In de gameshop: wat betekent OnLive voor ons?



Bedrijfsleider Roy Swiers brengt bericht uit vanuit gameshop Nedgame in Utrecht.

OnLive

Op de Game Developers Conference in San Francisco, eind maart, werd een opzienbarend nieuw product gepresenteerd, genaamd OnLive. Ontwikkelaar Raerden Studios belooft met OnLive een systeem waarmee je naar je tv (middels een kastje) of pc (middels software) games kunt streamen vanaf een server van het bedrijf. De servers doen het rekenwerk en de consument hoeft geen dure pc of moderne spelcomputer meer aan te schaffen om de nieuwste games te kunnen spelen. Het systeem zou op elke pc en tv moeten werken, mits je internetverbinding snel genoeg is en je je (nog niet vrijgegeven) abonnementskosten betaalt.

Nadat ik de verschillende berichten en de videopresentatie tot me had genomen, droomde ik weg bij de genialiteit van het idee. Hoe fantastisch moet het zijn om álle games tot je beschikking te hebben? Ervanuitgaande dat je per uur, of bijvoorbeeld per level, een vaste prijs betaalt is het geen bezwaar meer om er na twee uurtjes achter te komen dat je een game toch niet zo leuk vind. Je gaat gewoon door met de volgende game.

Je hoeft dus niet meer bij je lokale gameshop een gewichtige keuze te maken, om je game de dag erna weer te ruilen omdat je toch de verkeerde koos, nee, je probeert ze gewoon allebei even. Wellicht is bij deze nieuwe service het spelen van een nieuwe game het eerste halfuur wel gratis of is er van iedere game een demo beschikbaar?

Klap voor de retail

Als Raerden Studios dit product goed werkend en met de juiste marketingondersteuning uitbrengt, verandert de hele videogameindustrie. Ik ben de laatste die zal beweren dat met de release van OnLive winkels (direct) overbodig zullen zijn, maar het feit wil natuurlijk wel dat er in Nederland al een enorme groep mensen over snelle internetverbindingen beschikt en dus een potentiële klant is van OnLive. En als die klanten hun geld uit gaan geven op OnLive, dan zullen ze het minder uitgeven via de huidige retailkanalen.

Ik ben bang dat de videogamespeciaalzaken dit als eerste gaan voelen. Om twee belangrijke redenen. De eerste is dat de gemiddelde klant van een speciaalzaak behoorlijk digitaal onderlegd is. Hij heeft zijn spelcomputer al jaren online staan, koopt retrogames met prepaidkaarten en installeert zijn World of Warcraft-patches zonder morren. De drempel om een product als OnLive te gaan proberen zal dus laag zijn, omdat hij de wereld van het internet al goed kent en zich er vertrouwd in voelt.

De tweede reden is de afnemende markt voor tweedehands games. Mensen kopen geen fysieke games meer en kunnen deze dus ook niet meer verkopen. De shops zullen in eerste instantie overladen worden met overbodige consoles en bijbehorende games, maar zodra de massa over is naar OnLive, neemt de handel af en worden de producten die normaal voor een grote marge zorgen steeds minder ingeruild en verkocht.

Heb ik daar internet voor nodig?

Maar zo snel zal het niet lopen. Als ik realistisch ben, zie ik OnLive geen groot marktaandeel veroveren of monopolie creëren in de komende vijf jaar, als het hier in Nederland überhaupt al zo snel uitkomt.

Er is immers ook nog de grote groep (nieuwe) gamers die helemaal niet zo thuis is op het internet. Zolang mensen bij mij in de winkel blijven vragen, “Om dit spel online te spelen, heb ik daar internet voor nodig?”, zal er een markt voor makkelijke (offline)producten blijven bestaan. Elke dag krijgen we wel vragen van mensen die hun spelcomputer niet online krijgen, om allerlei verschillende redenen. Of wat dacht je van de mensen die nog steeds denken dat je voor een internetverbinding sowieso een pc nodig hebt; ze bestaan echt in groten getale.

Natuurlijk heeft OnLive, of wellicht een ander dergelijk systeem, een enorme kans van slagen als alle technische plooien zijn gladgestreken. De vraag is alleen op welke termijn. Als OnLive als losstaand product wordt gelanceerd, zullen mensen langzaam en voorzichtig gaan proberen wat het nu precies is en hoe het werkt. Maar als Raerden Studios overeenkomsten gaat sluiten met grote aanbieders van breedbandinternet of digitale televisie en OnLive voor iedereen met een modem of tv-tuner direct beschikbaar wordt, dan kan het nog wel eens harder gaan lopen dan ik nu voorzie.

Maar ik kom hier zo graag

Kortom, ik heb nog niet het idee dat ik heel vlot op zoek moet naar een andere baan. Ik heb nog geen klant over OnLive gehoord in de winkel. Het is nog een ver-van-mijn-bedshow. Zelfs gamers waarvan ik weet of vermoed dat ze het gamenieuws in de gaten houden, weten meestal niet waarover ik het heb als ik over OnLive begin. En zij die het wel kennen, zijn bijna allemaal sceptisch. “Hoe zit dat met de lag?” “Ik vind verzamelen zo fijn!” “Maar ik kom hier zo graag.” Goed om te horen.

5 reacties

  1. Osahi · 29-4-2009 · 18.34 uur

    Ik denk niet dat Onlive van de grond komt de eerste 5 jaar, laat staan de eerste 10. Het is een mooi idee, maar de technologie is er gewoonweg nog niet voor. Zelfs al krijgt Raerden het voor elkaar, dan nog denk ik dat ze de fles op gaan voor ze de critical mass bereiken om Onlive rendabel te maken. In het begin krijg je enkel early adopters, terwijl de server en bandbreedtekosten torenhoog moeten zijn. Ook zal het in het begin gewoon niet overal mogelijk zijn. Dicht bij een server, ok, verder weg, zeg maar dag met het handje. (Ik weet nog dat wij lang hebben gewacht tot we uberhaupt ADSL konden nemen om een dergelijke reden). Ik vrees dat ze de gigantische investering nooit te boven komen

  2. Maarten · 29-4-2009 · 23.05 uur

    Ik geloof er echt niets van, ‘t is een mediahype. Renderfarms die (HD) beelden naar je toesturen, dat gaat gewoon niet. Vooral niet bij shootergames waarbij het om de miliseconde gaat. Ik ben heel enthousiast over technologische ontwikkeling maar dit zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren.
    Toekomstmuziek.

  3. Ellen de Lange-Ros · 30-4-2009 · 14.36 uur

    Ha-ha, ik ben het helemaal niet met de vorige reageerders eens. Ik denk dat juist binnen 5 jaar een dienst als OnLive heel belangrijk zal zijn.

    Of het OnLive wordt, of toch een andere partij is afwachten, maar het online spelen van games zonder ze nog fysiek aan te schaffen gaat een heel groot deel van de game-markt innemen.

    Al denk ik wel dat ‘fysieke games’ niet helemaal zullen verdwijnen. De traditionele game-op-een-disk blijft bestaan voor games waar HD beelden van belang zijn, of voor shooters. Maar waarom zou je een RPG, puzzelgame, adventure, of muziekgame nog op een disk kopen? Het wordt veel handiger om dat soort games online per level (of per song, bij muziekgames) aan te schaffen.

    Ik hoop wel dat de gameshop blijft bestaan, als plek om lekker over games te praten of een goed advies te krijgen. Misschien dat Roy dan een online ‘shop’ opent waar hij mij advies geeft. “Hey Ellen, als je zoveel Zelda en Mario & Luigi speelt, dan vind je dit vast ook tof”, zo’n beetje als Amazon, maar dan wat persoonlijker. Mij zul je er als klant dan snel binnenhalen.

  4. Roy Swiers · 30-4-2009 · 20.18 uur

    Ik denk zelfs dat een overgroot deel van (bijvoorbeeld) de CoD4 kopers er echt geen problemen mee zouden hebben. Vergeet niet dat deze games ook door de massamarkt worden gekocht. Mensen die niets weten van lag en het belang van die milisecondes. En de game ook lang niet altijd in de multiplayermode spelen…

    @ Ellen; ik zal eens gaan brainstormen hoe zo’n concept in de werkelijkheid zou kunnen bestaan. :)

  5. Robin Rommel · 18-11-2010 · 12.23 uur

    Onlive kan nu ook in NL getest worden :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>