Killzone 3 – Het luisterend oor van Guerrilla



Killzone 3 pakt de draad op waar Killzone 2 ophield. Rico Velasquez, de grootste lul in de videogamegeschiedenis, heeft tegen beter weten in Helghast-leider Visari vermoord. Terwijl het imperium op instorten staat, moeten de mannen hun weg naar buiten zien te vechten. Het is onverklaarbaar hoe Rico tussen de twee delen door de tijd heeft gevonden om professionele hulp te zoeken, maar overduidelijk heeft de man een spoedcursus anger-management gekregen. Wat eerst een onvoorspelbare en grofgebekte idioot was, is nu een heldhaftige en nadenkende bondgenoot. En stiekem toch ook wel een beetje een saaie.

Rico’s lobotomie is maar één voorbeeld van veranderingen die voortgekomen zijn uit feedback van de community en, dare I say, ons critici. Meer dan ooit is het een product waarbij kritiek systematisch is aangepakt. Vorige deel te grauw en kleurlooos? Genoteerd, en zie hier kleurrijke jungles en koelblauwe ijslevels. Input lag vervelend? Okay, doen we ook meteen wat aan. Rico onuitstaanbaar? Ho, wacht… even draaien… en hopla! Bijna alle kritiek die er was op Killzone 2 is opgelost en afgevinkt. Daarmee zou het nu dan toch eindelijk de beste shooter in mensenheugenis moeten zijn… toch?

Don’t kill your darlings

Nee, zo werkt dat hier niet. Elk verbeterpunt heeft namelijk zijn keerzijde. Rico is minder vervelend, maar nu vooral een kleurloos sujet. En over kleur gesproken: Ja, de jungle en de sneeuwlevels zijn adembenemend, maar dit gaat ten koste van zowel het eigen duistere voorkomen als van de samenhang. De roep om kleur heeft Guerrilla gedreven naar levels die op zichzelf prachtig zijn, maar die onderling niet samenkomen tot een coherent geheel. Iets wat vast ook heeft bijgedragen aan de stupide plot die al die verscheidenheid onhandig probeert te rechtvaardigen.

Killzone 3

Ontwikkelaar: Guerrilla
Platform: Playstation 3
Adviesprijs: €59,99

De vertraging in de draaisnelheid en de algehele logheid maakte het dat Killzone 2 een meer tactische dan hectische shooter werd. Ook dat is (gedeeltelijk) opgeofferd nu geweren haast net zo snel draaien als in Call of Duty. Wat obsessief luisteren naar kritiek heeft opgeleverd is een volgzame, en ietwat gezichtsloze shooter. Of beter; een shooter met het gezicht van duizenden.

Een paradoxaal advies

Gelukkig schijnt de eigenheid van de maker nog wel door in zijn expertise. Hoezeer Guerrilla ons ook naar de mond (en ogen) programmeert, toch is dit niet wat Killzone 3 een goede game maakt; dat is de combinatie van de soms open velden en onvoorspelbare vijanden. De confrontatie in de wat weidsere omgevingen, daar waar soldaten van muurtje naar muurtje rennen om me in te sluiten, doet paniek en tactiek met elkaar dansen. Hier schittert het zelfs. Dit aspect zie ik volgende keer dan ook graag meer uitgebuit worden. Minder gangen en meer pleinen, om zo die mooie AI eens echt aan het werk te zien. Maar het belangrijkste advies aan de Amsterdammers is toch vooral om niet naar me te luisteren.

Dit is een recensie op basis van de singleplayer.

12 reacties

  1. Han Rusman · 25-2-2011 · 8.48 uur

    Sterke recensie Kahlmann! Heb je ook met move en 3d geexperimenteerd?

  2. Luke van Velthoven · 25-2-2011 · 9.04 uur

    Oh jee, ik hoop niet dat er veel PS3-fanboys rondlopen hier. Die kijken net als ik slechts naar de drie sterren en zien dan stoom uit hun oortjes komen.

  3. Marijn · 25-2-2011 · 9.27 uur

    Interessant dat te goed luisteren naar je fanbase niet altijd een positief gevolg heeft. Ik zie de jongens van Guerrilla al zuchten en zeggen “het is ook nooit goed”.

    Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar je Move-ervaringen. Herinner me een tweet waarvan ik eigenlijk niet zeker weet of ie sarcastisch bedoeld was.

  4. Rogier Kahlmann · 25-2-2011 · 9.43 uur

    Ik heb het met Move uitgespeeld en dat werkt precies zoals een fps op de Wii. Voordeel is dat je behoorlijk precies kan worden. Nadeel is dat alle wapens hun gewicht verliezen. Zelfs turrets voelen als veertjes met de Move.

  5. Harry Hol · 25-2-2011 · 10.15 uur

    Persoonlijk vond ik Killzone 2 een onspeelbare hoop **** door de input-lag. Ik kon me er niet overheen zetten. K3 (of is die afko al in gebruik?) blijft nu nog wel even in mijn PS3.

    @luke trouwens heel komisch hoe jouw avatar plaatje bij je comment past nu :-)

  6. Roland van Hek · 25-2-2011 · 11.59 uur

    Het multiplayer-gedeelte van KZ3 wordt op een later tijdstip in een review behandeld door Joors Troelie.

  7. Harry Hol · 25-2-2011 · 12.09 uur

    @roland Ah toe nou, noem het K3!

  8. Roland van Hek · 25-2-2011 · 15.22 uur

    @Harry: Ik zal het aan Joors doorgeven, kan niks beloven…. :)

  9. Tom · 25-2-2011 · 18.16 uur

    Goed te zien hoe hier - elke keer weer - alle zorgvuldig geplaatste veren vakkundig uit die reet getrokken worden.

  10. Bart Breij · 26-2-2011 · 15.55 uur

    Goed om te lezen dat het beduidend anders aanvoelt dan Killzone 2. Die heb ik net als het eerste deel snel weggelegd omdat de besturing veel te log voelde. Natuurlijk, zo’n wapen in je hand zal best wat wegen en je wordt er vast niet sneller op, maar ik had het gevoel een mech te moeten verplaatsen in sommige situaties. Ook de andere kritiekpunten die Guerilla blijkbaar heeft aangepakt, werden door mij gedeeld. Ben erg benieuwd…

    … al kan ik me alvast indenken dat ik Bulletstorm aan het einde van beide ritten een stuk vermakelijker vind. Op de een of andere manier moet het goede, vergelijkbare altijd in tweeën komen. Twee jaar geleden inFamous en Prototype, vorig jaar Split/Second en Blur en nu weer twee shooters die barsten van de patserigheid.

    Zouden ontwikkelaars dat nou bewust doen?

  11. Roland van Hek · 26-2-2011 · 16.55 uur

    @Bart: Dat hebben ze van de filmindustrie afgekeken: The Illusionist/The Prestige, Deep Impact/Armageddon, The Cave/The Descent, Antz/A Bug’s Life, Tombstone/Wyatt Earp, Mission To Mars/Red Planet…..

  12. Stone · 28-2-2011 · 1.15 uur

    Zal idan de fanboy spelen? niet van de PS3 maar de KZ fanboy. ik heb hem nu bijna 3 maal op verschillende niveaus uitgespeeld. dus ik denk een klein beetje recht van spreken te hebben. De stelling dat het plot om de levels heen gebouwd is in plaats van andersom, moet ik je gelijk geven als je het heb over sev/isa kant van het verhaal. De higskant vond ik daarin tegen erg goed uit de verf komen. en laten we eerlijk wezen heeft iemand sinds max payne nog een fps gespeeld met een degelijk verhaal? de toevoegig van kleur doet geen afbreuk aan KZ gezicht het geeft juist een meer eigen gezicht dan dat grijs/bruin/donkergroen waar al tientallen schooter in bestaan. Het enige kritische punt dat ik heb zijn de voertuigenmissies. dat zijn er te veel. ik zo de icesaw en exo levels hebben weg gelaten. de singleplayer mode is goed kwa lengte (ongeveer 8 uur op normaal de eerste keer) elk level geeft weer een andere uitdaging andere wapens/speelstyle. dat aangevult met coop en botzone zou ik het een 4,5 sterren hebben gegeven. en 4 als halve niet mogen. de balans in somige multiplayer maps heb ik wat meer vraagtekens bij. bij een aantal maps is de gene die het eerst bij de spawnpunts is 9 van de 10 keer de winnaar.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>