Vanaf 31 maart volgt Jerry Vermanen de cursus Gamescool om journalistieke games te leren programmeren. Op Bashers houdt hij een dagboek bij over zijn voortgang, struikelblokken en afwegingen.
Games als lesmiddel: twee maanden geleden schreef ik daar al een artikel over. Na het interview met Wouter Baars van Gamescool maalde het idee van een cursus programmeren in mijn hoofd. Als internetredacteur bij regionaal dagblad De Stentor ben ik al een tijd op zoek naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen. Na het interview heb ik echter snel de knoop doorgehakt: ik wil journalistieke games leren programmeren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van tevoren met een klein dilemma speelde. Moet ik bekendmaken dat ik de cursus wil volgen, terwijl ik het eerdergenoemde artikel nog moet schrijven? Om geen scheve blikken te veroorzaken, heb ik mijn kaken stijf dichtgehouden – hoewel niemand me er ook naar vroeg, dus dat scheelde. En nee, ik heb ook mijn ziel niet verkocht aan ‘de duivel’. Ik kreeg korting aangeboden op de cursus, maar dat leek mij niet gepast. Een maand geleden is het volledige bedrag van 300 euro van mijn rekening geschreven. Objectieve journalistiek bestaat niet, transparantie wel.
Wat koop ik voor dat geld? Allereerst zes online lessen van ongeveer drie uur per stuk, twee lesboeken (Games maken met Gamemaker en Gamemaker4You) en toegang tot twee bijeenkomsten in Amsterdam. Op dinsdag 12 april en dinsdag 7 juni komen de ‘gamedocenten’ bij elkaar om de cursus af te trappen. In de online lesomgeving kunnen we met elkaar ‘klankborden’ om onze games nog beter te maken. Als het allemaal goed verloopt, heb ik na drie maanden mijn eigen game geprogrammeerd en een Gamescool-diploma op zak.
Tijdens de cursus leer ik onder andere muziek componeren (flinke uitdaging voor een amuzikale Nederlander zonder ritmegevoel), animaties programmeren (vrij noodzakelijk voor een game) en hoe je games in een klaslokaal kunt bouwen (de cursus is oorspronkelijk bedoeld voor docenten in het middelbaar onderwijs). Veel disciplines waar ik nog geen enkele ervaring mee heb. Maar goed, daar doe je zo’n cursus voor.
Maar wat voor game ga ik maken?
Geen idee. Ik weet dat veel onderwerpen zich goed lenen voor een journalistieke game. Vaak ingewikkelde, abstracte of onaantrekkelijke onderwerpen; zoals politiek, geldzaken en sociaal-maatschappelijke processen. Zoals ik al zei, werk ik voor een regionaal dagblad (omgeving Apeldoorn). Welke verhalen zijn groot genoeg om te vertellen, maar ook zo klein dat ze dicht bij de lezer staan? Leent ieder onderwerp zich goed voor een spel? En hoe verpak je zo’n verhaal in een game? Ik weet het nog niet. Suggesties zijn welkom.