Hollandia: vaderlandse glorie met een rauw randje



Hollandia Composition

Toen twee weken geleden de Dutch Game Awards 2009 werden uitgereikt, was Hollandia een opvallende prijswinnaar. Aangezien het een relatief onbekend spel is dat toch een aantal intrigerende aspecten heeft, vond ik het interessant om me in het spel te verdiepen en er meer over te weten te komen.

Hollandia wordt ontwikkeld door vijf studenten van de HKU die net zijn afgestudeerd. Het idee voor de game is ontstaan toen twee van de studenten, Marthe Jonkers en Ward Lindhout, tijdens een uitwisseling in Japan studeerden. Zij zagen dat Japanners erg trots zijn op hun land en cultuur, wat volgens hen in Nederland veel minder het geval is. Bij thuiskomst viel hen op dat Nederland ook bijzonder is en dat wilden ze in een game verbeelden.

Tot zover is het verhaal wellicht nog niet zo bijzonder, maar dat werd het voor mij wel toen ik de eerste beelden te zien kreeg. De screens hebben de fascinerende tegenstelling van een lieftallig blond meisje dat figureert in duistere Hollandse landschappen. Ik ben zelf een groot liefhebber van de polder-wolkenluchten die tijdens m’n ritjes door Nederland aan me voorbijtrekken en ik vind het fascinerend om diezelfde luchten in een game terug te zien. Het zijn beelden die doen denken aan klassieke schilderijen, maar dan een stukje rauwer.

Geïnspireerd door de schilders van de Gouden Eeuw

De beelden en sfeer zijn een belangrijk onderdeel van Hollandia en zijn niet toevallig tot stand gekomen. Er is volop gebruikgemaakt van verwijzingen naar Nederland. Zo zijn compositietechnieken uit de gouden eeuw toegepast, technieken die je terugvindt in schilderijen van Rembrandt of Ruysdael.

Ook zijn grafische rasters gebruikt die overeenkomen met die van de oude meesters. Belangrijke plekken in de game staan bewust op kruispunten van rasters en met contrasten tussen licht en donker wordt de gamer naar bepaalde plekken geleid. Ook bij het verschil tussen voor- en achtergrond in de game wordt bewust gebruik gemaakt van kleurverschillen. Zo is het contrast hoger wanneer de hoofdrolspeler in een omgeving met vijanden rondloopt.

Voor de kleuren is gebruikgemaakt van een palet dat is geïnspireerd op de werken van Vermeer. Het spel gebruikt dus klassieke compositietechnieken uit de Gouden Eeuw om de gamers van vandaag de weg te wijzen en een mooie ervaring te bieden. En om de visuele ervaring in de game niet te verstoren, zijn er geen knoppen of menu’s in beeld tijdens het gamen. Het spel lijkt daardoor nog meer op een schilderij.

Hollandia Composition Screen

De dame in het rood

Natuurlijk maakt een mooie compositie een game nog niet leuk, ook de gameplay en personages zijn van belang. Ook daarvoor hebben de makers inspiratie gezocht bij Nederlandse tradities. Er worden personages gebruikt uit oude sprookjes, zoals de vos Reynaert en Kortjakje, “the lady in red”. Ook worden figuren geïntroduceerd uit minder bekende volksverhalen, zoals de mosmeisjes.

Hoofdrolspeler in het spel is Tulpje, een meisje in een traditioneel rokje dat op zoek gaat naar een medicijn voor haar zieke moeder. Zij beweegt door de wereld en verslaat vijanden door tegen haar zweeptol te slaan, opnieuw een klassiek element.

Een game in een industriegebied

Maar wordt Hollandia nou een zoetsappig sprookje om Nederland te promoten? Dat is zeker niet de bedoeling. Ontwerper Marthe geeft aan dat de Zaansche Schans, waar het spel zich afspeelt, nu wordt gezien als een zoete toeristische trekpleister, maar vroeger als een groezelig industriegebied met lelijke windmolens. De sfeer die de game uitstraalt sluit daar bij aan. Je ziet dan wel klassiek ogende plaatjes, maar alle afbeeldingen hebben een wat grimmige sfeer.

Mede mogelijk gemaakt door hardcore vrouwen

Wat opvalt in het ontwikkelteam is dat de verhouding man-vrouw drie op twee is, ongekend voor de gameindustrie. Marthe geeft aan dat dit van invloed is geweest op de inhoud van de game. Het heeft gezorgd voor de sprookjesachtige sfeer en een vrouwelijke hoofdrolspeler. Ook is de game geen hard vechtspel, maar meer verhalend.

Wel geeft Marthe aan dat de vrouwen in het team echte gamers zijn, die gewoon een echt tof spel willen spelen. Hollandia is dus zeker ook geen game die ontwikkeld is door mannen die denken te weten wat vrouwen leuk vinden en daarom een veel te zoet spel hebben gemaakt. Het moet een uitdagende game worden met diepgang en avontuur die de hardcore ontwikkelaars zelf ook willen spelen. Het is daarbij duidelijk is dat grote games als Zelda en Odin Sphere inspiratiebronnen zijn geweest, naast de klassieke Nederlandse bronnen.

Maak het rijtje af: Killzone 2, Overlord, Rocket Riot,…

Hollandia is nu nog in ontwikkeling. De vijf studenten zijn inmiddels afgestudeerd en werken nu fulltime aan het afronden van de game. Daarbij worden ze geholpen door enkele anderen, zoals ervaren mensen op het gebied van programmeren en uitgeven. Het is de bedoeling dat de game medio 2010 uit gaat komen. Wellicht dat Xbox Live Arcade er een geschikt platform voor is, maar er wordt ook gedacht aan een versie voor de pc.

Vergelijk de game niet met de grote blockbusters die in de winkel liggen. De ontwikkelaars streven naar een speelduur van zo’n twee uur, waarmee Hollandia een leuke downloadable game zou moeten zijn die Nederland op een bijzondere manier aandacht geeft. Als het spel net zo verrassend wordt als de visuele sfeer, dan wordt Hollandia een waardig opvolger in het rijtje andere grote games van Nederlandse bodem zoals Killzone 2, Overlord en Rocket Riot. Dat ze op de Dutch Games Award naast deze games in de prijzen vielen is veelzeggend. Hier gaan we meer van horen.

3 reacties

  1. Jeroen Bos · 30-11-2009 · 8.32 uur

    Toen ik de trailer zag, moest ik gelijk denken aan Muramasa voor de Wii. Net als Odin Sphere een game van Vanillaware. Dit Hollandia komt qua setting, interactie tussen de personages en gameplay wel heel erg overeen met de games van Vanillaware. Mischien iets… teveel?

  2. Thymon AW · 30-11-2009 · 19.03 uur

    Toen ik de trailer had gezien, dacht ik van: misschien leuk dat ze allerlei culturele fenomenen zouden gebruiken van verschillende europeese landen zoals Italië, Polen en Frankrijk. Hollandia lijkt me een leuke game die ik met een controller wil spelen.

    @ Jeroen: ik weet eigenlijk ook niet in hoeverre je dit studenten in een studieproject kwalijk kan nemen…

  3. Jeroen Bos · 30-11-2009 · 21.24 uur

    @Thymon
    Prima, zolang het inderdaad een studieproject blijft. Zodra je het concept gaat vercommercialiseren, gaat het een beetje mis. Zo was Hollandia een inzending voor de DreamBuildPlay-competitie. De winnende concepten worden uitgebracht als Xbox Live Arcade games. Hier lees ik dat de game medio 2010 uit moet gaan komen (lees: geld mee gaan verdienen).

    Niet dat ik de (oud)studenten iets misgun, maar het is mij net te veel leentjebuur.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>