Limbo, IGF en meer indiegames



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Wederom een prachtige week om overdonderd te worden door mooie, nieuwe spellen. Het sfeervolle Limbo laat zien hoe soepele animaties en niets meer dan een silhouet goede ingrediënten zijn voor een game. Pixelart wordt naar een nieuw niveau getild in Sword & Sworcery en eindelijk is er een gratis (en goed) spel voor Linux-gebruikers onder ons. Helaas wordt deze week een klein beetje overschaduwd door een kritische noot van een aantal onafhankelijke ontwikkelaars. Is de indie-scene nog wel wat hij was?

Digital: A Love Story

Alle bezoekers boven de dertig kunnen dit spel waarschijnlijk net iets meer waarderen dan het jongere publiek. Digital: A Love Story is een interactief verhaal wat in het jaar 1988 plaatsvind. Via de Amiga-achtige interface moet je inbellen op BBS (de voorlopers van forums), systemen hacken en mailen naar vrienden en vijanden. Er komt dus aardig wat leeswerk bij kijken, maar de sfeer van weleer wordt redelijk goed gesimuleerd.
Voor iets luchtigers kan je Constellation Chaos, een spel waar goed mikken noodzakelijk is, Jump, Copy, Paste (de zoveelste 2D-puzzelplatformer) of Chikei no Kami, een game die doet denken aan Lemmings, proberen.

Limbo en meer prachtige trailers

Puzzelplatformers mogen me dan zo langzamerhand de keel uit komen, Limbo is de uitzondering die laat zien dat er nog van alles in het genre mogelijk is. Het bijzonder sfeervolle project is vorige week tijdens het Independent Gamers Festival uit de doeken gedaan. Bekijk vooral even het bovenstaande filmpje en zet alvast wat geld apart voor het moment dat het uitkomt. En als je meer van de RPG’s bent heb ik nog een trailer van een Chinese game voor je die in 2007 al van een half miljoen spelers mocht genieten. Dat het Rainblood 2 - City of Flame heet moet je ze vergeven: een fatsoenlijke vertaling naar het Engels staat in de planning, dus hou het in de gaten.

Superbrothers - Sword & Sworcery EP


S:S&S EP: “sworcery” @ GDC 2010 from Superbrothers: Sword & Sworcery on Vimeo.

En nog meer trailergeweld, maar dan van heel andere aard. Fijnproevers en pixelart-kenners zullen hun vingers aflikken bij Superbrothers - Sword & Sworcery EP. Dit iPhone-spel bevat een stijl die ik nog niet eerder heb gezien. Craig Adam, de tekenaar van dit project, heeft zichzelf overtroffen. Het avonturenspel wordt gemixt met gevechten die het meest lijken op die van een RPG. Deze battles spelen zich af in een staand venster, terwijl de rest van het spel liggend wordt gespeeld. Afijn, kijk vooral naar de smakelijke beelden. Voor degene die meer wil weten van Sword & Sworcery verwijs ik naar het uitgebreide artikel wat Toucharcade voor ons heeft geschreven.

Independent Gamers Festival

Als je dacht dat ik niks rep over de grootste indie-bijeenkomst van het jaar, dan heb je het mis. Toch moet ik een kleine kanttekening maken. De indie-scene barst uit zijn voegen en dat was meer dan merkbaar bij het IGF van vorige week. Uiteraard goed nieuws en een vloedgolf aan prachtige games. Toch komt de discussie van de definitie van indie weer naar boven. De wedstrijd zou overschaduwd worden door grootverdieners die lang niet zo onafhankelijk zijn als ze zich voordoen. Zo werd de speech van het bedrijf Zynga (beter bekend als makers van Farmville) niet in dank afgenomen. Niet zo gek, als hij alle kleine ontwikkelaars over een kam scheerde en zei dat als ze indie willen zijn en geld willen verdienen ze beter voor Zynga kunnen gaan werken. Een discussie op het indiegamer forum belicht de zaak van verschillende kanten.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>