Innovatief Merchant mist balans



Elke woensdag bespreekt Ellen de Lange-Ros een iPhone-game.

Eén van de technische features van de iPhone is de GPS; tot nu toe wordt daar in games nog weinig mee gedaan. Een spel dat hier wel volop gebruik van maakt is Merchant, dat is gemaakt door het Nederlandse Oberon. Merchant is een MMO die zich afspeelt in middeleeuwse sfeer. Bij de start van het spel kies je voor een gilde, zoals de handelaren, producenten of dieven. Via het uitvoeren van klusjes verdien je geld, waarmee je spullen kunt kopen en in rang kunt stijgen.

Wat valt op?

Bijzonder aan Merchant is dat de locaties in het spel samenhangen met je echte locatie in de fysieke wereld. Rond m’n huis heb ik een prachtige wijngaard, terwijl ik op m’n werkplek een eigen mijn heb, inclusief een wachttoren om m’n verdediging te vergroten. Kom ik op nieuwe plaatsen, dan zoek ik even in de nabije omgeving naar een verstopte schat. Echt leuk is het wanneer ik nederzettingen van anderen vind. Ik kan dan kiezen voor een vriendschap, maar meestal is het verleidelijk om nederzettingen te saboteren of spullen van anderen te stelen om ze vervolgens voor m’n eigen gewin te gebruiken.

Is het wat?

Het concept van een MMO op je telefoon die je speelt in de fysieke wereld is een leuke vinding die zich uitstekend leent voor de iPhone. Wel merk je tijdens het spelen dat de game soms wat complex is en dat de flow in het spel niet altijd klopt. Zo moet je soms lang sparen voor een item en verdien je maar langzaam geld. Verder heb je nogal wat items nodig als je een bijzonder huis wilt aanschaffen. Ook is het marktsysteem wat ondoorzichtig.

In vergelijkbare games, zoals We Rule, kun je keurig stap voor stap levelen en is er continu een uitdaging binnen bereik. Merchant mist deze balans in het spel. Toch is de game zeker niet slecht, maar met een beter levelsysteem was de game een stuk aantrekkelijker geworden en had het de potentie van een wereldwijde topper. Nu is Merchant een interessant concept dat aardig is, maar net te weinig boeit om je aan je iPhone gekluisterd te houden. Gezien dat de game gratis is en een innovatief concept heeft, is Merchant echter ruimschoots de moeite waard om eens te proberen.

Prijs: gratis (App Store link)

Eén reactie

  1. vegter · 11-4-2010 · 14.44 uur

    Nou Ellen, ik moet zeggen dat ik het echt niet met je eens ben. Ik speel beide spellen (We Rule en Merchant) sinds 2 weken, en ik moet zeggen dat Merchant niet zo zeer uit balans is, als gewoon uitdagender en veel uitgebreider dan We Rule. Als je ze dan wilt vergelijken zou ik zeggen dat We Rule gewoon een stuk kinderachtiger is. Maar eigenlijk zou ik zeggen dat We Rule meer een aftreksel van Farmville is en Merchant een zeer uitgebreide location based Kolonisten van Katan. Mij boeit het in ieder geval een stuk meer dan jou blijkbaar. Daarnaast vind ik het wel de moeite waard om te vermelden dat Merchant welliswaar gratis te downloaden is, maar dat je wel een aantal ingame purchases moet doen om er ten volle van te genieten, maar met 5 Euro kom je al een heel eind.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>