Inside a Star-filled Sky — In de monsters zitten monsters



Elke mogelijke wereld bestaat; alleen onze acties bepalen welk pad we volgen. Dat is het idee van de veel-werelden-interpretatie van de quantummechanica. Inside a Star-filled Sky is een ‘oneindig recursief’ schietspel dat volgens dat principe werkt.

In het spel speel je een monster, dat andere monsters neerschiet op zoek naar het volgende niveau. Heb je dat gevonden, dan blijkt dat je in het volgende monster zat waarin je verandert en waarmee je verder speelt. Nu uiteraard weer in het volgende monster enz. Onderweg pik je wapens op, die je ‘volgende zelf’ helpen om te overleven. Als je doodgaat ga je terug en mag je het opnieuw proberen met een andere uitrusting, of kun je zijsprongen maken door je reis te vervolgen in vijanden, power-ups of zelfs in jezelf.

Jason Rohrer, het creatieve genie achter dit spel, is bekend geworden door spellen te maken die één bepaald idee illustreren. Rohrer laat zich in zijn leven en in zijn spellen weinig gelegen aan geldende conventies. Elk artikel over Rohrer (een verzameling) herhaalt de —voor Amerika— bijzondere manier van leven van zijn familie, zijn aftandse werkomstandigheden en zijn principes en filosofie die wijd en ver reiken. Op zijn manier maakt Rohrer een serie spellen die stuk voor stuk worden gezien als stappen vooruit voor de gehele industrie. Passage, Sleep is Death en Gravitation zijn de bekendere voorbeelden, die meestal gratis zijn en erg de moeite waard.

Bij Inside a Star-filled Sky is er geen sprake van een verhalend principe maar wel van een ander belangrijk idee: emergentie. Alles in dit spel wordt automatisch gegenereerd van de levels tot en met de graphics en de muziek aan toe. Daarnaast werkt de gameplay waarin je power-ups verzamelt die je volgende incarnatie uitrusten als een soort strategie. Al die mogelijke combinaties en het bewegen tussen niveaus en zorgen ervoor dat het aantal vertakkingen snel groeit; je kunt blijven spelen zonder ooit twee keer hetzelfde te zien.

Inside a Star-filled Sky

Ontwikkelaar: Jason Rohrer
Platform: Windows, Mac, Linux

Het spel heeft een steile leercurve, maar zodra het begint te lopen en je vloeiend van niveau naar niveau gaat, wordt het boeiend. Oneindigheid klinkt saai, maar dat abstracte concept is hier briljant vertaald in een simpel spelletje.

http://insideastarfilledsky.net/

Een beknopte versie van deze bespreking verscheen eerder in nrc.next.

Eén reactie

  1. Robert August de Meijer · 13-7-2011 · 15.53 uur

    Ik heb altijd genoten van rpgs die spelers de mogelijkheid geven om veel te sterke vijanden te verslaan (en anders levels te grinden zodat het later lukt). Dit spel doet dat op een andere manier, en misschien zijn er nog meer manieren om “levelupping” als basiselement te gebruiken in spellen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>