HKU Showcase + vanavond Control Gamelab



Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) was er donderdag 19 januari een ‘showcase’ van de Creative Design Studios van de faculteit Kunst, Media & Technologie. Wat dat inhoudt? Dat gemixte teams van studenten in media, muziek, game- en interactieontwerp laten zien wat ze in een klein half jaar gemaakt hebben voor verschillende opdrachtgevers. Een mooi moment om te kijken wat Nederlands toekomstige game-ontwerpers in huis hebben. Dus heb ik er de opmerkelijkste projecten uit gepikt en de ontwerpers bestookt met vragen.

Transmedia en geheimzinnigheid

Bij het binnenkomen van de showcase valt het project direct rechts van de bar meteen op. Alles is strak vormgegeven en op flatscreens draaien dansclips die in productiewaarde nauwelijks onderdoen voor de gemiddelde videoclip van MTV. Er staan kinderen te springen voor een spel dat gespeeld wordt met behulp van een webcam. Als ik vragen kom stellen, blijkt het project in nevelen gehuld. De opdrachtgever mag niet in het artikel komen. Evenals de naam van het project. Waarom al die geheimzinnigheid?

Op de website van de game zal veel videomateriaal te zien zijn, geheel in de stijl van een boek.

Wie zijn jullie?
“Studio Blender, dat is de naam die ons team heeft voor dit project; vanwege de mix van allerlei disciplines die we in dit team hebben.”

Wat hebben jullie gemaakt?
“Een transmediale totaalbelevenis voor kinderen van 10 tot 14. Een online dansclub die aansluit op een boek wat binnenkort uitkomt.”

Waarom is dat interessant?
“Het is één grote interactieve ervaring. De website is een centraal punt.”

Leg dat eens wat meer uit? Wat kunnen kinderen straks beleven?
“Ze kunnen lid worden van een online dansclub. Op de website kunnen ze dan een spel spelen en badges vrijspelen, ze kunnen er dansfilmpjes en een documentaire bekijken. Wat het speciaal maakt is dat het helemaal aansluit op het verhaal van het boek wat er bij hoort. Ze kunnen op de website dingen ontdekken over het verhaal in het boek, achter de mysteries komen. Het wordt allemaal zo echt mogelijk gepresenteerd. Daarom mag de naam van de game niet bekend worden, en ook niet dat het een game is.”

Kunnen we het ook ergens spelen?
“Ergens in de zomer wordt de website gelanceerd, als het boek uitkomt. Dan kan iedereen het spelen.”

Raketten schieten vanaf de Dom of kiezen voor teddyberen

Zou je ook teddyberen mee mogen sturen met de raketten die je afschiet?

Als ik verder loop kom ik een kaartspel tegen. De oneliner hierboven zou me zelfs kunnen interesseren voor een studie fiscaal recht, dus ik ga naar binnen om met de makers te praten.

Wie zijn jullie?
“Oud Goud”

Wat hebben jullie gemaakt?
“Dat is best lastig uit te leggen.”

Ik zie kaarten, dus is het een kaartspel?
“Ja, maar Monumania is niet zomaar een kaartspel. Het is speciaal ontworpen voor alle leeftijden, en met name families, in opdracht van Stichting Dood Huis. Die kwamen naar ons toe om een spel te maken dat mensen zou laten nadenken en discussiëren over de vraag: ‘Wanneer mag cultureel erfgoed vergaan.’ Het doel is inzichtelijk maken wat monumentenzorg betekent, en dat het soms misschien beter is bepaalde dingen niet te behouden, omdat je niet alles kunt bewaren.”

Goed, dat klinkt complexer dan ‘een kaartspel’, hoe hebben jullie dat gedaan?
“Het was lastig. We hebben een team vol game designers, en we hebben dus ontzettend veel getest en spelconcepten uitgeprobeerd. Uiteindelijk hebben we een spel gemaakt waarin je zowel samenwerkt, als voor jezelf speelt. Je moet beslissen wat het lot wordt van een aantal monumenten, wat jij er mee gaat doen. Ga je de Dom gebruiken als lanceerplatform voor raketten, of maak je er een teddyberenmuseum van? Je moet samenwerken maar ook op het juiste moment voor je eigen plan kiezen.”

Enkele van de kaarten waarmee het spel gespeeld wordt.

Werkt het?
“Het zet wel echt aan tot discussie bij de testpersonen. En er zit veel humor in, dat vinden de mensen leuk. We hadden veel verschillende persoonlijkheden in ons design team. Dat botste nog wel eens, wij hebben ook een hoop gediscussieerd. Misschien heeft dat geholpen.”

Ik zie mooi geprinte kaarten, een gelikt doosje, dit kan zo de winkel in?
“Dat zou kunnen inderdaad. Momenteel zijn we met de opdrachtgever aan het overleggen of - en hoe - het uitgebracht gaat worden. Of we voor de spellenwinkelmarkt gaan, of meer de specialistische markt, museumwinkels enzo. We kunnen nu dus nog niet zeggen waar dit te krijgen zal zijn in de toekomst.”

Sprookje 2.0

Bestiarium werd in stijl getoond.

Wie zijn jullie?
“All Inc.”

Jullie zijn met zijn drieën. Dat is een zeer compacte All Inc?
“Er staan hier vier projecten die door All Inc gemaakt zijn. We begonnen met een veel grotere groep toen we als eerste de opdracht kregen van een bekend Nederlands pretpark. Na het bedenken van meerdere concepten zijn we in verschillende groepen aan vier concepten gaan werken. Wij zijn met zijn drieën ‘Team Bestiarium’, maar ook met zijn drieën zijn we een sterk team, hoor. “

Een attractie met modern gamedesign?
“Niet helemaal. We moesten een concept bedenken, en prototypen, dat aansloot op de belevingswereld en normen en waarden van het park en specifiek voor de doelgroep 16-24 is; om hen te binden aan het merk. Niet voor een attractie in het park zelf, maar voor daarbuiten. Wat dat platform precies zou worden, lieten ze aan ons.”

Dus wat hebben jullie gemaakt?
“Een augmented reality game waarin je een jager bent die voor een oud gilde fabeldieren gaat zoeken en vangen in de echte wereld. Heel vroeger was er een oude Griek, Arcasius, die samen met zijn gilde van jagers voor de toenmalige koning alle fabeldieren had opgesloten in het Bestiarium. Hij begon echter van die dieren te houden en wou niet dat ze voorgoed zouden verdwijnen. Dus heeft hij ze weer vrijgelaten. Nu is het jouw taak ze terug te stoppen in het boek.”

Roos Schultheiss toont haar project. Op de achtergrond conceptbeelden van Bestiarium. Foto door Joram Wolters

Maar als ik nou ook van fabeldieren houd?
“Dat kan. Je gebruikt je telefoon om in je eigen omgeving te zoeken naar fabeldieren. Als je een dier vindt, kun je ervoor kiezen het op te sluiten en naar het gilde te sturen, of het te houden. Dat is een belangrijke keuze, want een dier dat je eenmaal hebt laten opsluiten kun je nooit meer tegenkomen. Die is voorgoed verdwenen.”

Klinkt goed. Wanneer kan ik het spelen?
“Dat is nog onduidelijk. Misschien nooit, in deze vorm dan, helaas. Het pretpark gebruikt deze prototypes en demo’s in eerste instantie als inspiratiebron. Of het nog voor het publiek uitgebracht wordt weten we niet.”

Maar er was meer…

Naast bovenstaande projecten werden er nog een hoop andere zaken gepresenteerd. Een aantal wil ik jullie niet onthouden:

De research documentary Games & Education werd gepresenteerd. Deze documentaire, die binnenkort ook online te zien zal zijn (de link houden jullie tegoed) zoekt uit hoeveel er gedaan wordt in het huidige onderwijs met games en waar er ruimte is voor verbetering.

▲ zoals het op Freemote stond afgelopen december. Foto door Jan Willem Groen

▲, uit te spreken als Alt-30 is een interactieve installatie waar ik zelf aan meegewerkt heb, die niet zozeer een game maar meer een digitale speeltuin is en spelers uitnodigt zelf op zoek te gaan naar regels en grenzen. Het festival waar deze installatie te spelen was, Freemote, is reeds geweest, maar voor meer informatie en eventueel nog komende speelmomenten is er een facebook-pagina.

En last but not least, studententeam Nonsense ontwikkelde vanuit een onderzoekstraject een nieuwe ‘soundtoy’, die kinderen van vier tot zes uitnodigt zelf te spelen en ontdekken in plaats van zich aan de regels van één spel te binden, zoals verduidelijkt in onderstaand filmpje.

Coming up

Het is leuk om te lezen wat er gebeurd is, maar nog leuker om te weten wat je zelf kunt gaan doen. We gaan vrolijk verder met het bekijken van Nederlands talent, want op dinsdag 14 februari is alweer de tweede Control Gamelab van dit jaar in Pakhuis de Zwijger. In de spotlight staan dit keer de games die onlangs gemaakt zijn in de Global Game Jam. Over de Game Jam is al aardig wat geschreven op Bashers, en tijdens Gamelab zullen de gemaakte games nog eens extra onder de loep genomen worden. Ook wordt de vraag ‘Hoe ontwikkel je zo’n game nou verder’ gesteld Meer info in de Bashers-agenda en op de website van Pakhuis de Zwijger. Wil je nu alvast bekijken wat voor games er speelbaar zullen zijn, kijk dan even op de website van Control. Daar is overigens ook de Game Jam game van de uitgever van Control te spelen waarvan vooral het sfeertje mij erg aanspreekt.

Suggesties en tips voor de agenda kunnen naar het vaste tip-adres worden gestuurd, tips@bashers.nl of direct naar de schrijver van ‘Agenda’ contact@player-2.nl

Eén reactie

  1. hku kmt · 14-2-2012 · 15.38 uur

    Een kort videoverslag van de Showcase is hier te zien:

    https://vimeo.com/35573885

    De De research documentary “Play to learn” staat inmiddels ook online:

    https://vimeo.com/36272848

    Groet!

    HKU KMT

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>