In de gameshop: Het gedoe rondom embargo’s



Roy Swiers brengt verslag uit vanuit gameshop Nedgame in Utrecht.

bashersembargo

In veel (waarschijnlijk alle) industrieën bestaan embargo’s. De journalisten onder de lezers kennen ze wel: bijvoorbeeld omdat bepaalde ontvangen informatie op een persdag nog niet naar buiten gebracht mag worden. Dat mag pas vanaf een bepaalde datum. In de gameshop kennen wij ze ook. Deze gaan echter niet om informatie of nieuws, maar om de verkoop van games vóór een bepaalde datum.

Het gaat meestal om de grotere titels, waarbij het voor uitgevers van belang is dat het spel in alle winkels tegelijk verkocht zal worden. Dit kan zijn om de release aan te laten sluiten bij hun marketingcampagne. Maar bijvoorbeeld ook om ervoor te zorgen dat een winkel die de spellen een dag eerder binnen krijgt dan de concurrent, deze nog niet in de verkoop gooit. Het embargo zou er voor moeten zorgen dat iedereen op dezelfde (release)dag gaat verkopen.

€ 25.000,-

Ik schrijf expres ‘zou er voor moeten zorgen’, want er zitten nogal wat haken en ogen aan deze embargo’s. In de meeste gevallen, bij kleine (neem een Lips) en middelgrote releases (Fifa 10, Pro Evolution Soccer 2010), wordt het embargo in een begeleidende brief in het pakket met spellen aangekondigd. De ervaring leert dat dit geen goede methode is. De meeste winkels negeren zo’n brief en de games gaan al over de toonbank voordat je ‘doe mij die maar’ kan zeggen.

Een tweede methode, ik zag ‘m eerder voorbijkomen bij Grand Theft Auto IV en World of Warcraft: Wrath of the Lich King, is het opstellen van een contract. Om te garanderen dat de game niet vóór een bepaalde datum verkocht wordt, staat er een boeteclausule in. In beide genoemde gevallen ging het om € 25.000 per overtreding.

Forza Motorsport 3

Een goed voorbeeld van een, zover ik weet, per brief gecommuniceerde datum is de recente release van Forza Motorsport 3. Het spel bleek een dag voor de release bij ons binnen te komen. Op het moment van binnenkomst was er op fora als die van Xboxhome.nl al te lezen hoe mensen de game al bij verschillende winkeliers in ons kikkerlandje hadden gescoord. Op zo’n moment vervalt een eventuele drang om je aan het embargo te houden per direct, zo ook bij ons. Een e-mailtje van mijn meerdere was genoeg om te weten dat de verkoop direct kon starten.

Een uurtje later volgde er echter een telefoontje van Microsoft aan onze eindbaas. Zij waren niet geamuseerd door onze vroege verkoop, maar dat deed onze head chief weinig. Tja, als wij direct zouden moeten stoppen met de verkoop zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie. En dus ging de verkoop door, maar voorlopig alleen even aan de mensen die het spel gereserveerd hadden. Om wat goede wil te kweken, zo vermoed ik.

Nog een uur later gaat de telefoon weer. De eigenaar van Nedgame aan de andere kant van de lijn laat ons weten dat de verkoop voorlopig helemaal stilgelegd dient te worden. We moeten dus een dagje wachten, tot de daadwerkelijke releasedatum.

Ik zit me ondertussen af te vragen wie hier nu vrolijk van wordt. Onze klant niet, want die krijgt tegenstrijdige berichten. Wij niet, want wij moeten klanten teleurstellen. Eigenaren, managers en hoofdinkopers niet, want die hangen de halve dag aan de telefoon over één luttele verkoopdag. En ook Microsoft niet, want daar zitten de hele middag allerlei gestresste medewerkers alle winkels te bellen die het spel wel eens al zouden kunnen verkopen. En wat levert dit alles op? Helemaal niets. Althans, ik kom er niet uit.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Terwijl ik dit type, hebben we net de release van Call of Duty: Modern Warfare 2 achter ons liggen. Om de release heen, die al voor het uitkomen van het spel de grootste entertainmentrelease ooit werd genoemd, werd een flink feestje gebouwd. Uitgever Activision had in samenwerking met Media Markt Rotterdam een groot feest georganiseerd. Tijdens dit drie uur durende evenement werden bezoekers beziggehouden door Gameking Skate. Ze kregen een voorproefje op het spel en onder andere een gratis patatje oorlog.

Met dit soort geplande evenementen begrijp je ook meteen veel beter de waarde van een embargo. Activision had er baat bij dat het spel niet eerder verkocht werd, want anders zou hun hele releaseparty met de allereerste verkoop ter plaatse maar weinig waard zijn. Vandaar ook dat er op Modern Warfare 2 een zwaar embargo rustte.

Er was dan ook even flink wat ophef toen bleek dat wij de game eerder leken te gaan verkopen. De directie van Nedgame had de kans gezien het spel in het buitenland in te kopen (wat precies dezelfde games zijn) waarbij van een contract ondertekenen geen sprake was. En wij mochten dus al vanaf een week voor de daadwerkelijke release onze klanten vertellen dat het zeer waarschijnlijk was dat het spek bij ons al vier dagen eerder te koop zou zijn.

Dit bleef echter niet onopgemerkt in de industrie en voor we het wisten hingen de hoge piefen van Activision aan de telefoon. Ondanks dat zij niets anders konden dan een brief (wat een eenzijdige overeenkomst is) sturen met daarin gesteld dat het ons niet was toegestaan de verkoop eerder te starten, besloot onze directie dat de release ook bij ons niet eerder plaats zou vinden dan op dezelfde nacht als de releaseparty in Rotterdam.

En nu?

Het zou fijn zijn als er wat verandert op het gebied van embargo’s. Zo is er, voor zover ik weet, in Nederland nog nooit echt een boete uitgedeeld bij een overtreding. In de wandelgangen gehoorde argumenten als ‘als we dat doen is die winkel direct failliet’, of ‘uiteindelijk is zo’n contract toch voornamelijk om druk uit te oefenen’ raken natuurlijk kant noch wal. Als je contracten laat tekenen met daarin boeteclausules moet je ook zo stoer zijn om boetes te durven uitdelen.

Maar misschien moet het distributiesysteem zelf wel veranderen, dat alle winkels op dezelfde dag, bijvoorbeeld één dag voor de release, de spellen geleverd krijgen en dan mogen verkopen. Zo hebben alle winkels gelijke mogelijkheden en ligt een game in ieder geval altijd op de releasedag in de winkels. Uiteindelijk gaat het toch gewoon om het verkopen van het spel, gamers blij maken en geld verdienen? Moeilijk doen over een dag eerder, of later, moet daarbij maar eens afgelopen zijn.

19 reacties

  1. Ellen de Lange-Ros · 18-11-2009 · 14.02 uur

    Ha, ik ruik een business case voor de uitgevers: Nedgames kan games twee dagen eerder in huis krijgen en den direct gaan verkopen, maar moet dan wel een contract sluiten waarvoor ze € 50.000 betalen. Wil je dat niet betalen? Dan krijg je de games gewoon op de officiele releasedatum geleverd.
    Zo kunnen jullie weer doen wat je moet doen: geld verdienen met de verkoop van games en hoeft niet iedereen moeilijk te doen over het afsluiten van embargo’s die toch niet nageleefd worden. Dat is zonde van de energie, stop die energie dan in extra marketing-werk of het maken van een nog betere game.

    Trouwens: heeft iemand tips waar ik vandaag of morgen de nieuwe Mario voor de Wii al kan halen? :-)

  2. Stefan Keerssemeeckers · 18-11-2009 · 14.49 uur

    @ Ellen

    Klinkt aardig, maar het nadeel is dan dat een franchise als FRS of Mediamarkt zo’n contract véél makkelijker kan afsluiten dan een kleinere keten. Neelie Kroes zou uitgevers in dat geval lachend enorme boetes opleggen.

    Is zo’n boeteclausule eigenlijk rechtsgeldig in zo’n embargocontract?

  3. Ellen de Lange-Ros · 18-11-2009 · 15.45 uur

    @Stefan: zolang er geen sprake is van één marktpartij die dominant is in de distributie, zal Neelie niet gauw met een boete komen. Op de markt in de Benelux zijn er zoveel partijen die over de distributie van games gaan, dat er echt geen sprake is van een monopolie.

  4. Stone · 18-11-2009 · 15.49 uur

    “Is zo’n boeteclausule eigenlijk rechtsgeldig in zo’n embargocontract?” als jij het ondertekend? Ja reken er maar op! Natuurlijk kan je eerst een jaar of twee bezig zijn met rechtzaken om het tegen te houden, of uit te stellen.

    kijk het hele embargo systeem is er voor de winkels. een marketingplan heeft weinig last van het feit dat er 300 kopie voor de release datum de deur uit gaan. het is voor distributeurs bijna onmogelijk om alle winkels de game te leveren op de zelfde dag. zeker als je rekening moet houden met onvoorziene vertragingen. we hebben het hier niet over een 2 a 3 vrachtwagentje door Nederland laten scheuren. deze games moeten door heel Europa op de zelfde dag uitkomen. jouw winkel moet ze misschien weer krijgen via een groothandel enz. enz. Het kan voor een kleine winkel (lees gameshop) desastreus zijn als de media markt om de hoek de game begint te verkopen. terwijl jij nog moet wachten tot de game bij je binnen komt via de groothandel. dus houd je nu gewoon aan de afspraken, dan heb je misschien geen voorsprong op je concurrenten, maar je ondervind er ook niet de nadelen van.

  5. Stefan Keerssemeeckers · 18-11-2009 · 16.12 uur

    @ Ellen

    Gaat me niet om de monopoliepositie, maar de oneerlijke concurrentie die optreedt als een winkel dagen eerder mag verkopen, ook al betaalt die 50.000 euro.

    @ Stone

    Ik vraag me het werkelijk af of het rechtsgeldig is. In feite beloof je de game niet voor de datum te verkopen, maar een contract wat niet rechtsgeldig is, is in Nederland niet ineens geldig als je er een handtekening onder zet. Volgens mij kun je in een contract ook geen afstand doen van bepaalde rechten die je hebt.

    Werkgevers proberen het wel (die leggen werknemers zelfs contracten op waarin staat dat je geen relatie mag beginnen met een collega!) maar volgens mij zou zoiets in de rechtbank geen stand houden.

  6. Stone · 18-11-2009 · 16.52 uur

    Stefan, en welke rechten heb jij dan als dealer van een bepaald product volgens jouw? je ondertekend als onderneming een leveringscontract en de voorwaarden die daar in staan incl. boetes bij overtreding zijn gewoon rechtsgeldig.

  7. Stefan Keerssemeeckers · 18-11-2009 · 17.06 uur

    @ Stone

    Geen idee, maar ik kan op het moment geen één zaak vinden waarin een winkel ooit een boete heeft gehad voor het eerder verkopen van een game. Misschien zoek ik niet goed hoor, dat zou kunnen.

  8. Kevin · 18-11-2009 · 19.41 uur

    @Ellen: mededinging is niet enkel het misbruiken van een monopolie. Je hebt ook nog zoiets als het kartelverbod. De situatie zoals jij die schetst valt onder artikel 81 lid 1 sub a en d van het EG-verdag, waarvan lid 2 dan weer zegt dat dergelijke overeenkomsten van rechtswege nietig zijn.

  9. Sloes · 18-11-2009 · 19.49 uur

    Ik vind het wel een interessant gegeven, want de winkels hebben veel meer macht dan je zou verwachten. Dit is toch ook de reden dat de games on demand op de xbox nog steeds zo schofterig duur zijn? Vorige week was Kotaku.com hierop gedoken nav MW2, en ze kregen 2 soorten reacties. Of ‘geen commentaar’, of ‘wij zijn niet blij maar gaan niets veranderen’. http://kotaku.com/5400695/wary-publishers-respond-to-gamestop-breaking-modern-warfare-2-street-date

    Als je dan ziet dat ze in Amerika al niets hiertegen doen, dan vraag ik me af waarom we in ons kikkerlandje zowiezo nog release dates hebben..

  10. Sloes · 18-11-2009 · 19.52 uur

    Ohja, en @Ellen, wordt het niet eens tijd dat je weer eens wat iphone games gaat reviewen? De nieuwe settlers op de iphone is geweldig bijv :)

  11. Bart de Boer · 18-11-2009 · 20.13 uur

    je kan simpelweg niets tegen eerdere verkoop doen. Het nadeel is dat een uitgever zeker moet weten dat een game op bijvoorbeeld de 10de uitkomt. Winkeliers moeten de game dan al de 8ste of de 9de in huis hebben gewoon om hem de 10de in de winkel te kunnen leggen. Een game die een dag achter ligt verkoopt niet en levert dus ook geen geld op.

    Kortom eigenlijk zijn die embargo’s gewoon onzin in mijn ogen.

    Daarnaast hebben stores inderdaad macht, door het feit dat ze collectief een game uit kunnen sluiten en die game dan enkel online verkocht zou worden (wat minder kopers oplevert)

  12. Erwie · 18-11-2009 · 21.27 uur

    Ook een oplossing: De volgende generatie consoles gewoon uitrusten met online activering, zodat het spel pas werkt wanneer de officiële datum is gepasseerd. Dan is de drang om ‘m eerder in de winkel te leggen of te bemachtigen, meteen een stuk kleiner.

  13. Ellen de Lange-Ros · 18-11-2009 · 22.20 uur

    @Sloes: Tja, The Settlers was een twijfelgeval voor deze week, maar ik wil eigenlijk liever aandacht geven aan games die uniek zijn voor de iPhone en niet de poorten vanuit andere consoles. Wat niet wegneemt dat The Settlers (en Call of Duty) wel topgames zijn. Misschien toch binnenkort maar weer eens aandacht aan zo’n spel besteden… :-)

  14. Michel · 19-11-2009 · 11.08 uur

    @ Erwie: Niet echt de beste optie, aangezien bij alledrie de consoles een enorm groot deel niet op internet is aangesloten.

  15. Bart de Boer · 19-11-2009 · 11.14 uur

    Daarnaast wordt nu toch ook al gedaan bij de PC en ik heb altijd het gevoel dat de ontwikkelaar de boeman is als ze de game niet eerder vrijgeven

  16. Jerry Vermanen · 20-11-2009 · 22.08 uur

    Dit probleem heb je natuurlijk niet zodra alles digitaal wordt. :P

    Maar serieus, het is natuurlijk van de zotten dat je een contract tekent, maar niet aan je woord wordt gehouden. Als je als uitgever zoveel moeite in de controle van het embargo steekt (wat blijkbaar zo is), dan is het daarna toch ook een logische stap om op boetes over te gaan. Je hebt het contract in handen met de juiste handtekeningen op de juiste plek. Dan is die zaak toch beklonken?

    Dan kun je als gamewinkel het risico nemen om eerder dan de release te verkopen (moet kans op boete) of netjes doen (terwijl anderen de game eerder verkopen). De uitgever heeft de macht in handen, want zij leggen de boetes op. En wil je niet tekenen? Nou ja, dan leveren we toch niet aan jou? Zorg dan maar dat je via-via aan de game komt, wij helpen je niet.

    De consument zal het echter niet zoveel schelen, vrees ik. Het is leuk als je kunt zeggen dat je de game een paar dagen voor de release hebt, maar ikzelf hecht daar weinig waarde aan. Mijn e-penis is al lang genoeg om me daar druk over te maken. Ja, dat is tragisch…

  17. Lillie · 21-11-2009 · 3.05 uur

    Activision heeft in de VS met GameStop een launch-event op poten gezet, waarna GameStop zo maar even het embargo breekt. Ik kan mij niet voorstellen dat hier geen consequenties aanhangen. Ik denk dat je juist als keten ook kwetsbaar bent omdat er bij jou wel geld gehaald kan worden. Ik denk dat Activision de volgende keer wel twee keer nadenkt voordat ze weer in zee gaan met GameStop en voor een andere keten zullen kiezen om eerder uit te leveren. Maar Activision is ook weer niet zo dom om dat aan de grote klok te hangen natuurlijk.

    Nedgame valt ook onder een (kleine) keten waardoor het een boos telefoontje kreeg van Microsoft. Als de zelfstandige gameshop op de hoek het spel vast in de verkoop had gedaan, dan had er waarschijnlijk geen haai naar gekraaid als de verkoper zijn klanten goed geinstrueerd had om niet online te patsen met waar ze hem gekocht hebben. Op het forum waar ik vaak kom was er ook iemand die 3 dagen voor de release MW2 al in huis had (was een retail exemplaar) maar hij zegt er niet bij waar hij hem vandaan heeft. Klant blij en alle retailers blij, want officieel heeft niemand het embargo verbroken… En de hardcore gamer heeft best wat voor over om een game een paar dagen eerder te kunnen spelen en ermee op te kunnen scheppen.

  18. Bart de Boer · 21-11-2009 · 19.57 uur

    @Lillie officieel is het verbroken, alleen niet weet nog wie.

    @Jerry
    Ik denk dat het probleem is dat Activision een keten als GameStop weinig wil maken, omdat er sprake is van een vreemd soort afhankelijkheid. De keten hebben ze namelijk nodig om omzet te halen. Precies hetzelfde zie ik gebeuren bij mijn werk. Wij verkopen de iPod van Apple, maar die mag enkel in de vitrine of eigen doosjes gepresenteerd worden (dus vitrine) van Apple. Wij hebben het als extra product in het assortiment en houden ons er dus aan. Een Mediamarkt kan echter doen en laten met de iPod wat ze willen, aangezien zij er veel meer verkopen. Hierdoor zal Apple nooit Mediamarkt geen iPod meer leveren natuurlijk, want ze lopen dan een omzet mis.

    Hetzelfde geldt voor de game-industrie denk ik en dat is heel spijtig voor de kleinere winkel(keten)

  19. 3B0L4 · 24-11-2009 · 11.39 uur

    Een gegeven dat je altijd in je achterhoofd moet houden is dat de uiteindelijke controle altijd bij de consoleboer ligt. Als je kijkt dat steam al een redelijk grote positie krijgt binnen PC-gaming, en nu een activatie tool gebruikt waardoor je je games niet eerder kunt spelen dan de release date, dan weet je dat die tijd niet lang meer duurt voordat de consoles ook zo worden ‘beveiligd’. Misschien nog niet deze generatie, aangezien de on-line cijfers te laag liggen, maar met een nieuwe generatie zouden ze nog best we eens een internetverbinding verplicht kunnen stellen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>