiten gratis aan (Scramboni, een Scrabble-variant waarin je live tegen anderen woorden raadt) en mobiele gamemaker Gameloft bewijst zich helemaal op de iPhone. De spellen worden gaandeweg dieper, creatiever en dan opeens is er een echte AAA-titel: Snail Mail, waarin je een slak in de ruimte supersnel langs obstakels op uitdagende parkoersen beweegt. Geweldig. De DS en PSP zijn passé, tegen deze variëteit boksen ze niet op.

2. Alleen verpakking telt bij Boogie Superstar

Boogie Superstar

Is er echt een domme massa? Een enorme groep mensen die een spel koopt op de verpakking? Dan wedt ontwikkelaar en uitgever EA op het goede paard met Boogie Superstar voor de Wii. Het spel is verpakt in een kek doosje, wordt geleverd met een stijlvolle zwarte microfoon en is gedrapeerd in een cartoonuiterlijk dat van Nickelodeon afkomstig lijkt. De aankleding is echt dik in orde. Maar dan het spel. Dat bestaat uit twee delen: karaoke en dansen. En laat beide punten nu rampzalig zijn uitgevoerd. Het dansen is praktisch een paar armbewegingen met een controller in de hand uitvoeren, maar het spel lijkt willekeurig aan te geven dat je te snel of juist te langzaam bent. Alsof het niet goed mág. De feedback is rampzalig. Het zanggedeelte doet er nog een schepje bovenop. Dit bestaat uit tergend slechte covers en telt op zijn hoogst vijf voor Nederlanders herkenbare liedjes. De rest van de vijftig tracks komt uit landen met talen die we niet spreken en dat kun je de doelgroep, duidelijk meisjes van een jaar of twaalf, echt niet aandoen. Dat dit flutspel hier de tweede plek haalt, is mijn gebaar naar de grote uitgevers die eens moeten kappen met het leveren van absolute bagger aan de onwetende menigte. Denk eens op lange termijn: gaan die mensen na drie miskopen überhaupt nog games kopen?

1. iPhone geeft les in online content aanbieden

App Store

De marktplaatsen op de PlayStation 3, de Wii en de Xbox 360 zijn statisch. De aanloop op PSN is mondjesmaat en de andere twee marktplaatsen worden alleen geüpdate op aangekondigde dagen. Als ik op Eurogamer lees dat de nieuwste releases slechte oude ports zijn, heb ik geen behoefte online te shoppen. Hoe anders is dat bij de iPhone. Je start de App Store en wordt elke keer verrast door hoeveel spellen er worden aangeboden. Sinds kort zijn er verschillende categorieën in het enorme arsenaal van 1600 spellen. De meest gekochte (en vaak dik in orde zijnde) spellen staan netjes in een aparte lijst. In een andere lijst stromen alle nieuwe games, gratis of niet, standaard binnen. Een zoekfunctie maakt het compleet. Een spel kopen doe je met één druk op ‘koop nu’. Geen bevestiging nodig en het geld wordt direct van je rekening afgeschreven. Niks omslachtig punten kopen waarmee je kan downloaden, gewoon rechtstreeks betalen! Omdat de dollarprijzen keurig zijn overgezet naar euro’s, voelt een betaling nooit onredelijk en neig je niet naar een Amerikaanse App Store. Het meest fantastische is dat ontwikkelaars retesnel inspelen op de ontwikkelingen. Een spelupdate kan in Apples beleid in één dag worden doorgevoerd. Spellen worden razendsnel bijgeschaafd aan de hand van spelerskritieken en als een spel minder loopt dan verwacht, gaat het spel meteen in prijs omlaag. Soms zelfs met meer dan de helft. De kleine ontwikkelaars trekken de grote mee: zelfs EA en Gameloft reageren met prijsverlagingen, zij het subtieler. De marktwerking houdt de App Store razend interessant. Dat twijfelgevalletje voor acht euro is drie weken later opeens een koopje voor 3 euro. Microsoft, Sony en Nintendo: zo hoort het.

Lees de andere jaarlijstjes

14 reacties

  1. Coen · 12-1-2009 · 15.59 uur

    Heb je überhaupt wel een DS of PSP game geprobeerd?

  2. Bart Breij · 12-1-2009 · 16.20 uur

    Niets uit het gamma van afgelopen jaar. Bewust niet, het boeide me vaak niet. De traditionele tweedimensionale rollenspellen en de 3d-racespellen in ieder geval niet. Soms zijn mainstream-concepten op vooral de DS heel aardig, maar op de iPhone zijn die er ook. Veel meer. En veel goedkoper.

  3. Ellen de Lange-Ros · 12-1-2009 · 16.30 uur

    Ben het helemaal met je eens dat de iPhone de grote verrassing van het jaar was voor handheld gamers. Maar… ik vind de kwaliteit van goede Nintendo-games voor de DS (nog?) wel vele malen groter dan de huidige games voor de iPhone.

    Al ben ik wel heel benieuwd hoe dat einde 2009 of 2010 gaat uitpakken. De kwaliteit van iPhone games stijgt inderdaad razendsnel, zoals jij ook aangeeft. Hoe lang zijn de games voor de DS nog beter? Ik kijk het aan met een grote grijns op mijn gezicht en een warm kloppend ‘handheld-gaming-hart’ :-)

  4. Jaap · 12-1-2009 · 16.38 uur

    En ik hoop nog op een Lego Harry Potter Game. De wereld en de toverdinges lenen zich daar in mijn optiek perfect voor.

  5. Boyd · 12-1-2009 · 17.03 uur

    Als je CoD op zijn makkelijkste stand speelt heb je eigenlijk geen recht van klagen over dat ie maar 2 dagen duurt. Maargoed, dat zijn woorden uit de mond van iemand die CoD juist op veteraan speelt omdat met controllers smijten wel iets ‘magisch heeft’. :P

  6. Ruud · 12-1-2009 · 17.04 uur

    Ga Layton spelen en kom dan weer terug, schobbejak!

  7. Frans Coehoorn · 12-1-2009 · 17.18 uur

    Doe je COD WaW nog weg toevallig? Anders wil ik ‘em wel van je overkopen voor een leuk prijsje. :P

  8. TAW · 12-1-2009 · 19.32 uur

    De iPhone lijkt aan terein te winnen op handheld gebied. Grappig dat Sony de PSP ooit de Walkman van de 21e eeuw noemde en dat nu ineens blijkt dat ze enorm veel kunnen leren van “nieuwkomer” Apple. Ik ben benieuwd hoe het westen de DSi gaat ontvangen (die dezelfde dingen probeert als de iPod touch).

    @ Bart: “Niks omslachtig punten kopen waarmee je kan downloaden, gewoon rechtstreeks betalen!” Hoe dan? Met mijn standaard bankpasje of rechtreeks mijn kleingeld in de iPhone gooien?

    @ Coen: Op de PSP kocht ik slechts de afgeprijsde games uit 2007, op de DS kocht ik alleen “spellen” voor … mijn moeder! ;)

  9. Bart Breij · 12-1-2009 · 19.54 uur

    @TAW: Eén keer creditcardgegevens via iTunes doorgeven en alles is geregeld. Het is briljant. :)

    En nee Frans, ik houd COD. Je weet ‘t nooit. ;)

  10. TAW · 12-1-2009 · 20.13 uur

    So I have to get a creditcard… :s
    Geen Paypal? Geen iDEAL? Geen iPoints? Naja na kort onderzoek blijkt iig dat je ook met Paypal kan betalen bij iTunes. Tijd dat die drie consolebouwers dat eens leerden. En Apple biedt ook giftcards aan in de winkel. Gelukkig geen creditcards nodig!

  11. Frans Coehoorn · 12-1-2009 · 20.30 uur

    Nou ja, dan haal ik ‘em elders wel vandaan. Kunnen we samen…. co-open!

  12. Bart Breij · 13-1-2009 · 1.10 uur

    @Ruud: Layton-demo op de pc gespeeld. Ik beetje hersenwerk is prima, maar bij Layton struikelde ik al bij de schappen en wolven naar de overkant brengen. Tja, ik speel liever een béétje ontspannen. Daarom trouwens ook Call of Duty op easy - eigenlijk heb ik dat in alles qua games wel. Ik moet er vooral lekker doorheen wandelen. Het moet ontspanning zijn, met een beetje inspanning.

  13. Niels ’t Hooft · 13-1-2009 · 10.20 uur

    Je struikelde bij de schapen en de wolven? Achgossie :-)

  14. Bart Breij · 13-1-2009 · 12.28 uur

    Ja, terwijl ik Syberia II wel heb uitgespeeld bijvoorbeeld. Een beetje raar is het misschien wel. ;-)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>