Het is helemaal niet vreemd dat Duke Nukem Forever herrees op PAX



Vorige week werd Duke Nukem Forever aangekondigd, of liever, heraangekondigd. Ik wil het niet hebben over de bizarre voorgeschiedenis (dat heeft Wired prima gedaan), of over hoe interessant het is als een gamefabriek als Gearbox zo’n work of love voortzet (toch een beetje als Spielberg die een Kubrick-film afmaakt). Ik wil het hebben over de manier waarop de game werd aangekondigd.

PAX

Het bestaan van de herrezen Duke werd onthuld op PAX, oftewel de Penny Arcade Expo. Een event in Seattle, bedoeld voor gamers, opgericht door de makers van de bekende gamestrip. De game was er afgelopen weekend meteen ook te spelen, althans voor bezoekers van boven de zeventien jaar. Gamers konden eerder aan de slag met Duke dan journalisten (of hoogstens gelijktijdig).

Dat viel collegajournalist Jan Meijroos van onder andere Power Unlimited ook op. Hij twitterde het volgende: “Weet iemand of PAX altijd dergelijke scoops heeft? Vreemd dat [uitgever] 2K Games niet van te voren wat journo’s opgetrommeld heeft? #EpicFail” Met die laatste tag gaf hij aan dat ‘vreemd’ eigenlijk nog zwak uitgedrukt was. Hij vond het een domme actie. Een gemiste kans.

Daar ben ik het niet mee eens (wat ik ook zei in een Twitter-reply). Volgens mij is het juist andersom. Het is vreemd dat games normaal gesproken worden aangekondigd voor een publiek van winkeliers en journalisten, zoals op de E3 of op speciale persbijeenkomsten.

Events

Comicfilms en -games worden ook gewoon onthuld op Comic-Con, een publieksevent voor stripliefhebbers. En als, zeg, Radiohead een nieuwe album wil aankondigen, doet de band dat for the whole world to see op internet en niet in een muf zaaltje vol muziekjournalisten.

Het is ook vreemd dat er, in de VS, zo lang geen groot publieksevent was. E3 en GDC zijn tof, maar allebei niet gericht op de mensen waar het uiteindelijk om draait, namelijk de gamers die al die games moeten gaan kopen. Dat doen we in Nederland dan toch beter - al werden HME en Free Gaming onlangs afgelast. Het is hoe dan ook niet gek dat PAX zo snel groeit.

I don’t give a fuck

Heeft Duke Nukem journalisten nodig? Dit weekend duidelijk niet. Het internet glom helemaal van het nieuws. Sites, blogs, twitterfeeds: alles stond er vol mee. Het zou me niks verbazen als zo’n aankondiging uiteindelijk zelfs beter blijkt te werken. Omdat het minder gekunsteld, juist ‘echter’ aanvoelt.

Zie ook wat Gearbox-directeur Randy Pitchford riep toen hij de nieuwe trailer liet draaien en zag hoeveel telefoontjes met camera er de lucht in gingen: “Upload that shit to Facebook! Steal a thousand screenshots, I don’t give a fuck.”

De gamers die Duke Nukem Forever dit weekend speelden, hebben het idee dat ze een historische gebeurtenis hebben bijgewoond. Zij raken de komende tijd niet uitgepraat over het spel dat twaalf jaar in de maak was en er nu toch echt gaat komen. En de exclusieve perstrips om een leveltje extra te spelen, die komen er toch nog wel.

25 reacties

  1. Arthur van Vliet · 6-9-2010 · 15.55 uur

    Helemaal mee eens en raar dat dit eigenlijk nooit gebeurt, al is Duke Nukem Forever misschien wel de enige titel die op deze manier écht zo veel impact had kunnen maken.

  2. JanMeijroos · 6-9-2010 · 16.14 uur

    Tja, als je het zo brengt…:-)

    ik blijf erbij dat het een het ander niet had hoeven uitsluiten. En er was wel degelijk (Amerikaanse) pers vooraf ingelicht, zo blijkt. Uit mijn hoofd had Gamesradar.com een exclusieve livefeed (die nogal amateuristisch was met een dame die de hele tijd in beeld stond en een zwabberende camera) en waren er wel degelijk een trits Amerikaanse journalisten aanwezig. Nu werd het een Amerikaans feestje, terwijl 2K er nog meer uit had kunnen halen.

    Ter vergelijking; twee dagen ervoor was er bijvoorbeeld in LA een multiplayer handson CoD: Black Ops event. Waar The Duke het met nieuwsberichten en enkele pagina’s moest doen (hetgeen een buzz veroorzaakte uiteraard), zijn de BO multiplayer online specials werkelijk explosief geweest waarbij specials van 4 tot zelfs 8 pagina’s geen uitzondering waren.

    Uiteraard vind ik het klasse dat 2K en Gearbox het zo doen, maar men had er meer uit kunnen halen, denk ik. En daarbij, dat geef ik ruiterlijk toe, had ik er graag bij willen zijn. Helemaal omdat ik relatief in de buurt was (Los Angeles).

    Als 2K nu de game straks ook nog gratis weg gaat geven, hebben ze pas echt een hart voor gamers :-)

  3. Thymon AW · 6-9-2010 · 16.18 uur

    Ik vraag me ook af of je überhaupt nog journalisten moet uitnodigen op events waar games in een vroeg stadium speelbaar zijn. De gamers moeten enthousiast worden en die vertellen het de rest van de wereld. In de livestream van 2K vanaf de PAX riep een van de makers vooral op om op de foto te gaan met de game en dit te tweeten en te posten op social networks of waar dan ook.

    Journalisten schrijven zoiezo wel over bijzondere onthullingen. Deze onthulling is wat bijzonderder, niet alleen omdat het om Duke Nukem Forever gaat, maar zo zie je maar weer dat zelfs Bashers er een post over schrijft.

    Een #EpicFail is het zeker niet. Ik zou gaan voor #EpicExclusive waar Jan Meijroos maar lekker over kan gaan uithuilen achter zijn PC dat hij er niet bij was. Zo kan ik ook wel blijven zeuren dat ik geen VIP behandeling kreeg toen Super Mario Galaxy werd gedemonstreerd op de E3 van 2006.

  4. Ruud · 6-9-2010 · 16.20 uur

    Duke was onderhand een indie game geworden, zie geschiedenis en dat men vanuit een garage nu verder aan het werken was aan Duke, dus ergens is het geheel passend om de game juist op PAX te tentoonstellen.

    En journalisten hebben toch geen geweldige eigen mening, dus ben ergens heel blij dat ze er amper tot niet waren :D
    Je zou kunnen zeggen dat alleen de liefhebbers de waren, wat het nog mooier maakt.

    Heeft iemand bv de multiplayer gezien van CoD: black Ops. ook daar blijkt maar weer eens hoe slecht journalisten zijn, ze konden er geen klote van. Dit betreft de opvolger van de meest gespeelde console game ooit en dan nog kan praktisch geen enkele journalist ermee overweg. Zegt mij heel veel. Ze hebben meer met het schrijven en geld verdienen, dan echt plezier hebben in gamen.

    PAX was de beste plek, ik blijf erbij.

  5. Stefan Keerssemeeckers · 6-9-2010 · 16.21 uur

    Alsof journalisten nog enthousiast worden over Duke Nukem Forever… Ik vind het ook wel slim op deze manier een veenbrandje onder de fans te beginnen.

  6. JanMeijroos · 6-9-2010 · 16.29 uur

    Beste Ruud, ik kan je verzekeren, men was behoorlijk goed tijdens CoDBO MP event. Ik acht mijzelf een geoefend shooter speler (UT ftw!) maar hier zaten echt hele fanatieke, goede spelers tussen die me het vuur aan de schenen hebben gelegd. Het was feitelijk een afspiegeling van het echte leven: sommige mensen bakten er niets van, anderen waren ok, en weer anderen schoten iedereen naar huis. Wellicht niet iedereen over een kam scheren?

    En gamejournalisten die meer met schrijven hebben dan met gamen, ipv andersom hoeft trouwens geen slecht iets te zijn, maar dat is een hele andere discussie :-)

  7. Ruud · 6-9-2010 · 16.51 uur

    @Jan: Bedankt voor je response.

    Het BlackOps gedeelte was slechts een voorbeeld. Het is simpelweg opvallend dat er zoveel ‘zogenaamde’ journalisten zijn, die verdorrie nog naar een controller moeten kijken hoe het ook alweer in elkaar zit. Dat is te beschamend voor woorden. Als je dan op het internet BlackOps filmpjes ziet van bepaalde journalisten, waarbij de betreffende ‘journo’ ook aangeeft dat zijn tegenstanders werkelijk beschamend slecht spelen, dan roept dat -terecht- vraagtekens op. En tijdens mijn game-journalisten periode viel dit ook al op.
    Ik denk serieus dat er maar bar weinig journalisten zijn die echt de games spelen.

    De andere discussie ga ik ook graag aan, maar dit is wellicht niet de juiste plek, maar denk in de trant van als je niet verder komt dan level 2, hoe kan je dan een gedegen oordeel geven over het gehele spel?

  8. Jesse Zuurmond · 6-9-2010 · 17.09 uur

    Ik ben het met Stefan eens als hij zegt dat juist DNF geschikt was voor PAX. Of het moreel beter is, of netter, boeit hier niet, denk ik. Het heeft in het geval van DNF vooral een commerciële oorzaak.

    Journalisten hadden volgens mij alleen naar de draak gestoken met zoveelste opleving, terwijl de Duke onder gamers volgens mij juist door de hele saga nog iconischer is. Free fucking publicity, baby, en ook nog door fans.

  9. Stefan Keerssemeeckers · 6-9-2010 · 17.11 uur

    @ Ruud

    Je hoeft niet heel goed te kunnen gamen om verstand te hebben van games en om erover te schrijven. Journalisten spelen die games wel, maar hebben natuurlijk geen tijd om Modern Warfare 2 tot de tiende prestige uit te spelen.

  10. Ruud · 6-9-2010 · 17.30 uur

    @Stefan: logisch, maar gezien de layout van controller zou je wat meer feeling verwachten, zeker gezien we inmiddels al bij deel 7 zijn beland en er qua controls niet uitzonderlijk veel is veranderd (plus dat dit steeds meer de standaard lay-out aan het worden is voor shooters). Als je dan nog als een manke presteert, dan komen er vraagtekens.

  11. Stefan Keerssemeeckers · 6-9-2010 · 18.23 uur

    @ Ruud

    Ik moet als ik net Halo heb gespeeld ook altijd weer even wennen aan CoD! :D Vooral met granaten is het lastig! *Denkt terug aan hele rare teamkills*

  12. Grannd · 6-9-2010 · 18.48 uur

    Ik vond de onthulling eigenlijk alsnog slecht geregeld als geïntresseerde gamer.

    De livestream was bagger, wegvallend geluid en de cameraman bleef niet langer dan 5 seconden naar dezelfde tv kijken zodat je nooit eens een goeie indruk van de demo kreeg.
    Ook het feit dat de trailer nog steeds nergens te zien is vind ik vreemd en vooral heel erg jammer.

    De hele internetwereld (op het gebied van games) stond stil bij ‘the Duke’, maar er is geen enkel officieel screenshot of officiële trailer, hartstikke leuk voor de mensen op PAX dat ze het konden spelen, en dat wij nou wat plaatjes hebben van tv’s met de game erop, maar ik wil gewoon direct-footage zien, echte screenshots en echte gameplay.

  13. Slimdavy · 6-9-2010 · 18.50 uur

    “Heeft iemand bv de multiplayer gezien van CoD: black Ops. ook daar blijkt maar weer eens hoe slecht journalisten zijn, ze konden er geen klote van.”

    Dat geldt niet voor iedereen hoor. Ik schrijf zelf al drie jaar over games (en ben maar een kleine garnaal), maar was in eerste instantie een gepassioneerd gamer.

    Realistische shooters (geen Halo en toestanden) staan met stip op 1 en heb duizenden uren gespendeerd aan Socom (I & II), Ghost Recon en Call of Duty.

    Op de Gamescom viel me trouwens wel op dat er inderdaad gasten zijn die er niet veel van bakken. Crysis 2 multiplayer behind closed doors? Geen tegenstand gehad. Goldeneye 007? Met de vingers in de neus won ik het spelletje.

    Maar ach, je hoeft toch geen uberpwner te zijn op Xbox Live om een game goed te kunnen beoordelen?

  14. Slimdavy · 6-9-2010 · 18.58 uur

    Ook nog even ontopic:

    Mij deed de onthulling bijzonder weinig. De hele soap vooraf vond ik ook belachelijk en het was gewoon een kwestie van tijd voordat een bedrijf slim genoeg was om de ontwikkeling verder te zetten.

    Journalisten aanwezig of niet? Waar liggen we toch wakker van :)

  15. Roland van Hek · 6-9-2010 · 20.22 uur

    @Slimdavy: Same here. Die hele Doek Noekem kan me gestolen worden, saaie lamlul dat ‘t is.

    Zouden ze overigens niet gewoon voor deze benadering hebben gekozen omdat 2K misschien bang was voor een minder dan positieve benadering van DNF door de reguliere gamespers?

  16. Bart de Boer · 6-9-2010 · 20.31 uur

    Eén ding is in elk geval wel zeker, het is nu moeilijker voor deze game om de pers te overtuigen dan de gamers. De vele teasers, screens, aankondigen en dergelijke creëren een raar verwachtingspatroon, waardoor de titel in veel hoofden misschien wel de beste FPS allertijden moet worden. Dit gaat niet lukken natuurlijk, maar gamers hebben ineens een icoon in hun handen die velen alleen kennen van vage verhalen van oude journalisten uit de jaren 90. Kortom een ultieme kans om te zien of helden vroeger een stuk simpeler waren dan huidige helden of dat de lofzang ergens op gebouwd is.

  17. Niels ’t Hooft · 6-9-2010 · 20.51 uur

    @Jan: Het blijft bijzonder (en een goede zet) dat gamers de game tegelijk met journalisten mochten bekijken. En ik blijf me afvragen of meer (wereldwijde) pers iets had veranderd aan de buzz. Wat ik al zeg in het artikel, over een tijdje hebben ze een build met meer levels en dan word je wel gewoon ingevlogen :-)

    @Ruud: Je overdrijft. Ik heb de singleplayer van Modern Warfare 2 uitgespeeld, maar durf de multiplayer niet eens op te starten. Zegt niks over mijn spelplezier, laat staan over hoe gekwalificeerd ik ben om over games te schrijven. Skill en genrevoorkeur zeggen zo weinig over de vaardigheid om iets zinnigs en boeiends te vertellen over een spel.

    @Stefan, Jesse & Roland: De theorie dat 2K de journalisten juist wilde ontwijken is interessant, maar volgens mij te complex. Zie ook de aanwezige Amerikaanse journo’s. Trouwens, Jesse, het gaat me er niet om of het ‘moreel’ beter is - een publiek van rabid fanboys op een conventie lijkt me gewoon een betere boodschapversterker, dus ik verbaas me erover dat dit niet vaker gebeurt.

    @Grannd: Volgens mij is dat niet het punt. Waar het 2K om ging (en wat is gelukt) is dat iedereen en z’n hond het er dit weekend over had. Tof beeld komt nog wel. (Of het spel valt enorm tegen, maar dat zou dan weer een heel ander verhaal zijn.)

  18. Ruud · 6-9-2010 · 20.55 uur

    Duke heeft de wereldwijde aandacht, dus ergens is de ‘lancering’ bijzonder geslaagd.
    Alleen jammer dat er geen HD images en filmpjes online staan, maar wellicht is dat allemaal onderdeel van een PR plan.

  19. Jesse Zuurmond · 6-9-2010 · 22.04 uur

    @ Niels

    Ik bedoelde dat morele meer in het algemeen :-).

    Toch denk ik nog wel dat het beeld van DNF onder journalisten - inclusief alle grappen - meespeelt in deze beslissing om het op de PAX aan te tonen. Zet ook een bepaalde buzz neer voor een komend journalisten-only event. En het voegt een positieve noot toe aan de ‘paratekst’ van DNF ;-).

  20. Stefan Keerssemeeckers · 7-9-2010 · 10.18 uur

    @ Niels

    Ik bedoelde het ook niet in een soort Illuminati/Reptilian-context :D Wat ik bedoel te zeggen, is dat als ze Duke Nukem uitsluitend aan journalisten hadden gepresenteerd, ze nu een probleem zouden hebben.

  21. Niels ’t Hooft · 7-9-2010 · 10.36 uur

    Hm, ik vraag het me af. Ik heb de game natuurlijk niet gezien, maar als 3D Realms de afgelopen 12 jaar bergen creatieve ideeën heeft verzonnen (zoals het ‘Duke speelt zelf het eindlevel van Duke 3D’) en Gearbox dat nu plichtmatig en gedwee in een affe game schopt, kan het behoorlijk tof zijn toch?

    Of bedoel je dat het (met enkel journalisten) meer zou gaan over de vraag waarom de game er dit keer wél echt zou komen? Want als 1 ding goed is overgebracht is het ‘Duke Nukem Forever wordt nu écht uitgebracht, kijk maar, normale mensen hebben het al gespeeld!’.

  22. Stefan Keerssemeeckers · 7-9-2010 · 11.18 uur

    Het probleem is juist dat er een paar jaar geleden (nadat niemand een paar jaar iets gehoord had van het team) op een forum van 3D Realms aan de community gevraagd werd: ‘Ehm… Hebben jullie nog ideeën voor Duke Nukem Forever?’ :D

    Toen verschenen er nog wat gephotoshopte screens die bijna afkomstig leken uit Duke Nukem 3D(!). En uiteindelijk verschenen er nog wat renders die weer deden denken aan Gears of War. Op een gegeven moment werd het allemaal een beetje gênant.

    Om die twaalf of dertien jaar geklungel goed te maken tegenover kritische pers (die vraagt: goh, wat is er eigenlijk gedaan met die game tijdens het afgelopen decennium?) lijkt me een behoorlijke kluif.

  23. Ruud · 7-9-2010 · 13.43 uur

    @stefan: heb je daar nog afbeeldingen van?

  24. Jeroen Bos · 7-9-2010 · 14.13 uur

    Geweldige timing ook met The Expendables en Machete in de bios!

  25. Stefan Keerssemeeckers · 7-9-2010 · 15.22 uur

    @ Ruud

    Die kun je gewoon googlen. Ik kan de forumpost even niet zo snel vinden, als ik die tegenkom post ik de link wel even.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>