In gesprek met Xbox-baas Paul Naber over Microsoft, Xbox 360, Kinect en meer



Paul Naber is country manager van de Microsoft-divisie Entertainment & Devices. Dat betekent dat hij onder andere de Xbox-baas van Nederland is. In deze speciale podcast gaan we het gesprek met hem aan.

We praten onder andere over de rol van Nederland: Naber onthult dat we 1% van de wereldwijde markt zijn en dat Xbox Live hier al meer geld in het laatje brengt dan boxed games. Daarnaast legt hij uit waarom er hier nog geen Netflix op de Xbox 360 is en leggen wij hém uit waarom het XNA Community-kanaal een groot gemis is. Tot slot maakt Naber duidelijk waarom Playstation Move er vooral is om Microsoft te ontregelen.

Aan tafel dit keer David Nieborg, Menno Schellekens, Samuel Hubner Casado, ondergetekende, en natuurlijk Paul Naber zelf. Deze aflevering duurt 1 uur en 18 minuten. Wij hebben erg veel geleerd van dit interview, dus ga hem zeker luisteren!

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

47 reacties

  1. Paul Naber · 13-7-2010 · 20.36 uur

    Goh wat een lang verhaal en de hele tijd dat gelach van die gozer gaat ook wel op de zenuwen werken zeg!

  2. Patrick Roelandt · 14-7-2010 · 8.53 uur

    Good for you Paul,

    Leuk om eens over de laatste stand van zaken te horen. Die lach herken ik nog wel idd ;-)

    Groeten van een oude bekende van GameVillage

    Patrick

  3. Berend Jan · 14-7-2010 · 9.30 uur

    Ik vond het een heel open en eerlijk (klinkend) verhaal over de markt en hoe MS daar instaat. Ook is weer duidelijk geworden dat hard coregamers niet zo belangrijk zijn dan ze zouden willen. Toch leuk om te zien dat hij niet weet wat een XLA kanaal is, geinig. Leuke podcast verassing hoor, nu nog Nintendo en Sony aan tafel en het is helemaal geweldig.

  4. Jurjen · 14-7-2010 · 11.25 uur

    Wat een verademing, geen marketingverhaal maar oprechte antwoorden. Heel tof en interessant om naar te luisteren.

  5. Robin Rommel · 14-7-2010 · 12.41 uur

    Leuk! Ga ik straks even op de terugweg beluisteren in de auto ;)

  6. Mirik · 14-7-2010 · 13.24 uur

    Paul is Xboxworld.nl namedropping of course! ;-)

    Erg interessant! (wel lang en soms hoorde ik de medesprekers niet zo goed!)

  7. RGroenen · 14-7-2010 · 14.08 uur

    Prima Podcast.

    Volgens mij wel een gemiste kans dat MS Kinect niet direct aantrekkelijk maakt voor ons, hardcore gamers. Daar kunnen ze relatief makkelijk scoren of tenminste laten zien wat het kan. Mond op mond reclame via de hardcore gamers op de casual gamers (zoals ouders vrienden etc) is volgens mij ook prima marketing.
    Denk aan een Halo Reach waar je misschien iets simpels als het gooien van een granaat met Kinect had kunnen verwerken. Niet verplicht maar als optie, of voice commands aan de bestuurder van een voertuig waar je inzit.

    MS duikt nu de zogenaamde “blue ocean” van Nintendo in. Volgens mij is die ocean niet meer zo blue. Het wordt een hele klus de doelgroep te overtuigen dat een Kinect echt anders is dan een Wii en om ze dan ook nog over te halen een kleine 300 euro neer te leggen voor een 360 met Kinect en een game. Mijn inschatting is dat de meeste van die gamers al een Wii hebben, die stof staat te happen en dus heel moeilijk over te halen zijn om Kinect aan te schaffen.

    MS in ieder geval succes en Bashers vooral meer van dit soort Podcasts. Nu ren ik naar beneden want de postbode staat voor de deur met mijn nieuwe “Kinect ready” 360 Slim. En ja hij is lelijk, maar wel lekker stil!

  8. Paul Naber · 14-7-2010 · 16.50 uur

    Hey Patrick,

    Jij krijgt nog een kratje Palm van mij. Wanneer ga je die nou eindelijk eens verzilveren??? Jij bent het levend bewijs dat ik er ook wel eens naast zit in deze industrie. (psssst, niet verder vertellen)

  9. Patrick Roelandt · 14-7-2010 · 17.51 uur

    Hehehe ok Paul, ik zal je binnenkort wel eens contacten.
    Zit niet meer zo actief in de gaming journo scene (ben uiteraard nog wel actief xboxer ;-) maar heb wel contacten met MS op andere vlakken.

    Misschien als ik een keer bij jullie binnen ben op Schiphol.
    Leuk interview trouwens.

    PS: enne mag ook Jupiler zijn hoor :-)

  10. David Nieborg · 14-7-2010 · 22.32 uur

    Ik hoop dat veel bezoekers deze podcast luisteren, ik heb er erg veel van opgestoken. Inderdaad geen marketing BS, maar een interessante, open discussie!

  11. Gerthein Boersma · 15-7-2010 · 0.19 uur

    Heb het nog niet durven luisteren, maar de verwachtingen zijn hooggespannen! Een man die naar eigen zeggen nog steeds niks snapt van het succes van de DS lijkt me geknipt voor een bedrijf dat naar verluidt $150 gaat rekenen voor de nieuwe controller van de keizer. ;-)

  12. Thymon AW · 15-7-2010 · 0.38 uur

    Gisteren ook nog geluisterd. Er zat wel degelijk marketing in deze podcast. Wanneer je als vertegenwoordiger praat over de branche waar je in opereert is dat part of marketing.

    Opvallend vond ik de aanval op Sony’s “move”. En het dan ook nog correct proberen te houden door het D-woord te vermijden, haha!

    Opvallend dat de verkoop van games in Nederland relatief veel nog steeds via de speelgoedwinkels gaat. Hoe zijn niet-speelgoed winkels in het buitenland succesvol geworden? Ervaren jullie afnameverschillen in games-assortiment tussen speelgoedwinkels en overige winkelketens waar games worden verkocht?

  13. Robin Rommel · 15-7-2010 · 11.10 uur

    Ik heb gisteren de podcast geluisterd en ik ben het grotendeels met Paul eens. De markt in NL is nog te veel gericht op hardcore gamers. De grote winst is inderdaad te halen bij de mensen die nog geen console in huis hebben: Het gezin. Mijn vrouw speelt alleen met de console, als ik een casual game wil gaan spelen (zoals Trivial Pursuit of andere “bordspellen”) Ze zou zelf nooit de console aan zetten om even te gamen.

    Toch denk ik dat ze met de komst van Kinect dit vaker gaat doen. Je hebt immers geen controller nodig om de console te bedienen. Mijn vrouw lijkt zelfs games als Zumba en Dance Central leuk te vinden. Ik denk ook dat mijn zoon (bijna 3) Kinect Animals leuk gaat vinden. Ik ben benieuwd wat zijn reactie zal zijn, als we deze in huis halen.

    Het is inderdaad slim om de Kinect lijn een andere kleur te geven. Ik ben benieuwd wat jullie marketing strategie wordt. De prijs van de Kinect spellen zullen imho lager moeten liggen dan de Xbox 360 retail games om het interessant te maken voor de mensen. Ik verwacht ook dat MS met een arcade bundel met kinect komt .. prijs zou dan rond de 250-300 euro moeten gaan liggen.

    Wat betreft cloud-gaming. Daar heb ik wel oren naar. Ik zal binnenkort Niels en Paul eens een uitnodiging sturen om games van mijn 360 op de pc te gaan spelen. Dit gebeurt via een apparaat van http://www.spawnlabs.com. Zelf met 3G heb ik het aan de praat gekregen. Nog niet perfect maar het werkt. In september krijg ik ook een hogere upload snelheid. Ik ben benieuwd of het nog beter gaat werken.

  14. Paul Naber · 15-7-2010 · 11.53 uur

    Wellicht toch nog wel een belangrijke correctie op wat ik gezegd heb. Eigenlijk getriggered door Robin. Ik verwacht niet dat de hardcore gamers (zelf) zullen gaan spelen op Kinect vanaf launch (er komen later echt nog wel hardcore games aan voor Kinect!). Ik verwacht echter wel dat de hardcore gamers de kopers zullen zijn van Kinect op launch, maar dus niet voor zichzelf. Ook bij mij thuis speelt mijn vrouwe helemaal nooit een game, behalve Lips. En die laatste game geeft precies aan waarom ik als hardcore gamer Kinect in huis zou halen. Niet voro mezelf, maar voor mijn gezin.

  15. Rogier Kahlmann · 15-7-2010 · 12.20 uur

    Waarom zouden hardcore gamers het gezin (voor zover ze dat hebben) achter een apparaat willen zetten waar ze ook Halo op kunnen spelen?

  16. Marijn · 15-7-2010 · 12.21 uur

    @Paul: waarom denk je dat de hardcore community na verloop van tijd wel geïnteresseerd zal raken in Kinect, maar totaal niet geïnteresseerd is in Move? Vooral ingaande op je reactie op Move, kun je dan zelf als hardcore gamer (en niet als X-boxbaas) oprecht enthousiast zijn voor hardcore Kinectgames?

    Dit was mijn grootste struikelpunt in een verder open en eerlijke discussie over Microsoft en haar beleid. Je bent volgens mij meestal wel eerlijk in je mening over Sony en Playstation, maar zodra het over Move ging kwam toch echt de marketing/concurrentiepraat naar boven. Ook over het punt dat de Move alleen is bedoeld om te fudden: want het is voor Sony helemaal niet logisch om ook het vaarwater van de Wii te willen betreden?

    Nogmaals, ik vond de rest van het gesprek erg interessant om naar te luisteren en heb er echt wel van geleerd. Ik wist bijvoorbeeld totaal niet dat de verkoop van games in Nederland zoveel is gestimuleerd door speelgoedwinkels (m.n. dus Bart Smit) en dat dat in andere landen niet zo is. Dat is weer boeiend in de discussie over geweld en leeftijdsgrenzen.

    Ik ben trouwens ook blij dat Paul zich wel inzet om bepaalde diensten en services ook in Nederland beschikbaar te maken, ook al zijn we dan ‘maar’ 1%.

  17. Paul Naber · 15-7-2010 · 13.11 uur

    @Martijn De toekomst zal uitwijzen of Sony serieus is met Move of dat ze het echt als FUD inzetten. Vooralsnog zijn de retailers in NL enorm te spreken over onze strategische aanpak rondom Kinect en zijn ze, zeg maar, verbaasd over het volledig ontbreken van welk verhaal dan ook vanuit Sony over Move. Ze hebben een folder met daarin 5 titels en een releasedate en thats it.

    Wij hebben allemaal digitale en instore assets, trainingen voor winkelpersoneel voor Kinect, nieuwe en duidelijke verpakkingen, een eigen show voor Kinect, duidelijke marketing strategie, etc. etc. Er is echt een wereld van verschil momenteel tussen Sony en ons qua aanpak voor Move en Kinect.

    Alles wat ik gezegd heb heb ik uit persoonlijke overtuiging gezegd en niet als Xbox baas. Mijn PR dame vermoordt me als ze hoort wat ik allemaal heb gezegd.

    Ik denk inderdaad dat Kinect voor mij een mooie manier is om met mijn hele gezin te gamen in plaats van in mijn eentje als de kids naar bed zijn Gears te doen. Zelf in mijn eentje een Kinect game?? Mmmm, buiten dat ik 10 kilo wil afvallen zie ik geen korte termijn games komen die mij zouden boeien. Dance Central als ik echt alleen ben met de gordijnen dicht ga ik wel doen, maar de rest is echt family time fun.

  18. sven · 15-7-2010 · 13.27 uur

    Heren,

    Top podcast tot zover. Eindelijk wordt marketingstratiegie en visie rondom de kinect duidelijk verwoord door iemand van MS zelf. Ik begrijp het nu een stuk beter. :)

    @Paul Naber: Even advocaat van de duivel spelen: Zou je kunnen onderbouwen waarom het gamen zonder knoppen nou echt beter is? en waarom je de techniek van de Move niet zit zitten i.c.m. hardcore gaming? Vanwege het feit dat het Sony is, of, vanwege het feit hoe het oogt, of, een andere reden?

    Nu snel verder luisteren.

  19. Thymon AW · 15-7-2010 · 13.34 uur

    @ Rogier: Waarom zou je gezinsleden dit plezier niet willen doen?
    Wanneer mijn neefjes en nichtjes langskomen maken ze dikke lol met de Eyetoy. Mijn ouders vinden Wii Sports en Wii Fit erg leuk en vragen wanneer we weer gaan Wiiën. Daarnaast zijn mijn ouders positiever ten opzichte van Nintendo/games gaan staan en ieder familielid ziet nu in dat gamen meer is dan knoppen drukken. Hun happy, jij happy, win-win situatie (of eigenlijk win-win-win situatie). Microsoft gaat iets vergelijkbaars met Kinect proberen. Duidelijk Rogier?

  20. Paul Naber · 15-7-2010 · 13.42 uur

    @Rogier: Ik ben blij dat Kinect jouw interesse in games weer heeft aangewakkerd…

    @Thymon: Amen!

  21. Robin Rommel · 15-7-2010 · 13.43 uur

    @Rogier De Xbox 360 is voor mij meer een entertainment hub. In de woonkamer gebruiken we deze meestal voor het afspelen van DVD’s en het spelen van games. s’Avonds speel ik soms een hardcore game op de xbox 360 in de woonkamer, als ik laat van een vergadering thuis kom en mijn vrouw en zoon al slaapt.

    Als ik een hardcore game wil gaan spelen. Ben ik meestal in de Gameroom te vinden, als mijn vrouw haar favoriete TV serie aan het kijken is.

    Ik denk echter wel dat mijn vrouw te porren is voor casual games waar geen geweld in voorkomt, zoals Kinect Adventures, Sports, etc. en die zouden we dan samen kunnen spelen (Trivial Pursuit en dergelijke wordt ook op den duur saai ;))

    Het voordeel van Kinect is dat de drempel veel lager is. Mijn vrouw heeft geen verstand van controllers. Met Kinect ben je zelf de controller, dus is de stap om te gaan gamen kleiner geworden.

    De interactie met de Kinect Animals lijkt me dus weer grappig voor mijn zoon om de dieren te zien spelen. Ik ben benieuwd naar zijn reactie. Hij zwaait vaak naar bumba, maar die reageert niet op zijn gedrag. De Kinect Animals zullen wel een geprogrammeerde reactie geven.

    Kortom het lijkt me een leukere ervaring dan de Wii. De PS3 move vind ik weer als Hard Core gamer interessant, maar dan moet het wel nut hebben om te gaan zwaaien met de “lollies”.

    Het zal voor de Hardcore gamers wennen worden. Heel veel pc gamers die naar een console zijn overgestapt. Snakken nog steeds naar keyboard en muis. Ik zie me zelf misschien nog wel met de lollies spelen (ik ben een tech junkie), maar een hardcore gamer zie ik niet zo snel overstappen.

  22. Marijn · 15-7-2010 · 13.44 uur

    @TAW: Omdat je dan zelf je Xbox niet meer kunt gebruiken?

    @Paul: Hé, oppassen, het is Marijn zonder t :)

    Dat Sony de release van Move maar halfbakken aanpakt (zeker t.o.v. Microsoft) wil ik wel van je aannemen. Dat zou er inderdaad op kunnen wijzen dat ze het vooral in willen zetten als FUD. Maar de technologie die ze gebruiken past naar mijn mening niet echt bij die tactiek: dan hadden ze ook de PS Eye opnieuw kunnen introduceren met Wii-achtige games, die lijkt voor de casual markt precies op Kinect.

    En om de vraag van Sven nog bijval te geven: waarom is Move niet geschikt voor hardcore games, maar moet Kinect dat wel worden? Je zegt hierboven dat er nog wel hardcore Kinect games uit zullen komen, zelfs al is het hele product op dit moment nog enkel gefocust op casual. Dat komt een beetje tegenstrijdig op me over.

    Misschien is het trouwens niet helemaal eerlijk om te blijven hameren op dit Kinect vs. Move-verhaal, aangezien de rest van de podcast ook erg interessant was. Ik zal er hierna maar over ophouden.

  23. Robin Rommel · 15-7-2010 · 13.47 uur

    Je moet trouwens niet vergeten dat je met Kinect altijd volledig zonder controller moet spelen. Ik kan mij voorstellen dat een Third Party met een Hardcore game komt die gebruik gaat maken van beide technologieën. Bijv. een accesoires voor input (geweer) en Kinect voor positie bepaling. The sky is the limit ;)

  24. Mirik · 15-7-2010 · 13.53 uur

    @Sven: het gaat niet om of het ‘beter’ is. Dat is in the eye of the beholder, het gaat er om dat ze een markt willen aanspreken die niet veel op heeft met op knoppen drukken en mannetje besturen met een pookje, de gamers die de tijd en zin niet hebben om daar goed in te worden of dat te leren.

    Bewegen kan iedereen, er zit geen (duidelijke) barrière tussen het spel en de speler meer.

    (lijkt mij!)

    De barrière kan eventueel slechte software en niet werkende hardware zijn, dus als Kinect niet de kwaliteit gaat hebben die het hoort te zijn en de games niet goed werken. Maar dat weet Microsoft ook en doet er alles aan om het zo naadloos en makkelijk mogelijk te maken, obviously.

  25. Rogier Kahlmann · 15-7-2010 · 14.12 uur

    @Paul en Thymon

    Hardcoregamers zonder aparte gameroom gooien hun eigen ruiten in als ze hun gezinsleden laten ruiken aan het laagdremeplige plezier dat ze ook kunnen beleven. Ooit kreeg ik mijn ex zover om met mij Lego Star Wars te spelen. De maanden die erop volgden kreeg ik haast geen kans meer om iets hardcores te doen. Laat het gezin toch lekker buitenspelen en breien jongens.

  26. Thymon AW · 15-7-2010 · 14.15 uur

    Ineens vraag ik me af of er (net als bij de DS en de Wii) ook een tour komt langs winkelcentra en evenementen om Kinect te demonstreren. Zou me enorm leuk lijken om te zien hoe midden in zo’n winkelcentrum allerlei soorten mensen het ding proberen en de menigte toekijkt. :-)

    @Marijn: Je klinkt als iemand die niets wil delen omdat hij bang is zijn persoonlijke heiligdom voor altijd kwijt te raken… :-p
    Maar breekt het niet lekker de week om een keer niet te Haloën en wat anders met de familie te doen als een traditioneel bordspel? ;-)
    Voor iedere console die ik bezit heb ik altijd extra controllers aangeschaft. En jaren lang Mario Kart (of een ander racespel) uit de kast halen zodat iedereen zich er een “beetje mee kan vermaken” gaat ook vervelen.

  27. Marijn · 15-7-2010 · 14.20 uur

    Oh, ik wil m’n console best eens delen hoor. Met kerst, als m’n moeder Singstar wil doen. Verder is gamen gewoon mijn ding, mijn hobby. Niet dat de rest van het gezin niet mag gamen, maar dan kopen ze hun eigen platform + peripherals maar :P

  28. Patrick Roelandt · 15-7-2010 · 14.27 uur

    Wil het verhaal van Paul ook wel bevestigen.

    Mijn kids spelen ook veel op de Xbox (naast de Wii), denk dan aan Bomberman en Mad Tracks achtige dingen dus veel Arcade spul. Ze zijn helemaal door het dolle van straks kunnen spelen met Kinectimals, Adventures etc. Mijn vriendin is totaal geen gamer maar nu al geobsedeerd door de filmpjes van Dance , Zumba en Your Fitness. Let wel: ook ik ben oudere gamer (ook al 40) maar heb je de laatste tijd wel eens gekeken wat de gemiddelde leeftijd van gamers tegenwoordig is? En hoeveel er kids en vrouwen/vriendinnen hebben?

    Overigens speelt mijn vriendin nu veel Wii Fit plus: ik kan je echt melden dat die wii-mote daar niet alleen in de weg zit (steeds weer oppakken na de oefeningen etc), maar dat zelfs zij doorheeft hoe het spel eigenlijk helemaal niet weet of zij die yoga pose nu wel of niet goed doet.

    DAT is het verschil ook met Move: Kinect gaat je feedback geven over je hele lichaamspositie en je hebt niets anders nodig. Dat geeft mogelijkheden die Move en zeker de Wii simpelweg niet ondersteunen. Die creativiteit komt echt nog wel in de 2e gen van de Kinect games.

    Nog een argument: Ikzelf wil het als hardcore gamer alleen al hebben om op een verjaardag de Tom Cruise uit te hangen als ik a la Minority report, als ik met 1 nonchalante handbeweging door mijn muziekcollectie blader (“Wauw”). Of met Rock band mijn spastische bewegingen met de gitaar terug te zien in mijn avatar op het scherm en daar bonuspunten voor te krijgen ;-)

    Tenslotte: waarom zou je als je Microsoft was, bij de start van doelgroepverbreding komen met Kinect producten voor de hardcore, die aanspraak moeten maken op hetzelfde gaming budget van dezelfde mensen? Nee, je gaat eerst lekker proberen Kinect te verkopen aan gamers met gezinnetjes (waarbij de vrouw extra budget goedkeurt ;-) en aan nieuwe mensen die anders misschien een Wii hadden gekocht.

    Tot slot: ik heb al genoeg posts gezien van publishers en studio’s die aangeven dat er wel degelijk hardcore games voor Kinect uit gaan komen. Dat mag van mij dan inderdaad wel in de combi zijn met reguliere controllers of add-ons. De eerste add-on in combi met Kinect wordt dat hartslagding van EA bij hun fitnesstitel Active Sports 2 trouwens dus dat bewijs dat het kan en zal gebeuren.

  29. Robin Rommel · 15-7-2010 · 14.34 uur

    @Rogier - Om die reden wordt gaming in the Cloud interessant. Het liefst game ik in de woonkamer. Gezellig bij mijn vrouw op de bank. Daarom vond ik Remote Play van Sony zo interessant. Je zou dan op je PSP je PS3 games kunnen spelen terwijl je vrouw/vriendin haar soap kijkt. Het nadeel van de PSP is dat deze de knoppen mist om de echte hardcore console games te besturen. Ik hoop dat Sony hier wel rekening mee houd als ze met een psp2 komen. Hopelijk wordt deze uitgerust met een 4G kaart slot, zodat ik waar ik me ook bevind mijn console op afstand kan besturen en kan gamen (Xbox Live Evrywhere. Als ik dan echt een keer weggeblazen wil worden speel ik weer verder op mij HDTV zet.

  30. Mirik · 15-7-2010 · 15.16 uur

    Leuk voorbeeld van typische partygame die voor iedereen leuk is en waar geen controller bij nodig is nu:

    http://www.xboxworld.nl/news/14626/beelden-van-eerste-movie-karaoke-game-yoostar-2-voor-kinect/

  31. Robin Rommel · 15-7-2010 · 15.27 uur

    Ziet er inderdaad leuk uit. Dat zie ik zelfs oldskoolers spelen tijdens de Lan party

    @Patrcik helemaal met je eens :)

  32. Patrick Roelandt · 15-7-2010 · 17.48 uur

    @Mirik, die had ik nog niet gezien. F&cking briljant is dat! Altijd al Schwarzenegger willen zijn! :-)

  33. Roland van Hek · 15-7-2010 · 21.08 uur

    Ik heb eindelijk ook de podcast beluisterd. Erg goed gesprek! En….serieus Quantum Redshift?

  34. Eline Muijres · 16-7-2010 · 3.42 uur

    Erg leuke podcast, dit mogen jullie vaker doen! Ik vond het erg interessant om Paul’s visie te horen op Kinect en wat te weten te komen over marketingstrategieën etc.

    Zelf vind ik het jammer dat er relatief weinig Nederlandse huishoudens zijn met consoles in vergelijking met andere landen. Dat games vooral in speelgoedwinkels goed verkopen had ik wel verwacht trouwens.

    Ook al is games iets dat ik vooral individueel in mijn eigen kamer doe, ik vind het wel leuk als mensen er interesse in tonen, zelfs al is dat alleen voor Wii Sports of Singstar. Wii Sports is een game die ik niet in mijn eentje speel, maar die met andere mensen ineens toch erg leuk kan worden.
    Zo’n stukje nieuwe technologie is interessant, ik denk dat mensen ongetwijfeld onder de indruk zullen zijn van Kinect. Het is ook eigenlijk zoiets futuristisch: een simpele beweging en je krijgt iets gedaan. Ook al zie ik tussen de games niet direct iets in mijn straatje, de technologie boeit me gewoon, dat wil ik gewoon ontdekken. En dat hoeft wat mij betreft ook niet meteen met hardcore games. Shooters speel ik toch het liefst met een controller. Misschien dat aparte games zoals Heavy Rain er juist wel van kunnen profiteren. Zou goed zijn als developers hiermee gaan experimenteren, wie weet komt er iets moois uit dat ook de hardcore gamers kan bekoren. :)

  35. R1chard · 17-7-2010 · 14.01 uur

    Dit is echt een heel erg interessante podcast voor mij geweest. Het laat mij zien hoe Microsft naar dingen kijkt, hoe Microsoft Kinect ziet, hoe de markt voor een platformhouder inelkaar zit. Bashers hulde voor het uitnodigen van deze gast en Paul hulde voor de eerlijke antwoorden. Was fijn om naar te luisteren.

  36. Bjorn de Bruin · 17-7-2010 · 18.11 uur

    Wat een heerlijke podcast. Een lekker open en eerlijk gesprek.

  37. Wieger van der Meulen · 17-7-2010 · 18.41 uur

    Dit is de reden dat de ik de Bashers podcast luister. Als recent afgestudeerde bedrijfskundige (op het gebied van strategische allianties in de Nederlandse casual gaming industrie) heb ik erg veel opgestoken van deze podcast. Hou dit niveau vast en vooral: meer van dit soort profiel/bedrijfskundige interviews!

  38. mika74 · 18-7-2010 · 8.10 uur

    En Bashersleden, hoe bevalt de nieuwe 360Slim? Die zal paul toch wel één hebben achtergelaten……
    Nee, zonder cynische gekheid. Een top podcast met een topgast, met top bashers-leden.
    Veel interesante weetjes gehoord.
    Gelukkig geen xbox-M$ reclame praatje (behalve het bashen v/d lollie’s dan. Fijn om 5 volwassen mannen (eigenlijk 4)zo over games te horen beppen….love it.

    shortlist/wishlist voor gasten
    -prof. gamer (grubby, handewassen)
    -blammo-lid
    -sony ned. retail and gaming
    -Ballin of andere beleidsopsteller
    -“verslavings-deskunige”

    is trouwens een web-cam geen idee?

  39. san · 19-7-2010 · 23.52 uur

    @: Paul.
    eerlijke gast Paul, en daar hou ik van. Wat ik mis is dat we in Nederland geen kans krijgen om de kinect wat eerder te zien krijgen dan alleen bij aanschaf. Waar Larry (major nelson) op zijn weblog een compleet overzicht post met data en lokaties in de US, word (volgens mij) de behoefte hiervan in NL onderschat, ik hoop dat Paul hierin wat kan en wil betekenen voor zijn medegamers.

  40. Robin Rommel · 21-7-2010 · 8.16 uur

    Ik verwacht dat we Kinect eerder in Nederland te zien krijgen, zoals Paul al in de podcast verteld had, worden er nu medewerkers van winkels opgeleid om meer inzicht te krijgen over Kinect. Kinect heeft een pittig prijskaartje van 150 euro, maar ik denk dat deze elke stuiver waard is. Ik ga hem halen bij de launch. Ik hoop dat NL dezelfde release date krijgt als de US. Ik wil deze namelijk gaan promoten tijdens de Oldskool NL Lanparty 7-9 november. Dan wil ik nog wel eens zien hoeveel 25+ hun hand nog op de knip kunnen houden ;)

  41. mika74 · 22-7-2010 · 14.48 uur

    @robin
    De kinect krijgt dan op die LAN wel concurentie van de ps3 met 3d-tv.
    En ik weet niet of die kinect trouwens reageert op slapende gamers…..;-)

  42. Robin Rommel · 23-7-2010 · 22.52 uur

    Wie neemt er een 3d-tv mee :)

  43. mika74 · 25-7-2010 · 9.55 uur

    High Res heeft een review exmplaar via http://www.3dtvmagazine.nl/ te pakken gekregen, enne hoppeta de ps3 eraan met 3d content en gaan met die banaan……

  44. Jericho · 30-7-2010 · 13.09 uur

    Sorry for the English guys, but here a small heads up. Could someone please tell this clueless exec what fudding really means? http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fudding
    He’s laughing stock now :-)

  45. Headcandy · 4-8-2010 · 22.37 uur

    Persoonlijk zijn wij erg benieuwd welke mogelijkheden Kinect gaat bieden voor ontwikkelaars en meer merkgerichte partijen zoals Headcandy. Hoe kunnen wij Kinect toepassen? De techniek is veelbelovend; niet alleen voor in de huiskamer.

  46. Thymon AW · 12-8-2010 · 17.50 uur

    Ter aanvulling van mijn laatste reactie bij dit artikel: er komt dus een Kinect promotietruck langs Media Markt filialen vanaf volgende week. Meer info volgt op mediamarkt.nl

  47. Niels de Bruijn · 6-10-2010 · 18.04 uur

    Nu pas aan toegekomen maar dit is absoluut een van jullie beste podcasts. De afleveringen met mensen uit de industrie waren vaak al van een ander niveau maar door de positie van Paul is dit echt een topper. De andere held van de podcast is natuurlijk David, die ik niet vaak genoeg terug kan horen. Niels was goed bezig als gespreksleider, helaas waren Menno en Samuel vandaag minder aanwezig.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>