Killzone 3: terecht de grote winnaar van de Dutch Game Awards?



Guerrilla Games was de grote winnaar van de Dutch Game Awards 2011. Tijdens het Control Industry Dinner verzilverde het team achter Killzone 3 maar liefst drie van de vier nominaties: Best PC/Console, Best Audio Design & Music en de overall prijs, de Control Industry Award. Met name over die laatste ontstond vervolgens op sociale media wat discussie. Robert Hoogendoorn, verslaggever van Novum Nieuws (persagentschap dat werkt voor o.a. Metro, De Pers, Trouw en nu NU.nl) schreef op zijn persoonlijke website: “Beetje teleurgesteld in Control Industry Award“.

Twee jaar geleden greep Guerrilla naast de ‘hoofdprijs’. Niet Killzone 2 maar Swords & Soldiers ging er toen met de zwarte uil vandoor. Niemand die het toen de jonge Ronimo’s misgunde. Vorig jaar stond Vanguard Games met het zwarte beest in zijn handen voor Greed Corp — ook toen geen gemopper.

Waarom dit jaar dan wel? Dat zit hem denk ik in de vocale aard van de uitgebreide Nederlandse indie-community. Die had natuurlijk graag Glitchhiker als winnaar gezien. En mede dankzij een kleine twitter- en Facebook-campagne had dat niet veel gescheeld.

Fijnproevers

Hoogendoorn uit zijn teleurstelling in de lezers van Control die hij beschouwt (beschouwde?) als ‘fijnproevers’. Kenners die niet zonder meer stemmen op de grootste productie, het grootste spektakel. Of, in filmterminologie, die kiezen voor art-house in plaats van de blockbuster. In zijn ogen is met de keuze voor Killzone 3 tekort gedaan aan het werk van Vlambeer en Joost van Dongen (beiden waren als zodanig overigens niet genomineerd voor de Control Industry Award, hoewel de Vlamberen een cruciale rol speelden in de ontwikkeling van Glitchhiker). Ook op Facebook en twitter kwam ik dit weekend soortgelijke opinies tegen.

Aan de ene kant kan ik me dat voorstellen. Op de redactie hebben we onszelf ook de vraag gesteld of we Killzone 3 op de automatische piloot nomineerden of dat er meer achter zat. Dat laatste was het geval. Hoe je ook tegen grote producties aankijkt, de creatieve prestatie van Guerrilla Games is enorm. Natuurlijk valt er wat aan te merken op de laatste Killzone, maar niemand kan met droge ogen beweren dat de game een ongeïnspireerd ‘moetje’ was. Guerrilla Games heeft een heel eigen stijl en zijn games onderscheiden zich meer dan die uit de Call of Duty- en Battlefield-franchises. Killzone is een serie die wat dat betreft meer weg heeft vanGears of War of Unreal — ook series die zich niet zo snel met andere laten vergelijken (en waarschijnlijk niet geheel toevallig een personele geschiedenis delen met Killzone).

Big Brother

Op vrijdagmiddag gaf Guerrilla’s Managing Director Hermen Hulst een lezing voor de aanstormende gamedevelopers die de workshop-dag van Game in the City bezochten. Hulst was door de Dutch Game Garden uitgenodigd een praatje te houden over studiocultuur en dan met name over de vraag hoe je die behoudt als je zo snel groeit als de Amsterdamse gamemaker.

Uit die lezing werd duidelijk dat Killzone’s eigen stijl voortkomt uit een bijna obsessieve neiging de creatieve controle in eigen hand te houden. Zo is volgens Hulst de definitieve beslissing om Guerrilla Games af te splitsen van toenmalig moederbedrijf Lost Boys mede voortgekomen uit een verzoek (van Lost Boys) een game te maken voor Big Brother. Een bod van publisher Eidos werd vervolgens afgewimpeld omdat deze tijdschema’s belangrijker achtte dan de kwaliteit van de games. Sony bood Guerrilla meer vrijheid en niet in de laatste plaats het behoud van eigen identiteit (waarbij Hulst wees op andere Sony-studio’s als Sucker Punch, Media Molecule, Polyphony en Naughty Dog).

Moedertje Sony

Wat ik daarmee wil zeggen is dat Killzone 3 geen run-of-the-mill product is dat alleen bestaat omdat moedertje Sony zo graag wat centjes wilde verdienen. De studio is dagelijks bezig zichzelf te verbeteren, zelfs de methodes die het daartoe gebruikt zijn geen heilige huisjes. Guerrilla wilde in Killzone 3 een sterk verhaal neerzetten. Dat is niet uit de verf gekomen. Hulsts conclusie: we hebben alles extreem grondig getest — behalve het verhaal. Dat gaat de volgende keer dus anders. Wie tien minuten met Studio Art Director Jan-Bart van Beek over de serie spreekt, begrijpt welke passie er al tien jaar schuilgaat achter de inmiddels vier games.

Passie die dus ook in een grote studio kan blijven bestaan. Passie die niet onder doet voor die van de jonge startups waarvan Nederland er zo veel kent. En wat mij betreft is die passie in grote doses terug te zien in Killzone 3. Alleen daarom al was een stem op Guerrilla’s game geen stem op het grote geld, op de ongeïnspireerde sequel. Ook voor fijnproevers is Killzone 3 een bijzonder gerecht.

Stunt

Het zou natuurlijk wel een stunt zijn geweest als een game die met zes man in achtenveertig uur in elkaar is gedraaid, die nota bene niet meer speelbaar is, er met de overall prijs vandoor was gegaan. Wat dat betreft is Killzone 3 geen verrassende winnaar en begrijp ik de teleurstelling. En wat mij betreft was ook Glitchhiker een terechte winnaar geweest (zie mijn motivatie voor de nominatie) en dat geldt ook voor de andere genomineerden: Sucker Punch AnnihilationJuf in a Box en Gatling Gears. Overigens zijn deze laatste drie allemaal beloond met een Dutch Game Award in verschillende categorieën. Ook Joost van Dongen mocht het podium beklimmen voor Proun en Vlambeer voor Radical Fishing.

Aan het eind van de avond had volgens mij niemand te klagen over gebrek aan erkenning. Nou ja, bijna niemand, want waar winnaars zijn, zijn nu eenmaal ook altijd verliezers.

Dit artikel is ook verschenen bij Control.

9 reacties

  1. Rogier Kahlmann · 30-11-2011 · 12.34 uur

    “Hoe je ook tegen grote producties aankijkt, de creatieve prestatie van Guerrilla Games is enorm.”

    De creatieve prestatie is zozo, de technische prestatie is wél enorm.

  2. Rick · 30-11-2011 · 12.46 uur

    Killzone 3 is een terechte winnaar. Indie games zijn leuk en een mooie manier voor kleine studio’s om creatieve ideeen over te brengen, maar die verafgoding van bijvoorbeeld de mannen van Vlambeer vind ik echt belachelijk. Ik krijg vaak het gevoel dat indie games alleen tof worden gevonden omdat het indie games zijn. Het is hip om ze leuk te vinden. Killzone 3 een award geven is natuurlijk niet hip.

    Het doet me een beetje denken aan die figuren die van de meest obscure bandjes houden, puur en alleen omdat het niet stoer is om van populaire bands te houden.

    Net als Rogier al aangaf in zijn stuk, heb ook ik nooit een indie game langer dan een half uur tot een uurtje gespeeld. En volgens is dat voor de meesten van ons niet anders. Maar toch blijven we steeds die veren in de reet van de heren indie-developers stoppen.

  3. Bart Breij · 30-11-2011 · 14.01 uur

    Wat Rick zegt. Leuk en aardig, indie-games, maar het is een beetje als bij muziek. Je kan het net zo lelijk maken totdat nog maar een héél klein groepje het mooi vindt. Dat is niet meteen een prestatie.

  4. Harry Hol · 30-11-2011 · 14.06 uur

    @Bart Guerilla Games is het equivallent van Two Unlimited: volledig ongeinspireerde technisch redelijke producties die door gebrek aan artistieke eigenheid net zo snel vergeten zijn als ze zijn verschenen.

    Killzone is wat er gebeurt als competente in plaats van briljante ontwikkelaars opeens een grote zak geld krijgen.

  5. Robert Hoogendoorn · 30-11-2011 · 15.53 uur

    Guerilla Games naar beneden halen vanwege Killzone 3? Dat vind ik ook weer ietwat overdreven Harry, maar ik snap je punt wel. Persoonlijk heb ik denk dat ik meer gespeeld heb met iets als World of Goo, Jetpack Joyride, Minecraft en Revenge of Titans dan met Killzone 3. Dat kan ook geheel aan mijn tijdsbesteding liggen natuurlijk. Daarnaast vind ik het een interessant punt: moeten de Control Industry Award worden uitgereikt aan een game die veel gespeeld wordt / lang duurt of aan een game die interessant is (om wat voor reden dan ook)?

    Wat ook mijn probleem is met de nominatie van Killzone 3 is dat die game al van alle kanten is geprezen met awards en game of the shows. Hartstikke leuk natuurlijk, maar is Lady Gaga echt de beste muzikant ter wereld? En is het de rol van de Dutch Game Awards ook niet een beetje om Nederlandsche producties te steunen? Zo kijk ik in ieder geval wel naar Control en de awardshow.

    Goed, het gaat mij niet zo zeer om het ‘indie’ zijn van een game. Maar ik kan het juist heel erg waarderen als er wat lef in een productie zit. Iets eigenzinnigs. Dat kan grafisch zijn of in de degelijkheid van de gameplay. Misschien is dit nu wel een enorme OccupyGameCharts-gedachte vanuit een of ander hippie-oogpunt, maar dat haalt mijn onderbuikgevoel niet weg. Ik had liever een andere winnaar gezien.

  6. Bart Breij · 30-11-2011 · 16.24 uur

    Ik heb in Killzone 3 een van de spannendste missies in games dit jaar gespeeld, waarin je na de vele teamgevechten ineens in je uppie moet overleven in de jungle van een andere planeet. De mate waarin ik toen zat opgeslokt in een spel, komt bij mij maar weinig voor. Puntje van de stoel-werk.

    Maargoed, het zal aan mij liggen. Two Unlimited jaagt me ook sneller in een roes dan minimal electro.

  7. Roland van Hek · 1-12-2011 · 13.47 uur

    Wat mij betreft was Guerrilla een terechte winnaar. Het is onzin dat Killzone 3 net zo snel vergeten wordt als dat het is verschenen.
    Ik heb zelf een beetje moeite met het “Oh jeetje, Killzone mag niet winnen want da’s een zielloze megaproductie van een dikke-knaken studio!” sentiment.

  8. Dorsos · 2-12-2011 · 13.54 uur

    @roland het bekende calimerocomplex: “Zij zijn groot en ik is klein, en da’s niet eerlijk!”

  9. Harry Hol · 5-12-2011 · 11.48 uur

    Killzone is niet ‘slecht’. Het is competent. Hoe veel ‘game of the year’ prijzen zou Killzone 3 internationaal in de wacht slepen? Ik gok op nul. Dat maakt het spel niet waardeloos, maar kom op: is het briljant? Really?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>