Hoe Acquire zijn glans verloor



In de rubriek Developer schrijven gamemakers over wat ze inspireert in hun werk.

Een poosje geleden speelde ik zo’n leuk bordspel bij een vriend dat ik het gelijk zelf wilde hebben. Ik heb het over Acquire, dat zich afspeelt op de beurs. De speler kan bedrijven oprichten, aandelen kopen en zijn bedrijven laten fuseren met die van medespelers.

Het oprichten van een nieuw bedrijf in Acquire is leuk omdat je je tegenstanders ermee de loef afsteekt. Maar het is extra leuk dat je dat kracht bij kan zetten door een indrukwekkend plastic gebouw op het bord te klikken. Hoe meer je bedrijf waard is, des te groter het gebouw.

Er zijn grijze bouwsteentjes waarmee je bedrijven kunt uitbreiden. Die steentjes klikken vanzelf in het bord, zodat een tik tegen het speelbord zonder gevolgen blijft. Het vastklikken van die steentjes en de bedrijven is een prettige handeling op zichzelf, net zoals spelen met Lego dat is.

In mijn enthousiasme begaf ik me snel naar spellenwinkel The Gamekeeper in Amsterdam. Helaas bleek het spel niet meer gemaakt te worden. De eigenaar had nog één exemplaar, en dat wilde hij alleen aan me verkopen voor de woekerprijs van 100 euro. Daar ben ik niet op ingegaan.

Gelukkig kwam er een jaar later een nieuwe uitgave van Acquire. Ik ging opnieuw naar de spellenwinkel, maar mijn teleurstelling was groot. Het plastic speelbord met de driedimensionale gebouwen had plaatsgemaakt voor een platte, kartonnen variant. Vermoedelijk probeerden de makers kosten te sparen.

Weg dat lekkere gevoel van het vastklikken van steentjes. Weg de bevrediging van het plaatsen van een imponerende torens. Weg het fraaie aangezicht van een ontwikkelende metropool. Het beursspel was getroffen door de crisis. Zo vond ik het spel helemaal niet leuk meer. Ik heb het spel weer niet gekocht en speur nog regelmatig Ebay af of ik de vorige versie kan kopen.

In zijn boek The Art of Game Design - A book of lenses maakt Jesse Schell onderscheid tussen spellen en speelgoed. Speelgoed is een object waar je mee speelt. Spellen zijn een probleemoplossende activiteit, benaderd vanuit een speelse invalshoek. Een goede game is volgens Schell ook goed speelgoed. Met goed speelgoed bedoelt Schell dat het leuk is om interactie te hebben met de elementen in de game, ook als je de regels van het spel niet kent en niet probeert een bepaald speldoel te bereiken.

Acquire had zijn kwaliteit als speelgoed verloren. Dat een spel ook als speelgoed interessant moet zijn geldt voor computergames net zo goed als voor Acquire. Ik ben benieuwd wie er voorbeelden kent van computergames die goed of juist slecht scoren als speelgoed.

6 reacties

  1. Pepijn · 3-4-2012 · 17.47 uur

    Ik denk dat een heleboel bouwgames en sims e.d. hoog scoren in beide categorieen.

  2. Ronald van der Woude · 3-4-2012 · 20.30 uur

    Ik moest meteen aan Minecraft denken. Toen ik ontdekte dat je ook treinsporen kon bouwen ging ik net als klein jongentje keihard aan de slag om een zo mooi mogelijk treinspoor te bouwen, dwars door alles en over alles heen. (als was mijn moeder vroeger niet echt blij met een treinspoor in de kast)

  3. Jonathan Bergmann · 3-4-2012 · 21.11 uur

    Grand Theft Auto is mijns inziens een heel goed voorbeeld. Uren doelloos rondrijden, herrie schoppen en spelen, heerlijk. Sandboxgames bij uitstek zijn leuk om mee te spelen.

    Maar ook de Metal Gear Solid-reeks heeft zo zijn momenten. Zeker het rondsluipen en bewakers de loef afsteken heb ik me uren in vermaakt :).

  4. Robert August de Meijer · 3-4-2012 · 21.30 uur

    Alle goede spellen bieden je een mate van creativiteit aan om je te kunnen uitdrukken. Dit kan ook met tactiek (Deus Ex, Thief), gesprekken (Façade, Planescape Torment) of bepaalde rollen (The Sims, Skyrim).

    Het verbaast mij juist dat zoiets simpels als gebouwtjes op elkaar stapelen als “speelgoed” betiteld wordt. Ik zou het eerder een spectakel noemen: een passieve indruk krijgen door te zien hoe het spel qua voorm verandert.

    Ik weet nog dat ik HeroQuest helemaal de bom vond, totdat ik achter kwam dat die toffe figuren alleen maar een beperking waren.

  5. Joris · 3-4-2012 · 22.35 uur

    De eerste(?) versie van Acquire had ook geen kliksteentjes en ik vind het toch wel een topspel omdat het behoorlijk afwijkt van andere bordspellen.
    Buiten dat, een klikversie klinkt ook wel vet.

  6. Mike · 4-4-2012 · 13.05 uur

    Ah, Acquire! meesterlijk spel dat ik regelmatig met veel plezier nog speel. Net zoals Diplomacy hou ik van dit spel. Maar de wel de eerste versie! Tevens, mocht je interesse hebben, je kan altijd The Joker proberen in Utrecht. Heeft ontzettend veel 2e hands in uitstekende staat. http://dejokerutrecht.wordpress.com/

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>