Homefront: een overhaaste launch?



Homefront ligt sinds deze week in Nederland in de winkels (terwijl hij officieel pas vrijdag uitkomt). Maar de launch gaat gepaard met ernstige problemen op de Xbox 360. Hoewel de multiplayer volgens veel reviewers het sterkste deel van het spel is, zit er een ernstige bug in.

De bug op de Xbox komt naar boven na het invoeren van de online unlock code die bij het spel zit. Met deze code kun je je levelcap verhogen en meerdere online modes ontgrendelen. Na het invoeren van zo’n code heb je grote kans dat je console vastloopt, zoals Bashers-redacteur Roland van Hek ondervond. Kort nadat hij de code activeerde was het voor hem onmogelijk om zijn game nog op te starten met de gamertag waaraan de code werd gekoppeld, al kon hij de game wel spelen met een alternatief account. Hij is niet de enige met dit probleem, zo blijkt op het officiële Homefront-forum.

De PS3- en pc-versies hebben minder problemen, maar zijn ook niet vrij van bugs. Is hier sprake van een overhaaste launch? Volgens een verklaring die wij kregen van THQ Benelux wordt er gewerkt aan de problemen en zijn er maar een paar mensen die last hebben van de 360-bug. Gisteren is er een patch beschikbaar gekomen die veel problemen op de PS3 oplost. Op het Homefront-forum is te lezen dat ontwikkelaar Kaos bezig is een oplossing te zoeken.

15 reacties

  1. Wormpaul · 18-3-2011 · 11.20 uur

    Schandalig, gebeurt wel heel regelmatig tegenwoordig dat games uitkomen die eigenlijk nog niet af waren..

  2. Roland van Hek · 18-3-2011 · 12.13 uur

    Het is een vervelend probleem, maar dit lijkt me wel iets wat heel moeilijk te testen valt voor de release van een game.

  3. Bas Bouwman · 18-3-2011 · 17.15 uur

    Je kan natuurlijk ook gewoon een online modus in het spel stoppen zonder code. Waarom iets veranderen dat goed werkt? Aangezien deze game vooral leunt op multiplayer is het een miskoop als een losse code moet gaan kopen. En bij al dat dicht spijkeren zijn de trouwe kopers weer de klos

  4. Peter Dijkstra · 19-3-2011 · 11.09 uur

    Online activatiecodes doen de ontwikkelaars/uitgevers (ik vermoed het tweede) bij een game om tweedehands verkoop tegen te gaan. Hier in de winkel kunnen wij ook geen game meer ruilen binnen de mogelijke 24 uur als er zo’n code bij word geleverd. Ontzettend vervelend is het, zowel voor ons als voor de klant. En het gebeurt steeds vaker.

  5. Bas Bouwman · 19-3-2011 · 23.51 uur

    Ik weet er alles van, ik plak nu bij al die games een sticker op het doosje dat deze niet meer geruild kan worden. Of de klant moet bereid zijn zijn of haar code bij ons achter te laten en de code daarna op te halen.

    het is een zeer vervelende zaak, juist ook omdat klanten hierdoor het gevoel krijgen dat ze geen eigenaar meer zijn van een game.

    Ik had vandaag nog een klant in de winkel die Shogun 2 had gekocht. De code had ingevuld in steam, maar het spel sloot elke keer om onverklaarbare reden af. Die zelfde klant heeft meer pc games, zoals Civ V, nooit problemen. Wat doe je in zo’n situatie, het is een vaste klant, maar met een geregistreerde code valt elke vorm van waarde weg.

    Ik snap dat er beveiliging op moet, maar zorg dat je een code weer kan deactiveren. Jammer genoeg is geld waar het om draait, zoals je zelf ook al aangeeft, uitgevers die 2e hands verkoop willen tegen gaan.

  6. Roland van Hek · 20-3-2011 · 15.34 uur

    Het blijft een bizarre praktijk dat uitgevers dit soort kunstgrepen uit moeten halen om de doorverkoop van tweedehands games in te dammen. Helemaal onbegrijpelijk vind ik het niet, maar het is wel ontzettend zuur als je door zo’n akkefietje als dit je game gewoon niet meer kunt spelen. (Behalve onder een alternatieve gamertag)

  7. Bas Bouwman · 20-3-2011 · 16.04 uur

    Maar voor die alternatieve Gamertag heb je dan weer een nieuwe Multiplayer code nodig.

  8. Roland van Hek · 20-3-2011 · 17.52 uur

    @Bas: Precies, evenals een tweede Xbox Live gold-account. Je kunt onder die alternatieve GT in ieder geval wél de singleplayer-campagne spelen. Maar goed, meer dan vijf uur ben je daar niet mee kwijt.

  9. Roland van Hek · 22-3-2011 · 12.24 uur

    Update: Homefront weigert nog steeds dienst op mijn Xbox. :’(

  10. Bas Bouwman · 22-3-2011 · 13.36 uur

    Wat vreselijk man, al iets bekend over die patch? Wat gaat er precies fout? Zou je misschien een klacht kunnen maken dat je van hun een maand gratis Gold kan krijgen door dit?

  11. Roland van Hek · 22-3-2011 · 19.03 uur

    @Bas: Er ‘wordt aan gewerkt’, aldus THQ. Ik hoef hier echt niet voor gecompenseerd te worden, maar ik kan me voorstellen dat iedereen die dit spel in de winkel heeft gehaald en hetzelfde probleem heeft er flink pissig van wordt.

  12. Roland van Hek · 24-3-2011 · 14.14 uur

    Guess what? Nog steeds een vastloper. :|

  13. Roland van Hek · 31-3-2011 · 23.55 uur

    Jawel! Eindelijk is er een update uitgebracht die een eind maakt aan de Xbox 360 vastloper. Vanaf het moment dat ik de vastloper constateerde tot nu heeft het meer dan twee weken geduurd voordat ik Homefront weer kon spelen.

  14. Bas Bouwman · 1-4-2011 · 0.03 uur

    @ Roland.. YEEY , kan je EINDELIJK de multiplayer spelen. Have fun!

  15. Roland van Hek · 1-4-2011 · 14.40 uur

    @Bas: Ja, maar ik moet eerlijk zeggen dat het enthousiasme een beetje is ingekakt na meer dan twee weken te moeten wachten. Dommage pindafromage.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>