Little Big Planet 2 verheft ‘play, create, share’ tot een genre



Wekelijks geeft de Bashers-redactie een bijzondere game de pluim die hij verdient.

Dat Little Big Planet 2 met twee maanden uitgesteld was, oogt op het eerste gezicht niet als een slecht idee. Jezelf laten ondersneeuwen tijdens de overvolle novembermaand of de eerste échte topgame van 2011 zijn? De keuze lijkt gemakkelijk. Beslissen of je dit spel moet kopen is ook niet moeilijk: Little Big Planet 2 biedt waar voor je geld. Veel waar.

Titel: Little Big Planet 2
Platform: Playstation 3
Prijs: € 65

Eigenlijk hadden de makers (Media Molecule) tijdens het maken van het origineel besloten sowieso geen tweede deel uit te brengen. De grootse plannen met het Little Big Planet-concept waren echter zo ambitieus dat het principe van DLC geen soelaas bood bij het implementeren ervan in de game. Het gevolg: tóch een Little Big Planet 2 maken. Met - inderdaad - ideeën die een nieuw deel rechtvaardigen.

De grootste verandering is dat de game meer biedt dan enkel platformlevels. Dat zie je niet alleen terug wanneer je de verhaalmodus doorkruist, maar ook als je zelf levels aan het maken bent. Met de nodige creativiteit maak je racespellen, ‘shmups’ en zelfs actie-RPG’s. Het leuke hieraan is dat Little Big Planet 2 van de lijfspreuk ‘play, create, share’ haast een nieuw genre weet te maken. Een platformer kun je het immers niet meer noemen.

Door de toegenomen mogelijkheden zou de levelbouwer een groot doolhof kunnen worden, maar Media Molecule heeft in plaats daarvan deze juist gebruiksvriendelijker gemaakt. Daar helpen bijvoorbeeld de microchips aan mee, waarmee je bepaalde creaties kunt opslaan voor later gebruik. Maar het maken van levels is niet alleen simpeler geworden, het is ook uitgebreider, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Zo kun je zelf een soundtrack in elkaar zetten voor onder je gemaakte levels. Dat Little Big Planet 2 uitgebreider is dan het origineel lijkt vrij duidelijk. Of de game ook beter is? Ja, al is het zweverige Sackboy-sprongetje dat velen vervloeken nog steeds aanwezig.

4 reacties

  1. Bart · 30-1-2011 · 14.40 uur

    En zolang dat zweverige sprongetje er in zit, laat ik de game links liggen…

  2. Rick · 31-1-2011 · 14.13 uur

    Ik vind het altijd zo typisch dat vrijwel iedere reviewer ervan uitgaat dat spelers het leuk vinden om hun eigen levels te maken. Ik vind daar namelijk geen moer aan. Ik vraag me af wat er van de scores overblijft als je het enkel als platformer bekijkt.

    Dat zweverige sprongetje vind ik overigens niet vreselijk. Het kan zeker beter, maar na een uurtje spelen ben je wel gewend.

  3. Jovatov · 31-1-2011 · 14.29 uur

    Het levels maken is maar aan een klein deel van de LBP-spelers besteedt, maar het is voor iedereen leuk om de toplevels vanuit de community te spelen, die zitten vaak nog beter in elkaar dan de ‘officiele’ levels :)

  4. Jens · 31-1-2011 · 16.18 uur

    “Daar helpen bijvoorbeeld de microchips aan mee, waarmee je bepaalde creaties kunt opslaan voor later gebruik.”

    Ik weet niet waar je dit vandaal haalt, maar een microchip is gewoon een manier om Logic overzichtelijk te organiseren op een object. Iets ‘opslaan’ voor later gebruik kan al sinds de eerste game met de capture tool.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>