Hete brij pilot: in gesprek met Hessel Bonenkamp over gamedesign



We gaan de podcast weer oppikken bij Bashers, met een aantal nieuwe formats. De eerste heet Hete brij, en is een podcast over gamedesign. Over hoe games gemaakt worden en waarom goede games goed zijn. In deze eerste proefaflevering praten Joris Dormans, Karel Millenaar en ik 1 uur en 22 minuten met Hessel Bonenkamp, designer bij Two Tribes.

Over de Bashers Podcast

Naast Hete brij zijn we bezig met een aantal andere podcastformats. Ook komt de ‘gewone’ podcast terug in zekere vorm. De komende maanden moet er tussen deze verschillende formats weer een wekelijks uitzendschema ontstaan.

Over Hete brij

Deze podcast maak ik samen met gamedesigndeskundigen Joris Dormans en Karel Millenaar. In iedere aflevering interviewen we een gamedesigner over zijn of haar werkwijze en voorkeuren. Hierdoor hopen we tot een beter inzicht te komen over de aard van gamedesign - en de aard van games.

Over Hessel Bonenkamp

In deze pilotaflevering praten we met Hessel Bonenkamp, designer bij Two Tribes. Hij studeerde interaction design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en werkte bij Two Tribes, Spellborn en uiteindelijk weer bij Two Tribes. Ook gaf hij game-usabilityles aan de HKU. Voor de alternate reality game rond Portal 2 was hij een paar keer bij Valve - ook daarop gaan we in gedurende deze podcast.

In voorbereiding op de podcast vroegen we Hessel een aantal games te kiezen die hij goed ontworpen vindt. Hij koos Puerto Rico, Dwarf Fortress en Zelda: The Wind Waker.

Daarnaast vroegen we hem een aantal eigen games voor te dragen. Dit zijn 1A90 en SSSSSOS.

Ook genoemd tijdens het gesprek: het boek Gamefeel van Steve Swink.

 

4 reacties

  1. Sven · 21-9-2011 · 19.16 uur

    Ik knijp mezelf even. Een nieuwe podcast! Morgen in de auto luisteren en daarna volgt m’n commentaar. Top!

  2. Gillian de Nooijer · 23-9-2011 · 17.21 uur

    Ik vond t interessant om te horen. Spreid het vooral rond onder de gamedesign opleidingen :).

    Jullie hadden het nog over mogelijke gasten: ik vond zelf Arjan Brussee een hele vriendelijke kerel die wel een aantal leuke dingen te vertellen had. Hij zal wel wat lastiger te bereiken zijn, maar als er iemand in NL op dit gebied wat te vertellen heeft…

  3. sven · 26-9-2011 · 9.04 uur

    Heren,

    Leuke interessante podcast. Dit soort insights zijn voor ‘leken’ zoals ik een fijne kijk in de keuken.

    Metname de discussie over de regels in een spel (boom is van hout dus kan branden) vond ik een goede. Ik vraag me daarbij af of het mogelijk is een game te maken (met een lijn in het verhaal) waarbij je toch de vrijheid hebt om met ‘de wetten in de desbetreffende gamewereld’ dit soort ‘vrije keuzes’ kunt maken. M.a.w. ik heb een schep en graaf een weg om een groepje soldaten heen, om op een punt te komen, terwijl er een ingame filmpje klaar stond als ik de poort doorliep en iets dichter bij de soldaten kwam. Dus het dillema tussen script en non-script zeg maar. Maakt dat een spel onspeelbaar of juist meer onvoorspelbaar?

    Ben benieuwd naar de volgende podcast.

    Tip: Iets duidelijker articuleren. Sommige van de sprekers spraken nogal binnensmond. Het werd daardoor soms iets wat onduidelijk om te volgen.

  4. Richard Boeser · 1-3-2012 · 20.43 uur

    Ik loop wel eens vaker wat achter, maar bij deze hierbij alsnog mijn complimenten. Goed initiatief en boeiend gesprek.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>