Leraren in de virtuele collegebanken van Gamescool




Een rondleiding door het bloedvatenstelsel van het menselijk lichaam of een multiplayer-simulatie van de politieke onderhandelingen na de Tweede Wereldoorlog; als het aan Wouter Baars (41) ligt, gaat het klaslokaal van de toekomst er zo uitzien. Met zijn bedrijf Gamescool leidt hij docenten in het middelbaar onderwijs op tot gamemakers. En dat is hard nodig, vindt Baars. “Scholen zijn toch heel conservatief in hun lesmodel,” stelt de Amsterdammer. “Met gaming kun je elkaar dingen leren. Je kunt lesstof op afstand presenteren, verhalen vertellen, vaardigheden trainen, sociale context toevoegen met multiplayer-games en simulaties draaien.”

Baars heeft net de eerste lichting ‘gamedocenten’ de wijde wereld ingestuurd. “Ze weten wat games zijn, hoe ze in elkaar zitten en hoe ze beoordeeld moeten worden. En ze kunnen ze ook programmeren,” aldus Baars. De lessen van Gamescool vinden online plaats, uitgezonderd van twee ‘live’ bijeenkomsten. Na drie maanden in de virtuele collegebanken kunnen de afgestudeerde docenten delen van hun lesstof in een spel gieten. Ze krijgen een stoomcursus gamegeschiedenis en leren een educatieve game te programmeren.

De docenten kunnen ook aan hun leerlingen les geven in games maken. “Zo’n groep die een game maakt, leert ontzettend veel. Het is alleen wat minder rechttoe rechtaan dan de topografie van Europa uit je hoofd leren,” zegt Baars.

Wouter Baars


Wouter Baars begon zelf te programmeren op een Philips P2000. “Daardoor begreep ik meer van meetkunde, omdat ik er spelenderwijs mee bezig was. Dat is aantrekkelijker dan droog sinusfuncties in je hoofd stampen.” Baars ging lesgeven in buurthuis Nowhere, waar zijn lessen voornamelijk op jongeren waren gericht. In de daarop volgende jaren is hij docenten les gaan geven in het maken van games. Toen dat vrij intensief werd, is hij de cursus online gaan geven. Dat is nu Gamescool.

Op dit moment is hij bezig om zijn toekomstige project Gameskool (met een K) op te zetten, gericht op jongeren die games willen maken. “Het is helaas niet iets waar ik heel rijk van ga worden,” lacht hij. “Maar het onderwijs gaat me wel aan het hart. Ik kom uit een echte onderwijsfamilie. Mijn opa, oma, vader, ooms en tantes zitten allen in het onderwijs. Het is dus met de paplepel ingegoten, als het al niet in mijn genen zat.”

Groeiend inzicht dankzij games

Als voorbeeld van een onderwijsgame, noemt hij een simulatie van een complex probleem: de groeiende afvalberg in grote steden. Een docent laat leerlingen eerst discussiëren over de beste oplossing. Daarna gaan ze in een Simcity-achtige game samenwerken om het afvalprobleem te simuleren. Na afloop doet de docent nog een meting om het gewijzigde inzicht te bepalen. Was het wel zo verstandig om het recycleprogramma te stoppen? Is het economisch verantwoord om afval te exporteren? “Het gaat er niet om dat ze het probleem oplossen, maar dat ze genuanceerder gaan nadenken over een complexe situatie.”

Dat is dan ook de droom van Baars: docenten die games in de klas inzetten om lesstof aantrekkelijker en begrijpelijker te maken. ”Als ik terugdenk aan goede docenten uit mijn jeugd, dan zijn dat altijd mensen die het spelenderwijs aanpakten. Een scheikundeleraar die een spelletje bedacht over de draaiing van moleculen. Dat kon vaak nog niet met computers. Maar met de krachtige computers van tegenwoordig kun je waanzinnige educatieve doelstellingen bereiken en verschillende leerstijlen aanbieden.”

Aansluiten bij jongerencultuur

Waarom is het belangrijk dat games hun weg vinden naar het klaslokaal? Volgens Baars heeft het naast de educatieve functies ook te maken met het aanspreken van jongeren op hun interesses. “Het is een enorm dominant cultureel fenomeen onder jongeren. En ja, in het onderwijs is veel vergrijzing. Veel 40-plussers zijn niet opgegroeid met een computer. Ik zou het als docent heel vervelend vinden als er iets groots speelde in het dagelijks leven van jouw klas, maar dat je dat niet snapt. Misschien zul je het nooit helemaal snappen vanwege de generatiekloof, maar je kunt in ieder geval proberen om aan te sluiten bij de belevingswereld van je leerlingen.”

“De belangrijkste doelstelling van Gamescool is dat je een aantal dingen kunt doen met games in het onderwijs, die je niet zo goed voor elkaar krijgt met traditioneel lesgeven. Het is een perfecte combinatie: een docent die alles op zijn vakgebied weet, die het ook nog eens aantrekkelijk kan presenteren. Een biologieleraar die een stofwisselings-game maakt. Geloof me, daar kunnen hele mooie dingen uit ontstaan.”

3 reacties

  1. Robert August de Meijer · 1-2-2011 · 21.27 uur

    Dit wordt leuk om te volgen. Bedankt voor het interview!

  2. Jurjen · 2-2-2011 · 7.53 uur

    Zeer interessant, dit zijn dingen die ik nergens anders lees.

    Qua stijl had ik in het eerste blok al dat ‘vindt Baars, zegt Baars, zegt Baars’ weggelaten. De laatste alinea was ik niet met een vraag begonnen.

    Deze overgang naar een citaat vond ik wel heel mooi:

    Dat is dan ook de droom van Baars: docenten die games in de klas inzetten om lesstof aantrekkelijker en begrijpelijker te maken. ”Als ik terugdenk…

    Wauw, erg goed. Die moet ik onthouden. ;-)

  3. Jerry Vermanen · 2-2-2011 · 11.19 uur

    Thanks. En ja, er had wel een ‘zegt Baars’ ‘stelt Baars’ minder gekund :p

    Ik ben wel benieuwd hoe dit over 5 jaar gaat uitwerken. Dan lopen er (als het goed is) flink wat van deze gamedocenten rond. De eerste lichtingen hebben dan ook ervaring opgedaan. En wat te denken van andere beroepsgroepen die baat hebben bij zo’n cursus. Musea (games als portaal tot traditionele kunst), journalistiek (complexe systemen uitleggen en keuzes vastleggen als informatiebron) of de overheid (belastingaangifte spelenderwijs invullen). Klinkt misschien als een koortsdroom, maar binnenkort hebben we nog een artikel over ‘serious games’ op Bashers. Die ontwikkeling is in volle gang.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>