Making the journo-game: de aanloop



Vanaf 31 maart volgt Jerry Vermanen de cursus Gamescool om journalistieke games te leren programmeren. Op Bashers houdt hij een dagboek bij over zijn voortgang, struikelblokken en afwegingen.

Games als lesmiddel: twee maanden geleden schreef ik daar al een artikel over. Na het interview met Wouter Baars van Gamescool maalde het idee van een cursus programmeren in mijn hoofd. Als internetredacteur bij regionaal dagblad De Stentor ben ik al een tijd op zoek naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen. Na het interview heb ik echter snel de knoop doorgehakt: ik wil journalistieke games leren programmeren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van tevoren met een klein dilemma speelde. Moet ik bekendmaken dat ik de cursus wil volgen, terwijl ik het eerdergenoemde artikel nog moet schrijven? Om geen scheve blikken te veroorzaken, heb ik mijn kaken stijf dichtgehouden – hoewel niemand me er ook naar vroeg, dus dat scheelde. En nee, ik heb ook mijn ziel niet verkocht aan ‘de duivel’. Ik kreeg korting aangeboden op de cursus, maar dat leek mij niet gepast. Een maand geleden is het volledige bedrag van 300 euro van mijn rekening geschreven. Objectieve journalistiek bestaat niet, transparantie wel.

Wat koop ik voor dat geld? Allereerst zes online lessen van ongeveer drie uur per stuk, twee lesboeken (Games maken met Gamemaker en Gamemaker4You) en toegang tot twee bijeenkomsten in Amsterdam. Op dinsdag 12 april en dinsdag 7 juni komen de ‘gamedocenten’ bij elkaar om de cursus af te trappen. In de online lesomgeving kunnen we met elkaar ‘klankborden’ om onze games nog beter te maken. Als het allemaal goed verloopt, heb ik na drie maanden mijn eigen game geprogrammeerd en een Gamescool-diploma op zak.

Tijdens de cursus leer ik onder andere muziek componeren (flinke uitdaging voor een amuzikale Nederlander zonder ritmegevoel), animaties programmeren (vrij noodzakelijk voor een game) en hoe je games in een klaslokaal kunt bouwen (de cursus is oorspronkelijk bedoeld voor docenten in het middelbaar onderwijs). Veel disciplines waar ik nog geen enkele ervaring mee heb. Maar goed, daar doe je zo’n cursus voor.

Maar wat voor game ga ik maken?

Geen idee. Ik weet dat veel onderwerpen zich goed lenen voor een journalistieke game. Vaak ingewikkelde, abstracte of onaantrekkelijke onderwerpen; zoals politiek, geldzaken en sociaal-maatschappelijke processen. Zoals ik al zei, werk ik voor een regionaal dagblad (omgeving Apeldoorn). Welke verhalen zijn groot genoeg om te vertellen, maar ook zo klein dat ze dicht bij de lezer staan? Leent ieder onderwerp zich goed voor een spel? En hoe verpak je zo’n verhaal in een game? Ik weet het nog niet. Suggesties zijn welkom.

9 reacties

  1. Lolke · 30-3-2011 · 20.43 uur

    GameMaker… ;’)
    Het valt te vergelijken met een website maken op FreeWebs (bestaat dat nog?); het maken van een site is schijt simpel, maar het resultaat is ook schijt.
    Het is zo laagdrempelig dat ik Ubisoft nog wel aan zie voor een `Laura’s Passie GameMaker`

  2. Biebboek · 30-3-2011 · 20.47 uur

    Oh, gamemaker <3. Zoveel goede herinneringen aan, zoveel geinige dingen mee gedaan vroeger. Success met de cursus!

  3. Jerry Vermanen · 30-3-2011 · 21.17 uur

    Haha, een positief en enorm negatief verhaal over GameMaker. Wat is er op tegen om het als ‘instapsoftware’ te gebruiken?

  4. Biebboek · 30-3-2011 · 21.37 uur

    Niks op tegen. De enorme simpelheid weegt op tegen een beter resultaat dat je toch niet kunt bereiken omdat je geen ontwikkelteam hebt, en slechts een tijdspanne van drie maanden. Voor een journo-game is dit toch het beste middel dat je je kunt bedenken, niet?

  5. Jelle van Aanholt · 30-3-2011 · 23.08 uur

    Als je gewoon code gaat gebruiken valt er met GameMaker prima resultaat te bereiken hoor, zeker als je een 2d game wilt maken zonder al te veel grafische fratsen. En om snel te prototypen is het al helemaal ideaal; minstens twee van de drie winnaars van de afgelopen Global Game Jam waren in Gamemaker gemaakt. Best nog wel nuttig spul dus.

  6. Jerry Vermanen · 30-3-2011 · 23.34 uur

    Oke, thanks voor de vlugge en duidelijke antwoorden. Volgende vraag (misschien lastig te beantwoorden): wat is een goed onderwerp (of thema) voor een 2D journo-game?

    Oh ja, deze input gebruik ik ook in mijn volgende update. Erg nuttig. :)

  7. Jesse Zuurmond · 31-3-2011 · 10.05 uur

    Ben benieuwd naar je volgende updates! Ps. heb je dit artikel ook gelezen? http://bashers.nl/games-over-journalistiek-global-conflicts-en-on-the-ground-reporter

  8. Jerry Vermanen · 31-3-2011 · 16.21 uur

    Jup, uiteraard. In mijn volgende update wil ik nog een aantal van dat soort games noemen. De games in het genoemde artikel zijn van een ander soort dan wat ik voor ogen heb. Ik wil geen game waarin je als verslaggever werkzaam bent, maar waarin journalistieke informatie wordt gepresenteerd. Hoewel, een combinatie is altijd mogelijk.

    Je merkt, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen en hoe ik het ga aanpakken. Ik ben wat dat betreft net zo benieuwd als jij.

  9. Armand Lejeune · 13-4-2011 · 10.50 uur

    Hallo medecursist,

    Ben altijd nieuwsgierig naar blogs, zeker wanneer jezelf ook bij zo’n bijeenkomst bent geweest. Reacties opvallend of ook weer niet, het is altijd erg gemakkelijk om zaken te veroordelen. Ik heb geen enkele ambitie een klasse game te ontwikkelen, laat staan een game… het gaat er mij als docent om dat ik leerlingen serieus kan helpen wanneer zij een game ontwikkelen. En hoe simpel gamemaker dan ook mag zijn een zelf ontwikkelde game vervult iedereen met een beetje trots en dat mag ook!
    Wat dat betreft is gamescool inderdaad ingesprongen op een niche in het onderwijsveld. En als er goed lesmateriaal beschikbaar is en er docenten zijn die het kunnen uitleggen dan kan het een leuke aanvulling in het pta zijn.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>