In de gameshop: De Gemiddelde Klant



Roy Swiers brengt verslag uit vanuit gameshop Nedgame in Utrecht.

Wat is nou een typische gameshopklant? Ik kan je er geen antwoord op geven. Ze zijn er in alle vormen en maten en passen zich aan aan je aanbod, personeel en uitstraling. Ze zijn het bleke gezicht dat eens in de twee maanden een prepaidkaart haalt voor World of Warcraft, maar óók het gezin dat terugkomt omdat de kinderen vragen wanneer ‘we weer bij Roy langs gaan’. Ze zijn de vriendin die al bellend probeert uit te vinden welke game hun vriendje ook alweer wilde hebben, maar ook de ‘oma’ die zelf graag Tomb Raider blijkt te spelen.

Er zijn een aantal grote titels uitgekomen de laatste tijd waar een gemêleerd publiek op afkomt. Zo zagen we onder andere dat Battlefield: Bad Company 2 redelijk goed verkoopt en behoorlijk wat mensen van Modern Warfare 2 af lijkt te houden. Final Fantasy XIII kwam binnen en verkoopt beter dan verwacht. Blijkbaar hebben we toch nog meer hardcore gamers als klant dan ik soms vermoed. En we zagen Bioshock 2 de rekken vullen maar niet meer uit de winkel verdwijnen… De game verkoopt teleurstellend slecht, zelfs de grote hoeveelheid promotiemateriaal lijkt zijn werk niet te doen.

Klanten zijn geen bushokjes

De meest besproken titel die recent uitkwam moet toch wel Heavy Rain zijn. Een titel die wordt geëerd om zijn unieke vorm, maar waarvan veel klanten zich hardop afvragen of het nog wel een spel is. En of het dus wel leuk is om te spelen. Heavy Rain blijkt dan ook meer een perslieveling dan een game waar alle PS3-eigenaren de winkel voor binnenstormen. Elk bushokje bij ons in de straat is voorzien van een reclameposter van deze ‘interactieve film’. De klant lijkt er echter niet voor warm te lopen. Althans, niet in de hoeveelheden die Sony graag gezien had.

Uiteraard verkochten we de eerste dagen toch best een leuk aantal exemplaren van Heavy Rain. De eerste kwam al binnen 24 uur retour. De reden: “Ik hoef alleen maar een beetje mijn stickje een kant op te duwen.” Tja, het moet ook wel even wennen zijn voor iemand die normaal graag een beetje rondknalt in een willekeurig schietspel. En zo zijn er meer geluiden, van mensen die het spelelement in hun nieuw aangeschafte ‘spel’ niet kunnen vinden.

Trek een broek aan!

Het gros van de kopers lijkt echter redelijk tevreden. Dit zijn dan ook voornamelijk klanten die de titel Fahrenheit kennen en gespeeld hebben. Gamers. Toch kom ik er zelf niet doorheen. Ik ben niet gemaakt voor dit soort producties. Ik vind het spel passief en zelfs tergend belerend. Ontwikkelaar Quantic Dream belooft namelijk een avontuur waarin jouw beslissingen grote gevolgen hebben voor het verhaal. Dat klopt ook wel, maar ik vind het dan wel zeer vreemd dat ik al direct aan het begin van de game niet in mijn onderbroek door mijn eigen huis kan lopen.

Ik ben geïnteresseerd in bijna alle games, maar vind zelden de magie die er voor nodig is om door te gaan. Final Fantasy voelt mij (op de graphics na) zeer ouderwets aan vanaf het eerste turnbased-gevecht. Van Bad Company 2 speel ik slechts de storymode, want online shooters spelen vind ik geen ontspanning. En Bioshock 2? Die heb ik ook nog niet gespeeld, ondanks het grote plezier dat ik beleefde aan het eerste deel. Ben ik verpest door mijn werk? Nee, ik ben mijn gemiddelde klant. En dat is vast wat mij goed maakt in mijn werk.

10 reacties

  1. Erwie · 12-3-2010 · 13.02 uur

    Dat Bioshock 2 niet goed verkoopt verbaast me ergens niets. Ik ben groot fan van het eerste deel, maar heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan een deel 2. BioShock was áf en wat BioShock 2 doet voelt helemaal niet goed: je als een Big Daddy laten spelen zogenaamd, terwijl je nog net zo snel en wendbaar bent als in deel één.

    De manier waarop men dit goed praat is tenenkrommend: ja je bent zogenaamd een prototype. Maar dus wel een die geavanceerder is dan het uiteindelijke exemplaar? Het lijkt haast dat de marketingafdeling dacht: we moeten met Big Daddy laten spelen, dat is cool, en toen dachten de ontwikkelaars: hoe gaan we dit recht breien?

    Juist de prachtige consistentie van het universum was hét sterke punt van BioShock en wordt nu om zeep geholpen. En daarom koop ik het niet en met mij mss vele BioShock-fans? Want deel één verkocht wel goed toch?

  2. Ellen · 12-3-2010 · 13.06 uur

    Leuk stuk. Nu eens niet een (p)review waarin alle details van een game in de diepte worden besproken, maar een blik in de breedte: wat ligt er in de winkel en hoe reageren ‘de gamers’ hier op. Je geeft een mooi inkijkje.

    Wel laat je me met één vraag achter: wat speel je zelf op het moment wel graag? Waar kijk je naar uit als je overdag achter de balie staat, om in de avonduurtjes thuis lekker te gaan spelen?

  3. Erwie · 12-3-2010 · 13.12 uur

    Lees trouwens op GameSpot dat BioShock 2 voor de 360 in februari de bestverkopende SKU was. Opvallend dus dat jij in de winkel heel wat anders constateert. Of verschillen Europese en Amerikaanse gamers zoveel?

  4. Joe van Burik · 12-3-2010 · 13.31 uur

    Het mooiste voorbeeld dat je eens vertelde vind ik nog altijd dat knappe blonde meisje dat een fanatiek Nintendo 64-liefhebster bleek te zijn. Die heb je natuurlijk ook. De kunst is voor mij dan weer om te zien ook die mensen te bereiken met leuke artikelen/items over games.

  5. Harry Hol · 12-3-2010 · 15.07 uur

    Ik vind het erg leuk om te horen wat er ‘op de werkvloer’ gebeurt. Ik ben erg nieuwsgierig wat klanten precies beweegt en hoe ze hun keuzes maken. Mocht je dat soort dingen opvangen lees ik het graag!

  6. Bart de Boer · 12-3-2010 · 17.25 uur

    @Erwie

    die verschillen heel veel. Amerikaanse producten verkopen daar over het algemeen heel erg goed

  7. David · 13-3-2010 · 17.58 uur

    Nedgame Utrecht (en daarmee vooral Roy en zijn team) maken de winkel gezellig. Dit maakt denk ik dat zij een zeer divers publiek hebben. Je hebt een sofa en je kan rustig ontspannend een game uitproberen. Als ik dan kijk naar andere gamestores, zelfs andere filialen van Nedgame, dan wordt het vooroordeel wel bevestigd dat de gamestore hoofdzakelijk voor de ‘hardcore’gamer is.

  8. Bart de Boer · 13-3-2010 · 20.23 uur

    kijk dat soort klantenbinding is gewoon goed natuurlijk. Ook wat vriendelijker dan de gemiddelde donkere gamewinkel die een soort boekenwinkel uitstraling heeft

  9. Roy Swiers · 14-3-2010 · 22.53 uur

    “Nedgame Utrecht (en daarmee vooral Roy en zijn team) maken de winkel gezellig. Dit maakt denk ik dat zij een zeer divers publiek hebben. Je hebt een sofa en je kan rustig ontspannend een game uitproberen. Als ik dan kijk naar andere gamestores, zelfs andere filialen van Nedgame, dan wordt het vooroordeel wel bevestigd dat de gamestore hoofdzakelijk voor de ‘hardcore’gamer is.”

    Ik snap je laatste zin niet. Bevestigd onze winkel het vooroordeel of de andere winkels?

    Ik bedoel, de andere Nedgame’s zijn inderdaad anders dan de winkel in Utrecht, maar wat mij betreft eerder minder voor de hardcore gamers dan meer. Voornamelijk omdat ze op A locaties zitten (du vlak bij bijvoorbeeld een Bart Smit of andere grote keten) en daarmee erg veel gewoon winkelend publiek trekken. Wel durf ik te stellen dat Nedgame de meest interessante gameshop voor iedere gamer is. Geen enkele andere shop of keten heeft zo’n uitgebreid assortiment aan games.

  10. Filemon · 27-3-2010 · 18.05 uur

    En toch zijn er veel ”hardcore gamers” overgestapt naar Magic-Games utrecht toen der tijd.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>