In Red Dead Redemption hoor je de juiste muziek op de juiste momenten



De muziekafdeling van Rockstar stelt niet graag teleur. Het bedrijf heeft met de radiozenders in Grand Theft Auto een torenhoge reputatie opgebouwd en wil die duidelijk in hooghouden. Rockstar heeft in de GTA-serie bewezen zich volledig bewust te zijn van de tijd en plaats waarin de games zich afspelen en de muziek creëerde iedere keer weer een bijna perfect sfeerbeeld. En in dit langverwachte cowboyepos is het team nog een stapje verder gegaan.

Game met paarden

Rockstars Red Dead Redemption moet resultaten leveren zonder radiozenders. Niet zo gek, aangezien de game zich afspeelt aan het begin van de twintigste eeuw in een nog ontwikkelend Amerika. En hoewel de jongens van Gamekings maar niet over het radiogebrek heen kunnen komen, vind ik het alternatief allesbehalve teleurstellend.

Bill Elm en Woody Jackson, twee heren met enige muziekervaring in de filmwereld, kregen de taak Red Dead Redemption een eigen klank mee te geven. Het resultaat is een instrumentale soundtrack die grotendeels inspeelt op het fictieve Wilde Westen dat we kennen uit de films van Sergio Leone, die muzikaal werden ondersteund door de welbekende Ennio Morricone. Maar waarom heeft deze game nu de beste soundtrack voor een game met paarden sinds Shadow of the Colossus en Robot Unicorn Attack?

Gastartiesten

Red Deads prachtige soundtrack zou niet compleet zijn zonder de vier deskundig gekozen nummers van een aantal gastartiesten. Op de nummers Far Away van de folkzanger José Gonzales en Compass van Jamie Lidell wil ik dieper ingaan, maar Ashtar’s Commands Deadman’s Gun en William Whitmores Bury Me Not On The Lone Prairie zijn zeker ook het vermelden waard. Luister er gerust even naar.

De reden waarom ik juist deze twee tracks uitlicht is simpel. Ze worden afgespeeld terwijl je nog steeds de volledige controle hebt over het hoofdpersonage John Marston, en dus niet in een cutscene of tijdens de aftiteling, zoals respectievelijk Bury Me Not en Deadman’s Gun. Waar veel andere games proberen films na te bootsen door de emotionele zwaartepunten en bijbehorende soundtrack in geregisseerde tussenfilmpjes te leggen, kiest Red Dead voor complete controle voor de speler. En dat is bijzonder.

Gestuurde vrijheid

Gonzales’ Far Away zwelt aan als je voor het eerst in de game het vasteland van de Mexicaanse provincie Nuevo Paraiso bereikt. Je tijdelijke sidekick Irish heeft je er op een vlot naartoe geloodst, maar na een niet bepaald gastvrije ontvangst van de plaatselijke bevolking gaat hij er vandoor. Er staat gelukkig een vers paard voor je klaar, dus kun je eindelijk als een speer het nieuwe stuk gebied gaan verkennen. Of toch niet?

Red Dead Redemption

Uitgever: Rockstar Games
Ontwikkelaar: Rockstar San Diego, Rockstar North
Platform: Playstation 3
Adviesprijs: € 51,99 voor de normale editie en € 69,99 voor de gelimiteerde editie
Exemplaar: In de winkel gekocht
Speeltijd: Zo’n 80 uur gespeeld in de Story Mode (2x) en 22 uur in de online mode
Volledigheid: offline 100% uitgespeeld, online level 27 behaald

Ik heb het vrijspelen en verkennen van nieuwe delen van de kaart in Rockstar-games altijd een geweldige beloning gevonden, dus ook in Redemption. Maar hoewel mijn controle over de game bij aankomst op Nuevo Paraiso op geen enkele manier begrenst wordt, ben ik fysiek niet in staat om sneller dan stapvoets de heuvelachtige kust te doorkruisen. Een oranje zonsondergang en een snufje José en ik rijd gehypnotiseerd en eenzaam door Mexico op een paard dat niet eens van mij is. Pas als het nummer langzaam wegebt, kan ik het tempo weer opvoeren. De Mexicaanse nacht valt en ik ga op weg naar het volgende hoofdstuk.

Compass van soulzanger Jamie Lidell luidt het allerlaatste hoofdstuk van de game in. Ik heb net Dutch van der Linde aan zijn einde gebracht, de bendeleider die lang Marstons grote voorbeeld was. Mijn doel is volbracht en als het spel na de dood van Dutch weer opent, ben ik wederom vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ditmaal is Compass het nummer dat me de weg wijst, nu naar Marstons net vrijgelaten vrouw en zoon. In plaats van ‘eerst even deze challenge te halen’ of naar de dichtstbijzijnde general store te rijden om mijn items aan te vullen, rijd ik naar het ‘A’-tje op de kaart. Toegegeven, als je Red Dead Redemption speelt voor het verhaal is dat de meest logische bestemming. Maar opnieuw denk ik dat ik ondanks de vrijheid toch echt geen keuze had.

Muzikale teugels

En dat is wat deze momenten zo bijzonder maakt. Dat is hoe Rockstar weer heeft laten zien de muziek én de game tot in de puntjes te beheersen. Het gaat niet alleen om het kiezen van passende nummers, maar ook om het verhaal, de situatie, de emoties die muziek kan oproepen. Het sturen van de hele ervaring.

In films is dit natuurlijk al decennia gekoppeld aan muziek, en veel games die op dezelfde manier richting willen geven aan de ervaring, gebruiken zoals gezegd cutscenes voor momenten die de speler absoluut niet mag missen. Andere spellen geven de speler beperkte controle, maar blijven dan lineair. Denk aan het strak geregisseerde level No Russian in Modern Warfare 2, waar de mogelijkheid om te rennen tijdelijk werd uitgeschakeld zodat je genoeg tijd had om de vliegveldterreur van je collega’s in je op te nemen.

Rockstar heeft met Red Dead Redemption laten zien dat het niet per se op die manier hoeft. De juiste muziek op de juiste momenten en de speler doet precies wat je van hem verwacht, ongeacht de vrijheid die hij voor de kiezen krijgt. Cutscenes en beperkte controle zijn dus niet nodig als je weet waar de zwaartepunten van de game-ervaring liggen en hoe je daarop in kunt spelen. De open wereld hoeft geen moment te worden gesloten: muziek kan het paar teugels zijn om spelers de goede richting in te leiden. Red Dead Redemption is er een betere game door geworden. En de radiozenders? Die heb ik niet gemist.

Lees over de ideeën achter de Uitgespeeld-rubriek.

13 reacties

  1. Robert Gaal · 6-7-2010 · 10.46 uur

    Goeie muziek zeg, en goed artikel dit. Door deze review denk ik dat ik hem toch maar eens op ga pikken. Thanks!

  2. Roland van Hek · 6-7-2010 · 11.08 uur

    Klinkt goed, letterlijk en figuurlijk! Ik heb destijds enorm van Red Dead Revolver genoten, dus dit is een titel die ik ook nog wel wil gaan spelen.

    Heel stiekem had ik gehoopt dat de soundtrack van R.D.R. verzorgd zou worden door Nick Cave en Warren Ellis. Deze fijne heren hebben een aantal geniale soundtracks gemaakt voor o.a. The Proposition en The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, twee ontiegelijk jofele cojbojfilms.

    http://www.nickcaveandwarrenellis.com/

    Trouwens, een review die het ontbreken van een radiozender als gemis ziet neem ik niet echt serieus. Valt me sowieso op dat een groot deel van die review bestaat uit een vergelijking tussen RDR en GTAIV. Noem het dan geen review, maar een ‘hoe verhoudt deze game zich ten opzichte van GTA?’ bespreking.

  3. Marijn van Herpt · 6-7-2010 · 11.32 uur

    @ Robert: Cool! Alleen jammer dat de muziek dan niet meer als verrassing kan komen :-P

    @ Roland: De soundtrack van The Assassination of Jesse James is écht ge-ni-aal. Ik heb er nog aan gedacht om er in dit stuk naar te verwijzen, omdat er in RDR hier en daar zeker wel wat deuntjes voorkomen die me erg deden denken aan de soundtrack voor Jesse James.

    Ik heb me trouwens echt zitten ergeren aan de review van Gamekings. Zoals je zegt, de game werd niet echt op zijn eigen kwaliteiten beoordeeld, maar op die van GTAIV. En als ze dan ook de muziek gaan afbranden, dan moet ik ze vernoemen in m’n Uitgespeeld ja.

  4. Scarbir · 6-7-2010 · 12.08 uur

    Een echt wow-moment voor mij in Red Dead Redemption was een actiescene om een (uiteraard) verlaten landhuis heen. Op het moment dat de grote bandietenconfrontatie achter de rug was en de rust terug leek te keren, begin een achtervolging te paard onder fantastische, het genre typerende, fluitmuziek.

    (Als je voorts ook nog een bandiet van zijn paard knalt, het paard verschrikt doorrent en de banddiet in de teugel van het beest blijf hangen, weet je: dit spel is met liefde gemaakt.)

  5. Jesse Zuurmond · 6-7-2010 · 13.11 uur

    Nice! Ik kom zelf maar moeilijk toe aan Red Dead Redemption (stomme zon!).

    Wel vind ik het erg vet dat er een heel stuk gewijd wordt aan de muziek in een game. RDR en andere recente games (voor mij was Assassin’s Creed II een muzikaal hoogtepunt) laten zien dat ook op het muzikale vlak de gameindustrie volwassen aan het worden is.

    Net zoals graphics en gameplay, krijgen ook muziek en voice-acting steeds meer de professionele aanpak die ze verdienen.

    Mocht het ooit nog eens bewolkt worden deze zomer, dan duik ik er ook maar eens in :)

  6. Roland van Hek · 6-7-2010 · 13.42 uur

    @Jesse: Met een componist als Jesper Kyd kun je moeilijk de mist in gaan. Hij is niet voor niets sinds jaren één van mijn favoriete game-componisten. Toen ik las dat hij de muziek voor A.C. II ging verzorgen was ik meteen verkocht.

  7. Marijn van Herpt · 6-7-2010 · 13.51 uur

    @Jesse: er zit genoeg zon in Red Dead hoor, ik zie het probleem niet zo :P

  8. Osahi · 6-7-2010 · 14.09 uur

    Ik heb de soundtrack die je kon downloaden met de code bij de gelimiteerde editie al grijsgedraaid. Sublieme muziek bij een vrij subliem spel.

  9. Wormpaul · 7-7-2010 · 13.23 uur

    @ Marijn;

    Respect dat je `t ook op 100% hebt uitgespeeld. Zo zie ik dat je op moment van schrijven op lvl 27 zit online.

    Heb jij `t zelfde gevoel als mij dat online na `t begin te saai is, dat free roam te leeg is en dat `t ondanks een geniaal concept nooit echt zo gaat leven als `t in offline deed?

    Zelf zit ik nu ergens rond lvl 23/24 online maar `t kan met niet meer boeien, free roam is te saai met maar 8 hideouts om te doen, in co-op misses speelt iedereen alleen maar voor zichzelf zodat ze een hoop xp krijgen (ik wordt zo vaak neergeschoten door mijn eigen teamgenoten zodat hun meer XP kunnen halen) en al `t andere (deathmatch/capture the bag) is gewoon niet leuk in RDR stijl.
    Voor dat laatste heb je simpelweg betere spellen!

    Deel jij dit gevoel of vermaak jij je nog steeds prima in RDR online?

    Ps. aangezien ik online niet leuk meer vind zit ik te overwegen offline nog een keer te gaan halen (alleen de misses) en dan nog meer te gaan genieten van de natuur/muziek en alle prachtige details!

  10. Marijn van Herpt · 7-7-2010 · 14.05 uur

    @Wormpaul: De Free Roam heeft mij ook een beetje teleurgesteld. De wereld is een stuk minder levendig dan offline en het was leuk geweest als ze wat meer minigames hadden overgezet uit de single player. Dat leek met Blackjack, Poker en Liar’s Dice eigenlijk niet meer dan logisch. Ook met de Wanted-posters hadden ze online meer kunnen doen.

    De hideouts hebben me nog best lang bezig gehouden, maar na een tijdje worden ze wel wat repetitief. De competitieve modes stonden me echt helemaal niet aan en heb ik amper gespeeld, maar de co-op missies vond ik dan weer erg leuk om te doen. Ik heb gelukkig niet zoveel last gehad van egoïstische teamgenoten (al begrijp ik wel PRECIES waar je het over hebt, geloof me).

    Al met al denk ik dat er meer in het onlinegedeelte had gezeten. Ze hebben technisch een aantal hele slimme dingen gedaan (Free Roam als lobby, Posses vormen), maar qua gameplaymogelijkheden zijn ze gewoon tekort geschoten.

    Dus om antwoord te geven op je vraag: ik speel nu voornamelijk offline. Ik ben bij mijn tweede playthrough gestopt na de dood van Dutch, als je dus Marstons ranch krijgt. Ik kan het je zeker aanraden om er nog een tweede keer doorheen te spelen: ik ben al meerdere willekeurige events tegengekomen die ik in de eerste speelbeurt nog niet had meegemaakt.

    Daarnaast geniet ik nog wel écht van de spelwereld. Als ik Red Dead opstart en ik begin als John op een ochtend op de ranch, kan ik het niet weerstaan om even rustig een rondje te lopen langs de rand van zijn grond en naar de zonsopgang te kijken. Verder ken ik nog een aantal plekjes die gewoon leuk zijn om te bezoeken, zoals Montana Ford (de rivier tussen Hennigan’s Stead en Tall Trees), het blokhutje bij Lake Don Julio (vooral als het regent), et cetera et cetera.

    Die wereld.. ik zou er zo nog een Uitgespeeld over kunnen schrijven.

  11. Roland van Hek · 13-7-2010 · 13.18 uur

    OK, hoe on-ge-lo-fe-lijk cool is dit?
    John Hillcoat, de regisseur van The Proposition heeft een korte film gemaakt waarbij hij gebruik maakte van de engine van Red Dead Redemption.

    http://www.youtube.com/watch?v=cZUUVV2rjoc

  12. Wormpaul · 14-7-2010 · 22.38 uur

    Zojuist de CD met muziek uit RDR besteld voor mijn verjaardag….

  13. Roland van Hek · 15-7-2010 · 21.09 uur

    @ Wormpaul: Waar heb je die besteld?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>