In de gameshop: het onvoorspelbare najaar



Roy Swiers brengt elke maand bericht uit vanuit gameshop Nedgame in Utrecht.

Dr Games is nu Nedgame

Geen verrassing: ook bij ons in de winkel zijn de laatste drie maanden van het jaar de drukste. Games vliegen over de toonbank alsof je ze gratis weggeeft en elke week komt er weer een belangrijke titel uit.

Tegelijk zijn elk najaar weer games die beter zijn dan verwacht, maar het minder goed doen. En titels die nog wat minder interessant zijn dan je al vermoedde, maar toch weer retegoed verkopen. Het is gewoon niet in te schatten hoe goed een game wordt en hoeveel kassabonnen je ervoor uit gaat printen. De onderstaande titels vielen dit najaar het meest op.

Wii Music

Misschien niet geheel onverwacht, maar Wii Music verkoopt slecht. Ik had niet verwacht dat het een enorm kassucces zou worden, maar dit valt wel heel erg tegen. De mensen die de game wel hebben gekocht, die ik gesproken heb, lijken er nog niet uit te zijn wat ze ervan vinden, maar de meeste klanten laten de titel simpelweg links liggen. Ik begrijp het, ik heb tot nu toe hetzelfde gedaan. De grootste aantrekkingskracht die het spel (of is speelgoed een betere naam?) heeft is het mooie hoesje. Alsof Nintendo al door had dat het niet met een saai Brain Training-achtig hoesje kon komen, omdat het spel dan helemaal niet zou opvallen.

Er is al veel te geschreven over het gematigde succes van Wii Music. Meneer Miyamoto zelf speelt de creatie maar al te graag en geeft aan dat het publiek net als bij Brain Training wat tijd nodig heeft om er warm voor te lopen. Ik vermoed anders. Ik weet namelijk nog goed dat mensen die Brain Training probeerden meteen enthousiast waren, en dat is bij Wii Music niet het geval. Mensen willen graag zien hoe ze hebben gescoord, dus een doel hebben, en kiezen daarom massaal voor de muziekgame Guitar Hero. Gaat Nintendo één stap te ver in hun eigenwijze filosofie of zien mijn klanten en ik iets over het hoofd?

FIFA 2009 voor Playstation 2

Met de reviewcijfers in het voordeel van FIFA is het niet vreemd dat FIFA 2009 op alle spelcomputers beter verkocht dan Pro Evo en dat zelfs echt fanatieke Pro Evo-spelers bij ons FIFA in de winkel probeerden en vervolgens mee naar huis namen. Wat wel opviel was dat ook de Playstation 2-versie nog enorm goed verkocht, relatief gezien.

De PS2 is nog steeds een spelcomputer waar je als winkel prima spellen voor kunt verkopen. In de meeste winkels ligt er een steeds minder breed assortiment, maar games als FIFA blijven het goed doen. Mijn theorie is dat als het apparaat niet meer in de woonkamer staat, het verhuisd wordt naar een van de kinderkamers, waar er nog fanatiek op wordt gespeeld. Maar dat FIFA het nog zo goed zou doen op deze verouderde machine had ik toch niet verwacht.

Prince of Persia

Twee weken terug kwam Prince of Persia uit. Het is wellicht een beetje vroeg om al conclusies te trekken, maar het lijkt erop dat de gloriejaren van de franchise voorbij zijn. Er is namelijk maar weinig vraag naar deze game. De pre-orders kwamen van de paar klanten waarvan ik het had verwacht, maar voor de rest kan deze game maar weinig mensen iets schelen. Ik snap het niet zo goed, want ik ben een van de velen die genoten van de vorige trilogie. En dan vooral van het Sands of Time-deel. Dus ging de game bij mij op dag één de console in, om er voorlopig niet meer uit te komen.

Waar het aan ligt, geen idee. De game lijkt niet onder de aandacht van de gamers te zijn gekomen, want er zijn überhaupt maar weinig mensen die vragen of ze de game even kunnen proberen of wat onze mening is over de game. Wordt de nieuwe Prince of Persia de Beyond Good & Evil van deze genaratie? Ik hoop het niet, want net als Beyond Good & Evil lijkt dit nieuwe deel zeker credits te verdienen.

Left 4 Dead

Er waren maar weinig mensen echt al bezig met de Left 4 Dead-release leek het, want er was maar weinig vraag naar. Echter, zodra het spel in de winkel kwam te liggen, veranderde dit als donderslag bij heldere hemel. Mensen hadden er zin in en dan met name in de pc-versie, waar erg veel vraag naar is. Maar ook de 360-versie verkocht goed in de eerste week.

Valve did it again. En ik vermoed dat het nog lang niet is afgelopen, want bij ons in de winkel is Half-Life 2 (in de vorm van The Orange Box) nog steeds een erg goed verkochte game. Als mensen vragen om een goede shooter voor PS3 of 360, dan zijn The Orange Box en BioShock de eerste titels waarmee wij op de proppen komen. Left 4 Dead mag zich binnenkort wellicht bij dit illustere rijtje voegen.

Banjo-Kazooie

Rare… of, eh, raar. Banjo-Kazooie verkoopt (bij ons) bar slecht. Niemand lijkt geïnteresseerd. We hebben er echt pas twee of drie van verkocht sinds de release een maand geleden. Het lijkt alsof mensen die Banjo en Kazooie helemaal niet kennen. Terwijl andere voor kinderen geschikte Xbox 360-titels als Viva Piñata en de Lego-licenties prima blijven verkopen, staat Banjo stil op de plank. Zelfs de gratis download van de Nintendo 64-versie kon de pre-orders niet trekken.

De eerste reden die ik kan bedenken voor deze slechte verkoop is de nieuwe gameplay, waarin voertuigen heel belangrijk zijn. Je kunt je eigen voertuigen maken en deze online delen met andere Xbox Live-gamers. Maar als dit zo was, zou je verwachten dat mensen hadden geklaagd of dat mensen de game teleurgesteld hadden geretourneerd. Het lijkt er echter op dat de titel gewoon aan de aandacht van de consument is ontsnapt. Misschien had Microsoft de game moeten bundelen met de Xbox?

Guitar Hero Super Bundle

De laatste opvallende en tevens populaire titel is de Super Bundle van Guitar Hero. De set met drumstel, gitaar, microfoon en game à € 200 was niet aan te slepen. Bij de release konden we maar de helft van de reserveringen uitleveren en ook daarna bleef het lastig om aan de vraag naar deze enorme doos te voldoen. Heerlijk om klanten ermee te zien sjouwen.

De release van Rock Band was bij ons (en in de rest van Europa) vrij gematigd door de late aankomst, maar het lijkt wel alsof Rock Band de consument heeft opgewarmd voor de release van Guitar Hero World Tour. Mensen hebben rustig een paar maandjes aan het idee kunnen wennen en gaan nu helemaal los.

Conclusie?

Ik zou haast willen zeggen: niets is zo onvoorspelbaar als de gamebusisness. Maar eigenlijk is dat niet waar. Want ondanks de bovenstaande uiteenzetting is het over het algemeen toch wel aardig te doen om in te schatten hoeveel van een bepaalde game je nodig hebt om de eerste weken door te komen. En als een game het dan wat minder of beter doet dan verwacht, is hier meestal wel aardig op te anticiperen. Zeker als je al een aantal jaar dezelfde winkel draait en je klantenkring een beetje kent.

12 reacties

  1. Ivo Triepels · 16-12-2008 · 11.38 uur

    Dat Wii music slecht verkoopt is inderdaad geen grote verrassing is noemen.In deze tijd zijn er zoveel goeie titels voor alle systemen te krijgen, dat je die game (speelgoed) laat liggen.

    Dat PoP het slecht doet vind ik jammer. Heb de game zelf en het is één van de betere games van dit jaar. Beyond Good & Evil was top en ben ook blij dat Ubisoft daar een vervolg van aan het maken is.

    FIFA 2009 beste voetbal game die er tot nu toe te krijgen is.

    Left 4 Dead heb ik gespeeld, maar laat ik nog even liggen. Goeie game en erg spannend voor in mulitplayer.

    Guitar Hero Super Bundle gekocht, maar nog erg weinig gespeeld ( komt vooral door Fallout 3). Dat de (dure bundel) zo populair is verbaast me een beetje, maar is wel terecht.

    Ik ben een grote Banjo-Kazooie fan. Heb de games op de N64 vroeger grijs gespeeld en heb onlangs de eerste gedownload op XBLA. De nieuwe Banjo-Kazooie boeit me echter niet zoveel, omdat je voertuigen moet maken en dat vind ik niet echt passen bij de game. Ik denk dat ik hem later nog ga kopen als het budget titel wordt.

  2. Ellen de Lange-Ros · 16-12-2008 · 11.54 uur

    Jammer dat de nieuwe Prince of Persia zo is ondergesneeuwd in de lawine aan mooie games die dit najaar heeft gebracht. Ik ben benieuwd of Lara Croft hetzelfde lot ondergaat, of dat de verkopen hier beter uitvallen.

    Verder opvallend om te zien dat een klassieker als Fifa op de PS2 het nog steeds zo goed doet. Ik zie al die jochies van 8 er al mee spelen op hun slaapkamertjes… :-)

    En Wii Music… ach, mag Nintendo ook eens een missertje hebben? Met Wii Fit en Mario Kart hebben ze toch al een prima jaar gedraaid (en tel daar dan alle oudere games bij op die ook nog als een dolle verkopen). Laten we hopen dat ze hier van leren en in 2009 weer met een flinke stapel mooie games gaan komen die ons helemaal kunnen bekoren.

  3. bas · 16-12-2008 · 12.04 uur

    Roy, kun je ook iets delen over hardware verkopen? Zijn die (on)voorspelbaar?

  4. Erwie · 17-12-2008 · 1.33 uur

    Prince of Persia is een van de meest overgewaardeerde games van dit jaar door de collectieve pers. De negens die het krijgt is het echt niet waard wanneer je eenmaal door de prachtige vormgeving heenprikt en de summiere gameplay tegenkomt. Ergens een opluchting dat de consument hem laat liggen, al is dat waarschijnlijk om precies de verkeerde redenen: de grafische stijl spreekt de massa niet aan. Zonde, want dat is juist wel goed aan PoP.

  5. Roy Swiers · 17-12-2008 · 10.14 uur

    @ Erwie : PoP krijgt op Gamerankings (X360) een 82% en dit vind ik een bijpassend cijfer. Het spel is wat eentonig en kaal qua gameplay, maar er zijn zat mensen die de game zoals ie is leuk vinden, ik ook. Ik houdt van rechtlijnigheid in een game, dat direct duidelijk is wat er van je verwacht word. En het spel is behoorlijk groot en lang voor een dergelijke game.

    @ Bas : Wat betreft de hardware vallen er bij ons geen gekke dingen op. De 3 consoles verkopen alledrie ongeveer even goed. Mensen gaan makkelijker dan voorheen voor de PS3 door de 2 gratis games, die Wii is op voorraad te houden maar verkoopt prima en de X360 verkoopt goed door de advertenties van 149 euro van microsoft terwijl het mensen wel tegenvalt dat ze geld moeten terugvragen en niet meteen die prijs betalen. En na een verkoopgesprekje gaat 9 van de 10 alsnog voor de Pro bundel.

  6. Erwie · 17-12-2008 · 14.09 uur

    @Roy, ik vind die 82% te hoog. Heb het zelf een 7 gegeven, vind dat eerder een passend cijfer. PoP kun je volledig op de automatische piloot spelen en is van begin tot eind een herhaling van hetzelfde. Bij SoT had je ook maar één pad door de wereld, maar daar moest je wel van tevoren weten waar je heen ging anders ging het mis. Nu moet je in situatie x altijd dezelfde knop drukken dus kun je blind beginnen en het komt wel goed. Verstopte Quick Time Events zijn het, en zeker geen ‘soepele besturing’ zoals het genoemd wordt. Voor soepele besturing is immers interactie vereist. Ik denk dat veel reviewers zich blind hebben gestaard op het visuele aspect en de mooie metaforen die er om de gameplay heen verzonnen zijn, waarbij veel te veel de argumentatie van Ubi’s PR-machine gevolgd werd ipv zelf kritisch te kijken naar de veranderingen.

  7. Niels ’t Hooft · 17-12-2008 · 14.30 uur

    Eens met Erwie in dit geval. Mijn analyse is als volgt: er zitten drie elementen in de nieuwe Prince of Persia die het spel samen te toegankelijk/makkelijk maken.

    1. Je weet altijd waar je naartoe moet (door de lichtbol van Elika te volgen).
    2. Het spelen zelf is erg makkelijk, zowel het platformen als het vechten is een kwestie van enigszins op tijd op twee knoppen drukken. Nadruk op enigszins: als je bijvoorbeeld een wallrun doet, heb je een enorme marge om nogmaals op A te drukken en van de muur af te springen.
    3. Ga je toch dood, dan word je alsnog gered.

    Had het spel twee van deze drie elementen gehad (het maakt niet uit welke van de drie je schrapt), was het gered. Nu is het vlak en oninteressant.

    Met uitzondering van het verzamelen van de lichtbollen trouwens, nadat je een gebied hebt schoongemaakt. Daar is het wel weer oude stijl Sands of Time, omdat je zelf moet uitvogelen hoe je bij de lichtbollen komt.

    Maar tegenover dat lichtpuntje staat een nog grotere irritatiefactor: de arrogante, Amerikaanse Prince, die totaal niet op zijn plek is in zo’n fraaie, sprookjesachtige spelwereld. Wat een eikel!

  8. Roy Swiers · 19-12-2008 · 11.17 uur

    Haha. Das wel waar ja, maar daar moet ik dan ook wel weer om lachen. De prince past totaal niet in het plaatje. Weet ook niet zo goed waarom het spel mij wel pakt en waarom ik het perse wil uitspelen. Ik houdt blijkbaar gewoon van makkelijke games…

    Stiekem wist ik dat wel al trouwens :p

  9. Frans Coehoorn · 19-12-2008 · 11.36 uur

    Maar wat voor stem zou je dan wel willen? Bekakt Engels accentje? Of een Iranees die Engels praat? :D

  10. Niels ’t Hooft · 19-12-2008 · 12.17 uur

    De stem is maar een klein deel van het probleem. Het voornaamste probleem is dat de rol totaal ongepast is in een sprookjesgame. In zo’n spel moet je geen zelfreflexieve grappen uithalen, dat trekt de speler er alleen maar uit. En qua stem: gewoon een rustige, serieuze prins was prima geweest, en dan had het accent niet zo heel veel uitgemaakt.

  11. Frans Coehoorn · 19-12-2008 · 12.25 uur

    Ach, zolang het geen breaking the 4th wall-taferelen betreft… ;)

    Heb deze PoP nog niet gespeeld overigens, maar als ik wil klimmen en klauteren neem ik toch liever Mirror’s Edge mee naar huis denk ik.

  12. Roy Swiers · 19-12-2008 · 19.27 uur

    Ja, maar als je die na 7 uur hebt uitgespeeld moet je toch weer wat anders…

    BTW; PoP verkoopt wel rustig door nu, er zijn dus wel mensen die de game willen spelen =)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>