Hoe Apple de GDC kaapte en Nintendo buiten de boot dreigt te vallen



Niels ’t Hooft en David Nieborg, hoofdredacteur en redactiechef van deze site, geven op maandag commentaar op de actualiteit.

Afgelopen woensdag kondigde Apple de iPad 2 aan. De persconferentie vond plaats in het Yerba Buena Center for the Arts, op een steenworp afstand van het Moscone Center. Daar - in San Francisco - vond vorige week de Game Developers Conference (GDC) plaats. De twee events waren zo dicht bij elkaar, dat een buitenstaander zou denken dat ze bij elkaar hoorden.

Geen games

Hoewel John Gruber observeert dat Apple de sweet spot van de iPad gevonden heeft met de speelse video- en muziek-apps iMovie en Garageband (waar de presentatie vorig jaar qua software focuste op kantoorwerk), hadden games geen rol van betekenis in de presentatie van Steve Jobs.

Toch wist Apple de GDC volledig te kapen. In de perskamer was vanaf een uur of tien (toen de keynote begon) op geen enkel scherm iets anders te zien dan Apple’s presentatie - ook ik maakte me daar schuldig aan. Bij lezingen rond die tijd zal het rustig zijn geweest. In de wandelgangen was de nieuwe iPad het gesprek van de dag (en van de week) - zowel onder developers als journalisten.

Niet gek gezien de explosieve groei en immense potentie van tabletcomputers (en zakcomputers). Apple leidt de revolutie van ‘post-pc’-computer en sleept, op bijna nonchalante wijze, de game-industrie mee.

Nintendo

Een uur voor Apple’s presentatie gaf Nintendo-directeur Satoru Iwata zijn grote GDC-keynote. Ook die stond in het teken van Jobs’ aankondiging, hoewel Apple, iOS en de iPad niet bij naam werden genoemd.

Iwata ziet een grote bedreiging in games voor smartphones en sociale netwerken (lees: iOS en Facebook). “Makers van smartphones en social networks hebben geen motivatie om high value games te waarborgen”, zei Iwata. Met ‘high value games’ bedoelt hij spellen die genoeg waarde bieden om er tientjes in plaats van euro’s voor te willen betalen, waar (dus) ook met een groter team lang aan gewerkt kan worden.

Iwata heeft gelijk, voor Apple zijn dure games niet direct interessant. Want: “Zij maken winst op kwantiteit.” Het maakt Apple weinig uit of één game een miljoen keer wordt verkocht, of een miljoen games één keer (zie de Long Tail).

Dagelijks brood

Iwata bekent kleur, en gaat wat mij betreft de mist in, door zich hardop af te vragen of we door deze ontwikkeling niet met z’n allen naar de hel gaan. “Het was altijd moeilijk om je dagelijks brood te verdienen met games, maar blijft dat zo?”

Geen twijfel over mogelijk: dat blijft zo. Natuurlijk, de markt voor games verandert. Businessmodellen veranderen. De prijzen gaan omlaag, maar de developer houdt (relatief) meer over dan bij Nintendo’s licentiemodel. Je koopt meer verschillende games, de drempel wordt lager. En als je een game echt tof vindt, ben je bereid veel geld uit te geven aan in-game transacties.

Trip Hawkins mept Nintendo

Later op de GDC gaf Trip Hawkins Nintendo een flinke draai om de oren. De oud EA-oprichter is momenteel eigenaar van casualgamebedrijf Digital Chocolate en deed wat mooie uitspraken tijdens een panel over social games.

Hawkins riep in herinnering dat het Nintendo was die in de jaren tachtig het concept van de licentie-overeenkomst bedacht, waardoor publishers aan technische en inhoudelijke eisen moesten voldoen (en een deel van hun inkomsten aan Nintendo moesten overdragen). Vergeleken met Nintendo’s inkomstenafdracht en voorwaarden zijn die van Apple uiterst schappelijk.

Iwata maakt zich zorgen dat minder mensen een baan zullen hebben aan games, maar in zekere zin is het makkelijker dan ooit. Zet maar eens een studio op, zorg dat je geld genoeg hebt om twee jaar met een groot team aan een game te werken en gok vervolgens dat het goed gaat verkopen. Game-ontwikkeling volgens het oude model droeg een enorm risico met zich mee!

Succesvol zijn in deze nieuwe wereld vergt een andere insteek dan vroeger. Bedrijven als Rovio (Angry Birds) en Chillingo (Cut the Rope, inmiddels overgenomen door EA), die vóór de iPhone al veel ervaring hadden met mobiele games, blijken het nu al helemaal te snappen. Andere bedrijven zijn het snel aan het leren. Een event als de GDC onleent zijn bestaansrecht aan de behoefte om dit soort kennis onderling uit te wisselen.

Slachtofferrol

Door de omkomst van games voor smartphones en social netwerken gaan ‘high value games’ niet zomaar verdwijnen. Maar misschien is Nintendo wel de eerste die er last van krijgt. Niet alleen concurreert de 3DS qua technologie behoorlijk direct met de iOS-apparaten, er is ook overlap in het publiek.

De Wii en DS hadden groot succes bij een casual publiek van niet-gamers. Maar dat zijn de eerste mensen die naar de makkelijkere, goedkopere iOS-games uitwijken. Als hardcore gamer speel je gewoon games uit beide categorieën: high value games op consoles (voor als je uren de tijd hebt) en casual games op draagbare apparaten (voor als je minuten de tijd hebt).

Maar ook daar heeft Nintendo een probleem. Voorheen was het de meest toegankelijke en casual gamemaker, maar in het nieuwe landschap valt het bedrijf ergens in het midden. Nintendo is niet goedkoop en toegankelijk genoeg, maar ook niet high-tech en chic genoeg. Als je het beste wilt spelen wat gamedesign en gametechnologie te bieden heeft, wijk je uit naar Xbox 360 of Playstation 3. Als je even een leuk spelletje wilt doen, pak je de iPad die je toch al had om op de bank te browsen, of de iPhone die je toch al had om te bellen. Het lijkt wel alsof Nintendo buiten de boot gaat vallen.

26 reacties

  1. Roland van Hek · 7-3-2011 · 15.58 uur

    Leuk stuk, interessante observatie. :) Kan me goed voorstellen dat Nintendo een beetje nerveus wordt van deze ontwikkeling.

  2. Mitch · 7-3-2011 · 16.17 uur

    Apple kontkusserij weer dit. Jammer.

  3. Javier · 7-3-2011 · 16.19 uur

    Ik snap niet hoe Nintendo’s filosofie van kwantiteit boven kwaliteit toepasbaar is op hun strategie voor de Wii. De enige (op enkele uitzondering na) die op de Wii hun kwaliteitmaatstaaf weet te halen, zijn zij zelf. De bedreiging en het argument daarvoor van Nintendo is reëel, maar ergens ontbreekt het aan geloofwaardigheid als het uit hun mond komt.

  4. Maarten Brands · 7-3-2011 · 16.24 uur

    Het valt me op dat Iwata van game ‘journalisten’ (om niet die discussie weer aan te wakkeren ;) het verwijt krijgt dat hij zich vooral zorgen zou maken om Nintendo’s eigen hachje. Terwijl hij juist de onafhankelijke ontwikkelaar wil waarschuwen.

    Nu de professionele games markt aan het crashen is (‘transitie’ is hier de grootste understatement van 2011) vanwege de race naar de bodem op o.a. prijsgebied die is ingezet, zullen heel veel professionele ontwikkelaars moeten stoppen met game development. Maar Nintendo zal daar niet een van zijn, ook al krijgen ze het zwaarder.

    Platformen met barrier to entry, waarop consumenten redelijke bedragen betalen voor spellen zijn nodig, zodat ontwikkelaars een redelijke boterham kunnen verdienen met hun werk. In de App Store of Facebook is dat nauwelijks het geval. Een netto opbrengst van EU 50 cent per download is geen business model.

    Vergeet de one hit wonders van Angry Birds en Doodlejump (die na +/- 2 jaar nog steeds de toptien domineren). Die hits weerspiegelen niet de realiteit. Hetzelfde geldt voor een Minecraft via PC download of Farmville op Facebook. Toon me een lijstje met 25 App game developers die een betalende consument als eindgebruiker hebben, en die structureel winstgevend zijn of iets wat daarop lijkt…

    Als er geen geld verdiend kan worden, zal dat een kaalslag betekenen in de game development sector. Nintendo leeft, eet en drinkt games. Het is hun bestaansrecht. En zij maken zich terecht zorgen over ‘alles moet gratis’ en de onrealistische prijsperceptie van consumenten. Maar niet vanwege hun eigen portemonnee in eerste instantie, denk ik.

    Remember, Steve Jobs of Zuckerberg don’t give a fuck about games. Als die bron is leeggedronken, zoeken ze hun heil wel ergens anders.

  5. Maarten Brands · 7-3-2011 · 16.27 uur

    En de game industrie blijft met lege handen achter, allemaal achter de valse profeten aangehobbeld :)

  6. Mitch · 7-3-2011 · 16.37 uur

    Iwata heeft als geen ander ervaring met een stortvloed aan shovelware inderdaad.

    Het enige wat meer troep bevat dan de Wii-library is de App Store. Waar het artikel aan voorbij gaat, is niet alleen dat niet iedereen een Iphone heeft of grof geld wil betalen voor een Ipad. De Apple heerschappij die iedereen je zo graag wilt laten geloven.

    Daarnaast zijn de toppers van de IoS, nog steeds vooral games voor tussendoor. Gamen blijft een bijzaak. Niet iets wat een portable God of War of Zelda (die je ook prima in sessies kunt spelen of thuis op de bank) kan vervangen.

    Op de Wii(want het artikel switcht klakkeloos tussen Wii en 3DS..) brachten nintendo en andere spellenbakkers nog echte core content uit. Het was wel in de minderheid, maar je kon je er uren mee vermaken. De 3DS lijkt al helemaal meer op de core gericht voorlopig.

    Als Apple wint en traditionele handhelds als de NGP en 3DS echt daadwerkelijk ”buiten de boot” dreigen te vallen, dan krijgen we dus een handheldmarkt overspoeld met goedkope troep met een wat leuke toppers die je echter maar af en toe minuutjes speelt. Mij gaat dat persoonlijk snel vervelen. Het lijkt wel alsof handheldgamen op deze manier terug in de tijd gaat. Persoonlijk heb ik het wel gehad met highscore based gaming.

    Nou gebruik ik hier wel 2x het woord persoonlijk, maar zoals je nu ook bij de Wii ziet: mensen blijven er niet intrappen. Het word oud. Uiteindelijk zal de appstore trend onder gamejournalisten overwaaien. De markt zal verdeeld worden en de 3DS en NGP (en diens opvolgers) zullen vooral de core markt bedienen.

    Want zeg nou zelf, je moet er toch niet aan denken om op lamme vakantiedagen alleen Angry Birds te kunnen spelen in de zon?

  7. Rogier Kahlmann · 7-3-2011 · 16.49 uur

    Een horror-scenario dit. Kan gebeuren dat Nintendo (en andere core-handhelds) buiten de boot vallen, maar ik denk dat de traditionele gamemarkt minder last heeft van Apple dan we allemaal denken. Als ik om me heen kijk in de trein dan zie ik nu mensen spelletjes spelen in plaats van een krant of boek lezen (of uit het raam staren). De DS’ers en PSP’ers haal ik er nog zo uit. Daar haalt Apple misschien zijn grootste publiek vandaan: non-gamers die niets beters gewend zijn.

  8. VN1X · 7-3-2011 · 16.57 uur

    Nee dank je. Geef mij maar tactiele feedback in plaats van dit touchscreen gebeuren. Gamen op de iPad2 zul je mij nooit zien doen. Het biedt niets wat ik elders ook kan krijgen op een goedkoper apparaat.

  9. Peter Koelewijn · 7-3-2011 · 17.06 uur

    Goed artikel en die link naar de jaren ‘80, toen de markt bijna vernietigd werd door slechte maar dure games, is goed voor te stellen.

    Ben het alleen wel met Rogier Kalhmann eens dat de harde kern zal gruwelen bij een verdere opmars van de App Store. En eerlijk is eerlijk, ik heb Angry Birds, Cut the Rope, Tiny Wings en nog een trits van de betere spelletjes op m’n iPhone staan, maar ze weten m’n aandacht niet lang vast te houden. En als de toekomst van App-games richting Infinity Blade gaat, nou, daar kan een gemiddelde Nintendo-titel nog makkelijk tegen opboksen qua kwaliteit en content. Als consumenten dat soort apps en ontwikkelprijzen prefereren is het hun gemis.

  10. Jasper Driessens · 7-3-2011 · 19.45 uur

    Die laatste alinea is mijn gedachte prachtig verwoord. Jammer, want ik heb een hart voor Nintendo, maar inderdaad: het klopt wel denk ik.

    De lol is dat Nintendo de afgelopen jaren juist de wat minder game-games heeft lopen propoganderen, hetgeen ze nu recht in hun gezicht terugkrijgen. Ze zijn redelijk vooruitstrevend bezig geweest met het loslaten van een aantal hardcore principes en het vertoegankelijkeren van de markt, maar gaan nu weer conservatief lopen doen. Als ik Nintendo was, zou ik er juist volop inspringen en weer zorgen dat ik de nieuwe orde zou leiden.

  11. Mitch · 7-3-2011 · 20.01 uur

    Zucht, weer dat kriskras wii en DS door elkaar. Het gaat hier om handhelds. Als je naar de DS kijkt zie je een groot verschil met apple: er is genoeg voor BEIDE doelgroepen.

    Nintendo maakt ook nog core content, bedient beide groepen. Terwijl ik op de app store nog een game moet tegenkomen die ik langer dan 30 minuten wil spelen en qua kwaliteit tegen Zelda of Mario Galaxy etc op kan. Hell, er is zelfs geen fatsoenlijk 2d-mario kloon voor te krijgen.

    De zwart-wit gameboy had zelfs als games als Links Awakening en Wario Land die tonnen meer content boden, beter bestuurden en die je lang achter elkaar kon spelen. Met de appstore gaan we terug in de tijd, high score gaming is geweest. Leuk als daar behoefte voor is, maar dat wil niet zeggen dat het de traditionele handheld markt gaat “leiden”.

  12. Joe van Burik · 7-3-2011 · 21.21 uur

    Niels maakt een goed punt. Dit zat er allang aan te komen, niet voor niets kochten steeds meer mensen flash cards voor hun DS. Die games worden te duur. Zeker voor de doorsnee consument, die alle spelletjes als gelijke ziet en niet snapt waarom de één een euro en de ander veertig euro kost (soms nog volkomen onterecht, ook).

    Ik denk dat Nintendo het nu vooral moet hebben van de franchises: Mario, Zelda, Pokémon - you name it. Die namen verkopen. Metroid lijkt helaas wat uit de gratie te zijn gevallen bij het publiek (Other M was ook niet denderend). Waarom ze Kid Icarus uit het graf doen herrijzen, is me een raadsel.

    In het geval van de 3DS schat ik in dat ze mensen willen lokken met het 3D-effect (want dat is gaaf, heb ik zelf ook gemerkt, maar geeft het apparaat niet eigenhandig bestaansrecht), en door de eerder genoemde namen. Zolang de kwaliteit van die games maar gewaarborgd blijft (ik noem weer Other M). Als dat ophoudt, kan Nintendo wel inpakken.

  13. Ellen de Lange-Ros · 7-3-2011 · 23.22 uur

    Goed stuk, ben het helemaal met je observatie eens. Voor de hardcore gamer is Apple niet genoeg, maar voor de casual doelgroep is Apple nu helemaal hot. Waarom zou je nog €200 voor een DS uitgeven als je voor dat geld ook een iPod Touch koopt. Met MP3. Met video. Met Hyves. Met Facebook. Met Twitter. Met mail. Met gratis messenger. Met… met… met…

    Ik ben groot fan van de topgames van Nintendo, maar ben bang dat ze het heel moeilijk gaan krijgen.

  14. Maarten Brands · 7-3-2011 · 23.44 uur

    @Joe van Burik. Wat zeg je nu eigenlijk? Omdat consumenten niet snappen waarom een Volkswagen Fox X kost, en een Aston Martin Y, stelen ze nu maar alle auto’s?

  15. Wesley · 8-3-2011 · 9.06 uur

    Ik vind het argument dat games te duur zijn niet erg sterk. Ik kan me herinneren dat ik vroeger mijn spaarpotje omkeerde en Super Mario Bros 3 kocht voor FL149,95. En ik kan me zelfs herinneren dat StreetFighter II helemaal in het begin FL206,- kostte bij de Intertoys.

    Als ik die prijzen omreken en de inflatie daar ook in meeneem zijn games alleen maar goedkoper geworden.

  16. Coen · 8-3-2011 · 10.30 uur

    Och, een nieuwe generatie hardware, een nieuwe generatie journalisten die voorspelt dat Nintendo weer eens buiten de boot gaat vallen. En natuurlijk ‘vergeet’ ook dit artikel weer de olifant in de porseleinkast te benoemen, Android. Vast niet hip genoeg voor de jeugdige journalist.

    Ik ben er van overtuigd dat er voor zowel smartphones als draagbare gamesconsoles plaats is op de markt. Nintendo is en blijft een veilige keuze voor ouders, die een eenvoudig, veilig en stevig gamesplatform zoeken voor hun jonge kinderen. Geen zorgen omdat hun zoon of dochter het ding een keer op de grond gooit, geen zorgen om digitale transacties of compatibileitsproblemen, maar gewoon een kaartje met een Pokemon label in het ding en het werkt. Smartphones richten zich op de wat meer tech savvy markt, die snel vermaak zoekt op het platform dat het toch bij zich draagt. Natuurlijk zal er her en der wel wat overlap zijn, maar ik geloof dat zowel Apple als Nintendo duidelijk weten waar hun markt ligt en er alles aan doen juist die markt aan zich te binden.

  17. Mitch · 8-3-2011 · 11.11 uur

    Dit artikel “vergeet” sowieso compleet alles wat niet een pluspunt is aan Apple. Zoals de hoge instapprijs, feit dat gamen een bijzaak is en niemand het koopt voor de games, hoeveelheid crap in de appstore, Iphone heeft laaaaaaang niet iedereen (android, nokia en blackberry bestaan ook nog pssst..) en de prijzen van handheld games boxed dalen ook rap..

    Kritisch over het medium games, kritiekloos over Apple.

  18. sven · 8-3-2011 · 11.36 uur

    Hoe je het ook went of keert, tijden gaan veranderen. De ontwikkeling van gamen op de smartphones gaat met sneltreinvaart door. Nintendo kan wellicht leunen op een casual achterban van gamende kinderen (zoals Coen het hierboven benoemt). Maar of dat voldoende zal zijn? Als de franchises blijven komen (Mario, Layton, Pokemon etc) zullen ze nog wel aan X aantal games verkopen. Maar ook hier de vraag: Is dan voldoende?

    Misschien wordt het tijd dat Nintendo zijn businessmodel aan gaat passen. Gekscherend gezegd, wellicht moet de volgende handheld van Nintendo wel een belfunctie hebben :P

    Sony is in mijn ogen dood op de handheldmarkt. De PSP2 is een laatste stuiptrek in een behoorlijke niche markt.

    Apple EN Android gaan de markt bepalen en domineren op de (casual)games markt.

  19. Bart de Boer · 8-3-2011 · 16.24 uur

    Nintendo moet zijn businessmodel aanpassen? Grappig, want dat wordt ook van Apple gezegd. Voor mijn gevoel zijn Facebook, Android en iOS een gevaar voor de industrie. Het werd hierboven al aangehaald, maar het ongecontroleerd uitbrengen van games geeft de industrie al eens een keer bijna de kop gekost.

    De redenering dat je meer games gaat kopen, gaat niet op voor de casual consument. Die wil gewoon wat leuks, is het voor €1 of €30 het maakt weinig uit. Koopt een consument 10 of 20 games voor €1 en hij/zij vindt ze allemaal ruk? Dan koopt hij geen games meer en gaat op zoek naar andere vormen van entertainment. Muziek of films bijvoorbeeld. De gamemarkt is kwetsbaar en wordt nog kwetsbaarder door Apple, Google en Facebook. Zelfs zo erg dat we een ‘1983’ kunnen gaan uithalen

  20. Stefan Keerssemeeckers · 8-3-2011 · 17.27 uur

    Het lijkt me nu nog te vroeg om te zeggen of Nintendo een ander businessplan moet opstellen. Ik denk dat we er in het komende jaar achter komen of dat nodig is.

    De Wii en de DS zijn enorme verkoopsuccessen, hoewel er de laatste tijd minder verkocht worden (logisch, want bijna iedereen heeft er nu wel één of allebei!). Qua softwareverkoop kampt Nintendo ook met piraterij natuurlijk.

    Ik vraag me echt af of een ‘nieuwe videogamecrash’ er aankomt, en of deze ook de traditionele gamesmarkt zo hard zal treffen. Een barstende ‘App games’-bel, die de mobiele markt in doet storten *hoeft* niet veel effect op Nintendo en Sony te hebben. Grote kans dat de vloedgolf aan meuk mensen linea recta naar de traditionele draagbare spelcomputers terug jaagt.

    Ik ‘vrees’ in die zin eerder voor uitgevers als EA, Activision en Disney die voor honderden miljoenen social game-ontwikkelaars hebben gekocht.

  21. Ruud · 8-3-2011 · 21.49 uur

    Zucht, Niels + titel == Apple is gaaf, de rest doet het verkeerd.

    En ja hoor…. mag hopen dat niemand zit te wachten op een toekomst met games zoals die momenteel op telefoons en ipads te spelen zijn. De diepgang is ver te zoeken. Stel dat je niet van puzzelen houdt (geen idee of dat kan), maar dan hang je.

    Nope, geef mij maar keuze. iPhone en iPad bestaan nu al enige tijd en nog steeds worden goede DS games goed verkocht.

  22. Niels ’t Hooft · 9-3-2011 · 23.49 uur

    @Maarten:
    Op GDC heb ik weinig gemerkt van angst voor een crash en moeten stoppen met professioneel ontwikkelen. Maar juist wel van kansen rond iOS en Facebook, en kansen voor indiedevelopers.

    25 app game developers die er wat aan verdienen is geen probleem, check de top 50 betaalde games in de App Store.

    Mee eens dat Jobs en Zuckerberg games an sich niet interessant, maar een gezond ecosysteem voor ontwikkelaars vinden ze zeker wel belangrijk.

    @Mitch:
    Jij gaat eraan voorbij hoe hard de markt voor smartphones en tablets groeit. Als je de lijnen doortrekt zijn alle telefoons en een groot deel van de computers over een paar jaar iOS en Android-devices (en mogelijk WebOS en Windows Phone 7 of een afgeleide). Die prijzen zullen dan ook verder gezakt zijn.

    Het is ook niet uitgesloten dat als meer mensen iOS-devices hebben, meer developers grotere games zullen maken. Dat is het optimistische scenario. Het pessimistische is dat het niet zal gebeuren. Op Android zal dat vooralsnog sowieso niet gebeuren, daar verdienen nog minder developers geld.

    Overigens, ook met een stuk minder succes kan Nintendo prima goede games maken. Zie het Gamecube-tijdperk.

    Tot slot, DS en Wii liggen heel dicht bij elkaar als je straks het beeld van je telefoon met een druk op de knop naar je tv stuurt. Tablets komen er op een andere manier dichtbij, met een beeld dat bijna net zo groot voelt als je tv. De lijnen vervagen.

    @Coen & Mitch:
    Op Android zijn er pas echt weinig developers die geld verdienen met software (laat staan games). Tot zover een ‘developer ecosystem’.

    Jullie gezeur over (berichtgeving over) Apple vind ik zo flauw. Ik kan er niets aan doen dat Apple de GDC in z’n greep hield. Het was zo.

    Daarnaast is het echt heel obvious dat Apple een uitzonderlijke succes met downloadsoftware heeft. Door hun ‘controlled experience’ waarbij ze elk deel van de keten in de hand hebben, slagen ze er als beste in software voor geld via internet te verkopen. Dat kun je leuk vinden of niet, het werkt voor ze. Ik heb ook echt wel kritiek op Apple, maar daar gaat dit stuk niet over.

    @Bart:
    Volgens mij moet je iOS zien als een middenweg tussen het pc-model (helemaal open) en het consolemodel (helemaal gesloten). Is het ‘ongecontroleerd uitbrengen van games’ ooit een probleem geweest op de pc?

  23. Coen · 10-3-2011 · 11.17 uur

    @Niels:
    Niemand ontkent Apple’s succes op de markt. Wat ik alleen mis in je stuk, is een aanwijsbare verklaring waarom juist dát de reden is waarom Nintendo in z´n eentje aan wal blijft. En ook waarom dat nú gaat gebeuren. Je opinieert dat ´het casual publiek´, wie dat ook precies mogen zijn, over zal stappen naar iOS, maar de enige reden die je hiervoor aandraagt, is de prijs van de software. Datzelfde prijsmodel heeft Nintendo er de laatste jaren niet van weerhouden jaarlijks miljoenen DS´en te slijten.

    Nogmaals, ik denk dat Apple een markt aanboort, die de voornamelijk Westerse ontwikkelaars kansen biedt. Relatief kleinschalige games, ontwikkelt door kleine teams met lage budgetten, die in de markt worden gezet als impulsaankoop en zich voornamelijk richten op een breed publiek dat snel en kort vermaakt wenst te worden. Throw a lot of ideas at the wall and see what sticks, eigenlijk.

    Nintendo voert een heel ander model. Ze ontwikkelt niet met ‘the quick fix’ als basisidee, maar probeert haar publiek langer vast te houden. Dat vraagt om meer investering van zowel ontwikkelaars als publiek, en dan heb ik het niet alleen om geld. Op die manier heeft het merk Nintendo een zekere kwaliteitsgarantie opgebouwd.

    Dat verschil is er altijd geweest en dat zie ik ook nu niet verdwijnen. Daarom geloof ik oprecht dat Nintendo en Apple prima naast elkaar kunnen bestaan, zelfs succesvol kunnen zijn.

  24. Bart de Boer · 11-3-2011 · 10.54 uur

    @Niels
    Correct me if I’m wrong, maar de PC is bij mijn weten tegenwoordig niet echt een groot gameplatform meer als je kijkt naar het aantal games er op verschijnen. In de wekelijkse verkooplijsten staan weinig PC titels genoemg. Natuurlijk zijn er series en spellen die een uitzondering vormen, maar enkel en alleen een game ontwikkelen voor de PC is niet meer te doen, financieel gezien dan. Bijna alle schietspelletjes krijgen een broertje op de gesloten systemen van de HD-consoles of games komen een half jaar later pas naar de PC.

    Deels is piraterij hier schuldig aan en deels het feit dat de PC een ‘specialistischer’ platform is. Aan de andere kant is de concurrentie op de PC jarenlang erg groot geweest, waardoor de dure spellen het moeilijk hebben. Het is op een gegeven moment zelfs voor Microsoft noodzakelijk gevonden om het fameuze ‘Games for Windows’ label in de markt te zetten. Een label dat kwaliteit moest uitstralen en een richtlijn moest zijn voor kopers.

    In 2008 is bovendien de PC Gaming Alliance opgericht. Een label waarin flink wordt nagedacht over hoe de businessmodellen aangepast moeten worden, hoe piraterij aangepakt moet worden en hoe PC gaming gepromoot kan worden. Bedrijven als Acer, Intel,Epic Games, AllienWare en Capcom doen hier aan mee. Het zijn voor mij twee signalen om aan te nemen dat de markt op de PC het slecht heeft

  25. Mitch · 11-3-2011 · 18.12 uur

    @Niels het gaat me er niet om dat je over apple typt, het gaat erom dat dat in je stuk alleen de kwetsbaarheden van Nintendo aan stuk komen en die van apple niet. Als je 2 bedrijven met elkaar vergelijkt moet je de plussen en minnen afwegen tegen elkaar. Niet de plussen van het ene bedrijven tegen de minnen van het andere afzetten.

    Logisch dat je dan tot zo’n vlugge conclusie komt zoals die in de titel. En overigens is het ook vrij subjectief dat Apple de ”GDC” kaapte. Dat verschilt maar net per persoon.

  26. Mitch · 11-3-2011 · 18.13 uur

    Niet echt netjes getypt, maar Ipod touch ;p

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>