In de gameshop: zithoekregels



Nedgame-zithoek

Bedrijfsleider Roy Swiers brengt bericht uit vanuit gameshop Nedgame in Utrecht.

In onze winkel hebben we al ruim vier jaar een zithoek. Een hoek, vlak naast de toonbank, met twee tv’s, meerdere klassieke en moderne spelcomputers, twee banken en een wand vol met gameposters. Al sinds dag één wordt de zithoek goed gebruikt. Vaak door dezelfde mensen: door de jaren heen hebben we mensen van 13 tot 35 zien komen en gaan, waaronder wekelijkse bezoekers, maar ook mensen die elke dag hun opwachting maakten.

Je kunt je voorstellen dat het met zo’n clubje gamers bij elkaar af en toe een bende wordt. Ze spelen verschillende spellen met en tegen elkaar op competitief niveau, voeren discussies over de beste manier om een bepaalde instance in World of Warcraft te behalen of hebben gezamelijk de slappe lach om grappen die alleen zij begrijpen. Een ongeorganiseerde chaos dus.

De zithoek is ook een enorme bron van kennis. Ik weet bijvoorbeeld niet veel van World of Warcraft, maar de gemiddelde ‘zithoeker’ speelt deze game wel. Dus als klanten vragen hebben, is er bijna altijd wel iemand die hierbij kan helpen.

Ook speelt de zithoek meestal de nieuwste games op locatie. Zo krijg ik snel een goede indruk van een net binnengekomen spel, zonder dat ik er zelf voor moet gaan zitten. Ik kijk gewoon over de schouders mee tijdens mijn werkzaamheden. Andere klanten komen zo ook in aanraking met spellen die ze anders wellicht nooit hadden geprobeerd. Nu gaan ze er even bij zitten om een potje mee te spelen.

Tijd voor verandering

De laatste tijd is er iets veranderd. Er waren een aantal gewoontes ingesleten bij de zithoekers die wij zelf ook als gewoon waren gaan ervaren, maar eigenlijk niet zo gewoon bleken te zijn. Mede door de transformatie van Dr Games naar Nedgame ben ik hierover gaan nadenken.

De zithoek helemaal opgeven was geen optie, daarvoor was-ie te kenmerkend voor onze winkel. Er zijn nou eenmaal weinig winkels die zo’n onvoorwaardelijke speelplek hebben voor gamers. Maar er moest iets veranderen. De oplossing is een zevental regels die middels een A4’tje aan de muur worden aangekondigd:

  1. De zithoek is geen thuis. Je mag je er thuis voelen, maar je blijft in een winkel.
  2. De zithoek is geen meetingplaats. Afspreken met anderen om eens een dagje naar Nedgame te gaan wordt dus niet op prijs gesteld.
  3. Een boterhammetje of snack nuttigen mag, maar uitgebreide maaltijden eten niet.
  4. Met het avondeten mag er één iemand mee eten, als er eten gehaald wordt door die persoon.
  5. Er mogen maximaal vier mensen in en rondom de zithoek aanwezig zijn. First in, first out, met twee uur recht op zitplaats. Dus als er vier mensen pas tien minuten zitten, kan de vijfde persoon niet blijven.
  6. Niet aan de toonbank hangen.
  7. Volg te allen tijden instructies van het personeel op. Heb respect voor het personeel en de commerciële belangen van de winkel.

Pizza in de zithoek

Inderdaad, er is nogal wat voor nodig om een club gamers in het gareel te houden. Ik kan het ze natuurlijk ook niet kwalijk nemen dat ze zich thuis zijn gaan voelen. Iedereen mocht altijd mee eten, iedereen was welkom. Er zaten soms wel tot tien mensen op onze twee tweepersoons banken. Of er aten zes mensen mee als we pizza bestelden. Ja, de Domino’s deed goede zaken toen we minstens twee keer per week minstens zes pizza’s bestelden.

Grenzen verkennen

Het was grappig om te zien hoe de gamers reageerden op de regels. Uiteraard probeerden ze de grenzen te verkennen. Iemand die om twee uur in de middag al beloofde in de avond eten te halen, dacht immuun te zijn voor de first in, first out regel. Er werd afgesproken om te meeten in de zithoek om vervolgens als iedereen er was bij iemand thuis te gaan D&D’en, en in plaats van op te staan als er nieuwe gasten kwamen, bleef iedereen net zo lang zitten tot wij er wat van zeiden.

Ondertussen is de rust wedergekeerd. Het is nog steeds erg gezellig, maar wel met een kleinere groep mensen. De gamers maken plaats voor elkaar en de zithoek is soms zelfs een middag leeg. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voor er een nieuwe generatie zithoekers neerstrijkt om hun twee uur exclusiviteit op te eisen en een nieuwe sfeer neer te zetten. Tot die tijd is onze chaos in ieder geval georganiseerd.

13 reacties

  1. Robert Gaal · 29-7-2009 · 12.20 uur

    Er interessant! Kun je niet iets met een wekker doen ofzo? Vier wekkers die aftellen van 120 minuten. Dan hoef je niet de baas te spelen in in rottige situaties terecht komen waarbij je je klanten weg moet sturen. De wekker geeft gewoon een geluid en de klant hoepelt op. Is dat iets?

    Daarnaast: wat zijn de regels bij een Apple Store hiervoor eigenlijk? Daar lopen altijd hordes met mensen aan die computers te klooien, zonder enige restrictie lijkt het.

  2. Joe van Burik · 29-7-2009 · 12.27 uur

    Hele herkenbare situatie, Roy. Toen Replay Videogames nog bestond in Nijmegen heb ik daar in m’n middelbare school-tijd ook talloze vrije dagen rondgehangen met allerlei mensen. Op een gegeven moment was het daar ook zo erg dat mensen hele maaltijden van de McDonald’s haalden en die daar opaten, zelf achter de toonbank klommen en zich (te) vaak met klandizie gingen bemoeien (en toegegeven, daar heb ik me zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt, als toenmalig Nintendo-fanboy).

    Het is bijzonder hoe zo’n sociale omgeving kan ontstaan. In een gamewinkel ontmoeten gelijkgezinde mensen elkaar, nota bene op een plek die synoniem staat aan hun gezamelijke passie, en zo gaan ze het als een tweede huis zien. Misschien zouden er eens een soort gamehonken moeten komen: niet zoals internetcafés waar je ook kan gamen, maar eerdere chilllounges met wat TV’s en consoles en een ‘gamige’ omgeving. Ook daar zouden regels gelden natuurlijk, maar dan verstoort het de winkel niet.

  3. Piccolo · 29-7-2009 · 12.31 uur

    Ik trok bij Next Level altijd de stekker eruit…Tot ziens…

  4. Ruud · 29-7-2009 · 13.00 uur

    Wel georganiseerd, maar wel minder leuk. Een zithoek is er juist om geen regels te hebben dunkt me. Nu snap ik van het nieuwe management wel dat er zaken gedaan moet worden, maar dat je dit als een positieve verandering ziet vind ik dan wel weer knap.

    Zodra er regels worden opgelegd heeft dat veranderingen tot gevolg.

  5. Vlad Micu · 29-7-2009 · 19.41 uur

    Als ze extra lang willen gamen kunnen ze toch gewoon naar WZZRD? Leuk stuk Roy!

    Briljant dat jullie die zithoek gewoon hebben aan kunnen houden. Nedgame is onder m’n vriendenkring mede daardoor ontzettend populair! Daarom snap ik niet waarom inderdaad alleen de Apple store en Starbucks mensen stimuleren om ook langer te blijven of zelfs te ‘hangen’.

    Wel zou ik regel nr. 7 naarboven halen en op 1. plaatsen. Daarnaast lijkt regel 4 voor de hardcore bezoekers misschien duidelijk, maar moet die extra persoon dan het eten helemaal betalen of zijn eigen deel? Zie het niet als een slechte deal als mensen door het betalen voor het eten van personeel extra mag blijven, eitje voor een karweitje :D!

    Ik moet maar weer eens langsdroppen bij Nedgame!

  6. Tony · 29-7-2009 · 22.08 uur

    Ikzelf , als een van de zithoekers vindt het wel goed zo met die regels , er is veel minder chaos , en het is gewoon veel gezelliger.

    Ik vindt de regels wel goed :P

    Maarja , Ik ben die Jongen op de pizza foto op de linker bank in het midden maar dat is alweer een oude foto! :P

    Mvg ,

    Tony Devilee , Aka Noname

  7. Roy Swiers · 30-7-2009 · 0.06 uur

    Leuke reacties allemaal, dank jullie.

    @ de kookwekkers : Dat is niet echt welkom… en het persoonlijk contact mis je dan. Begrijp dat je het niet heel serieus bedoelde, maar moest er toch even op reageren.

    @ Joe/replay : Precies zo’n situatie. De zithoek was voor ons dan ook de oplossing voor al die mensen die altijd maar stonden te hangen rond de toonbank. Het werkt prima… Maar wat ook in de regels staat, soms word wel vergeten dat er een commercieel belang is en dat kan lastig zijn.

    @ Ruud : het valt allemaal wel mee hoor ;) Regels zijn soms ook een beetje nodig. Om ervoor te zorgen dat er weer gebruik wordt gemaakt van een gelegenheid ipv misbruik.

    @ Vlad : De eetregel gaat toch alleen maar op voor de vaste zithoekers, dat zijn de enige mensen die eventueel blijven eten. En een voorwaarde is dat ze dus halen. De baas betaald bij bepaalde lange diensten (CAO), bij andere diensten betalen we zelf, zou wel heel erg zijn om hen te laten betalen. Dat neemt overigens niet weg dat ze nu opeens moeten stoppen met de taarten bij verjaardagen en de koekjes voor bij de koffie :)

    @ Noname : YO!

    Trouwens, een update. Ik ga morgen (als het uitkomt) nieuwe banken kopen voor de zithoek. 1 is er officieel doorgezakt 2 weken terug… Oftewel, een Kiplan gaat 4 jaar mee in een druk bezochte gameshop zithoek. Zouden ze dat al getest hebben bij Ikea?

  8. Robert Gaal · 30-7-2009 · 10.27 uur

    Kookwekkers waren erg serieus :) Het laatste wat je wil is je klanten afkatten of restricties opleggen. Dat kun je verleggen naar een machine.

    Ik ben het namelijk wel eens met de anderen in de comments: je moet niet de baas willen spelen. Even vanuit de klant gedacht: heeft hij iets aan je commercieel belang? Is dat voor hem het belangrijkste? Die balans is denk ik wel ontzettend moeilijk, en daarom vind ik deze post ook wel erg interessant. Het zou tof zijn als je iets met de opmerkingen hier kunt doen. Keep us posted!

  9. Stefan · 30-7-2009 · 12.08 uur

    Bieden jullie ook drankjes en repen enzo aan voor verkoop? Heb het zelf vaak gezien in spellenwinkels (Warhammer e.d.) dat er op deze manier een beetje verdiend wordt aan de klanten die anders de hele dag een spel doen op een tafel in de winkel zonder wat uit te geven…

  10. Roy Swiers · 30-7-2009 · 19.19 uur

    Ik vind dat de doelstelling van de zithoek verloren gaat als je dat gaat doen. De doelstelling is namelijk het creeeren van een community en gezelligheid in de winkel (even heel kort samengevat). Wij zijn een gameshop die spellen verkoopt, geen cafetaria ;)

    Wat betreft ‘de baas spelen’, het valt allemaal wel mee. Ik werk er al acht jaar en ken iedereen die in de zithoek komt. Zijn er nieuwe mensen dan zorg ik ervoor dat ik ze leer kennen. Op die manier creeer je een band en dus ook respect.

    Wat betreft het commerciele belang; als daar geen begrip voor is dan weet ik genoeg. ;)

  11. Marcel · 31-7-2009 · 17.41 uur

    Dit klinkt echt wel vet… jammer dat dit altijd in grote steden is en nooit ergens in mijn provincie (zeeland)

    Wanneer openen jullie een winkeltje in Goes? Dan kom ik de zithoek testen :D

  12. Rockman · 31-7-2009 · 23.31 uur

    Sinds de regels ingevoerd zijn is het inderdaad rustiger geworden in de zithoek. En daarom ook gezelliger. Soms was het zo vol en druk, dat ik me als vaste bezoeker al te veel en niet op m’n gemak voelde. Daar zullen nieuwere en niet-vaste klanten ook vast last van gehad hebben.
    De zithoek is juist ook een uitnodiging voor hen om eens lekker te gaan zitten en een spel uit te testen.

  13. Herman Dijkstra · 5-8-2009 · 0.43 uur

    Roy wat een geweldig stuk! De foto van de mannen die pizza eten had ik nog eerder gezien. Ja als er zelfs schoolreisjes naar DR. Games (ehu..Nedgame) worden georganiseerd dan moeten er wel zithoekregels komen!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>