Indigo: Waar was de gamepers?



Afgelopen weekend vond de Indigo-Showcase plaats in Utrecht. We speelden en beoordeelden de crème de la crème van een jaar Nederlands fabrikaat. Er waren journalisten uiteraard, van lokale en grote kranten. Maar gamejournalisten? Die waren moeilijker te spotten.

Op Indigo raakte ik verwikkeld in een discussie met David Nieborg hierover; over het gebrek aan gamejournalisten op de Indigo-Showcase. Hij maakte zich er het meeste druk om. Hij vond het -al weet ik niet of hij het exact zo zei- ‘schandalig, dat er op zo’n event nauwelijks collega’s waren.’ Ik was het wel eens met hem, maar anderzijds vond ik het verfrissend om eens niet het altijd naar binnen -en voren- stormende Gamekings-bataljon te zien. Eens een keer niet die tegen midlife aanhangende, geconserveerde adolescenten. Eens geen pubers met petjes en pukkels die vluchtige interviewtjes afnemen. Voor het eerst in mijn leven begaf ik mij op een game-event waar ik me niet afvroeg wat ik er deed.

En voor mij bevestigde het vooral dat de ‘mainstreamgamepers’ mijlenver verwijderd is van daar waar het eigenlijk om zou moeten gaan. David vindt dat schandalig, maar ik zou het niet anders willen zien. Indigo was onontgonnen grond waar je niet alleen als persmuskiet verdomd goed materiaal vandaan kon halen, maar waarvan je als bovengemiddeld geïnteresseerd gamer oneindig veel meer opsteekt dan het najagen van de nieuwste trailers en voorgekookte nieuws-items. Hier zijn geen gamejournalisten omdat ze waarschijnlijk geen idee hebben wat te schrijven zonder persbericht en paaiwerk. Excuses nog David, dat ik zo onverschillig was. Het is inderdaad schandalig dat ze er niet waren, maar liever zie ik ze daar ook niet verschijnen.

45 reacties

  1. Jan Laros / Aerschtuner · 27-4-2010 · 15.23 uur

    Hey Rogier, vind jij je werk nog wel leuk? Nu ben je eindelijk eens op een evenement geweest dat volgens jou de moeite waard is, maar je schrijft over de negatieve dingen die eindelijk weer eens ontbraken? Ik snap het niet.

  2. Ralph Beentjes · 27-4-2010 · 15.26 uur

    School en pers-events zijn nogal moeilijk te combineren… Gelukkig doen Konami en Codemaster het vaak wel op dagen dat ik geen school heb en mijn beroep kan uitoefenen. Was wel graag bij Indigo geweest, helaas.

  3. Joost · 27-4-2010 · 15.34 uur

    Het is zo ongelofelijk makkelijk om kritiek op je collega’s te hebben. Wijzen en zeggen: ‘kijk nou eens wat ze doen! Schandalig!’ Het is zo makkelijk dat je er eigenlijk niet aan zou moeten beginnen.

    Rogier, jezelf bewijzen doe je niet door te ranten op je oh-zo slechte collega’s, maar door zelf goed werk te leveren. Begin daar eens mee, en stop met zeiken.

  4. Jaap · 27-4-2010 · 15.41 uur

    Joost heeft wel een beetje gelijk, het komt nogal arrogant over. Natuurlijk is niet iedereen even sociaal en ziet niet iedereen er zo mooi uit als jij, maar ze delen allemaal dezelfde passie, en daar moet je ze op beoordelen.

    Ik lees liever een stuk van een puisterige nerd die de helft van de tijd met games bezig is dan van een mooie vrouw of man die geen idee heeft waar ze het over heeft.

  5. Robert Hoogendoorn · 27-4-2010 · 16.23 uur

    Ik snap je punt. Maar vindt het kinderachtig om hier over te zeiken. Regelmatig zijn andere mensen bij events waar jij niet bent, hoor je die lui ook niet over.

    Wees blij dat ‘wij’ (lees: de “naar binnen -en voren- stormende Gamekings-bataljon, tegen een midlife aanhangende, geconserveerde adolescenten en pubers met petjes en pukkels die vluchtige interviewtjes afnemen”) er niet waren, want daardoor heb jij je ‘scoop’ kunnen schrijven met een uniek verslag vol briljante observaties over het reilen en zeilen van de vaderlandse game-industrie.

    Oh nee, wacht, in plaats daarvan schrijf je dat ik/wij er niet was/waren. Dat is pas nieuws.

  6. Ron Vorstermans · 27-4-2010 · 16.43 uur

    Ik snapte waar je heen wilde en kon me er nog enigszins in vinden, tot ik dit las:

    ”[..] het altijd naar binnen -en voren- stormende Gamekings-bataljon te zien. Eens een keer niet die tegen midlife aanhangende, geconserveerde adolescenten. Eens geen pubers met petjes en pukkels die vluchtige interviewtjes afnemen.”

    Not cool, dude. Not cool at all.

  7. Wormpaul · 27-4-2010 · 16.55 uur

    Volgens mij verwoord Rogier een onderbuik gevoel wat bij veel mensen speelt, had Niels `t daar ook niet laatst over in de podcast, geen journalisten bij de GDC?

    En zoals altijd overdrijft hij een klein beetje, schopt links & rechts tegen wat schenen aan van mensen uit de industrie en zoekt naar een reactie bij de mensen.

    Aan bovenstaand te zien heb je die ook gekregen, en dan rest mij de vraag; `t doel heiligt de middelen?

    Ps. heb je David wel om toestemming gevraagd hiervoor? Kan me voorstellen in zijn positie dat hij niet direct aan dit soort teksten gelinkt wilt worden…

  8. Jan Laros / Aerschtuner · 27-4-2010 · 17.05 uur

    @ Wormpaul:

    En zoals altijd overdrijft hij een klein beetje, schopt links & rechts tegen wat schenen aan van mensen uit de industrie en zoekt naar een reactie bij de mensen.

    Zou hij PVV stemmen? Lekker schoppen en dingen roepen, en dan maar hopen op hits/reacties/stemmen? ;)

    Ik snap het gewoon niet. Het zal wel een diepere betekenis hebben en wij zullen dat allemaal wel niet snappen.

    Overigens: Ik heb soms last van puistjes, draag soms een pet of hoed en luister naar muziek met rauwe gitaren. Ik heb zelfs tattoos! Ik vind het zelfs vet als Gears of War 3 met veel bombarie wordt aangekondigd of als het hele plein in Amsterdam in Killzone 2-sfeer is aangekleed en er een lekkere ordinaire launch party wordt gehouden. Ik heb geweldige leut gehad daar. Ik schaam me daar echt niet voor.

    Ik schrijf overigens voor Tweakers.net. We schrijven kwaliteitsnieuws. Blogs die ronduit beledigend zijn, hebben we nog nooit geplaatst. Misschien toch maar eens doen, goed voor de reacties.

  9. Peter · 27-4-2010 · 17.50 uur

    Jammer zo’n stukje. Je had ook een impressie kunnen schrijven. Of helemaal niks, was wellicht nog beter geweest. In ieder geval beter dan collega’s afbranden alsof je zelf ook maar een haar beter bent.

  10. David Nieborg · 27-4-2010 · 18.24 uur

    Hmmm, dit zag ik niet aankomen (om Wormpaul’s vraag indirect te beantwoorden).

    Om even op de inhoud in te gaan. “Hij vond het -al weet ik niet of hij het exact zo zei- “schandalig, dat er op zo’n event nauwelijks collega’s waren.” Schandalig, mwah. Jammer, ja.

    Ik vond het echt heel erg jammer dat er zo weinig game pers was. Waarom? Omdat ik het dus echt een geweldig evenement vond (leerzaam, interessant, volledig, enz). Ik was onder de indruk.

    Kort en krachtig: Een evenement als dit verdient aandacht.

    Van ons (gamepers) dan dus, of je nu vrijwilliger bent of wat dan ook, hier moet je aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat als je van games houdt je dit soort evenementen aandacht moet geven.

    Ook omdat dit een hele andere tak van de industrie vertegenwoordigt. Niet de grote uitgevers waren hier (geen Ubi, EA, Activision enz), maar nagenoeg alleen maar onafhanlijke studio’s. En dat maakte dit evenement anders dan 99% van al het andere nieuws op de gemiddelde game website. (En geloof me, er zaten echt toffe games tussen voor de hardcore gamers).

    Dat probeerde ik Rogier duidelijk te maken in onze discussie.

    Over de vorm, tja, geen commentaar (zei de puisterige tegen midlife aanhangende, geconserveerde adolescent ;).

  11. Jelle Schut · 27-4-2010 · 18.29 uur

    Ik vond de stukjes van Rogier altijd al blaken van de arrogantie en zelfingenomenheid (als dat een juiste constructie is), maar ik heb tot nu toe mijn commentaar ingeslikt. Maar dit is echt te treurig voor woorden. Ik heb het op de avond zelf nog even met Joe en Rick (van PlayLogic) gehad over het feit dat er inderdaad weinig gamespers aanwezig was.

    Ik ben in ieder geval blij dat ik je avond niet verpest heb Rogier, zou het heel vervelend hebben gevonden als je weer eens misselijk was geworden van de minderwaardige verschijning van iemand van een gameswebsite.

    Voor de mensen die wel interesse hebben, verslag van Indigo zit a.s. vrijdag in GO! Vision.

  12. Jelle · 27-4-2010 · 20.03 uur

    Ik zie je wel op de E3 Rogier. Wee je gebeente als je daar niet bent!

  13. Rogier Kahlmann · 27-4-2010 · 20.11 uur

    Ik begrijp dat door een aantal van mijn posts op Bashers een beeld ontstaat. Een beeld van een zeikerd die enkel afgeeft op collega’s zonder zelf een significante bijdrage te leveren. Al kan dat nog steeds helemaal waar zijn (ik twijfel aan de significantie van alles wat ik schrijf over games), doe ik meer dan alleen afgeven. Ik hou games en ik vind het leuk om erover te schrijven, en dat doe ik niet enkel voor Bashers maar ook voor een traditionele gamesite zoals velen van jullie ook doen. En voor alle duidelijkheid: ik geniet niet van deze reacties, allerminst. Ze raken me wel degelijk. Maar daar mag ik (en dat is het enige) echt niet over zeuren.

  14. Luke van Velthoven · 27-4-2010 · 21.20 uur

    Je maakt een redelijk punt, maar de manier waarop is helaas hoe wij als lezer jou leren kennen. Maar ach, je genereert hier toch weer meer reacties dan een gemiddelde gamesite.

  15. Vlad Micu · 27-4-2010 · 22.15 uur

    @Bijna iedereen
    Heerlijk, eindelijk weer eens iemand die lekker niet schuwt om zijn mening driedubbel ongefilterd te publiceren. Opinie heet dat, kranten zitten er vol mee.

    Beste collegae nou. Rustig aan. Voel je niet meteen beledigd door Rogier! Hij maakt gewoon een verse ongewijzigde observatie die velen met hem deelden. Erg provocerend, maar iedereen is toch wel gewend aan een beetje kritiek? Rogier ook.

    Bijna iedereen op Indigo sprak schande over het gebrek aan game pers. Aan de andere kant hebben de aanwezigen wel een mooie scoop. De heren van Gaming Only waren bijvoorbeeld wel erg goed bezig en ik kijk ook uit naar hun verslag van Indigo.

    Dat de pers een maand geleden ook de aankondiging van het event grotendeels links heeft laten liggen, tja, die discussie laat ik maar even varen…

  16. Jurjen · 27-4-2010 · 22.49 uur

    Ik erger me aan de stukjes van Rogier, maar vind ze ook de leukste op deze site, omdat ze eerlijk en geschreven vanuit een zekere bevlieging op mij overkomen (voor alle duidelijkheid: ik ken hem verder niet, maar hij valt wel op). Dus denk ik niet dat hij echt verkeerd bezig is.
    Wat mensen (waaronder Rogier, waarschijnlijk) zich ook moeten realiseren, is dat gamesjournalistiek niet voor iedereen zomaar een hobby is. Voor mij is het schrijven voor en over games bijvoorbeeld mijn enige bron van inkomsten. Mijn werk, zeg maar. Dus baseer ik mijn keuze om een bepaald evenement wel of niet te bezoeken ook meestal op de volgende vraag: kan ik er ergens een artikel over kwijt? (Lees: valt dit onder hobby of onder werk?).
    Anders ga ik wel een dag met mijn kinderen voetballen op de kinderboerderij (5 punten voor een geit). Of binnen gamen, nog altijd de beste manier om op een oorspronkelijke manier op de hoogte te raken van de kwaliteit die games te bieden hebben (dit hoeft niet perse via gesprekken met de ontwikkelaar te lopen, ik ben meer iemand van de review dan van de promotionele preview).
    Het inmiddels zeer voorspelbare gepreek van David Nieborg (ken ik ook alleen via Bashers hoor) over gamesjournalisten begint trouwens wel een beetje irritant worden. Het lijkt wel alsof hij liever over gamesjournalisten praat dan over games schrijft, en dan steevast op een negatieve toon. Ben benieuwd of hij ook nog wat anders kan, heb het op bashers in elk geval nog niet gezien. Dat hij onderzoeker is, dat is dan wel weer tof.

  17. Jan Laros / Aerschtuner · 27-4-2010 · 22.51 uur

    @ Vlad

    Beste collegae nou. Rustig aan. Voel je niet meteen beledigd door Rogier! Hij maakt gewoon een verse ongewijzigde observatie die velen met hem deelden. Erg provocerend, maar iedereen is toch wel gewend aan een beetje kritiek? Rogier ook.

    Kritiek is prima. Maar dit is gewoon ordinair op de man spelen en arrogant tot op het bot. Iemand doet zijn werk naar de mening van Rogier matig, prima. Maar de volgende passage vind ik ronduit onbeschoft en neerbuigend:

    Ik was het wel eens met hem, maar anderzijds vond ik het verfrissend om eens niet het altijd naar binnen -en voren- stormende Gamekings-bataljon te zien. Eens een keer niet die tegen midlife aanhangende, geconserveerde adolescenten. Eens geen pubers met petjes en pukkels die vluchtige interviewtjes afnemen.

    Nogmaals: waarom concentreert Rogier zich (ogenschijnlijk) altijd op het negatieve? Hij betiteld Indigo als de crème de la crème van een jaar Nederlands fabrikaat. Waarom daar niet over schrijven, in plaats van deze simpele rant?

    Overigens, als hij met de insteek “Voor het eerst in mijn leven begaf ik mij op een game-event waar ik me niet afvroeg wat ik er deed.” je werk moet doen, dan heb ik oprecht medelijden met hem. Wat moet het kut zijn om je dan iedere dag in die domme wereld van videogames te begeven.

  18. Jan Laros / Aerschtuner · 27-4-2010 · 22.52 uur

    En uit gehaaste frustratie schrijf ik ‘betiteld’ ipv ‘betitelt’. Daar heb je het al! ;)

  19. Vlad Micu · 27-4-2010 · 22.57 uur

    @Jan

    Daar zeg je het al. Rogier zijn artikelen zijn altijd negatief. Je moet hem eens een keertje spreken in het echt, dan zul je (net als ik laatst) je opeens beseffen dat zijn stukjes vanuit een bepaald persona zijn geschreven. Weliswaar een geïrriteerd persona, maar wel eentje waar ik me al te vaak in kan herkennen. Die herkenning en frustratie in zijn werk, die maken zijn stukjes naar mijn mening juist goed.

  20. Jan Laros / Aerschtuner · 27-4-2010 · 23.03 uur

    Zijn stukken zijn inderdaad goed geschreven, maar het is niet echt mijn ding om altijd maar het negatieve van dingen te benadrukken. Je komt dan zo snel over als een zuurpruim die (blijkbaar) maar door weinig mensen wordt begrepen. Rogier: welke game speel je in je vrije tijd voor je plezier?

    Ik zou overigens graag eens in real life met Rogier en anderen over games praten, hoor. Volgende persevenement dan maar? ;)

  21. Niels ’t Hooft · 27-4-2010 · 23.26 uur

    De heren van Tweakers zijn wat mij betreft zo’n beetje de laatsten die zich door Rogiers verhaal aangesproken zouden moeten voelen, al denk ik dat ze Indigo erg leuk hadden gevonden ;-)

  22. Rogier Kahlmann · 27-4-2010 · 23.43 uur

    @Jan

    Gamelab morgen? Doen we een biertje.

  23. David Nieborg · 28-4-2010 · 0.31 uur

    @ Jurjen

    Wat ik zoal doe? Het staat allemaal online. Mijn gamejournalistieke artikelen staan hier en hier, mijn wetenschappelijke artikelen (over games) staan hier, lezingen (deels over games) staan hier.

    Waarom ik zo graag over gamejournalistiek praat is omdat ik er - verrassing - onderzoek naar doe (aan de UvA dus). Een paper over game journalistiek staat hier te lezen, mocht je nieuwsgierig zijn. Tips, commentaar, e.d. meer dan welkom.

    Oh en mijn laatste bashers stuk is een boek recensie, misschien over het hoofd gezien. Misschien wil je het lezen (die recensie dan), ook daar zijn comments meer dan welkom!

    Ik ken meer Jurjens, welke ben jij?

  24. Gerthein Boersma · 28-4-2010 · 1.25 uur

    Jelle Schut van Gaming Only moet even weten dat het Dead to Rights is. Met een d aan het eind dus. Betekent zoveel als ‘rechteloos’.

    En Nieborg moet niet net doen alsof ie niet weet welke Jurjen dit is. ;)

    Verder weer genoten, vooral van de reacties van mensen die zich aangesproken voelen. :)

    En voor het overige vind ik meningen over games altijd leuker om over te praten dan making ofs en coming attractions. Vul voor ‘games’ om ‘t even welk medium in en die zin blijft waar. ‘de games industrie’ mag ook. ;)

  25. Jurjen · 28-4-2010 · 6.10 uur

    @David: Misschien moet je de eerste vier regels van die boekrecensie zelf nog even lezen, dan zie je wel wat ik bedoel ;-)
    Ben benieuwd naar je volgende stuk!

  26. Jan Laros / Aerschtuner · 28-4-2010 · 8.29 uur

    @ Niels

    Mja, aangesproken… Ik vind het opvallend hoe en waarover Rogier schrijft. Ik was benieuwd naar zijn beweegredenen.

    @ Rogier

    Gamelab ga ik niet redden. Ik heb tot 9 uur een meeting in Eindhoven. En Barcelona. Ander keertje dus. Ik zou graag eens een biertje met je happen.

  27. sven · 28-4-2010 · 10.24 uur

    Reacties,reacties,

    Mensen, zien jullie dit dan niet? Hier gebeurt iets!

    Noem het negatief wat Rogier schrijft, blijkbaar maakt het veel oud en nieuw zeer los. Ik vraag me ook af of het ‘not done’ is om kritiek te hebben op mede-journalisten. Op de een of andere manier lijkt het wel of er een soort ongeschreven regel geldt waarin medejournalisten elkaar niet mogen bekritiseren (beetje zoals bij rechters en advocaten onder elkaar), of op z’n minst van porselein zijn gemaakt.

    Heb alleen wel de ballen om hier openlijk kritiek op te geven, en doe het niet lafjes zoals Jurjen zijn kritiek uit tegen David. Dat is wel erg makkelijk en eigenlijk ook een beetje sneu….

    Ik vind het erg leuk om te zien dat mensen met een passie (gamejournalisten) geraakt zijn door hetgeen hier wordt geschreven. Dit toont toch aan dit deze tak van journalistiek alles behalve dood/saai/ontoegankelijk hoeft te zijn.

    Dus spui vooral je mening en schuif deze niet onder stoelen en/of banken. Ik geniet hiervan! Dit houdt de discussie levend en dat is toch wat je wilt.

    Chapeau Rogier!

  28. Jan Laros / Aerschtuner · 28-4-2010 · 11.06 uur

    Wat een onzin, Sven. Natuurlijk is kritiek op elkaar of elkaars werkwijze mogelijk. Maar ik denk dat Rogier het ook niet tof zou vinden als hij in een opiniestuk wordt afgeschilderd als zure, tegen een depressie grenzende, moeilijk sprekende natnek. Dat is gewoon beledigen en dat is niet nodig om een discussie met elkaar te voeren of om een punt te maken. Discussies en reacties kun je ook op andere (fatsoenlijke) manieren ontlokken.

  29. Rick · 28-4-2010 · 11.15 uur

    Heerlijk om te zien hoe mensen op hun piel getrapt zijn. Geeft maar weer aan dat Rogier’s observaties misschien meer hout snijden dan we willen toegeven.

    Ik ben in ieder geval blij dat er weer een stuk van Rogier op de site staat. Het is de laatste weken dodelijk saai geweest op Bashers; nu wordt er tenminste weer een beetje gereageerd. En het blijven toch wel de meeste vermakelijke stukjes hier.

  30. Slimdavy · 28-4-2010 · 11.25 uur

    Rogier trapt hier flink tegen een paar schenen, en we voelen ons allemaal weer aangesproken. Hij komt misschien grof uit de hoek, maar het is wel de waarheid. De gemiddelde site heeft geen aandacht gegeven aan een interessant event, maar we gaan volgende week wel met zijn allen karten in Breda voor ModNation Racers. Daar zijn we dan wel allemaal aanwezig :)

    Ik was er ook niet, want hoewel ik een gepassioneerd gamer ben en met plezier schrijf over mijn favoriete hobby, verdien ik er mijn kost niet mee. In mijn geval staan andere verplichtingen gewoon keihard in de weg en dan is de keuze al snel gemaakt.

    En sinds wanneer is het not done om elkaar te bekritiseren? We zijn toch geen bende pussies? Ik had ook veel liever een stukje over het event zelf gezien van Rogier, maar op Bashers is het gewoon een zeikerd eerste klas. Hoewel ik hem nog niet persoonlijk ken, lijkt het me verder wel een aardige gozer! ;)

    En ik deel dezelfde mening als Rick. De laatste tijd is het een dooie boel op Bashers, het is zonde dat we de laatste alleen maar reageren op het gezeik van Rogier… Dit was ooit anders!

  31. Rogier Kahlmann · 28-4-2010 · 11.33 uur

    Karten in Breda voor Modnation, dat lijkt me wel tof. Wist ik niets van..o, wacht..kut.

  32. Joost Schellevis · 28-4-2010 · 11.50 uur

    @Sommigen hierboven (oa Sven): Er is een verschil tussen kritiek geven en iets willen verbeteren, en gewoon kritiek geven. Ik snap echt niet waarom je je collega’s zou uitschelden en zegt dat je ze ‘liever niet ziet verschijnen’. Om sommige oudere stukjes van Rogier kon ik inderdaad ook nog wel lachen, maar sorry - dit slaat alles.

  33. Twan · 28-4-2010 · 11.52 uur

    Leuk, stukjes lezen van iemand die uit pure penisnijd trapt naar mensen die van hun hobby een goed betaalde baan hebben gemaakt. Maar bovenal wat een geweldige aandacht voor indigo, een o zo belangrijk game-event waar niemand over schreef.

    Waarom zou juist jij nou naar gamelab gaan? Dat wordt geregeld door de door jou zo gehekelde figuren.

  34. Rogier Kahlmann · 28-4-2010 · 12.09 uur

    Gamelab (ik heb er een meegemaakt) vond ik best een goed initiatief, en ik kon er wel iets mee: http://www.dgs-online.nl/nl/weblog/nalden. Als ik helemaal niet meer naar events ga (goed of slecht), dan heb ik toch helemaal niets meer om over te schrijven. Al zouden veel van jullie dat misschien liever zien.

  35. Robert Hoogendoorn · 28-4-2010 · 12.39 uur

    Nogmaals, ik snap je punt Rogier en ik moet je ook gelijk geven. Waar ik persoonlijk over viel was je woordkeuze. Dat wil ik nu even buiten beschouwing laten.

    Ik werk zelf bij een persbureau en alles is hier geënt op cijfertjes. Wat vinden mensen interessant en wat nemen onze klanten af. Vergelijk het met de nieuwe kledinglijn van de H&M (standaard game-nieuws) en High Fashion uit Parijs (Indigo). Afgezien van het feit dat ik momenteel buiten mijn kantoorwerk bijna nergens tijd voor heb, is Indigo iets dat maar lastig binnen Novum te plaatsen is. (lees: ik zeg niet dat het onmogelijk is)

    In een ver verleden schreef ik voor Ownage.nl artikelen over opleidingen, de Painstation en andere ‘culturele’ insteken icm videogames. Dit kwam o.a. voort uit mijn opleiding (nieuwe media & digitale cultuur aan de UU), om maar aan te geven dat ik wel een liefde heb voor cultuur en games. Ik vind Indigo verdomde interessant, en dat geldt ook voor sommige van de Gamelab-sessies.

    Niet elk game-medium heeft een zelfde insteek. Sommige bloggen omdat ze het leuk vinden, andere praten meer over de technische aspecten of richten zich puur op reviews. De insteek en de intenties van iedereen zijn verschillend, en er is een sterkere tendens naar de review-sites. Jammer? Ja, absoluut. Maar is het niet zo dat cultuur altijd een ondergeschoven kindje is, en dat de massa maar dom achter elkaar aanloopt?

    Wie gaat er zondagmiddag lekker mee naar het Van Gogh Museum? Oh nee, wacht… Dan wordt FC Twente kampioen.

    Ik ben onderhand vergeten waarom ik dit stuk schrijf. Misschien dek ik mezelf alleen maar in om mijn eigen nalatigheid in de Indigo-zaak (klinkt een beetje als Heavy Rain) te verbloemen, of misschien wil ik aantonen dat ik een druk man ben, of juist geen ruimte heb me te richten op culturele aspecten van games. Of misschien is het een combinatie van de dingen. Wat echter wel vast staat is dat ik me nu wel HEEL ERG aan het indekken ben en dat ik dus beter kan stoppen om mezelf gezichtsverlies te besparen.

    Shit, te laat.

  36. Jelle Schut · 28-4-2010 · 13.07 uur

    Je hebt kritiek leveren en mensen afbranden/belachelijk maken en dat laatste is wat Rogier nu aan het doen is. Ik heb mezelf hetzelfde afgevraagd op Indigo (waar is iedereen?), maar om de mensen die er niet waren op deze manier weg te zetten, tja.

    Bovendien moet ik zeggen dat je ook de vinger naar de DGG mag wijzen. Ik kwam er ook min of meer ‘toevallig’ achter dat het event plaats zou vinden. Ik denk dat als men vanuit de DGG actiever de Nederlandse gamesmedia benaderd waren er ook meer mensen geweest. Ik was zelf heel erg positief verrast door het event en de kwaliteit van de games, ik had me wel een beetje ingelezen op de site, maar daar leek het minder spannend dan het uiteindelijk was.

    Het zal voor veel mensen een afweging geweest zijn van wat ze hiermee kunnen vs. de tijd die erin gestoken wordt en dat kwartje zal in veel gevallen de verkeerde kant op zijn gevallen. Of misschien wel helemaal niet zijn gevallen doordat het event niet eens bekend was. Natuurlijk is het ook je taak als gamesjournalist om op de hoogte te zijn van dit soort dingen en er zelf actief achteraan te gaan. Maar het is niet voor niks dat iedereen volgende week wel naar ModNation Racers gaat.

  37. Simon · 28-4-2010 · 13.09 uur

    Ik heb m’n kritiek al veel te lang voor me gehouden, maar wat ik nu lees kan dus echt niet door de beugel! Robert, vrolijke vriend, Ajax wordt kampioen, niet FC Twente.

  38. David Nieborg · 28-4-2010 · 13.11 uur

    @ Slimdavy “De gemiddelde site heeft geen aandacht gegeven aan een interessant event, maar we gaan volgende week wel met zijn allen karten in Breda voor ModNation Racers. Daar zijn we dan wel allemaal aanwezig :)” Ik dacht echt exact hetzelfde toen ik die uitnodiging binnen kreeg.

    @ Jurjen Sorry, ik zie het niet.

  39. sven · 28-4-2010 · 13.11 uur

    Als ik het artikel van Rogier nogmaals lees, vind ik deze niets zo negatief.

    En v.w.b. Jan Laros zegt: Discussies en reacties kun je ook op andere (fatsoenlijke) manieren ontlokken.

    Dat klopt. Dat kun je doen, en meestal doen we dat ook. Dan zijn we collegiaal, lief en fatsoenlijk en steken we elkaar het liefst nog een paren veren in de bips……En soms doen we dat niet, dan komt er, noem het maar frustratie/passie/emotie, aan te pas en tja, je gaat dan wellicht iets te ver. Dat doet een voetballer ook wel eens in de hitte van strijd (en dan bedoel ik geen doodtrap of wangedrag of nodeloos kwetsend, of wil je een artikel als deze daar ook onder scharen?). Ik vind dat vaak wel de mooiste momenten van een wedstrijd. En dit dus vaak wel de mooiste artikelen die er tussen zitten. Hier praat men nog een tijdje over. En het leidt tot beter inzichten. Mensen worden ongemakkelijk, uit hun vaste patroon gehaald, en zijn genoodzaakt te handelen. Hehe, we zeggen eindelijk wat ons dwars zit, dat lucht op!

    Dat levert toch mooie discussies op? En net als met voetbal, wisselen we gewoon shirtjes uit na afloop van de wedstrijd en weten we dat sommige acties een handeling uit passie/emotie/strijd was. Dat onderscheid kun je toch wel maken? Kunst kan ook wel eens kwetsend zijn, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

    Doet me een beetje denken aan de commotie rondom de biografie van Nina Brink geschreven door Eric Smit.

  40. Michel · 28-4-2010 · 20.52 uur

    Ben ik blij dat we gewoon op het event aanwezig waren, anders zou ik mij bijna aangesproken voelen ;)

    Mee eens: gamepers moet meer aandacht geven aan dergelijke ondernemingen. Het leeft niet onder de massa, maar het is voor een groot deel onze taak er voor te zorgen dat dit wel gebeurt.

    Onnodig: de beschrijving van de gemiddelde gamejournalist. Ja, er zitten veel jonkies ons vak, die nog naar school gaan en lekker enthousiast de persevents bezoeken. Waarom niet? Die artikelen verschijnen toch niet in/op je eigen favoriete ‘diepere’ uitgave en we zijn toch allemaal zo begonnen, ik wel in ieder geval. Bestaat de helft van schrijvend Bashers hier niet uit?

    Belangrijkste conclusie: Ajax is de besteeee

  41. JW · 29-4-2010 · 0.13 uur

    Niet normaal, wat er gebeurt als je mensen die behoorlijk kunnen typen (journalisten) op het internet laat.
    supertof

  42. Niels Peuchen · 29-4-2010 · 0.17 uur

    @Michel: Ik ben zelfs nog ‘n schoolgaand jonkie.

    En uiteraard wordt Ajax kampioen.

  43. Twan · 29-4-2010 · 11.32 uur

    Even de olifanten in de kamer benoemen: Schrijven we over wat we tof vinden? Schrijven we over wat iedereen tof zou moeten vinden? Of doe je gewoon wat je hoofdredacteur zegt? Wanneer je stelt dat je een pareltje hebt gevonden waar nog niemand over schrijft dan heet dat een scoop. Als vervolgens niemand je stukken dan leest wat heb je dan aan je scoop?

    Als jij als redacteur meent te kunnen bepalen wat iedereen tof moet vinden krijg je het lastig. Emigreren naar China waar de krant nog zegt wat mensen moeten vinden. Als je wilt schrijven over wat je tof lijkt is mijn advies: doen. Het stuk wordt er altijd beter van. Als je doet wat je hoofdredacteur zegt; gefeliciteerd je bent nu betaald journalist.

  44. Jurjen · 9-5-2010 · 22.36 uur

    Ik wil dat paper over gamesjournalistiek wel lezen, maar de link doet het niet.

  45. David Nieborg · 10-5-2010 · 10.11 uur

    @ Jurjen Nu wel (weer).

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>