Hoe gaat Nintendo de strijd met Apple aan?



Onlangs kwam Nintendo-baas Satoru Iwata in het nieuws; hij zou tegen z’n topmanagers hebben gezegd dat hij de strijd met Sony als gewonnen ervaart, maar Apple met de iPhone en iPad ziet als de vijand van de toekomst. Is Apple de gemene Bowser die de strijd aangaat met de veilige wereld van Mario en consorten? En heeft Nintendo’s Mario in deze strijd kans om die lastige baas te verslaan? Of zal het kasteel van eindbaas Apple onverslaanbaar zijn voor Nintendo? Lees verder, om alles te weten te komen over de verschillende levels waarin beide partijen de strijd uitvechten.

Het eerste level begint met een andere eindbaas

Als we de uitdagingen van Nintendo, in de strijd tegen Apple, als een Mario-game zien, valt op dat de baas in het eerste level niet de uiteindelijke eindbaas is. Iets wat overigens ook in veel Mario-games voorkomt, dus dat zou Nintendo moeten herkennen. Wie is die lastige eerste baas die al in het eerste level voor problemen zorgt? Zie deze baas voor je als een schavuit met een grote zwarte hoed, een zwaard en en een houten been. Oftewel: de piraterij die dankzij de inmiddels wijdverspreide R4-kaartjes zorgt voor sterk dalende verkopen. Met name in Europa is dit probleem groot, zoals blijkt uit de dalende verkoopcijfers van software die Nintendo onlangs heeft vrijgegeven. Iwata erkent de problemen die de piraterij oplevert en zegt hier over:

“Among many, what’s very problematic is that the piracy population is expanding. Those who had never thought of such an act are losing resistance to such deeds. Our worst case scenario is that they will gradually lose the reason why they need to pay for software.”

Het tweede level is allang begonnen

Nadat de piraterij in het eerste level het leven van Mario zuur heeft gemaakt, komt in het tweede level de grote vijand zelf kijken: Apple. Anders dan Iwata, zie ik Apple niet als Nintendo’s toekomstige vijand. Sterker nog: deze vijand houdt al bijna twee jaar huis in de vroeger zo knusse wereld van Mario. Wat het bovendien voor onze Nintendo extra lastig maakt, is dat zijn eigen vrienden met de eindbaas samenwerken!

In maart 2008 kondigde Steve Jobs een inmiddels legendarische nieuwe stap van Apple aan. Hij vertelde dat er rond de, op dat moment nog zeer eenvoudige iPhone, een speciale winkel zou worden geïntroduceerd voor applicaties en games: de App Store. Ook werd de SDK aangekondigd en gedemonstreerd. Met deze software konden ontwikkelaars binnen een paar weken een bestaande game uitbrengen op de iPhone. Sterspeler op het nieuwe podium van Apple was SEGA, dat met mooie demonstraties van Super Monkey Ball liet zien waar de handheld van Apple allemaal toe in staat was. Uitgerekend deze kameraad van Mario bleek de nieuwe vijand te omarmen.

De tweede eindbaas palmt Mario’s vrienden in

Het tweede level in de uitdagingen van Nintendo begon dan ook al in de zomer van 2008, toen er een grote stroom aan nieuwe handheldgames via de App Store beschikbaar kwam. Sterker nog: in de kleine twee jaar die sindsdien zijn verstreken, heeft Nintendo al flinke klappen opgelopen. Naast SEGA zijn veel meer developers gaan samenwerken met de nieuwe vijand. EA, Ubisoft en Rockstar hebben inmiddels diverse games op de iPhone uitgebracht. Vaak een spel dat vergelijkbaar is met DS-software (denk aan GTA, Assassin’s Creed, of de Sims), maar dan stukken goedkoper.

Het nieuwe leger vrienden van Apple

Naast de oude vrienden van Nintendo weet eindbaas Apple ook een schare nieuwe strijders aan zijn zijde te formeren. Denk hierbij aan het grote leger van kleine onafhankelijke developers die, soms alleen, soms in een kleine studio met vrienden, games voor de iPhone uitbrengen. Deze developers zorgen voor een grote stroom aan games. Ze brengen niet allemaal schade toe aan het machtige Nintendo, maar soms heeft zo’n kleine partij zomaar een geweldig concept of een klein aardigheidje waarvan gamers wereldwijd verrukt zijn, zoals Doodle Jump of Flight Control. Nintendo probeert terug te slaan met DSi-ware, maar weet hiermee niet de grote schare onafhankelijke ontwikkelaars in stelling te brengen die Apple wèl heeft.

Een nieuw probleem voor Nintendo

De grote schare onafhankelijke ontwikkelaars heeft bovendien voor een nieuw probleem gezorgd: de prijzen voor handheldgames zijn enorm gedaald. Was twee jaar geleden €25 nog een heel sympathieke prijs; door de enorme lage prijzen in de App Store zijn gamers verwend en wordt een game van minder dan €3 soms al als ‘duur’ bestempeld. De relatief hoge prijzen van Nintendo’s kwaliteitsgames steken daar sterk bij af. Er is sprake van een enorme prijserosie, of ‘content deflatie’, zoals Iwata het zelf noemt.

Level 3: Nintendo wordt aangevallen van twee kanten

Inmiddels zijn we aanbeland in het derde level en wordt Mario door de verschillende bazen tegelijkertijd aangevallen. Voor Nintendo breekt een spannende tijd aan. Iwata verwoordt dit zelf als volgt:

“Recently a book called ‘Free’ became a popular topic. It is said there will be a deflation for digital contents. As mentioned in the first question, Social Gaming is close to this tendency and can be treated as a form of contents deflation. In that sense, it can also be said that large amount of iPhone games, which are free or a dollar, is a type of content deflation. Under such circumstances, we are trying to figure out how we can keep the value of our entertainment proposals to maintain reasonable prices in market. In that sense, we have a very strong sense of danger for the expansion of piracy.”

Oftewel: Nintendo wil niet meegaan in de spiraal van lagere prijzen, ze wil kwaliteitsgames blijven leveren die een hogere prijs rechtvaardigen. Maar op dat moment is piraterij een levensgroot issue. Dure games zijn aantrekkelijk voor piraterij.

Donderwolken dienen zich aan

Gaan gamers op de handheld nog terug naar de mooie, maar dure, wereld van Mario en Pokémon? Of is de toekomst aan het leger van grote en kleine ontwikkelaars met kleine games voor de iPhone en iPad? Apple heeft in de afgelopen jaren de onderkant van de handheldmarkt geherdefinieerd. Games zijn kleiner en goedkoper geworden. Handheldgames lijken steeds meer op een kleine snack die je even tussendoor gebruikt. Gamers verdiepen zich minder en spelen een game eerder vier dan veertig uur. Willen zij nog wel de kwaliteitsgames op de handheld spelen die Nintendo maakt? Nintendo lijkt een ongelukkige positie te hebben, die het beste valt te beschrijven als ‘te klein voor het tafellaken (de echte grote games), maar te groot voor het servet (de snelle snack-games)’. Dit is een positie die niet te benijden is.

Gaat Mario dit wel redden?

De grote vraag is: hoe gaat Nintendo zich uit deze aanvallen redden? Zal de nieuwe 3DS, die op de E3 uitgebreid wordt gepresenteerd, voldoende te beveiligen zijn tegen piraterij? Met de DSi hoopte Nintendo de illegale downloads tegen te gaan, maar die vesting is inmiddels allang door piraten ingenomen. Zal de nieuwe DS langer stand kunnen houden? Zal Nintendo bovendien ook in de toekomst nog steeds €40 voor een game kunnen vragen in een wereld waarin gamers inmiddels zijn verwend met prijzen rond de €2?

De toekomst zal het leren of Nintendo zich uit deze positie kan redden. Feit is dat deze strijd voor Mario wel eens veel lastiger zou kunnen worden dan alles wat hij tot nu toe heeft meegemaakt. Hiermee vergeleken is een gevecht met Bowser echt een kinderspelletje.

Dit artikel is eerder verschenen op iPhoneclub.

15 reacties

  1. Mitch · 26-5-2010 · 12.56 uur

    Tuurlijk gaat Nintendo deze strijd overleven.

    Ten eerste is het geen directe strijd. Het is nog altijd een HANDHELD tegen de meest populaire MP4 speler met belfunctie allertijden. Het doel erop is muziek luisteren en internet. Gamen id slechts een kleim deel. Het is een uit de hand gelopen grap om dit ding als pure gameconsole serieus te nemen. Dieptepunt was toen ze zeiden dat er nu al meer iphone games dan psp titels waren waarbij ze apps als “pocket fart” en toilettrekken ook voor het gemak maar meetelde. Triest.

    Door de touch only besturing zullen grote, diepgaande games nooit mogelijk worden op dat ding. Het zijn puur snackspelletjes. Wat een eigen plek zal vinden op de markt. Vergelijk het met de wii crap partygame kwaliteit en laura’s passie die mensen massaaal kopen, maar heeft dit invloed op de verkoop van titels als mario en zelda? Neuh. Die titels hebben hun eigen publiek en zullen die altijd houden.

    Daarnaast heeft men naast de exclusives en diepgaandere titels die gamers aanspreken, ook het 3d effect als uniek wapenfeit. Mits goed uitgevoerd kan dat een unieke troef zijn.

    Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik ninty was. Snackbars en restaurants kunnen prima naast elkaar bestaan.
    -

  2. Wormpaul · 26-5-2010 · 12.59 uur

    Als ik je zo hoor praten Ellen lijkt het net of Nintendo op sterven na dood is, alsof ze een beslissende slag moeten maken.
    Gelukkig hebben ze naast de 3DS ook nog de Wii in`t vuur dat zorgt voor de nodige omzet, misschien met een update kan dat weer jaren mee.

    Toch is het wel een probleem voor Nintendo, misschien moeten ze inderdaad een knieval maken en ook games gaan maken rond de €20. Groter dan de Ipad games met meer mogelijkheden maar wel voor een prijs waar je toch iets sneller tot koop overgaat dan de huidige prijzen.

    Want ik kan me niet voorstellen dat er geen martk zou zijn voor goede handheld games waar je iets meer voor betaald in verhouding met de duurdere spellen in de AppStore, misschien kunnen ze naar een systeem gaan met goedkopere games in combinatie met DLC voor extra levels en dergelijke.

    Laatste punt; Ik zie nog niet dat Sony & Microsoft al verslagen zijn, Nintendo moet waken voor arrogantie en zeker niet denken dat de oorlog reeds gewonnen is. Wie weet wat Project Natal opeens kan gaan betekenen voor de “casual” markt…

    Ps. Ik weet dat Niels er over klaagde maar wilde toch even zeggen dat `t een fijn artikel was om te lezen :p

  3. sven · 26-5-2010 · 13.22 uur

    Tja, de Iphone en DS (voor het gemak even vergelijken) zijn hetzelfde maar toch zo enorm verschillend.

    Dat Iwata deze vergelijkt, zegt dat iets over Iwata of over Apple? Lijken hun businessmodellen op elkaar of willen ze dat graag? Is de Appstore te vergelijken met DSIware of is de Appstore wat de DSIware had willen worden? M.a.w. Maakt Iwata Apple nu Nintendo’s aartsvijand? Wie zit nu in wiens vaarwater?

    Zijn we dan niet appels(woordgrapje) met peren aan het vergelijken?

    Dat de Iphone inmiddels een serieus gameplatform is wordt alleen nog maar ontkend door mensen die de afgelopen jaren onder een steen hebben geleefd. Het is een serieus gameplatform PUNT Maar is deze groot genoeg om op die manier een concurrent van Nintendo te zijn? Dus gaat Nintendo financieel/aandeeltechnisch iets merken van de opkomst van Apple als gameplatform?

    Laat ik mijn vraagstuk duidelijker neerzetten. Is er bijvoorbeeld een moment dat je gaat twijfelen tussen het aanschaffen van een (3)DS of een Iphone/Ipad?

  4. Henk · 26-5-2010 · 13.23 uur

    Ik ben een beetje teleurgesteld door de eenzijdigheid van dit artikel. Het lijkt erop dat alle positieve kanten van de iphone uitvergroot worden, en alle negatieve kanten weggemoffeld. (fanboy-gedrag?)
    Er is op de iphone ook gigantisch veel piraterij. Maar het ergste is dat de kwaliteitsspellen amper opvallen door de gigantische hoeveelheid bagger, en daardoor niet winstgevend zijn. Hierdoor is het gedoemd om een platform te blijven voor spelletjes die je speelt terwijl je op de wc zit te poepen. (figuurlijk dan)

  5. Niels ’t Hooft · 26-5-2010 · 14.12 uur

    @Wormpaul: Als je zo inhoudelijk reageert mag je daarna best ook even ‘Goed artikel!’ zeggen ;-) Het ging me vooral om de balans tussen inhoudelijk en ‘meta’. En die lijkt me hier prima.

    Inhoudelijk dan: heel interessant onderwerp. Zie ook de discussie tussen David en mij over het boek Nintendo Magic in de afgelopen podcast. En dus het boek Nintendo Magic zelf. Bij Nintendo, Iwata, bestaat er een acuut bewustzijn van de bedreiging die Apple (en het Apple-model) vormt. En terecht.

    Ten eerste: het verschil tussen een ‘appliances’-bedrijf (zoals Apple, dat nuttige dingen maakt) en een amusementsbedrijf zoals Nintendo, dat, om Iwata te parafraseren, constant aan mensen moet bewijzen dat ze Nintendo-producten moeten kopen, ondanks dat deze niet ‘nuttig’ zijn. Daartoe moeten iedere keer nieuwe verrassingen bedacht worden die mensen weer voor Nintendo winnen. Dat de DS en Wii de afgelopen jaren succesvol waren, zegt niets over de toekomst. Er moeten kortom weer zulke vernieuwingen komen, wil het bedrijf relevant blijven. Dingen waardoor mensen denken, ah, maar dit kan ik echt niet op mijn iPhone, ik wil tóch een Wii 2 hebben.

    Ten tweede: uiteraard is er (zoals hierboven al wordt gezegd) een verschil tussen een iPhone waar je, naast alle andere toepassingen, ook even wat spelletjes op speelt en een ‘echt’ game-apparaat. Maar als die ‘spelletjes’ nog maar 1 euro kosten, zijn ‘games’ dan nog wel 40 euro waard? Bovendien: hebben (genoeg) mensen in het internettijdperk wel tijd om uren voor een game te gaan zitten? Kortom, hebben diepgaande games nog wel een werkelijk voordeel ten opzichte van kleine spelletjes? Het succes van Nintendo met DS en Wii komt ook al grotendeels voort uit nuttigere (actief, breinstimulerend) games die je in kortere sessies kan spelen.

    Tot slot: het is heel goed dat Nintendo zich grote zorgen maakt, daardoor blijft iedereen in het bedrijf ervan doordrongen dat er constant vernieuwingen en verrassingen bedacht moeten worden. Het laatste wat men moet doen is tevreden zijn en denken dat het allemaal wel goed komt ;-)

  6. Ellen · 26-5-2010 · 14.24 uur

    @Sven: Je zegt “Laat ik mijn vraagstuk duidelijker neerzetten. Is er bijvoorbeeld een moment dat je gaat twijfelen tussen het aanschaffen van een (3)DS of een Iphone/Ipad?”
    Volgens mij is dat een essentieel punt. Voor mezelf is dit antwoord duidelijk: natuurlijk blijf ik de spullen van Nintendo kopen. Voor de jongeren en kinderen in m’n omgeving is dat echter snel aan het veranderen. Twee jaar geleden wilden die allemaal een DS. Nu is dat niet meer vanzelfsprekend en is de iPod Touch een serieus alternatief geworden. Dat tekent de lastige positie waarin Nintendo is gekomen.

    @Niels: ben het zo eens met je laatste alinea!

  7. Harmen · 26-5-2010 · 14.37 uur

    Ik heb me altijd al afgevraagd waar de quote van Iwata vandaan kwam. Er werd in het artikel dat Ellen noemt geen enkele bron aangeduid behalve *bronnen binnen Nintendo*.

    Het probleem hierbij is dat als mensen even verder kijken dan hun neuzen lang zijn, Iwata al meerdere keren bij investeerders gesprekken heeft gezegd dat hij de Iphone, Ipod Touch en Ipad niet als dreiging ziet.
    Zeker ook als je bedenkt dat Iwata meerdere keren tijdens diezelfde gesprekken doodleuk z’n Iphone tevoorschijn haalde en allemaal complimenten richting Apple maken.

    @Niels: Nu heb ik Nintendo magic niet gelezen maar als ik kijk naar hoeveel keer Iwata ook in interviews complimenten richting Apple heeft gemaakt kan ik me maar moeilijk voorstellen dat hij ineens een complete 180 graden draai heeft gemaakt daarin. Bovendien, Iwata was al erg gauw een van de eerste die zei dat Nintendo zich juist nu erg zorgen moest maken. Met of zonder Apple lijkt Nintendo zich al zorgen te maken.

    @Ellen: Hoewel het zo is dat Iwata inderdaad de piraterij noemt als probleem, wat hij als een nog groter probleem aanduidt is het feit dat de DS in geruime tijd al geen grote hit meer heeft gehad dat een echt fenomeen is geworden. Iwata heeft zelfs gestressed dat de piraterij niet alleen als oorzaak van dalende DS verkoop mag worden gezien.

  8. Niels ’t Hooft · 26-5-2010 · 14.48 uur

    @Harmen: Wat bedoel je precies? Zo groot is het verschil toch niet tussen “Chapeau, bij Apple pakken ze het heel erg goed aan” en “Oppassen, bij Apple pakken ze het wel erg goed aan”? Met je eens dat Iwata’s modus operandi er een is van acuut bewustzijn van alle mogelijke bedreigingen. Ik vind het heel verfrissend dat de man hier zo duidelijk en open over is.

  9. Ruud · 26-5-2010 · 14.52 uur

    De piraterij cijfers van de iPhone zijn ook niet mis. Een artikel op bashers van vorig jaar liet zien dat een bepaalde iPhone game bestond uit 90% illegale downloads!!! Vraag me echt af of devs nu meer verdienen met de iPhone dan met de DS. Ik weet praktisch zeker dat dit niet het geval is.
    Als dan ook nog eens blijkt dat originele iPhone games van de vrienden van Mario amper gemaakt worden, dan kan je je sowieso al afvragen in hoeverre men de iPhone serieus neemt. Het betreft momenteel ports, goedkope indie games en promotiemateriaal voor de echte game / film.

    Zoals je al aangaf is er een nieuwe leger in de strijd gekomen, alleen dat nieuwe leger zorgt er ook voor dat het aantal apps explosief is gestegen naar belachelijke aantallen en zelfs de grootste freak niet alles meer kan testen / bezitten. Kortom, geen verzamelaars, verschikkelijk moeilijk opvallen en grote kans dat zelfs goede games niet eens meer aan bod komen, dankzij de duizenden slechte games.
    Andere kant is dat een gedeelte van dit leger momenteel ook DSi-ware exploiteert.

    Het punt prijzen geeft direct aan dat de omzet van de bedrijven een stuk kleiner is dan op de klassieke handhelds zoals de DS en PSP. Toch wordt er van een goed Nintendo DS spel nog steeds makkelijk 1 miljoen van verkocht wereldwijd, wat een hoop interessanter is dan je eigen game 100.000 verkopen met nog geen 2 euro marge. Want zoveel million-sellers zijn er nog niet op de iPhone en gezien de belachelijke hoeveelheid content en stijle groei zal dat ook steeds minder gebeuren. Spotlight momenten ontbreken immers.

    Ook zie ik games, gericht op kinderen, zoals Pokemon liever op een goedkope Nintendo handheld verschijnen, dan op een iPhone van honderden Euro’s. Zolang dat verschil er nog is, is Nintendo meer dan veilig.

    Tenslotte, hoe zit het met Android? geldt bovenstaande verhaal daarvoor ook niet, zeker gezien dit het snelstgroeiende OS ooit is?

    Overigens leuk om te weten is dat Nintendo al wat heeft geexperimenteerd met diverse prijzen voor games, maar dat dit niet voldoende boost gaf in verkopen om een lagere prijs te garanderen.

    Oja: Goed artikel, wekt discussie op, dus dan is het altijd goed :)

  10. Niels ’t Hooft · 26-5-2010 · 15.10 uur

    @Ruud:

    Voor Android geldt inderdaad ruwweg hetzelfde. Waar het om gaat is volgens mij dat het App Store-model “de onderkant van de handheldmarkt herdefinieert” zoals Ellen het mooi schrijft. Het is echt een ‘disruptive’ ontwikkeling, net zoals de DS en Wii dit destijds waren.

    Zoals hoort bij zo’n drastisch andere markt, ziet het er echt gewoon ánders uit. Nee, het is niet makkelijk om op te vallen en een hit te worden op de iPhone. Maar het is wel veel makkelijker om er iets voor te maken. En er zijn wel degelijk million sellers op de iPhone, die veel goedkoper waren om te maken dan million sellers op de Wii. Er gelden nieuwe, andere regels, en developers zijn druk doende die nieuwe dynamiek te doorgronden en naar hun hand te zetten.

    Een ander aspect van dit nieuwe model is het Long Tail-effect. Voor de retailer (Apple in het geval van de iPhone) maakt het helemaal niet uit of er van 1 game 10 miljoen copies verkocht worden of van 10 miljoen games 1 copy. Apple verdient er vrijwel hetzelfde aan. Andersom bezien: de reden waarom er voor de DS niet net zoveel games zijn als voor de iPhone is omdat je er niet zomaar een game voor kan schrijven, en omdat het duur is om de gamecards te produceren. Van 10 km hoogte bezien: op de hele geschiedenis van de mensheid is het nog helemaal niet zo lang dat een klein groepje bedrijven via massamedia bepaalde wat we luisteren/lezen/kijken/spelen ;-)

    Ook kun je je afvragen of het voor consumenten een probleem is dat er zo ontzettend veel games zijn voor de iPhone: via de top 10’en en blogs kun je makkelijk wat pareltjes uit de vuilnisbelt pikken. Met de opkomst van internet werd ook geroepen dat al die blogs en sites voor overkill zouden zorgen. Een vuilnisbelt van middelmatige of slechte informatie. Maar wat je ziet is dat zich oneindig veel niches afsplitsen waar bepaalde, zij het kleine, groepen mensen heel blij mee zijn. In de tijd van de gedrukte tijdschriften had Bashers nooit bestaansrecht gehad; nu hebben we hier een leuke discussie.

    Om dit naar de iPhone te verplaatsen: er zijn inmiddels tientallen, zo niet honderden tower defense games. Dat kun je als een probleem zien. Maar wat als je een hardcore fan bent van het genre? Dan is het geweldig dat je al die varianten kunt proberen.

  11. sven · 26-5-2010 · 16.04 uur

    @Niels. Ik vind het wat dat betreft wel frappant dat Apple met zo’n gesloten structuur qua wat mag en niet mag, zo’n open structuur heeft voor het kunnen produceren van content voor de Iphone door….eigenlijk iedereen.

    Nu ik er over nadenk is dat eigenlijk best geniaal.

    Maar is het ook datgene wat Iwata zo benijdt aan Apple? Het past namelijk niet helemaal bij de filosofie van het bedrijf. Iig als ik het goed heb begrepen is de insteek bij Nintendo juist de schaal van het bedrijf. Maargoed, dat hoeft natuurlijk niet alles te zeggen over de content voor hun hardware.

    Kan zo’n businessmodel (als dat Apple heeft) eigenlijk wel makkelijk geïmplementeerd worden binnen een bedrijf als Nintendo dat al zo lang zo’n koers vaart en past dit ook wel zomaar in elk bedrijf?

  12. Harmen · 26-5-2010 · 16.19 uur

    @Niels:Uhm, ik denk dat de manier waarop de quote wordt genoemd er toch vooral een is waarin Apple als directe concurrent wordt aangeduid op een manier zoals Sony en Microsoft dat zijn. Dit terwijl Iwata meerdere keren zijn scepsis tegenover het Iphone model heeft laten zien m.b.t. problemen veroorzaken voor de DS markt of Wii markt. Waar Nintendo Apple als concurrent ziet is juist op in-directe manier waar mensen bepalen waar ze hun tijd in gaan investeren.

    Dus of ze op de Wii gaan spelen, of op hun Iphone gaan internetten, maar voor hetzelfde geld net zo goed een film gaan kijken of een boek gaan lezen. Reggie Fils-Aime heeft Apple meerdere malen op deze manier aangeduid als concurrent terwijl hij Apple afdeed als directe concurrent, dat gecombineerd met Iwata’s scepsis m.b.t. concurrentie tussen de Iphone en DS is iets waardoor ik aan de informatie twijfel waarbij Iwata zegt dat Apple de “nieuwe dreiging” is. Al helemaal als ik bedenk dat Iwata allesbehalve onder de indruk was van de Ipad die hij nog doodleuk een grotere Ipod Touch noemde.

    Leuke term is dat trouwens hé? Modus Operandi bedoel ik dan. ;)

  13. Ellen · 26-5-2010 · 16.25 uur

    @Harmen: volgens mij is het niet zo spannend of Iwata Apple nu wel of niet als directe concurrent heeft genoemd. Het gaat er vooral om dat Apple de handheldmarkt, die Nintendo domineerde tot voor kort, heeft geherdefinieerd. Dat erkent Iwata ook als hij het heeft over ‘content deflatie’ (en dat staat letterlijk in de eigen Q&A van Nintendo). Dat is een realiteit waar Nintendo mee wordt geconfronteerd en waar ze wat mee moeten.

    Ik vind het razend interessant om te bedenken waar Nintendo nu mee kan komen. Wat zou jij doen als je Iwata was? Welke keuzes zou jij maken om Nintendo een gezonde toekomst te geven?

  14. Ruud · 26-5-2010 · 16.27 uur

    @Niels: klinkt meer alsof Apple in de mini-games zit, iets waar Nintendo goed in is, maar zeer zeker niet hun markt is waar geld mee binnenstroomt. Zeker gezien Nintendo nog geen enkele retailgame in de winkels heeft gelegd voor een gemiddelde iPhone game prijs.
    tel daarbij op dat het grootste gedeelte van de NDS sales heeft plaatsgevonden ten tijde van de groei van de iPhone. Geeft stiekem al aan dat de apparaten enigzins naast elkaar kunnen leven.

    @sven:Apple filtert alles wat hun niet aanstaat, mocht je denken dat het echt open is, dat is het nog net niet. Android is wat dat betreft praktisch 100% open en dat is wellicht weer teveel.

  15. Harmen · 26-5-2010 · 17.43 uur

    @Ellen: Begrepen! Wellicht is m’n mening m.b.t. het hele debat van Iphone vs DS ook gekleurd vanwege de barage aan artikelen die we daar al het afgelopen over hebben gehad. Daarbij zijn vele website’s ook wel erg snel geweest om het marktaandeel van de Iphone te benadrukken terwijl de DS het nog aardig goed doet.

    En voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven en zeggen dat het erg fijn is om te weten dat ik niet de enige ben die de Q&A van Nintendo leest. Kan je van veel andere gamesjournalisten niet zeggen die nog steeds dat er een Wii-HD aankomt.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>