Ik maak het onlogische logisch



Harry Hol op dinsdag.
Beeld: Paul Veer.

Er is iets absurds aan werelden in MMO’s. Nog afgezien van het feit dat de bewoners niets anders doen dan alles uitmoorden wat beweegt, kunnen zwemmen in plaatstalen harnassen en dat ze spullen uit een kluis kunnen halen die ze er op een ander continent in deden. Waar ik het over heb is, uiteraard, de economie.

De tijd die je in een moderne MMO doorbrengt bestaat voor zo’n 99% uit bovengenoemde massamoord. Maar wat doe je in die overgebleven procent met je duurbetaalde speeltijd? Dan ga je ‘craften’, natuurlijk! Craften is het Engelse woord voor ‘vervaardigen’ maar als ik de commentaren op mijn artikelen hier en elders mag geloven, is er niets ergers dan goede, Nederlandse woorden gebruiken. Gelukkig leef ik graag gevaarlijk.

‘Vervaardigen’ dus.
Een deel van de MMO-spelers houdt erg van dat vervaardigen. Het stelt hen en hun medespelers in staat om efficiënter te doden, en door een bizar systeem van vraag en aanbod wat extra speelgeld te verdienen. Speelgeld dat enkel handig is om spullen te kopen die weer door andere spelers zijn verzameld of gemaakt. Dit is overigens niet het bizarre. Ook niet bizar is dat een groot deel van de grondstoffen (‘mats’ in MMO-praat, afkorting van ‘materials’) alleen te verkrijgen is door het doden van dingen die bewegen.

De term ‘dingen die bewegen’ is overigens niet iets wat ik gebruik als eufemisme of creatieve woordkeus. Het is de letterlijke (en eerlijk waar juiste) vertaling van de MMO-term ‘mobs’ oftewel ‘mobiles’. Ik besef dat deze column enige rare wendingen maakt en begint te lijken op een taalles, terwijl het hier echt om economie gaat. Blijf even bij me, ik kom zo bij mijn punt, en wel in de volgende alinea.

Voor niets

Het bizarre van deze ‘vervaardigerseconomie’ in MMO’s is de waarde van grondstoffen. Want als ik je vertel dat de grondstoffen voor het maken van de meest krachtige wapens en wapenrustingen te vinden zijn door het doden van monsters in de gebieden voor de hoogste levels (ja, ‘graad’ zou hier een goede vertaling zijn, maar zelfs ik trek hier de grens) dan zou je natuurlijk denken dat deze grondstoffen ook het meest waardevol zijn. Dit is uiteraard niet zo, want anders zou ik hier inmiddels al vijf alinea’s voor niets aan het woord zijn.

De meest waardevolle spullen in zo’n beetje iedere MMO zijn de grondstoffen die je verzamelt in gebieden die bedoeld zijn voor de eerste helft van alle levels.

Misschien zie je nog niet de absurditeit van deze situatie, dus laat ik het proberen te verduidelijken met een voorbeeld. De levels die je behaalt in een MMO zijn een graadmeter voor je ervaring. Het is verleidelijk om dit te vergelijken met leeftijd, maar die vlieger gaat niet op. Wie is er nu met 80 de meest effectieve strijder? Een betere analogie zou zijn werkervaring: mensen die dertig jaar schrijven, doen dit over het algemeen beter dan mensen die daar nog maar net mee zijn begonnen.

Vertaald naar het echte leven zou dat betekenen dat de steentjes, stokjes, tekeningen en opstellen die je in je jeugd maakt de meest waardevolle dingen zijn die je ooit hebt kunnen verzamelen of maken.

Staat de M in MMO voor ‘midlifecrisis’?
Hier is uiteraard een logische verklaring voor. Mensen brengen in een MMO relatief de meeste tijd op het hoogste level door. Hierdoor kun je in de loop der tijd al die huiden, erts, klauwen en weet ik veel wat voor zooi uit die hogere gebieden aan de straatstenen niet meer kwijt. Vooral niet omdat de meeste mensen pas met vervaardigen beginnen als ze het hoogste level bereiken, en er dan achter komen dat ze vergeten zijn veel lage level materialen te verzamelen.

Voor vervaardigers in MMO’s zit er dan niets anders op om in een soort virtuele midlifecrisis terug te gaan naar de beginnersgebieden. Of om torenhoge bedragen te betalen voor dingen die ze in hun ‘jeugd’ gewoon weggooiden. Nu ik dit zo teruglees, besef ik dat dit eigenlijk toch wel een heel realistische weergave van het leven is. De enige reden dat sommige stripboeken zo veel waard zijn, is omdat de meesten van ons die klassieke Batman comic in (bijvoorbeeld) die bak met nat kattenvoer laten vallen. En je ziet inderdaad vrij veel veertig-plussers rondlopen in kleding (en met partners) die toch eigenlijk niet bij hun leeftijd, schuine streep, ervaring passen?

Hm. Ik vrees dat het dus allemaal wel klopt. En dat ik inderdaad elf alinea’s voor niets aan het woord was. Maar je weet dan nu in elk geval waar het woord ‘mob’ vandaan komt, dus mijn werk is gedaan.

Werk, dat over tien jaar ongetwijfeld veel meer waard is dan nu.

Eén reactie

  1. Robert August de Meijer · 3-4-2012 · 12.20 uur

    Ik was zo’n altoholic, die altijd herbalism (kruidenleer) en mining (mijnarbeid) onderweg nam. Ik werd muthafuggin rijk.
    In het echte leven ben ik ook zo: de hele tijd leuke dingen verzamelen in plaats van zo snel mogelijk carrière maken. Ik ben niet rijk. Zoekt iemand nog Nintendo Powers in slechte staat?!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>