Hou je waffel over Mass Effect 3



Gillian de Nooijer op zaterdag. Beeld: Paul Veer.

Spoiler alert: Deze tekst is veilig voor iedereen die Mass Effect 3 nog zit te spelen of er aan moet beginnen. Ik refereer alleen aan headlines die je ongetwijfeld eerder voorbij hebt zien vliegen en ga niet in op details. Geen interesse in de sciencefictionserie, maar heb je wel een mening over spoilers? Vervang dan het woord Mass Effect met een ander favoriet spel.

Eigenlijk wilde ik het vandaag over een ander, origineel onderwerp hebben, maar mijn werkweek werd vrijwel gedomineerd door het ontwijken van Mass Effect-berichtgeving. Aangezien dat met de dag erger wordt, kan ik het moeilijk negeren voor de column. Over gamejournalistiek, kopieergedrag en regels voor de toekomst.

Kijk, zo zou iedere spoilertekst moeten beginnen. Geen hints in de headline, geen verwachtingen en geen plotverklappende plaatjes of video’s die de frontpage bekladden. Het tegenovergestelde is momenteel aan de hand met Mass Effect 3. Gamesites posten er momenteel over alsof Half-Life 3 is aangekondigd. Als een website vijf hoofdartikelen heeft, kun je er donder op zeggen dat er één over Mass Effect gaat.

Dat is op zich geen probleem. Het probleem is dat ze ALLEMAAL over het einde gaan. Dat is het enige dat je wat mij betreft niet doet als een spel net uit is. Je kan het uitgebreid over het begin hebben. Zo zijn spellen zelfs opgezet, om je vanaf de eerste tien minuten te interesseren in de rest van het spel. Je kan het over het midden hebben, wat er ‘rot of hot’ is. Dat is tenslotte het belangrijkste onderdeel.

Maar enkel over het einde schrijven? Kom op zeg. Dikke guides, langdradige analyses, verhitte discussies, petities, ik word er helemaal mee doodgegooid. Vanaf dag één! Ja, maar fans willen dat, enzo… Wat, die paar procent van de spelers die het spel al heeft uitgespeeld in een speedrun? Ik hou altijd graag de statistieken bij op Steam, om te kijken hoe snel spelers gemiddeld bij een bepaalde punt aankomen in games. Het gaat gemiddeld om 0,1 procent die een spel binnen een paar dagen uit ramt.

Tenzij Mass Effect binnen drie uur is uit te spelen, mag je wat mij betreft echt wel minimaal twee weken wachten met dit soort berichtgeving. En dit komt uit de mond van iemand die gék is op discussies over eindes en vervolgen. Hell, ik duik over een tijdje in mijn eigen archief om te kijken hoe goed ik Mass Effect 3 ooit heb voorspeld. Maar ik wacht er mee tot het juiste moment, niet in de releaseweek.

Journalisten die al binnen een dag een complete analyse over het einde van een spel online gooien, hebben waarschijnlijk het spel al een paar weken in handen. De consument niet. Iedereen die nu in de winkel staat of het spel net start, wordt helemaal nerveus gemaakt door die berichtgeving. ”Ooh ooh, dit gaat vast tegenvallen. Oh nee. Nee, na deze missie gaat het mis! Oh nee, nu dan? NU?”

Dat is helemaal geen leuke ervaring. Alsof iemand voor The Empire Strikes Back op je afloopt en proestend tegen je zegt ”Hey Luke he, he, jaaaaa, Darth Vader, Vaaaader…hehehe *gniffel*.” Minimale spoilers zijn lastig te vermijden. Zo staan op een aantal gamessites al de ‘langverwachte seksvideos’ gefeatured van character X of Y, terwijl je nog helemaal niet weet dat die er in zitten (dat ontdekken is juist de fun van het spel). Maar zoals bij Mass Effect nu het geval is, zie ik het liever niet terug.

Een deel van het probleem komt ook gewoon door het kopieergedrag van veel websites. Wat site A zegt, komt op B en dat weer op site C, D, E, etc. Hoewel A het wellicht subtiel bedoelde, blaast de rest de hype dan weer op. Wat vinden jullie hier van? Zou er een minimaal aantal weken ingesteld mogen worden onder journalisten? Of heb je er helemaal geen last van? Laat het even weten hier onder.

27 reacties

  1. Stijn · 17-3-2012 · 15.13 uur

    hmmmm wafels.

  2. Gillian de Nooijer · 17-3-2012 · 16.23 uur

    Lekker he :D

  3. ErikJ · 17-3-2012 · 17.57 uur

    Spoilers zijn altijd klote, en dienen imho altijd aangekondigd te worden met een duidelijke disclaimer zodat de lezer ze kan ontwijken. Denk niet dat tijdslimieten veel oplossen, want er zullen altijd mensen zijn met teveel tijd die zichzelf een weekje opsluiten met de game. Daarbij speel ik de meeste games een stuk later dan de mensen die er vanaf de eerste dag bij zijn.

    Van de andere kant moet ik zelf ook oppassen dat ik niet teveel ga lezen of opzoeken over een serie/game/boek waar ik mee bezig ben. Analyseren of IMDB-en moet je eigenlijk pas doen als je alles al gezien hebt :).

  4. Stijn · 17-3-2012 · 18.00 uur

    Je kan beter gewoon het internet helemaal uit de weg lopen als je spoiler vrij Mass effect 3 wilt uitspelen, het einde debat is echt OVERALL op het internet te vinden. Als elke website het wel ergens heeft staan en als iedereen er over begint te lullen en hun waffel niet kunt houden in de comments, dan kan je beter gewoon weg blijven. Zo doe ik tenimste dan bij dit soort games.

  5. Rogier Kahlmann · 17-3-2012 · 18.06 uur

    Weet even niet meer welk onderzoek en waar ik het las, maar het ging erover dat mensen die eindes, plottwists etc. van te voren weten uiteindelijk helemaal niet met minder plezier keken. In sommige gevallen scheen het zelfs beter te zijn. Ik ga nog even zoeken naar waar ik dat ook alweer las. Ik denk in ieder geval dat de impact en het belang van een einde zwaar wordt overschat.

  6. Rogier Kahlmann · 17-3-2012 · 18.14 uur

    Wat ikzelf trouwens storender vind is zoiets als Bioshock 3, waar zo’n eerste akte getoond wordt - film en gameplay. Dat maak ik liever zelf mee als ik het ga spelen op mijn beamer, ipv van dat ik het eerst op een Gametrailer-site zie. Tijdens het spelen van God of War 3 dacht ik bij de meest indrukwekkende stukken ook continu “o ja, dat was dat E3 ding.” Als er ergens Spoiler-alert bij gezet moet worden, dan liever bij trailers.

  7. Gillian de Nooijer · 17-3-2012 · 19.50 uur

    Als ze ergens live volledige intro’s spelen, kijk ik persoonlijk ook liever niet. Maar spoilers van plottwitsts en het einde vind ik vele malen erger, zeker als ik het per ongeluk tegenkom.

    Dat is nu nogal lastig om te vermijden, omdat de meeste gamesites je wat betreft Mass Effect 3 virtueel bij je oren pakken en je hoofd tegen het scherm rammen en schreeuwen KIJK HIER OF JE WILT OF NIET. En één week is echt, echt te snel voor het publiek.

    Ik kijk uit naar het onderzoek :-)

  8. Robert August de Meijer · 17-3-2012 · 20.10 uur

    Spoilers zijn niet erg, imo. Mooie verhalen draaien niet om verrassingen. Zelfs de beste detectives (Oriental Express, Girl With the Dragon Tattoo, The Franchise Affair) blijven vers als je weet hoe het eindigt. Dat zoveel mensen druk maken om het verklappen van wat er gaat gebeuren, zie ik als een verloedering van smaak.

  9. Rogier Kahlmann · 17-3-2012 · 20.26 uur

    Dat ben ik volledig met je eens Robert.

  10. Sylvano · 17-3-2012 · 20.53 uur

    Ik heb bij mijn website de recensie gedaan en die is gelukkig spoiler vrij. Ik vind het ook onzin om dingen te vertellen over het einde of het nou wel of niet kut is. Ik snap ook die hele ophef niet erover. Ik vond het logisch namelijk.

    Mensen zouden meer moeten genieten van het verhaal dat te zeiken over kleine dingen.

  11. Lucas Seuren · 17-3-2012 · 23.23 uur

    Het heeft er nu volgens mij ook mee te maken dat het hip is om te klagen over BioWare en Mass Effect. Sinds de aankondiging dat From Ashes gekocht moet worden is er geen bericht over Mass Effect 3 te vinden en lijkt BioWare niks goed te kunnen doen.

    Tsja, fans die klagen over een einde, dat moeten ze helemaal zelf weten. Persoonlijk snap ik totaal niet waarom dat nieuws is, maar blijkbaar is het interessant om te melden dat een paar werklozen of luie studenten niet te spreken waren over het verhaal. Geeft vooral aan wat het niveau is van menig gamessite.

  12. Matthijs Vermeer · 18-3-2012 · 11.35 uur

    @Robert Belangrijke elementen van een tragedie (en games waren toch vaak een tragedie?) zijn herkenning en peripetie, aldus Aristoteles’ Poëtica, en ik denk dat beide elementen een krachtiger effect hebben de eerste keer, wanneer voor zowel de hoofdpersoon als voor jou de wending als een verrassing komt. Toegegeven, de angst en medelijden van een tragedie zijn gehuisvest in de plot, die bij de tweede keer kijken/spelen natuurlijk hetzelfde is, maar als je de wending tegelijk met het hoofdpersonage meemaakt, wekt dan volgens mij wel meer immersie en dus meer medelijden/angst op.

  13. Robert August de Meijer · 18-3-2012 · 11.57 uur

    Wat je beschrijft Matthijs klinkt logisch, maar zover ik weet wordt dat niet versterkt door iets niet te zien aankomen.
    Is het niet zo dat bij theaterstukken je regelmatig een boek krijgt waar meteen een samenvatting, inclusief alle “spoilers”, in staat? Misschien doen zij dat alleen bij klassieke stukken, dunno. En ik weet niet of dat gebruikelijk was voor de Grieken.
    In ieder geval laatst Hamlet weer gelezen. Elke keer wordt het beter.

    Maar, ik ben ook een beetje een hypokriet: ook laatst Fight Club bekeken (voor de honderdste keer) met iemand. Ik wilde het toch niet verpesten voor haar, dus ik hield mijn mond dicht. Daarentegen, ik merkte dat ik mijn heel goed kon inleven in hoe zij het verhaal uitpluisde, en ik weet zeker dat ik net zoveel ervan heb genoten als zij.

  14. Rogier Kahlmann · 18-3-2012 · 13.03 uur

    Fight Club is een goeie film ondanks het banale ‘Niets was wat het leek’ - einde.

  15. Yonah · 18-3-2012 · 13.21 uur

    “Een deel van het probleem komt ook gewoon door het kopieergedrag van veel websites. Wat site A zegt, komt op B en dat weer op site C, D, E, etc. Hoewel A het wellicht subtiel bedoelde, blaast de rest de hype dan weer op.”

    Dus de reden dat je deze column schrijft issssss……………?

  16. Gillian de Nooijer · 18-3-2012 · 14.22 uur

    @Yonah: Zie intro. ”Eigenlijk wilde ik het vandaag over een ander, origineel onderwerp hebben, maar mijn werkweek werd vrijwel gedomineerd door het ontwijken van Mass Effect-berichtgeving. Aangezien dat met de dag erger wordt, kan ik het moeilijk negeren voor de column.”

    @Robert: Ik ben een enorme fan van detectives/film noir/mysterie films. Ik wil absoluut niet het plot van te voren weten, want ik haal juist mijn plezier uit de opbouw. En een film als The Sixth Sense lijkt me nogal saai om te zien als je vanaf ‘t begin weet dat Bruce een spook is. Maar ik geef je een leuker voorbeeld.

    Heb je de originele Watchmen comics gelezen voor dat de film uitkwam? Dan weet je exact wat er gaat gebeuren. Ik had ook plezier met die film zoals jij en Rogier aangeven. Maarrrrrr, toen bleek dat het einde was veranderd. Ik werd verrast. Dat vond ik ‘t leukste moment waardoor ik de film extra waardeerde en is ook wat mij het sterkste is bijgebleven.

    Dat laatste is ook een belangrijke factor. Waarom vonden mensen het verhaal van Star Wars KotOR 1 zo briljant? Omdat ze werden verrast met Revan. Want voor de rest was het een stom, dom verhaal. Door zo’n echte verrassing waarderen mensen het spel ook een stuk hoger.

  17. Robert August de Meijer · 18-3-2012 · 15.44 uur

    Yeah, comic eerst gelezen. Ik vond beide eindes even geslaagd, maar ik werd tijdens de film niet sterk geprikkeld. Ik dacht twee dingen: “wat jammer dat ik die vagina octopus niet te zien krijg” en “tja, zo kan het ook”. Uiteindelijk gaat het om de vraag of de waarheid belangrijker is dan een ethiek die tot vrede leidt.

    Dat je zelf Raven bent had ik al door binnen een paar uur, dus ik weet niet of dat mij zou raken of niet. Het is inderdaad een dom verhaal, behalve die geweldige rechtzaak.

  18. Rogier Kahlmann · 18-3-2012 · 17.45 uur

    Hier is ie dan: http://ucsdnews.ucsd.edu/newsrel/soc/2011_08spoilers.asp

  19. Robert August de Meijer · 18-3-2012 · 19.33 uur

    Tom Bissell schreef dit over spoilers: http://www.crispygamer.com/features/2010-01-21/spoilsport-on-gamings-unhealthy-obsession-with-spoilers.aspx

  20. Niels ’t Hooft · 18-3-2012 · 20.47 uur

    Bissell verwoordt het inderdaad mooi: “I would argue that the more dependent a work of art’s emotional power is upon the lizard-brain surprise generated by some putatively shocking revelation, the more cheaply sensationalistic that work of art probably is. (What this probably means is that a lot of videogames are, indeed, cheaply sensationalistic.)”

    Ik heb Knights of the Old Republic niet gespeeld Gillian, maar is het echt zo erg dat mensen het alleen leuk vonden vanwege een verrassing? :)

  21. Stefan Popa · 18-3-2012 · 20.55 uur

    Shit, nu weet ik dat er een seksscène inzit ;-(.

    Helemaal eens trouwens. Kleine kanttekening: ik heb nergens last van. Misschien kijk ik te weinig op andere websites. Kan ook nog.

  22. Lucas Seuren · 18-3-2012 · 21.28 uur

    Mensen hier hebben blijkbaar een andere Knights of the Old Republic gespeeld dan ik, want heb me geen van de 9 keer dat ik de game speelde geërgerd aan een slecht verhaal en de game werd ook niet pas leuk na de wending.

    Maar goed, verhalen in videogames zijn vrijwel standaard van laag niveau, ik lach nog steeds om mensen die het verhaal van Darkness 2 sterk vonden, dus mijn verwachtingen liggen al niet hoog.

  23. Gunstar · 18-3-2012 · 22.22 uur

    Als je niet gespoiled wilt worden, dan niets lezen met Mass Effect 3 in de titel totdat je de game uitgespeeld hebt. Simpel. En waarom zouden journalisten twee weken moeten wachten met berichtgeving als er nu nieuws is mbt de reactie van de fans op het einde? Voor het verselijk slechte einde bestaat geen excuus dus ik ben voor alles dat de druk op EA/Bioware een beetje opvoert om eventueel te reageren/retconnen.

    Daarnaast was de game in de US 3 dagen eerder verkrijgbaar, dus logisch dat ze hem wat eerder uitgespeeld hebben.

  24. Gillian de Nooijer · 18-3-2012 · 23.12 uur

    @Rogier: Danku.
    @Niels: Nee, ik vind dat helemaal niet erg want ben er zelf een van. Door de twist steeg het een niveau. Rest van het verhaal is me totaal niet bijgebleven. ‘Deus Ex Machina die oorlogstuig uitpoept moet dood.’
    @Stefan ^_^
    @Lucas: Tja, ligt er aan wat je speelt. Ik ben vaak wel op zoek naar een goed verhaal, dus dat type zoek ik ook wat vaker op.

  25. Matthijs Vermeer · 19-3-2012 · 15.37 uur

    @Robert: Vaak is de synopsis die in het boekje van een theater- of operavoorstelling (vooral stukken ouder dan de 19e eeuw) inderdaad een samenvatting van het verhaal, inclusief alle spoilarz. Dat neemt niet weg dat ik het daar nog steeds niet mee eens ben.

    Ik herinner me nog dat ik in de vijfde klas naar La Bohème ging. Voordat we zouden gaan, had de leraar echter het einde laten horen, de ontknoping waar alle hèdonè z’n climax bereikt en Elysische extase en catharsis moet volgen. Alleen omdat ik het einde dus uit z’n context gerukt heb gezien, heb ik a) een nietszeggende climax ervaren omdat ik niet de opbouw van de hèdonè naar die climax toe heb ervaren als bedoeld, en b) de daadwerkelijke voorstelling gezien, wetende wat er zal gaan gebeuren, wat voor de opbouw van de hèdonè het gevolg had alsof je een ballon met een gaatje erin probeert op te blazen.

    Misschien is die metafoor wel bruikbaar: de tragedie als een ballon die je opblaast met hèdonè, medelijden en angst, met de peripetie/herkenning als climax afgebeeld als het doen knappen van de ballon, wat niet kan als je van tevoren al de plot kent.

    Wat je bedoelt met Hamlet begrijp ik, dat heb ik bijvoorbeeld ook met The Sopranos: omdat je weet wat er gaat gebeuren heeft de tweede zitting een soort bittere ondertoon. Die ervaring vind ik niet per se beter, ook niet slechter. Anders.

  26. Lucas Seuren · 19-3-2012 · 19.29 uur

    @Gillian mijn punt is dat een goed verhaal in gamesverband een zeldzaamheid is. Als men bij games over een goed verhaal spreekt, dan steekt het vaak nog schril af bij wat we goede verhalen noemen in boeken of films. Dat is niet erg, zoiets moet groeien, dat moest het immers ook voor andere media.

  27. Robert August de Meijer · 20-3-2012 · 9.11 uur

    Dank je Matthijs: je omschrijft je eigen ervaringen zo mooi dat ik een mate van herkenning voel. Misschien ben ik persoonlijk niet meer in staat om uberhaupt die spanning (a la balon) nog te voelen, nu dat ik zoveel plotten heb geanalyseerd.
    Momenteel lees ik Game of Thrones, een boek vol vraagtekens. Vanwege internetcultuur weet ik een paar dingen al die ik niet zou moeten weten. En zijn er dingen die ik nog niet weet. Daarvan heb ik uit voor de duidelijkheid (al die namen haal ik door elkaar!) dingen opgezocht op het web, in plaats van te wachten tot het boek die dingen uitlegt. Maar sommige dingen ook weer niet. Ik kan met een rechte gezicht zeggen dat ik alles even spannend vind, maar zo spannend ook weer niet. De laatste keer dat ik een boek nog uren bleef lezen na mijn bedtijd omdat ik wilde weten wat vervolgens zou gebeuren was, echt, The DaVinci Code, jááren geleden. Misschien ligt het vooral aan mij!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>